Carburateurverwarming lekt olie

RemcoNL

MF veteraan
6 jul 2009
5.122
1
Apeldoorn
Mijn Yamaha Diversion XJ600S (4BR, 1994) heeft lekkende carburateurverwarming. Het lekt niet veel, maar genoeg om een vetplek op het motorblok te maken, dus als het even kan wil ik het verhelpen.
Kortgeleden heb ik het lekkende ding schoongemaakt om te kunnen zien waar het lekt. De slang er naar toe heb ik iets ingekort, maar helaas loste dat het probleem niet op.
In het midden van de foto hieronder is de lekkage te zien, het lijkt erop dat de "nippel" zelf lekt, op het punt waar deze vast zit aan de carburateurverwarming. Ik weet niet hoe die "nippel" vast zit, en of ik dat zou kunnen oplossen.
Demonteren heb ik nog niet gedaan, omdat de verwarming vast zit met bouten die ook mijn motorblok in elkaar houden. Die wil ik liever niet voor niets losdraaien.

Iemand tips?

1zfo16t.jpg
 
Laatst bewerkt:
koelvloeistof op een luchtgekoelde motor?

het is idd olie die de carb verwarmd.
wat je op de foto ziet is de temp klep die de olie doorlaat bij lage temperaturen.

ik zou het eerst met remmenreiniger schoonmaken en dan kijken waar het lekt.
 
koelvloeistof op een luchtgekoelde motor?
het is idd olie die de carb verwarmd.
wat je op de foto ziet is de temp klep die de olie doorlaat bij lage temperaturen.
ik zou het eerst met remmenreiniger schoonmaken en dan kijken waar het lekt.

Scherp..... ik had ook eerst de reactie die vdv heeft. Maar de Div heeft inderdaad geen vloeistofkoeling. :}
 
Scherp..... ik had ook eerst de reactie die vdv heeft. Maar de Div heeft inderdaad geen vloeistofkoeling. :}
Ook geen benzinepomp trouwens :+

Kijk eens of je het nippeltje er uit kan trekken of los kan draaien?
Ga ik nu proberen, met de hand kreeg ik er in ieder geval geen beweging in.

Edit: Louis.de zegt over Loctite 2701 dat het alleen na verwarming los te draaien is, in dat geval zal het moeten wachten tot het blok warm is (wat weer moet wachten tot de (eveneens lekkende) koppeling weer in elkaar zit).
 
Laatst bewerkt:
Ook geen benzinepomp trouwens :+
De latere exemplaren volgens mij wel.....

Ga ik nu proberen, met de hand kreeg ik er in ieder geval geen beweging in.
Edit: Louis.de zegt over Loctite 2701 dat het alleen na verwarming los te draaien is, in dat geval zal het moeten wachten tot het blok warm is (wat weer moet wachten tot de (eveneens lekkende) koppeling weer in elkaar zit).
Je kunt er ook zo'n electrische verfbrander op houden om 'm ff warm te stoken. Lijkt me effectiever als wachten tot alles heet wordt onder het rijden....
 
Kijk eens of je het nippeltje er uit kan trekken of los kan draaien? Dat zal waarschijnlijk wel het geval zijn, daarna weer vastzetten met locktite 2701. :)
:( :( :( :( :(
Ik kan me aanmelden bij het sleutelblundertopic -O- -O-
Bij mijn poging het nippeltje los te draaien is-ie afgebroken. Bij nader inzien was er uit trekken een betere keuze geweest -O- -O-

Next problem: vervangen dan maar...
Suggesties zijn welkom! In ieder geval geef ik het voor vanavond op, ik heb al genoeg gesloopt...
 
Laatst bewerkt:
Kleine update: ondertussen is het nippeltje er volledig uit (brute-force van binnenuit naar buiten (laten) tikken). De dealer kon het onderdeel bestellen, 68 euro plus 2 weken levertijd (importeur had hem niet, dus bestellen uit Japan). Even verder gezocht: ik heb nu een los nippeltje gevonden, niet haaks zoals het was, maar recht. Met schroefdraad. Het idee is nu om die er in te tappen, loctite er op, slangklem er op, en dan de slang het haakse stukje laten doen. In principe is daar wel de ruimte voor, dus ik hoop dat het gaat lukken.
Backup-plan is een tweedehands onderdeel kopen.
 
Kleine update: ondertussen is het nippeltje er volledig uit (brute-force van binnenuit naar buiten (laten) tikken). De dealer kon het onderdeel bestellen, 68 euro plus 2 weken levertijd (importeur had hem niet, dus bestellen uit Japan). Even verder gezocht: ik heb nu een los nippeltje gevonden, niet haaks zoals het was, maar recht. Met schroefdraad. Het idee is nu om die er in te tappen, loctite er op, slangklem er op, en dan de slang het haakse stukje laten doen. In principe is daar wel de ruimte voor, dus ik hoop dat het gaat lukken.
Backup-plan is een tweedehands onderdeel kopen.
Moet lukken lijkt mij :Y
 
Nog een update: alles zit weer in elkaar. Alleen: bij het laatste boutje vergat ik dat er een gat in zat (voor de olie), en die brak af. De dealer moest hem bestellen en verwacht hem donderdag. Nu heb ik er een gewone bout ingedraaid (carburateurverwarming is toch niet nodig), zodat ik in ieder geval kan rijden. Ik ben heel benieuwd of het nu meer lekt dan eerst, geen idee hoe "oliedicht" loctite (Procycle mittelfest) in schroefdraad is... Ik hoop het beste maar vrees het ergste!
Zo ziet het nippeltje er nu uit (het randje soldeer voorkomt dat de slang er al te makkelijk af gaat):
2eusms6.jpg


Even iets anders: voor zover ik het begrijp is het enige wat dit onderdeel doet, het aan/uit schakelen van de carburateurverwarming, afhankelijk van de temperatuur. Stel dat ik het hele ding er tussenuithaal, en de slangen gewoon doorverbind, zodat de carburateurs dus altijd (ook hartje zomer) verwarmd worden met olie uit de cilinders... Zou dat kwaad kunnen? Het lost wel alle lekkage-problemen in een keer op!
 
Nog een update: alles zit weer in elkaar. Alleen: bij het laatste boutje vergat ik dat er een gat in zat (voor de olie), en die brak af. De dealer moest hem bestellen en verwacht hem donderdag. Nu heb ik er een gewone bout ingedraaid (carburateurverwarming is toch niet nodig), zodat ik in ieder geval kan rijden. Ik ben heel benieuwd of het nu meer lekt dan eerst, geen idee hoe "oliedicht" loctite (Procycle mittelfest) in schroefdraad is... Ik hoop het beste maar vrees het ergste!
Zo ziet het nippeltje er nu uit (het randje soldeer voorkomt dat de slang er al te makkelijk af gaat):
[afbeelding]

Even iets anders: voor zover ik het begrijp is het enige wat dit onderdeel doet, het aan/uit schakelen van de carburateurverwarming, afhankelijk van de temperatuur. Stel dat ik het hele ding er tussenuithaal, en de slangen gewoon doorverbind, zodat de carburateurs dus altijd (ook hartje zomer) verwarmd worden met olie uit de cilinders... Zou dat kwaad kunnen? Het lost wel alle lekkage-problemen in een keer op!

Oei..... je hebt een nogal harde hand waar het sleutelen betreft....

Continu je carbs verwarmen is m.i. een minder goed idee, zeker als het buiten erg warm wordt.
 
Oei..... je hebt een nogal harde hand waar het sleutelen betreft....
Ik weet het :X
Maar bij dit boutje was ik stomweg het gat vergeten, ik draaide niet hard, maar zat met m'n gedachten bij de uitgegloeide koperen ringetjes die toch iets moeten inklinken... Een momentsleutel staat wel op m'n verlanglijstje, zal m'n sleutelen goed doen...

Continu je carbs verwarmen is m.i. een minder goed idee, zeker als het buiten erg warm wordt.
Tnx, dan wordt dat hem niet.
 
Probeer dat nippeltje na montage maar de goede kan te laten wijzen!
Het kan maar veel werk. Met een banjo is dat veel makkelijker. Pas op dat je binnendiameter niet te klein wordt. Al zal bij dit geval iets minder belangrijk zijn.
 
Probeer dat nippeltje na montage maar de goede kan te laten wijzen!
Het kan maar veel werk. Met een banjo is dat veel makkelijker. Pas op dat je binnendiameter niet te klein wordt. Al zal bij dit geval iets minder belangrijk zijn.
Ik kende het woord "banjo" niet... Wat stel ik me daar bij voor, deze?
018-banjo-banjo-bolt.jpg

Dat ziet er uit als iets wat kan werken, en dan met een koperen ring als afdichting? Want nu lekt het ding nog steeds, deze banjo er zowaar goed uit!
Een dergelijke bout (hol met gat aan de zijkant) heb ik nu besteld bij de dealer, dat ding met slangaansluiting er bij zou een oplossing kunnen zijn. Dan kan ik hem met afdichting in het tapgat redelijk aandraaien, nu moet de loctite (Procycle merk) het doen, maar het lekt meer dan eerst.

De binnendiameter is sowieso vrij smal, ik heb nu M6 getapt, en dat is ook wat de andere bouten in dit circuit zijn. Op eBay kan ik ze trouwens niet vinden in M6-formaat, wel 8 mm. En geschikt voor 6 mm slang! Linkje!
Beetje jammer dat de beide winkels (incl. een dealer) waar ik gisteren was, me niet in deze richting konden sturen, want dit ziet er uit als iets wat gewoon kan gaan werken *O*

Ik heb net een stukje gereden, en weet niet of de lekkage nu langs de Loctite komt, of langs de (nieuwe) slang.
 
Laatst bewerkt:
Kleine update: ik werd net gebeld door de motorzaak, dat m'n bestelde holle boutje (M6) er niet vandaag is, omdat de leverancier hem ook niet had. Planning is nu volgende week vrijdag, tegen die tijd hoop ik ook m'n eBay-boutje te hebben, en kan ik hopelijk dit ding definitief oliedicht maken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan