Gilera Nexus 500

Ja ok dacht al te zien dat het 8k was ben zelf overigens meer van de 6k.
Ik bedoel wat anders met smal kontje, ik bedoel dat je licht unit niet overdreven groot is
of dat je dubbele achterlichten hebt waar een helm in past of iets dergelijks, het ziet er gewoon lekker sporty en strak uit zoals het is.

Geluk ermee
 
Wphb al gedownload? Op pag. 59~60 staat de werkwijze beschreven.

Zelf niet gedaan, uit de beschrijving stel ik me de volgende stappen voor;

  1. Drukknoppen "Mode" en "ODO/Set" indrukken,
  2. dan het contactsleutel naar stand "ON"
  3. en beide drukknoppen na 3 sec. loslaten.
  4. In het display verschijnt een knipperende aandrijfriem symbool
  5. de drukknop "Mode" 1 sec indrukken om de service symbool (steeksleutel afbeelding) te selecteren.
  6. In de display verschijnt een steeksleutel icon
  7. de drukknop "Mode" een 8-tal sec. indrukken
  8. de contactsleutel naar stand "OFF"

full
 
Laatst bewerkt:
wel gedownload inderdaad, maar om nou heel dat handboek door te spitten, had ik geen zin in.
ik dacht misschien weet iemand dat hier uit z'n hoofd.

het is inmiddels geregeld. dank je wel!!!
 
inmiddels een paar weken verder.

olie+filter vervangen
olie van de aandrijving vervangen
remblokken voor en achter vervangen

elke dag lekker op en neer naar het werk gereden, en eigenlijk geen gekkigheid meegemaakt.
wel veel automobilisten die raar kijken dat je met een scootertje een provinciale weg oprijd.
hij is lekker wendbaar en ik vlieg overal tussendoor!
ben wel heel blij met m'n keuze voor een 500. denk dat een 250 oid me nu al verveeld had.
 
van de week er helaas achter gekomen dat de actieradiusmeter van de nexus absoluut niet betrouwbaar is!
hij gaf aan toen ik op m'n werk wegreed dat ik nog 60km kon rijden (het is 12 km naar huis)
maar na een km of 3 gaf hij er de brui aan, hartsikke leeg geen druppel sap er meer in!
gelukkig vlakbij vrienden van ons gestrand en dien zijn een kannetje sap komen brengen.

dus voortaan maar niet meer vertouwen op die meter!
 
Je zou ook even kunnen checken of de sensor nog deugt. Hoe dat bij de Nexus werkt weet ik niet, maar bij bromscooters is dat vaak een lullig vlottertje in de tank. Dat zou een easy fix kunnen zijn.
 
....Hoe dat bij de Nexus werkt weet ik niet....

In alle gevallen of bijna alle gevallen is het niks meer of minder dan een regelbare
weerstand die aan een arm in de tank hangt.
De ene kant van de arm zit op een regelbare weerstand aan gesloten en de andere
kant van de arm zit aan een vlotter.

Als een wphb goed is uitgevoerd staat er onder het kopje "fuel-unit-sensor"
de Hoog/Laag waardes vermeld van deze weerstand... b.v. tank leeg is 3 ohm, tank vol is 35 ohm.
Een "fuel-unit-connector" heeft altijd 2 of 3 draden.
In een goed uitgebreide wphb hoort gewoon te staan tussen welke draden je de weerstand waardes na kunt meten.
S.V.P. nooit proberen het wel even op te lossen door de arm waar je vlotter aanhangt te verbuigen, je krijgt hem namelijk never goed!!

Volgens mij hebben overigens de meeste benzinemeters wel een afwijking dus helemaal oplossen zal lastig worden.

Mijn screenshot hieronder is niet gebaseerd op jou wphb, de opgegeven weerstand waardes komen dus niet over-een met jou scoot draadkleuren, maar dit screenshot laat wel zien wat ongeveer de bedoeling is van het na meten van waardes.

u1bx.jpg



Cheers WE Jan
 
Laatst bewerkt:
Mooie uitleg Jan; thnx!

Je hebt gelijk dat bijbuigen zowat nooit zal werken. Als die vlotter bij een bromscootertje stuk is, komt dat vaak doordat iemand lomp of onhandig getankt heeft, waardoor de vlotter krom is en niet (goed) meer werkt.
 
van de week er helaas achter gekomen dat de actieradiusmeter van de nexus absoluut niet betrouwbaar is!
hij gaf aan toen ik op m'n werk wegreed dat ik nog 60km kon rijden (het is 12 km naar huis)
maar na een km of 3 gaf hij er de brui aan, hartsikke leeg geen druppel sap er meer in!
gelukkig vlakbij vrienden van ons gestrand en dien zijn een kannetje sap komen brengen.

dus voortaan maar niet meer vertouwen op die meter!

Mss is het knik-mechanisme van je vlotter vuil/aangetast. Je kunt zo'n monteur-in-een-flesje in de tank mikken. Bijvoorbeeld:

Een zwakke accu kan ook de oorzaak zijn bij een onbetrouwbare brandstofmeter.
 
Laatst bewerkt:
Hey Bluethunder88
die vlotter arm is redelijk sterk en van rvs, in principe is het onmogelijk dat hij krom is gaan staan,dus waarom buigen aan iets wat niet verbogen is?

ctbc.jpg

@black champion
Het screenshot hier boven is van de Gilera nexus 500 (Mk1)
Bij een volle tank meet je tussen de twéé draden +/- 105 Ohm
Bij een lege tank meet je tussen de twéé draden +/- 9 Ohm
Kleine afwijkingen van een paar ohm zouden volgens mij onder normale tolerantie kunnen vallen.

Mogelijke situatie:
Mogelijk kan de "fuel-unit-sensor" zijn max. Laag waarde van +/- 9 Ohm niet bereiken,
immers, bij +/- 9 ohm zou volgens het wphb de sensor 100% leeg moeten aangeven.

Die tank meter "fuel-unit-sensor" gaat eigenlijk niet eens zo gek vaak kapot.... misschien is er
eigenlijk helemaal niks mis met dat ding haha dat kan ook nog

Cheers Jan :)
 
Laatst bewerkt:
so, wat een hulp hier!

ik was eigenlijk niet van plan om er iets aan te doen, gewoon gaan tanken als hij nog 100km aangeeft. :)

nu toch maar even de garage induiken!

thanks allen!!
 
Ik bracht vorige maand mijn scoot voor een beurt met de tekst "hij geeft geen reserve aan, waarschijnlijk een sensor stuk". Bij ophalen blijk de brandstofpomp te zijn vervangen als oorzaak van het euvel. Had Yamaha NL nog niet eerder gehoord, wel in garantie en top geregeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan