BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

ik heb ff een vraagje over een andere demper voor de r1200r
hoeveel verschil zit er nou tussen de demper tot 2009 en vanaf 2009
past die ene absoluut niet op de andere ?

De demper van die van mij heeft een uitwendige maat van 66 mm bij de aansluiting met de klep.
Ik was onder de indruk dat de demper zelf 60 mm korter is gemaakt.

Roelof.
 
damted over mogelijkheden...:

Mogelijk kan die klep gewoon vervallen, zonder dat het storingen oplevert.

Het zal wel in combinatie met de 60mm kortere demper een iets harder geluid opleveren

...yep, die klep kan er zonder enig probleem tussenuit, maar..., je kunt de klep ook altijd open laten staan...

...aan de klep zie je twee kabels lopen, die dingen bedienen de klep, en zodra je de motor op contact zet, gaat die klep naar bijna dicht (dat hoor je ook)...

...en dat bijna dicht blijft zo, tot ongeveer zo'n 4000 toeren...

...volg je nou die 2 kabels die voor de bediening van de klep zorgen, dan kom je bij een stelmotor uit, en aan die stelmotor zit een heel klein canbus-stekkertje...

...de stelmotor (zwart kastje) vind je in de buurt van je startmotor...

...motor van het contact, stekkertje loshalen, en klaar is U alweer...

...klep blijft nu in een horizontale positie staan na het op contact zetten van de motor, en blijft daar nu ook staan, en je krijgt geen enkele foutmelding...

...motor klinkt daardoor duidelijke fruitiger...
...prestatiegewijs maakt het geen verschil...

full

...stekkertje los, en de klep blijft altijd zo staan...


...je kunt ook via Wunderlich een tussenstukje kopen ; dan verwijder je de dat hele klepding, en zet je er een buisje tussen...
...als je het mij vraagt een dure oplossing voor hetzelfde resultaat...
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag, zal me ook maar weer eens hier melden...

Deze morgen de motor eens uit de garage gegraven, nagelopen en zomerklaar gemaakt.

Ga nu maar weer eens een rondje maken, veel te lang niet gereden, sinds eind oktober staat hij binnen....

Ja ook het leven van een mooi-weer-rijder gaat niet over rozen...
 
Ik ben vandaag naar het Motopia evenement geweest en heb vervolgens een flinke rit door Duitsland en de Achterhoek gemaakt, was zeer genieten en weer eens iets anders als de vaste woon/werk rit *O*
 
En ik een ritje naar Bunnik, een vrijwilligersbijeenkomst van de tour for Life.
Motor-verkeers-regeldingen zijn leuk , er gaat net zoveel tijd zitten in alle voorbereidingen , cursussen, oefeningen.
 
...oei..., die BSA-fietsen uit Hengelooooow...
...ook zo mooi hè...?!...

d07April2013eMotopiaUlft.jpg
 
Zo, onze eerste rit van dit jaar zit er weer op :]
Niet lang, een uur oftewel 35 kilometer, maar Stamper moest vanmiddag werken en ik wilde ook met name even uitproberen hoe het weer ging na m'n polsoperatie van afgelopen juli.
Nou, het ging heerlijk, maar ik heb wel voorzichtig aangedaan, heb tenslotte negen maanden niet gereden dus je kunt wel spreken van de wedergeboorte van het motorrijden *D
M'n pols was wel gevoelig met schakelen, ik ga deze week een afspraak maken voor een MRI zodat ik weet of we in juni met de motor op vakantie kunnen. In december bleek het bot namelijk nog niet veel zin te hebben gehad om weer aan te groeien :N . Dus maar eens kijken hoe het is na een wintertje rust.

Wat rijdt die F800GS toch lekker en makkelijk! Ik had een beetje spijt dat ik niet gewacht had op de 700GS, maar dat gevoel is weer weg na m'n eerste rit en ik hou het wel met hem uit tot de opvolger van de R1200R op de markt komt O-)

Stamper wilde daarna de HP2Sport pakken om mee naar z'n werk te gaan, maar die bleek een lege accu te hebben :(, dus is hij in z'n snelle leren pak toch maar weer op de GS/A gestapt :/.

Het was lekker weer om te rijden, maar de zon valt nog wel een beetje (erg) tegen hier in Noord-Holland hoor '(. Af en toe piept hij door de wolken, maar het is toch met name behoorlijk bewolkt. Ik heb m'n topje al aan om te gaan tuinieren, maar vooralsnog zit daar een dik vest overheen -O-
 
Hoi Joke,

Leuk om te lezen dat je weer een keertje hebt kunnen rijden. :]
Rustig opbouwen en hopelijk is je pols zodanig hersteld, dat het allemaal de goede kant uit gaat.
Die F800 GS van jou is toch een hele vette motorfiets waar je nog heel veel mooie, prettige, veilige en gezonde kilometers op kan gaan maken.

Tijd genoeg om daarna ooit nog eens over een nieuwe R te gaan nadenken.
 
Ha Joke, goed om te horen dat je er weer een beetje van hebt kunnen genieten! En nu maar hopen dat dat botje hard zijn best heeft gedaan. Ik duim voor een positieve uitslag!
 
Elektrisch
rechtsvoor onder de tank zit een electrische vrije aansluiting. daar staat 12 volt op. Die heb ik heel lang gebruikt voor de garmin.
En dat werkt niet meer. er staat keurig 12 volt op alleen de garmin doet het er niet op.
garmin rechtstreeks accu - Prima. aan het kabeltje. - niets.
Hebben jullie een idee ?
 
+12V is leuk, maar heb je ook massa?

Zorg dat je ook een belasting hebt van minimaal 5W als je aan het meten bent.

Ik heb vanaf de 12V connector (achterkant bij het zadel) een kabeltje naar voren gelegd en vlak onder het balhoofd een 12V stopcontactje geplaatst.
Schakelt wel na 2 minuten af, maar onder het rijden gelukkig niet :+
 
Laatst bewerkt:
+12V is leuk, maar heb je ook massa?

Zorg dat je ook een belasting hebt van minimaal 5W als je aan het meten bent.

Ik heb vanaf de 12V connector (achterkant bij het zadel) een kabeltje naar voren gelegd en vlak onder het balhoofd een 12V stopcontactje geplaatst.
Schakelt wel na 2 minuten af, maar onder het rijden gelukkig niet :+

Je bedoelt vanaf die "schijnbare lampfitting" ?
 
Links onder het zadel zit zo'n BMW stekkerdoos, waar je een mini 12V aansluiting hebt.
Deze wordt waarschijnlijk het meeste gebruikt voor acculaders die Canbus geschikt zijn.

Aan de achterkant kun je de stekker eraf halen en aan de achterkant een kabeltje bij solderen en die naar voren halen.
 
Vandaag een begin gemaakt met een kleine onderhoudsbeurt.
Klepspeling controleren en ook nieuwe bougies erin.

Na het demonteren van de cilinderkop bescherming en de afdekkapjes van de bobines, moest de centrale bobine eruit.
Met het vandaag gekochte stukje plastic gereedschap geprobeerd, maar dat lukte niet, want het schoot er steeds vanaf.
Daarom ook nog met de hulp van een grote schroevendraaier en een doekje er tussen tegen beschadigingen, lukte het wel om deze bobine eruit te trekken.
Hij zit ook een beetje vacuum door al die rubber ringen die de boel waterdicht moeten houden, dus dan is het niet zo raar dat het een beetje stroef gaat.

Daarna komt de volgende uitdaging en dat is de bougie losdraaien.
Ik heb een hele mooie doppenset met 16mm bougiesleutel, maar laat BMW het gat precies net zo dik hebben gemaakt als de buitenkant van die dop (22,00mm) |(
Dus dan past het dus net niet.
Dus dan maar weer naar de plaatselijke autospeciaalzaak die ook een uitgebreide sorteringen dopsleutels in het assortiment heeft.
Schuifmaat erbij gehaald en laat die dop die ze daar verkopen nu 21,85mm dik zijn :+
Dat blijkt precies voldoende om de centrale bougie te kunnen demonteren en later ook een nieuwe te kunnen monteren.
Ik ben dit keer voor de Iridium uitvoering gegaan type NGK DCPR8EIX dat is er dus eentje met een hele dunne middenelektrode ipv een dikke met 2 massa elektrodes er omheen.
Ze kosten 15 Euro per stuk, maar ze zouden net een wat krachtiger vonk moeten geven wat het KFR nog verder tegen moet gaan.
De 2e bougie (onderzijde) laat zich niet demonteren, omdat die een nog dunnere dopsleutel vereist.
Daarom toch maar een oud pijpsleuteltje 16mm langs de slijpsteen gehaald net zolang dat die ongeveer 21mm dik is.
Daarmee kreeg ik ook die onderste bougies er dus uit en weer in.

Ook nog de klepdeksels eraf gehad en alle klepspelingen incl de axiale speling op de tuimelaarbrug waren volgens de fabrieksmarges, dus daar heb ik helemaal niets aan hoeven stellen.
0,28 mm ipv 0,30mm voor de linker uitlaatkleppen is acceptabel toch, de rest exact op de voorgeschreven speling.
Dus een beetje voor noppes de klepdeksels gedemonteerd, maar wel bij de montage een nieuwe pakkingring (rond het bougiegat) geplaatst.
Na 30k weet ik dus dat klepspeling bij mijn BMW niet echt veranderd is.

Morgen na een lange rit tap ik gelijk de motorolie nog af en gaat er dit keer verse 10W/40 full syntheet in inclusief een nieuw olie en luchtfilter en een nieuw pakkingringetje voor de olie aftapplug.
Remolie heb ik bij de ABS reparatie al helemaal ververst.

Remmerij heb ik recent nog onder handen gehad, incl nieuwe remblokken achter, dus dat zit ook wel goed.
Ik twijfel nog wel over het vervangen van zowel de versnellingsbak als de cardanolie,
wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Ik heb wel al nieuwe bakolie gekocht.
 
Vandaag een begin gemaakt met een kleine onderhoudsbeurt.

Met het vandaag gekochte stukje plastic gereedschap geprobeerd, maar dat lukte niet, want het schoot er steeds vanaf.

Daarna komt de volgende uitdaging en dat is de bougie losdraaien.
Ik heb een hele mooie doppenset met 16mm bougiesleutel, maar laat BMW het gat precies net zo dik hebben gemaakt als de buitenkant van die dop (22,00mm) |(
Dus dan past het dus net niet.
De 2e bougie (onderzijde) laat zich niet demonteren, omdat die een nog dunnere dopsleutel vereist.
Daarom toch maar een oud pijpsleuteltje 16mm langs de slijpsteen gehaald net zolang dat die ongeveer 21mm dik is.

Ook nog de klepdeksels eraf gehad en alle klepspelingen incl de axiale speling op de tuimelaarbrug waren volgens de fabrieksmarges, dus daar heb ik helemaal niets aan hoeven stellen.
0,28 mm ipv 0,30mm voor de linker uitlaatkleppen is acceptabel toch, de rest exact op de voorgeschreven speling.
Dus een beetje voor noppes de klepdeksels gedemonteerd, maar wel bij de montage een nieuwe pakkingring (rond het bougiegat) geplaatst.
Na 30k weet ik dus dat klepspeling bij mijn BMW niet echt veranderd is.

Ik twijfel nog wel over het vervangen van zowel de versnellingsbak als de cardanolie,
wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Ik heb wel al nieuwe bakolie gekocht.

Bobine trekker: ik had ook al mijn bedenkingen tegen het plastic trekkertje. Zoals eerder gepost is de professionele uitvoering van metaal.

Bougiesleutel: ik heb op dezelfde manier een bougiesleutel gemaakt

Olie van bak en cardan vervangen: het is niet veel extra werk en ik zou er niet op besparen.
Motor olie: ik zou niet eerder op full syntheet overgaan voordat het olieverbruik is gestabiliseerd; d.w.z. het olieverbruik niet meer minder wordt. Overigens verwacht ik bij 30K dat het olieverbruik is gestabiliseerd.

Wat is je olieverbruik ongeveer?

Hoe zat het met de synchronisatie van de luchtkleppen? Dit laatste is heel belangrijk voor het mooi lopen (oppakken) van de motor.

Klepspeling: ook uit een ander verslag kwam naar voren dat de klepspeling erg stabiel is en niet vaak hoeft te worden gecorrigeerd.

Heb overigens ook net een IR temperatuurmeter aangeschaft en zal (volgend jaar) een GS-911 programmeer apparaat aanschaffen voor het uitvoeren van het onderhoud.

(De motor zit nu nog in de garantie)

Groet,

Roelof.
 
Bobine trekker: ik had ook al mijn bedenkingen tegen het plastic trekkertje. Zoals eerder gepost is de professionele uitvoering van metaal.
Gelukkig helpt dat plastic ding nog wel een beetje.
Bougiesleutel: ik heb op dezelfde manier een bougiesleutel gemaakt
Had ik achteraf ook wel kunnen doen, maar een mooie dopsleutel (7 Euro) is nooit weg.
Misschien een keertje laten afdraaien bij iemand die een draaibank heeft.
Olie van bak en cardan vervangen: het is niet veel extra werk en ik zou er niet op besparen.
Gaan we dus maar doen.
Motor olie: ik zou niet eerder op full syntheet overgaan voordat het olieverbruik is gestabiliseerd; d.w.z. het olieverbruik niet meer minder wordt. Overigens verwacht ik bij 30K dat het olieverbruik is gestabiliseerd.

Wat is je olieverbruik ongeveer?
Ik schat iets van 1 op 6000 km en ik verwacht niet dat het veel lager komt.
Omdat de Bel-Ray 20W50 was en ik ook bij lagere temperaturen een goede smering wil hebben, wil ik nu op 10W50 synthetisch over stappen.
Hoe zat het met de synchronisatie van de luchtkleppen? Dit laatste is heel belangrijk voor het mooi lopen (oppakken) van de motor.
Ik heb er al eens een Carbtune II op gehad en die gaf niet echt een verschil aan.
Maar mogelijk moet je de stationair regelaars even disablen met de GS-911 om het echt goed synchroon te zetten.
Klepspeling: ook uit een ander verslag kwam naar voren dat de klepspeling erg stabiel is en niet vaak hoeft te worden gecorrigeerd.
Dan heb ik dus ook zo'n stabiele cilinderkop, bovendien ben ik een rustige rijder en draait die niet vaak +7000 RPM.
Heb overigens ook net een IR temperatuurmeter aangeschaft en zal (volgend jaar) een GS-911 programmeer apparaat aanschaffen voor het uitvoeren van het onderhoud.
IR meter gebruik je zeker om bij een net gestarte motor de temperatuur van de uitlaatbochten te meten?
Ik doe dat altijd met mijn hand :+
GS-911 zit bij mij al in de gereedschapskist :+
(De motor zit nu nog in de garantie)
Daar heb ik geen last meer van :+
Na de ABS reparatie ben ik daar toch wat anders tegenaan gaan kijken.
Binnen garantie, ga je voor je garantie nog trouw naar de dealer, maar daarna kun je gelukkig veel zelf doen.
Voor onderdelen zien ze mij nog wel langs komen.

Groet,

Roelof.

edit: Ik bedoelde 10W50 ipv 10W40
Nieuwe olie zit er inmiddels in inclusief nieuw oliefilter en pakkingringetje.
Trouwens wel lekker warm die oude olie als je dat net na een ritje eruit laat stromen, zeker als je het oliefilter uit de uitstroombak moet vissen :+

Ik moest ongeveer 3,7L vullen om het peilglas weer op 1/2 te krijgen.
Wel een wat metaalachtig geluid als je de eerste keer de startknop weer indrukt en de olie weer rondgepompt moet worden, daarna werd het lekker stil en doet de smering zijn werk gelukkig weer.
Daarna het olie verbruik goed in de gaten houden en mogelijk levert het ook nog een iets lager benzineverbruik op.
 
Laatst bewerkt:
Links onder het zadel zit zo'n BMW stekkerdoos, waar je een mini 12V aansluiting hebt..

de sigarenaansteker ken ik, ja.

er zitten nog twee méér "vrije" aftakkingen op de canbus.
1 onder de tank, rechtsvoor, die heb ik vier jaar gebruikt voor de garmin, tot het ineens niet meer werkte. : daar ging de vraag over

Er zit er ook nog een onder de buddyseat, ziet er uit als een lampfitting.
 
de sigarenaansteker ken ik, ja.

er zitten nog twee méér "vrije" aftakkingen op de canbus.
1 onder de tank, rechtsvoor, die heb ik vier jaar gebruikt voor de garmin, tot het ineens niet meer werkte. : daar ging de vraag over

Er zit er ook nog een onder de buddyseat, ziet er uit als een lampfitting.
Dat is de ronde stekker voor de diagnose. :+
Daar zit standaard zo'n plastic schroefdop op.

Wel vreemd dat die aftakking niet meer werkt, zekeringen heeft zo'n canbus niet.
Kun je misschien de ZFE (centrale computer) op foutcodes uitlezen?
Misschien is die 12 v aansluiting na een sluiting afgeschakeld door de computer?
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, dat ding zit standaard in een ronde uitsparing van het spatbord gestopt.
Het lijkt inderdaad veel op een lampfitting waar zo'n steeklampje in kan.

Ik heb ook zo'n stekker, zag ik zojuist toen ik onder de buddy ging kijken :+

In Reprom kom ik niets in detail tegen over dit soort stekkers en kabeltjes.

Ik weet eigenlijk niet wat je hier mee aan kunt.
In de RepRom staat wel dat je bij elkaar 5A van de stekkerdozen kunt halen.
Als er sluiting was en die wordt weer opgeheven, kun je bij het opnieuw aanzetten van het contact weer van deze stroom genieten.

Heb je echt geen isolatie of sluiting op die eerste connector?
 
Terug
Bovenaan Onderaan