BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

Ziet er mooi uit hoor! Ik vindt een motor zonder topkoffer (of zijkoffers) een beetje op een cabriolet lijken: leuk om naar te kijken maar niet practisch voor dagelijks gebruik.

En ik waardeer een rat-bike die elke dag gebruikt wordt meer dan een show-bike die alleen in het weekend en als de zon schijnt op de promenade gebruikt wordt.

Is dat het verlaagde zadel op je motor?

Ik ben het overigens niet eens met de verkoper, ik gebruik de ESA ook solo vaak, vooral om hem even op de comfort stand te zetten als er een erg slecht stuk asfalt aan komt. Maar goed daar heb je nu ook weinig meer aan.

Scheuren gaat overigens ook prima met een R1200R hoor, zeker met de vering op standje sport kan je er heel goed mee 'gooien'.
 
Mijn zadel is het standaard zadel zoals het in 2011 geleverd werd. Je kon ook kiezen voor een nog lager (of hoger) zadel, maar dat was niet nodig voor mij. Op de motoren voor mj 2011 zat volgens mij standaard het sportzadel en kon je dit kosteloos naar het comfortzadel laten wijzigen. Vanaf mj 2011 was het comfortzadel standaard. Ik ben ook geen liefhebber van mensen die alleen in het weekeinde veel poetsen en weinig rijden, maar ieder z'n ding zullen we maar zeggen. ESA heb ik dus niet, en kan ook niet zeggen dat ik het mis omdat ik nog nooit met ESA heb gereden. Maar ja, het zit er niet op en daar moet ik het dus mee doen. Maar evengoed een heerlijke motor !
 
Hoi Damted
hoe is de reparatie van het ABS uitgepakt.
ik volg je bericht en ik ben benieuwd
gr Marcel

Dat is nog een heel verhaal geworden.
Dus ga er even voor zitten :+

Afgelopen maandag zou ik inderdaad voor de 2de keer naar de dealer gaan voor een vervolgonderzoek aan het ABS systeem.

Omdat het in het weekend ervoor weer sneeuwde en ook de voorspellingen voor de maandag erg slecht waren, heb ik de afspraak afgezegd.
Omdat ik toch wel benieuwd was naar de ABS storing waar mijn BMW last van heeft, ben ik druk gaan googlen en dus het internet aan het afstruinen geweest.

Waar je dan achter komt, wordt je niet echt vrolijk van B|
Het blijkt dat de ABS units die o.a. op de K1200GT, R1200GS, R1200R gebruikt worden erg veel last hebben van uitval.
Reparaties van +2500 Euro zijn zeker geen uitzondering, omdat in veel gevallen gewoon de gehele ABS unit wordt vervangen.
Unit zelf kost zo'n +2000 Euro en er komen nogal een paar uurtjes werk bij voor de- en montage.
Dat ding blijkt door BMW niet in onderdelen geserviced te worden, anders dan een complete vervanging.
Als je dit afzet tegen de restwaarde van mijn motor, wordt je geconfronteerd met reparatiekosten die ongeveer een derde van je motor zijn.
Helemaal uit verhouding dus, zeker als je er bij in beschouwing neemt dat dit soort ABS problemen bij dit type ABS zeer vaak voor komt.
Dat moeten ze bij BMW toch eigenlijk gewoon weten. :?

Ik heb zelf een beetje het idee dat BMW zelf dit een beetje dood zwijgt, maar zulk soort problemen zet mij toch ernstig aan het denken voor wat mijn volgende motormerk (niet) gaat worden.

Omdat ik bij de eerste diagnose storingscodes heb gezien als problemen met Power supply voor de pump motor (24048 / 24049) had ik al een richting.
Eigenlijk wordt het dan tijd voor een GS911 module, dan kun je dat zelf doen:
http://link.marktplaats.nl/612052028

Uiteindelijk kwam ik op forums terecht waar dit probleem al langer ter discussie staat.

Dit topic gaf voor mij de doorslag om zelf aan de start te gaan:
2007GT ABS fixed without removing pump - I-BMW.com

Het probleem wordt dus heel vaak veroorzaakt door vastzittende koolborstels die in het zwarte motortje zitten welke achterop de ABS unit vast zit.
Deze motor is eigenlijk de pompmotor van de ABS en als de koorborstels vast gaan zitten, "ziet" de computer dat, want de plunjerpomp kan dan niet meer draaien en ook geen remdruk opbouwen.
De kunst is nu om deze motor (de vastzittende koolborsteltjes) te repareren.

Daarvoor moet er wel heel veel gebeuren:
Voordat de ABS unit kon worden uitgebouwd, moest eerst de tank eraf, incl alle kuipdeeltjes, zadel etc.
Bij het losdraaien van de remleidingen, ging de remvloeistof natuurlijk een beetje lopen.
Volgende keer ga ik eerst alle remleidingen aftappen, om ongelukjes met dit aggressieve spul te voorkomen.
Grondig naspoelen met veel water en zeep en ook nog de lucht compressor erachter aan, heeft hopelijk vervolgschade bij mij voorkomen.
Nadat de unit verwijderd was (Reprom helpt ook nog een klein beetje) moest de motor gescheiden worden van de unit.
Omdat deze is vastgeklonken (slecht idee van de fabrikant) heb ik dat een beetje weggeboord en met een beiteltje weggetikt.
Wil je het vervolg lezen, kijk dan even in dit buitenlandse topic, daar heb ik ook wat foto's geplaatst.
Repair your own defective K1200GT ABS pump - I-BMW.com

In dat topic heb ik nu ook wat reacties en foto's geplaatst.
Om een idee te geven van het motortje en de koolborstel, plaats ik hieronder een foto:
BILD2343_zps707a5653.jpg


Vanmiddag de unit weer teruggeplaatst en alles weer aangesloten.
Ontluchten, de boel weer elektrisch aansluiten en uiteindelijk het contact aan en de proefrit.
Wel mooi als je dan alleen een knipperend ABS lampje ziet en die gaat ook weer netjes uit als je gaat rijden.
Het meeste werk is eigenlijk het uit en weer inbouwen van de ABS unit.

Het repareren van het motortje viel me eigenlijk nog mee.
Vrijdagmiddag begonnen, zaterdag een paar uurtjes en vandaag ontluchten en alles weer op zijn plek terug.
Het pompmotortje maakt nu weer zo'n leuk "krrrr" geluidje als je de voorrem inknijpt met het contact aan en een stukje met de motor loopt.
Nooit gedacht dat ik dat geluidje weer zo zou gaan waarderen :+

Dealer had dit nooit zo voor mij kunnen fixen, alleen verwacht ik eigenlijk wel van BMW dat dit soort motortjes gewoon als los onderdeel beschikbaar moeten zijn.
Dan is de schade tenminste nog te overzien.
Er zijn ook bedrijven die dit soort units repareren, maar daar heb ik de dealer ook niet over gehoord.
(Misschien zou ik daar na 2 uur diagnose nog wel wat over gehoord hebben)

Hieronder nog een plaatje van de betreffende motor:
BILD2309_zps5082db44.jpg


Ik heb nu dus weer ABS.
Ik verwacht dat er ook in NL heel wat van dit soort ABS issues zijn, maar ik heb er nog erg weinig over gelezen. (of heb ik niet goed gezocht)
Mogelijk kan ik hier anderen mee helpen die ooit iets vergelijkbaars aan hun BMW krijgen.
Ik heb mezelf een hoop geld bespaard.
Het mag niet zo zijn dat je je dit soort dure reparaties maat moet kunnen veroorloven om BMW te mogen blijven rijden.
 
damted redt z'n portemonnee van de ondergang:

Dat is nog een heel verhaal geworden.
Dus ga er even voor zitten :+

Tjemig Ted, wat vreselijk goed van je!! *O* En wat een moed om aan zo iets te beginnen, je weet tenslotte niet waar het eindigt en of je hem écht kunt maken. Misschien ben je daarna nog verder van huis. Maar gelukkig is het goed afgelopen *D

Vreemd dat de dealer dat dan niet kan er er gelijk maar een nieuwe inzet :X
 
Damted,

M'n petje af en goed te zien dat in dit forum mensen zijn die wat durven aan te pakken!

Youtube helpt ook nog:

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Zijn dus de veertjes achter de koolborstels te zwak ?
die borstels zijn toch onderhevig aan een constante druk richting rotor ?
wat is nou de oorzaak van dit probleem ?

verder natuurlijk erg goed opgelost !!
 
Dank voor al deze lof :} :}

Ik ben er zelf nog het meest blij mee *O*
Vandaag weer lekker gereden zonder dat irritante ABS lampje wat steeds aan ging en dan ook niet meer uit wilde.
@far:
Ik heb dat filmpje inderdaad ook gezien, alle tips helpen dan en hebben me net dat extra zetje gegeven om er zelf aan te beginnen.

Ik ben tegenwoordig erg bedachtzaam en doordacht in mijn aanpak.
Liever eerst een uurtje erover nadenken (of een nachtje) :+ en dan weer een paar vervolgstappen zetten.
Alles bij elkaar was het inderdaad een hele onderneming.
Het de- en monteren met al die remolie bende was eigenlijk nog het meest vervelend.
Ontluchten en remolie vervangen viel eigenlijk nog wel mee.
Het uit elkaar halen van het motortje was nog het lastigste, maar de volgende keer zal het al weer beter gaan, omdat ik nu precies weet wat ik kan verwachten.

@Joke:
Leuk dat je er ook weer bij bent.
Op de F800GS zit gelukkig een heel andere ABS unit, die hopelijk wel heel blijft.

@eneharrie:
Thanks :} Ik ben best trots op wat ik hier gefixed heb.

@eas:
Veertjes achter de koolborstels (eigenlijk meer borsteltjes) zijn niet echt het probleem.
Ook de slijtage van de koolborstel niet, ik denk dat maar 10% van de borstel verbruikt was.
Het probleem ligt in de beperkte ruimte die de koolborstel in hun geleiders hebben.
Waarschijnlijk hoopt er wat koolstof op en zijn misschien ook de geleiders iets taps en loopt daardoor het borsteltje op een gegeven moment vast.
Iets uitbuigen met ene compressor schoonblazen en goed laten bewegen is dan de remedie.
Helaas is het lager op de as geperst en dat maakt dat je er erg moeilijk bij kunt.

Eigenlijk moet je bij dit soort diagnoses een GS911 uitleesmodule met software hebben, dan kun je zelf de foutcodes uitlezen en kijken welke fout blijvend is.
Bij mij waren dat de Power supply to the motor codes 24048 en 24049.
Jammer dat zo'n GS911 ook al 300 Euro kost.
Dit zouden mooie apparaatjes zijn die je gezamenlijk moet kopen en gebruiken om de aanschaf een beetje draagbaar te maken.
Anders ligt zo'n ding jaren ongebruikt in de kast stoffig te worden.

Wellicht dat hier in dit topic een R rijder opduikt met vergelijkbare problemen en dat we dan eens moeten praten, hoe we dit kunnen fixen.

De dealer heeft het helemaal niet gehad over reparatie van de unit zelf.
In alle verhalen die ik op fora tegen kom, wordt iedereen geconfronteerd met reparaties van 2000 + en soms wat minder als er wat coulance bij komt.
Arbeidsloon bij dit soort reparaties tikt ook wel aan, omdat het in en uitbouwen van de unit alleen al zeker 5 uur kost (alles meegerekend)
Het vervangen van het motortje (indien los verkrijgbaar, wat ik betwijfel) of het repareren ervan kost misschien maar 3 uurtjes. (incl loshalen en terugzetten op de unit)

Als je 2e hands ABS units zoekt kom je al gauw op 500 Euro uit en weet je ook niet de status van de koolborstels.
Zoek je echter op ABS units uit sloop BMW auto's dan kun je die al voor 50 Euro vinden.
De motortjes die daarop zitten, komen soms aardig overeen met die BMW op de R heeft gebruikt.
De unit zelf komt gedeeltelijk uit Hongarije het lager van de motor uit thailand.
De unit komt van Teves, dus BMW maakt dit zeker niet zelf.
De ABS motorfiets units van BMW zijn aardig overprized zeg maar...

Ik ben nog steeds blij en hoop dat ik er anderen ook weer verder mee kan helpen als het nodig is. Zonder die reacties op andere fora had ik het ook nooit kunnen doen.
Geweldig toch dat internet!

Morgen ga ik weer :] :+
 
Bedankt voor het vertrouwen :}
Dan ben ik slechts een autodidact / hobbyist sleutelaar.

En ik maar denken dat als je een BMW koopt dat je dan een betrouwbare fiets hebt.

Al die jaren dat ik Yamaha heb gereden, heb ik nog nooit zulk soort "ellende" gehad.

Maar als ik dan vanmorgen weer op de R naar het werk ben gereden, kan ik een glimlach toch nog steeds niet onderdrukken, want het blijft een mooi brokje techniek met geweldige rijeigenschappen.
 
Damted, wat een innitiatief .
En dat je deze info deel met andere.
Ben blij dat ik nog fabrieks garantie heb.
Vandaag mijn R bij dealer afgeleverd, voor een niet goed werkende handvatverwarming.
Dit heb je wel nodig , ik ben afgelopen Zondag nog in de Ardenne geweest met mijn R 1200R
Er lag nog veel sneeuw daar
 
Laatst bewerkt:
Complimenten Damted ! Ik zou zelf niet weten waar te beginnen met zo iets. Wel enigzins schandalig dat je voor zo'n reparatie bij de dealer 2500 Euro mag aftikken. Ondanks dat BMW de diverse onderdelen niet zelf maakt blijven ze wel eindverantwoordelijk voor de goede werking ervan. Ik heb hiervoor een Aprilia gehad. Klein Italiaans merk, dus dan weet je dat er wel eens wat mankementjes kunnen optreden. BMW maakt de boxers al 90 jaar dus ik verwachtte echt dat dit wel een helemaal uitontwikkelde motor zou zijn. Geen kinderziektes meer. Dit soort zaken is toch wel een smetje op de onverwoestbare reputatie van BMW. Bij Toyota roepen ze de auto's voor de kleinste dingen terug naar de dealer, misschien moet BMW daar een voorbeeld aan nemen als dit soort storingen vaker voorkomen. Tot nu toe heb ik gelukkig nog geen problemen gehad, laten we hopen dat dit zo blijft. In ieder geval fijn om te weten dat er zo'n techneut hier op het forum zit.
 
Lekker bezig Ted. Na de Yamaha en BMW wil je vast een Triumph Tiger 800 :+ .
 
Laatst bewerkt:
Lekker bezig Ted. Na de Yamaha en BMW wil je vast een Triumph Tiger 800 :+ .
Zeker niet onmogelijk, ik blijf Triumph een leuk merk te vinden die altijd een beetje de niches van de markt wil pakken.
Helaas zijn ze nu wel meer naar de massa toe aan het draaien als je kijkt naar de imitaties die ze van het grote voorbeeld BMW hebben gemaakt.

800 á 900 cc 2 of 3 cilinder is eigenlijk genoeg voor mij.
 
Damted, wat een innitiatief .
En dat je deze info deel met andere.Ben blij dat ik nog fabrieks garantie heb.
Vandaag mijn R bij dealer afgeleverd, voor een niet goed werkende handvatverwarming.
Dit heb je wel nodig , ik ben afgelopen Zondag nog in de Ardenne geweest met mijn R 1200R
Er lag nog veel sneeuw daar
Juist door dat geweldige internet met de wereldwijde fora van elk merk en type, blijft geen mankement tegenwoordig lang onder de mat.
Alleen jammer dat BMW niet echt thuis geeft, want ik gok dat er al heel wat ABS units vervangen zijn, die eigenlijk gefixed hadden kunnen worden.
Ook zijn er legio ABS reparatiebedrijven, die ook dit soort units repareren.

Het zou al heel wat zijn als BMW bv aanbiedt om naast de reparatie (die meestal max 300 kost) alleen nog een aantal uurtjes de- en montage rekent, dan zou de schade mogelijk zo'n max 7 tot 800 Euro moeten zijn.
Nog steeds een hoop geld, maar dan enigszins te overzien.
30000 km en 5 jaar is veel te kort en te jong om dit soort storingen te krijgen.
Dan heb ik nog geluk, want ik heb ook km standen gezien die veel lager waren.
 
Juist door dat geweldige internet met de wereldwijde fora van elk merk en type, blijft geen mankement tegenwoordig lang onder de mat.
Alleen jammer dat BMW niet echt thuis geeft, want ik gok dat er al heel wat ABS units vervangen zijn, die eigenlijk gefixed hadden kunnen worden.
Ook zijn er legio ABS reparatiebedrijven, die ook dit soort units repareren.

Het zou al heel wat zijn als BMW bv aanbiedt om naast de reparatie (die meestal max 300 kost) alleen nog een aantal uurtjes de- en montage rekent, dan zou de schade mogelijk zo'n max 7 tot 800 Euro moeten zijn.
Nog steeds een hoop geld, maar dan enigszins te overzien.
30000 km en 5 jaar is veel te kort en te jong om dit soort storingen te krijgen.
Dan heb ik nog geluk, want ik heb ook km standen gezien die veel lager waren.

Zou een open brief aan BMW Motorrad Nederland over dit onderwerp een optie zijn? Ik heb wel een adres/kontaktpersoon.

Roelof.
 
Roelof
Wil je mij een PB sturen met die contact info, dan ga ik daar wat energie in stoppen.
Mogelijk leidt het nog tot iets moois en kan het vertrouwen weer hersteld worden.

Bedankt alvast.
 
Gisteren ook weer met de R naar het werk gereden.
Helaas was de boel hier en daar aardig aangevroren en was het 's-ochtends hier en daar best wel listig.
Zeker als je in de BC de temperatuur ziet knipperen op - 1,5C :/
Ook leuk dat je dat soort dagen op je ABS kunt vertrouwen *O*
Wel weer leuk als dat lampje gewoon uit blijft, ik kan nu weer op allerlei manieren mijn remmen gebruiken, zonder dat irritante ABS lampje.

Nog even inspiratie op doen voor een brief naar BMW NL en dan kan ik het weer loslaten.

Wel grappig dat we het hier over recall acties van Toyota hebben gehad:
Mijn Toyota Avensis mag nog een keertje terug naar de dealer omdat ze nog iets van de stuurkolom moeten vervangen.
Kosten: nihil! daar wordt je dus wel blij van :+
 
Roelof
Wil je mij een PB sturen met die contact info, dan ga ik daar wat energie in stoppen.
Mogelijk leidt het nog tot iets moois en kan het vertrouwen weer hersteld worden.

Bedankt alvast.
Zojuist heb ik een uitgebreide technische vraag naar BMW Nederland verstuurd via het online email formulier.
Ik wilde eigenlijk eerst een klacht indienen, alleen wordt je dan verwezen naar je eigen dealer en daar had ik eigenlijk geen klachten over.

Ik houd jullie op de hoogte. ik verwacht toch minimaal wel een (excuus) brief te ontvangen.

Mijn advies aan BMW is om in ieder geval ernstig te gaan nadenken over het inrichten van een reparatie / refurbish proces waarbij ze toeleveranciers verplichten hun aangeleverde producten ook weer te repareren ipv in zijn geheel te vervangen.

Dit zal niet altijd mogelijk zijn, maar op dit soort dure modules die ook nu al door 3rd parties gerepareerd kunnen worden, moet dit gewoon.
Kosten zijn anders onacceptabel en onredelijk hoog.
 
Laatst bewerkt:
Ik vond nog een online onderdelen site:www.boonstraparts.nl
die bieden het onderdeel aan.
BMW R 1200 R
Onderdeel ABS Modulator
Merk BMW
Type R 1200 R
Bouwjaar-maand 2007
Kwaliteit Goed, mogelijk alleen gebruiksporen

Prijs: € 375,00


mogelijk een optie voor wie er mee te maken krijgt.

gr marcel
 
Kijk!

Dat zijn tips en prijzen waar je wat mee kunt. :}

Als iemand er dan mee te maken krijgt, is het wellicht handig om ook de foutcodes die bij de defecte ABS naar voren komen te achterhalen.
Wellicht dat ik hier wat kan betekenen bij demontage en montage en reparatie.

Ik heb de klus al een keertje gedaan en wil graag helpen.

Dan is de gemeenschappelijke aanschaf van een GS-911 interface en software voor het kunnen uitlezen en resetten van dit soort foutcodes ook mogelijk.
Ook handig voor de diagnose van de storing.

Zo kunnen we elkaar helpen.

Vandaag weer heerlijk gereden en het ABS expres laten aanspreken op het achterwiel. :Y
 
Laatst bewerkt:
...zo'n site gaat goed zolang ze maar het goede naampje aan het ding hangen... :)

...want dit kun je toch met geen mogelijkheid een zijstandaardschakelaar noemen... :/



...ik vind het toch meer weg hebben van een duovoetsteun... ;)
 
Hier het enigszins teleurstellende antwoord van BMW Nederland:

Geachte heer ******,

Bedankt voor uw vraag via het BMW Motorrad contactformulier betreffende uw voorstel voor reparatie van het ABS systeem.

Mede vanwege veiligheidsoverwegingen heeft BMW bewust gekozen om de policy te voeren ABS systemen te vervangen in plaats van te kiezen voor reparatie.

Dat neemt niet weg dat wij u uiteraard willen bedanken voor het feit dat u ons op de hoogte heeft willen brengen van uw bevindingen. Alleen door reacties als de uwe zijn wij in staat verbeteringen te initiëren om zo beter aan de wensen van onze BMW rijders tegemoet te kunnen komen. U kunt er dan ook van op aan dat wij het een en ander in onze afwegingen in de BMW organisatie meenemen en uw bevindingen kenbaar zullen maken aan onze collega’s bij de verantwoordelijke afdeling.

Vertrouwende erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
***********


Als je dan in overweging neemt dat er ABS reparatiebedrijven zijn die 5 jaar garantie geven op hun reparatie....
Product aansprakelijkheid is natuurlijk een heel zwaarwegende factor en daar kun je als grote organisatie natuurlijk niet lichtzinnig overheen stappen.
Alleen om de kosten die dat dan met zich meebrengt 1 op 1 door te zetten naar de klant, is dan wellicht iets te veel van het goede.

Er wordt met geen woord over coulance gesproken en of het normaal is dat een ABS unit van 2000 Euro maar 30k km mee gaat.

Dan staat er nog zo'n mooi BMW logo in mijn brief met de slogan:
BMW maakt rijden geweldig.

leuke slogan, maar dan mag je er ook goed voor betalen :r

Ik ben er even klaar mee.

Het BMW rijden is nog steeds geweldig.
Blijven rijden is een tweede....


Sorry maar ik moest het even kwijt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan