Gilera Nexus 500

Opabert is dit niet om de vrije val van de motoren prijzen te voorkomen?

ik bedoelde eigenlijk,
je moet er zelf flink achteraan zitten anders gebeurt er niks.
Men is niet "graag".
Dit is "erger" dan voorgaande jaren.
Of het is een soort 'moeheid'.

Geen idee oorzaak,
ik zie het niet alleen in de motor maar ook in de andere handel.
 
Welke banden spanning hanteren jullie bij de nexus 500 ? en icm welke stand schokdemper onder het zadel? Schijnt dat je voor de afstelling onder het zadel een speciale sleutel moet hebben?
 
De scooter zwabbert een beetje......de vering onder het zadel is op stand 1 ingesteld banden voor rond de 2bar en achter 2.3 bar
Bandenspanning is zo te lezen conform het boekje.

full


Stand 1 = +/- 75 kg, bij stand 7 = +/- 180 kg (max draagvermogen). Neem als vuistregel dat elke stap voor 17,5 kg staat.

full


De Nexus500 is ook in hoogte verstelbaar...

full
 
Laatst bewerkt:
De scooter zwabbert een beetje......
Mijn ouwe Cube 300 zwabberde ook beetje, maar die reed maar 120 ......

Zwabberen en vibratie in het stuur klinkt voor mij heel bekend want
tijdens proefrit op een 500 vond het zelfs gevaarlijk worden.
Met de dealer geprobeerd om die vibratie in het stuur er uit te krijgen,
is niet gelukt.
En daarom heb ik een 500 helaas en vreselijk spijtig, laten staan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de voorste banden staan op 2.1 en achter 2.3 toch ben ik niet tevreden over deze hardheid.....ook weet ik niet welke weerstand ik moet nemen onder het zadel zoals ik het boekje staat functie gewicht van de motor met bestuurder stand 1 tm 7 hoe moet je dit berekenen?
 
De scooter zwabbert een beetje......de vering onder het zadel is op stand 1 ingesteld banden voor rond de 2bar en achter 2.3 bar

Hoi, ter info, ik weeg 70 kg en heb de rijhoogte in het midden staan, de voorspanning op 4 en de bandenspanning van de Bridgestones op 2.3./2.5. Hij zwabbert niet, maar is wel duidelijker windgevoeliger dan mijn Duc. Komt volgens mij vanwege het grote oppervlak aan kuip.

Ik vind het een strak sturende fiets en een plezier om mee te rijden. En als ik overstap op de Duc merk ik wel verschillen natuurlijk, maar de scooter voelt niet minder goed of slecht aan als de Duc.

Groeten, Sander
 
....ook weet ik niet welke weerstand ik moet nemen onder het zadel zoals ik het boekje staat functie gewicht van de motor met bestuurder stand 1 tm 7 hoe moet je dit berekenen?....
Die instelling heeft te maken met het gewicht dat op de achterste veer drukt; zie het zo:

Stand 1 is voor de lichtste belasting; die stel je in als je heel licht bent en alleen op de motor zit zonder bagage.
Stand 7 is voor de zwaarste belasting, die stel je in voor twee zware mensen op de Nexus die ook nog veel bagage bij zich hebben.

De andere standen zijn voor alle situaties daar tussenin.

Hiermee kun je zelf wel inschatten waar je hem het best kunt instellen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi, ter info, ik weeg 70 kg en heb de rijhoogte in het midden staan, de voorspanning op 4 en de bandenspanning van de Bridgestones op 2.3./2.5. Hij zwabbert niet, maar is wel duidelijker windgevoeliger dan mijn Duc. Komt volgens mij vanwege het grote oppervlak aan kuip.

Ik vind het een strak sturende fiets en een plezier om mee te rijden. En als ik overstap op de Duc merk ik wel verschillen natuurlijk, maar de scooter voelt niet minder goed of slecht aan als de Duc.

Groeten, Sander
Je heb het hier wel over de nexus 500? Haha wel grappig hoe je erover praat, meeste Motor rijders zijn niet zo happig over motorscooters.. Maar dat is weer een ander verhaal...maar jou voorste banden staat dus op 2.3 en 2.5 achter? Toch anders dan het boekje, die stand vering onder het zadel 1 tm 7 kan je verdraaien ook zonder de speciale sleutel?
 
Laatst bewerkt:
Je heb het hier wel over de nexus 500? Haha wel grappig hoe je erover praat, meeste Motor rijders zijn niet zo happig over motorscooters.. Maar dat is weer een ander verhaal...maar jou voorste banden staat dus op 2.3 en 2.5 achter? Toch anders dan het boekje, die stand vering onder het zadel 1 tm 7 kan je verdraaien ook zonder de speciale sleutel?

Jazeker een 2008 Nexus 500:) . Ik heb het idee dat sommige motorrijders maar wat roepen, zonder ooit ook maar op een meter met een sportieve motorscooter te hebben gereden. Voor de Nexus reed ik een Zip 50 cc en de Duc *D ! De Duc voor mooi weer, voor meer kick en de Zip voor lekker goedkoop elke dag woon werk verkeer.

En nu dus de Nexus ipv de Zip.

Ik rij met de Duc ook met wat hogere bandenspanning. Ik vind dat prettiger aanvoelen.
 
Je heb het hier wel over de nexus 500? Haha wel grappig hoe je erover praat, meeste Motor rijders zijn niet zo happig over motorscooters.. Maar dat is weer een ander verhaal...maar jou voorste banden staat dus op 2.3 en 2.5 achter? Toch anders dan het boekje, die stand vering onder het zadel 1 tm 7 kan je verdraaien ook zonder de speciale sleutel?

ps ik heb die voorspanning nog nooit aangepast, hij stond al op standje 4. Ik zou je scooter eens wat meer voorspanning geven en een wat hogere bandenspanning.

Groeten
 
sandergrootjes1975, zou je een plaatje willen schieten van de sleutel om de voorspanning te verstellen en die hier plaatsen. Dan heeft steven079 een idee hoe dit er uitziet.

btw, wat is het meegeleverde gereedschapsset bij de Nexus500?
 
sandergrootjes1975, zou je een plaatje willen schieten van de sleutel om de voorspanning te verstellen en die hier plaatsen. Dan heeft steven079 een idee hoe dit er uitziet.

btw, wat is het meegeleverde gereedschapsset bij de Nexus500?

Top goeie vragen! Zijn er eigenlijk veel nexus 500 rijders hier in NL
 
sandergrootjes1975, zou je een plaatje willen schieten van de sleutel om de voorspanning te verstellen en die hier plaatsen. Dan heeft steven079 een idee hoe dit er uitziet.

btw, wat is het meegeleverde gereedschapsset bij de Nexus500?

Eerlijk gezegd heb ik geen idee, want ik hem het nog nooit versteld. Er zat bij mijn tweedehands gekochte Nexus wel een plat stangetje en een schroefendraaier, maar beide passen niet op het verstelmechanisme.
 
Eerlijk gezegd heb ik geen idee, want ik hem het nog nooit versteld. Er zat bij mijn tweedehands gekochte Nexus wel een plat stangetje en een schroefendraaier, maar beide passen niet op het verstelmechanisme.

Helder, gereedschapsset en gebruikershandleiding gaan al snel verloren bij doorverkoop. Mss dient de plat stangetje als handvat...

full


(links het verstel-sleutel Nexus500)

Heb je mss een soortgelijke sleutel van je Duc?
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt op het gereedschap van mijn Silverwing. Het heeft een kwartrond deel met een palletje dat in een van de gaatjes van de verstelhuls op de vering gaat en een handvat. Als je met de klok mee wilt draaien ligt 'ie goed. Voor tegen de klok in gebruik je hem andersom. Overigens kun je mijn vering ook met de hand verstellen, als je een krachtige greep hebt (en hij niet vastgekoekt zit).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan