Aprilia Atlantic 500

Mag tijdens deze toer voorop rijden als gids en navigator, zoals altijd. Maar nu voor de eerste keer met een scooter. Dit tot (on)genoegen van de vaste motormaten, die het discutabel vinden om achter een scooter te rijden en tot hun vrees door een scooter eruit te worden gereden. Heb in het verleden al bewezen, dat het type motor er niet toe doet maar de stuurmanskunsten wel. Dit gaat leuk worden :-)

Wat betreft de benzinemeter; heb dezelfde ervaring als MoA. Gewoon ff wennen. Als alles perfect zou zijn, is het ook niet leuk meer....toch?


Catsan


haha ligt idd aan de rijders
ik moet zeggen voor het beoogde gebruik, rijdt AA goed

op mijn vaste opwarm rondje op de dijk, durf ik nog niet te stevig te rijden
voorkant filter veel weg tov de ktm waardoor ik geen idee heb wat de limiet is
(misschien ook de zithouding, minder voorwiel gericht)
eerlijk is eerlijk daar is de AA ook niet voorbedoeld

dit zijn ze
full


full




benzinemeter
de tank was net iets over de helft, en er ging 7,77 ltr. volgens het boekje kan er 15ltr in.
dan klopt het tocht dat hij net iets meer dan 1/2 leeg was!
 
Laatst bewerkt:
Hoi Brian,

die bezinemeter op de Aprilia Atlantic 500 is gewoon minder. Hij is onnauwkeurig. Ik rijd dagelijks 90 km woonwerkverkeer en gebruik de dagteller. Rond de 300 km ga ik tanken en heb dan ongeveer 10 a 11 liter nodig, mijn verbruik ligt op 1 op 28. Uit ervaring, ik rijd nu een jaar op de AA en heb 15.000 km gereden, dat je ongeveer 345 kunt halen op een tank, maar dan rijd je net niet op reserve. Dus die onnauwkeurige weergave van de benzinemeter klopt. Op mijn vorige scooter, een sym 250 cc, met elektronische benzinemeter, met blokjes, was het niet veel anders.
 
Beste AA'ers,

Net terug van een weekeind scheuren in Duitsland, waar ik mijn AA uit heb kunnen laten.

Het verbruik lag tussen 1:24 en 1:29. 1:24 was volgas gedurende 2 uur op de rijksweg. Het overige verbruik 1:28 en 1:29 op afwisselende wegen en flink scheuren op de tussendoor-wegen.

De snelheidsmeter getest met de Garmin; bij 60km/h fopt hij mij met 10km/u en bij 160km/u met 12km/u. Hij blijft dus vrij constant in zijn fopperij.

De wind op mijn helm met volle snelheid was redelijk vermoeiend. Echter mijn motormaten hadden op hun motoren met ten dele bescherming bijna stierennekken gekregen. Mij hoor je dan ook niet mopperen over de bescherming. Gewoon voldoende maar kan beter. Ga dan ook niets doen aan het scherm.

Voor de rest kan met de scooter de bochten iets minder snel genomen worden. Een motor met versnellingen schakel je voor de bocht terug om af te remmen en snel de bocht uit te accelereren. Met de scooter moet je remmen en uitaccelereren gaat door de trager werkende automatische versnelling langzamer. En zoals Brian zegt is datgene wat je als respons krijgt van je motor vaag. Maar toch ook weer een kwestie van wennen, denk ik.
In ieder geval konden mijn motortoermaten mij iets beter bijhouden.

Groetjes en een fijne AA-zomer.

Catsan
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik ben een beetje in het rond aan het kijken om een scooter te kopen.
Nu heb ik twee modellen in het oog, eerste is de Atlantic 500 en de tweede is de Xciting R 500i.

Wil graag weten hoe het zit met de turbulentie als je 188cm lang ben net zo als ik en het lawaai.

Hoor graag van jullie
 
Hallo allemaal,

Ik ben een beetje in het rond aan het kijken om een scooter te kopen.
Nu heb ik twee modellen in het oog, eerste is de Atlantic 500 en de tweede is de Xciting R 500i.

Wil graag weten hoe het zit met de turbulentie als je 188cm lang ben net zo als ik en het lawaai.

Hoor graag van jullie


turbulentie moet je ervaren doorzelf te gaan rijden.
zijn diverse hulpjes tot andere ruiten in handel om dit op te lossen (als het er uberhaupt is)
ik ben zef 181 en voel wel wat maar ik vind het niet hinderlijk

Xcting das toch een kymco?
ik lees er veel klachten over
de Atlantic is nu zeer voordelig en een zeer doorontwikkeld blokje (alle piaggio klonen rijden er mee)
ik zou de xcting laten staan
mede omdat het aantal motordealers beperkt zijn, de meeste zijn bromfiets handelaren

maar ja zoveel mensen zoveel wensen!!
 
Ik rijd ook een Atlantic, zie mijn nickname. Nu na een jaar een prima scooter gebleken. Vandaag weer 1 op 30, zo bleek na het tanken. Ik heb een groot Aprilia scherm erop zitten en zelf een fliptop gemaakt. Ik heb een fliptop gekocht voor een Suzuki Vstrom, en die laten monteren op de grote/brede Aprilia ruit. Daarna heb ik zelf van een oud scherm de fliptop verhoogd. Nu kan ik er makkelijk overheen kijken en toch prima uit de wind zitten. Ik heb nagenoeg geen turbulentie mee. De Givi Airflow of hoe heet die ook al weer is een prima alternatief. Monteer die op je scherm en je kunt zelf traploos de hoogte verstellen. Ook een prima product.

Een Kymco Xciting is ook een prima machine, maar verbruikt beduidend meer. Het blok is echt wel goed. Het verschil zit vooral in de ophanging van het blok. Het masterblok is onderdeel van de achterwiel ophanging en schaniert mee. Bij de Xciting zit het blok niet op de achterwielophanging en zit gewoon in het frame. De wegligging van de Aprilia is wat beter.

Er staat op internet nog een mooi verslag dat de aangeeft hoe de Aprilia zich verhoudt met de Yamaha Tmax en de Burgman 650. Moet je maar even opzoeken. Het is een verslag in een test in Parijs.
 
Bedankt Brian en man of atlantic voor jullie reactie.

Moet toe geven dat als ik alles tegen over elkaar weg streep ik bij de atlantic uit kom en dan wel aan de goede kant van het streepje.

Mede door zijn huidige prijs maar zeker ook om dat volgens de handleiding van kymco de Xciting om de 4000kilometer naar de garage moet voor onderhoud.

En als je er van uit ga dat ik +/-120km per dag aan woon/werk maak staa ik we erg veel in de garage.

Heb de test gevonden op internet, erg interesant om dat te lezen.

Zodra ik een keuze heb gemaakt horen jullie van mij.

Gr Havenboy
 
Als je zoveel rijd kun je het onderhoudsinterval best wel oprekken hoor...
 
Ik heb nog even in de handleiding gekeken, maar daar staat in dat je het geluid van het aan en uit zetten van het alarm niet kunt dempen en loopt via de luidspreker die ook het alarm geluid geeft bij diefstal.
 
Vandaag een proefrit gemaakt op de Atlanic 500.

Beviel zo goed dat ik er gelijk een besteld heb, zat nog te twijfelen over de kleur (zwart of zilver) maar vond de zilvere toch iets mooier.

Nu nog even geduld hebben, volgende week vrijdag kan ik hem op halen.


Havenboy
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een proefrit gemaakt op de Atlanic 500.

Beviel zo goed dat ik er gelijk een besteld heb, zat nog te twijfelen over de kleur (zwart of zilver) maar vond de zilvere toch iets mooier.

Nu nog even geduld hebben, volgende week vrijdag kan ik hem op halen.


Havenboy

zelfde verhaal
hij is eigenlijk van HAAR maar ja ik vind het ook wel leuk om te scooteren
de zwarte vonden wij ook te zwart
 
Laatst bewerkt:
Havenboy,

gefeliciteerd, je zult er geens spijt van hebben. Prima machine en prima prijs. Die van mij is wel zwart. Ik heb zoals ik al schreef een breed scherm en een fliptop erop. Zal vandaag nog een foto posten.

Veel plezier. Als je nog wat wilt weten hoor ik het wel.
 
nog even een foto van mijn grote, orginele Aprilia scherm, is breder. Die heb ik verhoogd met een fliptop, en die fliptop heb ik nog weer verhoogd door met behulp van de methode van stradje van een oud scherm de verhoging gemaakt.
full
 
Ziet er netjes uit Man of Atlantic.

Ik ga er vanuit dat ik ook een anderscherm (lees groter) nodig zal hebben.
heb jij dit grootere scherm via de site van Aprilia besteld of er gens anders.

zodra ik de Atlantic binnen heb zal ik een foto posten.

gr havenboy
 
Hoi Havenboy,

gekocht bij Motoport Zelhem. Je kunt het scherm ook zien op de website van Aprilia, bij accessoires. Kost geloof ik € 150..
 
ik ben 1,80 meter en heb een stukje gereden op de atlantic , rijdt lekker maar de herrie van de wind is oorverdovend op mijn helm , veel erger dan op mijn scarabeo 300.
 
ik ben 1,80 meter en heb een stukje gereden op de atlantic , rijdt lekker maar de herrie van de wind is oorverdovend op mijn helm , veel erger dan op mijn scarabeo 300.
Zal toch zeker een stuk pittiger zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan