Moto heeft 4 jaar stilgestaan... wat nu?

Juuzqi

MF'er
7 jun 2004
30
0
Oud-Heverlee
Hallo allemaal,

door omstandigheden heeft mijn moto 4j stilgestaan, niet altijd in even goede condities. Dat komt onder meer omdat ik zelf ook 4j stilgestaan heb, maar nu wil ik de draad weer opnemen. Hij staat nu eindelijk droog in de garage en ik heb wat tijd om er aan te werken. Het gaat om een Suzuki Intruder 1400.
Ik heb een werkplaatshandboek en hiermee ben ik al een eind opgeschoten, volgende zaken zijn reeds uitgebouwd:
- zadel
- benzinetank
- carburatoren (voorste is al compleet gedemonteerd, gereinigd en gehermonteerd)
- claxon
- luchtfilters
- voorrem
- spatborden

De grootste taak is uiteraard het motorblok zelf, en daar heb ik wat vragen bij. Na 4 jaar stilstaan lijkt me niet dat de olie er mooi vlotjes gaat uitkomen, er zal vanalles aangekoekt en vast zitten. Hoe pak ik dit nu het beste aan, ik hoopte er vanaf te komen zonder een totale demontage van het blok, is dat haalbaar en zoja, hoe?
Als ik vind hoe ik een foto kan posten, zou je (misschien) zien dat de verwaarlozing zijn sporen heeft achtergelaten, is zoiets nog te herstellen, bijvoorbeeld afbladderend chroom, kan dat geherchromeerd worden of is het goedkoper nieuwe onderdelen te bestellen? Dof geworden materiaal van de cylinders, wat is hiermee te doen?

Het doel is deze moto terug in piekfijne toestand te brengen, eventueel met wat modificaties eraan (nieuw stuur, gewijzigd achterspatbord, nummerplaat langszij, ...)

Alle tips en commentaar zijn zeer welkom!
J

Edit: blijkbaar had ik mijn problemen hier 4j geleden al eens aangehaald, zie topic
stationair toerental slaat op hol...
Ik heb toen nooit verder kans gezien om het verder uit te zoeken of om ermee naar de dealer te gaan. Nu sta ik 4 jaar verder, ik heb een werkplaatshandboek, heel wat meer mechanische ervaring in de handen en ik wil er tegenaan...
Na het doorlezen van het topic van 4j geleden, kan ik alvast vertellen dat ik bij demontage geen problemen heb gemerkt met de gaskabels of chokekabels. Die liepen allemaal vlot (zelfs na 4j stilstaan). De voorste carburator was lichtjes vervuild, maar zo weinig dat ik me niet kan voorstellen dat dat de oorzaak van het op hol slaan was...
 
Laatst bewerkt:
Als je ervoor zorgt dat de cilinders niet droog staan of geroest zijn (beetje wd 40 via bougiegat, kun je de boel starten met een additief om rommel weg te spoelen.
 
hmm, dat klinkt alvast hoopgevend, maar ik vrees dat starten niet meteen tot de opties behoort... tank eraf, carbu's eruit... ik heb nog veel demontage- en kuiswerk vooraleer ik die zou kunnen hermonteren om de motor te starten...
Ik hou het alvast in mijn gedachten tegen wanneer ik zover ben...
 
Ik zelf zou toch de kop van de motorblok eraf halen, om toch maar even te kijken hoe de cilinder/zuiger zich heeft gehouden van afgelopen 4 jaar. Hierdoor zie je ook of er nog enig restant olie wat is achter gebleven, vaak een smerige bende na 4 jaar stilstaan.

Succes met het fixen van je motor *O*
 
Ik zelf zou toch de kop van de motorblok eraf halen, om toch maar even te kijken hoe de cilinder/zuiger zich heeft gehouden van afgelopen 4 jaar. Hierdoor zie je ook of er nog enig restant olie wat is achter gebleven, vaak een smerige bende na 4 jaar stilstaan.

Succes met het fixen van je motor *O*


Nou, na 4 jaar valt dat best nog wel mee hoor, ik heb laatst iets uit elkaar getrokken wat bijna 20 jaar in een garage had gestaan, dat was gewoon weggezet zonder voorbereiding, en er was eigenlijk niets met de cylinder.
Wat je wel zou moeten doen is het kleppendeksel lichten om te zien of de tuimelaars/kleppen goed los zitten (en dus niet blijven hangen) maar wederom zal dat na 4 jaar best meevallen tenzij je hem 4 jaar buiten hebt laten staan.
Even zonder bougies en met een paar teugjes olie in de cylinder rond laten draaien zodat alles even vet staat.
Wat betreft de motorolie, goed kijken hoe de olie is die er uit komt.
Als dat echt dikke stroop is moet je goed opletten dat je oliekanalen niet verstopt zitten of raken. Een additief kan dan werken maar simpelweg een can Hema olie halen van een paar euro doet ook al wonderen ;)
Olie eruit => Hema olie erin => even een kwartiertje/half uurtje draaien => olie eruit => weer hema olie erin en na half uurtje weer eruit en dan de wissel naar de echte goede motorolie.
Wat ik bij auto's wel eens wil doen is een paar 100cc automaatbakolie bij die Hema olie doen de eerste keer maar aangezien ik dan nog nooit bij een motorfietsblok heb gedaan sta ik er niet voor garant (hoewel ik er geen problemen mee verwacht).

Verder is het gewoon zaak dat je met beleid te werk gaat, na die 4 jaar maakt die ene dag ook niet meer uit toch?

Owh ja, controleer wel je tank op roest.
Mocht dit wel geroest zijn van binnen even je tank met een tankcleaner spoelen en dan een potje tankcure erin.

Gr.
 
Als ik dus zonder het blok open te maken, alle oude vieze olie en prut eruit wil krijgen, zal ik dus de motor moeten laten draaien...
Misschien dat ik dan toch maar ga voor de lange weg en het hele blok opengooi, dan kan ik echt overal alle hoekjes en gaatjes mooi proper maken. Tijd is niet zozeer het punt, hij staat immers al 4 jaar stil ;)
Ik ben liever zeker dat alles terug piccobello in orde is, en het 'doorspoelen' van het blok met tijdelijke olie lijkt me niet grondig genoeg...

Voor de geïnteresseerden, ik heb enkele foto's online gezet op
http://users.pandora.be/svos/thumb.html
 
Ik ben liever zeker dat alles terug piccobello in orde is, en het 'doorspoelen' van het blok met tijdelijke olie lijkt me niet grondig genoeg...

Geen 2 dingen door elkaar halen hé ;)

Verouderde olie of echt oude olie zijn 2 dingen hé
Als je bij het aftappen al merkt dat de olie al partikels bevat dan weet je zeker dat het verder in de hoekjes en gaatjes van je blok ook zit en dat dan met 99% zekerheid een oliekanaal verstopt raakt.
Dan helpt spoelen inderdaad ook niet. Spoelen helpt wel bij verouderde olie omdat er dan geen reeël gevaar is dat de oliekanalen verstopt zitten.
Het ging er mij alleen om dat hier niet over een paar weken een bericht staat in de trend van "Help, ik heb mijn motorblok uitelkaar getrokken maar weet niet meer hoe en wat?" :+
 
mijn motor had een jaa stl gestaan en lekte brandstof uit de carbs.
Ik heb de vlotters en vlotternaalden laten vervangen en de carbs laten reinigen plus synchroniseren.
Alle filters (vooral brandstof) en vloeistoffen zou ik zeker vervangen....
 
Verouderde olie of echt oude olie zijn 2 dingen hé
Als je bij het aftappen al merkt dat de olie al partikels bevat dan weet je zeker dat het verder in de hoekjes en gaatjes van je blok ook zit en dat dan met 99% zekerheid een oliekanaal verstopt raakt.
Voordat hij 4 jaar stilstond, was hij eigenlijk al toe aan een olieverversing... ik vrees dus dat het nooit goed komt zonder alles open te gooien. Ik vind het wel een uitdaging maar ik denk dat het haalbaar is...
Het ging er mij alleen om dat hier niet over een paar weken een bericht staat in de trend van "Help, ik heb mijn motorblok uitelkaar getrokken maar weet niet meer hoe en wat?" :+
Dat sluit ik niet uit, maar als het me echt niet lukt met behulp van het werkplaatshandboek, gezond verstand, en veel foto's tijdens demontage, dan kan ik nog altijd met hangende pootjes bij de dealer binnenstappen, daar een open blok en een bak onderdelen op de toonbank zetten en vragen: "Kunnen jullie dit even terug monteren voor mij?" _O- _O-
Alle filters (vooral brandstof) en vloeistoffen zou ik zeker vervangen....
Er liggen al nieuwe luchtfilters en een oliefilter klaar... benzinefilter zit er niet op...

@Apresuramiento: die kabelwarboel baarde me nog de meeste zorgen eigenlijk, daarom heb ik veel foto's gemaakt bij elke demontagestap. Want het is natuurlijk wel de bedoeling dat alles ooit eens terug in elkaar geraakt :)
 
Oliewisselen kan ook als alles weer inelkaar zit, zou gewoon kijken of alles gangbaar is en een paar keer rond laten lopen met een beetje olie in het boegiegat op de startmotor.
 
Gewoon olie vervangen, zorgen dat je remmetjes en je vering op orde zijn, aanslingeren en gaan rijden.
4 jaar mag geen probleem vormen, hooguit dat je je carbs schoon moet maken maar daar was je al aan begonnen.
 
Als ik dus zonder het blok open te maken, alle oude vieze olie en prut eruit wil krijgen, zal ik dus de motor moeten laten draaien...

Yep, ik heb het zo gedaan:

  1. bougies eruit
  2. een beetje motorolie in de bougiegaten
  3. bougies er weer in
  4. met uitgeschakeld contact handmatig door de compressie duwen
  5. starten en rustig stationair warm laten draaien, niet aan het gas gaan hangen.

Je zou Forté Oil System Cleaner in de de olie kunnen gieten en zo meteen de oliekanalen reinigen. Dan nog een flesje Forté Motopower 1 door de tankinhoud en de carburatie is ook weer gereinigd.
 
Heel veel succes en sterkte met het terug oppakken van je leven en je hobby.
Aan de foto's te zien heb je nog wel efkes werk voordat alles weer glimt...
Hopelijk kunnen wij hier op het forum u bijstaan met de probleempjes die ongetwijfeld nog gaan komen...

Groeten Roland
 
ik vind dat je wel een beetje angstig bent.

na 4 jaar gaat een motor echt niet dood ofzo.

ik zou de bougies eruit halen en wat motorolie met de oliespuit erin doen.
dan de motor starten met de ontsteking los zodat hij niet aan slaat en zo een paar keer rond laten gaan.

dan nieuwe benzine erin en je motor starten, paar km warm rijden zodat de olie warm is en er goed uit loopt.
dan de olie eruit halen en er nieuwe in doen.
Als hij daarna goed loopt dan zal het wel goed zijn. Je carbs heb je al schoon gemaakt dus.

Afbladderend chroom kun je niet herstellen dat zul je opnieuw moeten verschromen.
 
de GL1000 waar ik nu mee rijd heeft meer dan 4 jaar stil gestaan. heb de carburators goed moeten kuisen, nieuwe bougies erin en starten maar. zelfs de olie heb ik niet ververst voordat het blok goed warm was. heb ondertussen al meer dan 14000km met de motor gereden en hij draait als een naaimachine.

zou me dus niet al te veel zorgen maken.
 
Ik apprecieer dat iedereen mij zo snel mogelijk weer de baan op wil :Y
Maar de algemene toestand van de moto is niet van dien aard, dat dat mogelijk is. De demontage bevindt zich nu zover dat de motor laten draaien op dit moment zelfs niet haalbaar is. Wel denk ik nu steeds meer om het blok niet open te gooien en te wachten tot ik terug aan montage toe ben om de gegeven tips toe te passen.
Vooraleer ik daar ben is er echter nog heel veel werk... remmen zitten redelijk tot keihard vast, ik heb een aantal nieuwe onderdelen nodig die nog besteld moeten worden. Ook de banden moeten vernieuwd worden, na 4 jaar stilstaan (langste tijd rechtstreeks op koude beton in onverwarmde garage) op het zelfde plekje rubber vertrouw ik die niet meer.
Verder moeten een aantal leidingen en bedradingen vervangen worden vanwege te erg verroest of ommanteling afgesleten.
Ook ben ik aan het overwegen of ik geen ander kleurtje wil op alle gelakte onderdelen. Er zitten immers ook nog sporen van een val lang geleden op sommige onderdelen (blutsen in de tank, dus die moet sowieso herspoten worden, bluts in de kilometerteller, dagteller werkt niet, ...)

Ik wil wel terug rijden, maar ik heb geen haast om dat met deze moto te doen...
integendeel, ik ben aan het overwegen om een tweede moto te kopen om alvast terug te kunnen rijden *O*
 
Laatst bewerkt:
De tip om afbeitsmiddel te gebruiken voor de 'bloemen' in verwaarloosd aluminium was geweldig. Er lag inderdaad een laklaag over, toen die weg was kon ik serieus beginnen wrijven...
Het is nog niet 100% maar het is beter dan ik ooit had durven hopen. Op de foto zie je het andere reservoir (koppeling), naast het vers behandelde van de rem.

Ik weet niet of er interesse is om de voortgang te volgen, indien wel kan ik misschien een nieuw topic maken 'De grote Suzuki 1400 Intruder revisie...' :)
full
 
Laatst bewerkt:
Zucht... vandaag begonnen aan de demontage van de uitlaatpijpen...
Alle, maar dan ook echt alle schroeven onderaan braken af. Dat was nog niet zo erg aangezien dit allemaal slechts klembeugels zijn.
Dan, wel erg, brak een van de twee bouten van de bevestiging aan de cylinder af. Ik voelde al nattigheid bij het losdraaien en had eerst nog kruipolie laten inwerken, maar toch is ie afgebroken.
Bij de andere pijp staat hetzelfde te gebeuren vrees ik, die bout zit zelfs nog vaster... ik denk dat ik daar de kruipolie een nachtje tijd ga geven, zou dat helpen?

Ik heb een hele hoop topics gevonden met afgebroken bouten, gaatje boren, linkse tap indraaien, slagschroevendraaier... maar wat is nu eigenlijk de beste manier om dit aan te pakken? En welk materiaal (merk, type) heb ik daarvoor nodig? Het draadeinde steekt nog net 1mm uit, zie foto.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan