Alles over motorhanden | deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.184
774
Nieuw-Vennep


Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)




Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 5.000 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. Een ander geval apart zijn Dunlop banden, die een nog lágere druk kunnen hebben, de constructie is hier geschikt voor. Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.


Overige vragen:
 
Laatst bewerkt:
Nu een paar duizende kilometer gereden met de meeste recente Roadtec Z8 (M/O).
Lekkere band, stuurt neutraal en onder alle omstandigheden goed vertrouwen. Absoluut geen spijt van de aankoop.
 
Dag oma,

Ik twijfel of ik voor komende dinsdag, lvl 2 met racecracks op assen andere banden moet monteren, graag jullie advies. De situatie:

Pirelli diablo corsa (niet rosso maar de oude) in goede staat.
Kans op een bui, temperatuur rond de 16 graden.
Ktm superduke

In hoeverre zijn de banden drama in de regen? Is er ook niet mee te rijden met een licht natte baan (na een bui bijvoorbeeld)? Ik heb met deze banden nog niet in de regen gereden op straat.
D'r is zeker wel mee te rijden in het nat, maar duidelijk minder goed als met bijv een Michelin Pilot Power. Dus wil je je maten eruit rijden op het nat, of blijf je lekker wachten tot het droog is... ? ;)
 
D'r is zeker wel mee te rijden in het nat, maar duidelijk minder goed als met bijv een Michelin Pilot Power. Dus wil je je maten eruit rijden op het nat, of blijf je lekker wachten tot het droog is... ? ;)

Nee hoef niemand eruit te rijden, wil alleen mijn straatmotor niet plat leggen. Zou wel fijn zijn te weten of ze de grens een beetje aangeven. Mijn Dunlop sportsmarts deden dat namelijk niet toen het begin dit jaar koud was.
 
Ik ben opzoek naar een nieuwe set banden voor mijn 1990 GSX-F 600. De huidige set BT-45 zitten aan het einde van hun leven.

Alleen welke :?

-MPR3
-BT 023
-Dunlop roadsmart 2

Ik rij geen woon werkverkeer, alleen plezier KM. Rustige rijstijl met de nadruk op touren. met af en toe eens uit de 'band springen' met vlot een op/afrit / rotonde nemen.
De band moet wel de nodige km's mee kunnen en in de regen wil ik wel vertrouwen in de banden hebben.
 
Ik ben opzoek naar een nieuwe set banden voor mijn 1990 GSX-F 600. De huidige set BT-45 zitten aan het einde van hun leven.

Alleen welke :?

-MPR3
-BT 023
-Dunlop roadsmart 2

Ik rij geen woon werkverkeer, alleen plezier KM. Rustige rijstijl met de nadruk op touren. met af en toe eens uit de 'band springen' met vlot een op/afrit / rotonde nemen.
De band moet wel de nodige km's mee kunnen en in de regen wil ik wel vertrouwen in de banden hebben.

Jouw rijstijl komt aardig overeen met de mijne. Ik heb daarom toendertijd voor de MPR2 gekozen. BT beviel me niet en de MPR3 bestond toen nog niet.
 
Jouw rijstijl komt aardig overeen met de mijne. Ik heb daarom toendertijd voor de MPR2 gekozen. BT beviel me niet en de MPR3 bestond toen nog niet.

Volgens mij is de MPR2 nog steeds een goede keus voor jullie type rijstijl/motor, hij is volgens mij ook nog steeds leverbaar. Goed alternatief is de Roadsmart 2.
 
En vergeet de testwinnaar Roadtec Z8 in de M/O specificatie niet. Ook erg geschikt voor jou.
Continental Conti-motion is ook een mogelijkheid. Ik heb er geen prijzen van maar zou volgens Continental dit voor de prijsbewuste koper de juiste band zijn.

In de TopicStart staat een test van sportieve toerbanden lees dit eens door en laat het je helpen bij de keuze.
 
Ik ben opzoek naar een nieuwe set banden voor mijn 1990 GSX-F 600. De huidige set BT-45 zitten aan het einde van hun leven.

Alleen welke :?

-MPR3
-BT 023
-Dunlop roadsmart 2

Ik rij geen woon werkverkeer, alleen plezier KM. Rustige rijstijl met de nadruk op touren. met af en toe eens uit de 'band springen' met vlot een op/afrit / rotonde nemen.
De band moet wel de nodige km's mee kunnen en in de regen wil ik wel vertrouwen in de banden hebben.
Originele velgen? Met originele maten 110/80-17 en 140/80-17? Maten volgens Michelin, zij adviseren de Pilot Activ. De Road is er niet in die maten, waarschijnlijk zijn de velgen sowieso zo smal dat een diagonaalband beter zit dan een radiaalband (wat ik heb meegekregen is dat over het algemeen een radiaal een bredere velg nodig heeft dan een diagonaal van dezelfde breedtemaat).
 
Activ zou ik echt niemand aanbevelen. Ik zou in dit geval voor een kleine overmaat gaan, wordt op Bandits ook heel veel gedaan en die zijn praktisch hetzelfde. 120/60 voor en 150/70 achter.
 
En vergeet de testwinnaar Roadtec Z8 in de M/O specificatie niet. Ook erg geschikt voor jou.
Continental Conti-motion is ook een mogelijkheid. Ik heb er geen prijzen van maar zou volgens Continental dit voor de prijsbewuste koper de juiste band zijn.

In de TopicStart staat een test van sportieve toerbanden lees dit eens door en laat het je helpen bij de keuze.
Z8 M/O is er alléén in 120/70-180/55, idioot genoeg. Weet niet of er meer maten volgen?
 
Laatst bewerkt:
Originele velgen? Met originele maten 110/80-17 en 140/80-17? Maten volgens Michelin, zij adviseren de Pilot Activ. De Road is er niet in die maten, waarschijnlijk zijn de velgen sowieso zo smal dat een diagonaalband beter zit dan een radiaalband (wat ik heb meegekregen is dat over het algemeen een radiaal een bredere velg nodig heeft dan een diagonaal van dezelfde breedtemaat).

Aan de voorzijde heb ik niet de originele velg, daar zit een zxr vork in met velg: 120/70/17 achter heb ik iets breder dan origineel: 150/70/17

Voorlopig lijkt de dunlop de betere/beste keus
 
Activ zou ik echt niemand aanbevelen. Ik zou in dit geval voor een kleine overmaat gaan, wordt op Bandits ook heel veel gedaan en die zijn praktisch hetzelfde. 120/60 voor en 150/70 achter.
Is de Activ vergelijbaar met de Macadrama?

Leuk dat Dunlop ook zegt op welke velgbreedte een band hoort: linkje. Bridgestone deed al al een hele tijd: link

M'n FZ kwam ook met een smalle voorvelg (3,00), heb toch het idee dat m.n. een radiaalband beter zit op de 3,50 FZR velg die er nu in zit. Vooral als het wat platter gaat. Kan best zijn dat het vooral tussen de oren zit, maar rijdt toch fijner als het daar goed zit :+
 
Ik ben opzoek naar een nieuwe set banden voor mijn 1990 GSX-F 600. De huidige set BT-45 zitten aan het einde van hun leven.

Alleen welke :?

-MPR3
-BT 023
-Dunlop roadsmart 2

Ik rij geen woon werkverkeer, alleen plezier KM. Rustige rijstijl met de nadruk op touren. met af en toe eens uit de 'band springen' met vlot een op/afrit / rotonde nemen.
De band moet wel de nodige km's mee kunnen en in de regen wil ik wel vertrouwen in de banden hebben.
Geen van alle. Voor jouw motor is geen van deze banden in jouw maat verkrijgbaar. Je zal weer naar een diagonaalband moeten. En nee, bredere radiaalbanden monteren is geen goed idee. Door te brede banden op een te smalle velg te monteren wordt de motor minder stabiel. Door van diagonaalbanden naar radiaalbanden te gaan verlies je nog meer stijfheid (en dus stabiliteit). Niet doen, je motor is er niet voor gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje:

Ik heb een Hornet 600 uit 2004 met Pirelli Diablo Rosso's eronder.

Zijn na +- 1000 km voornamelijk woonwerk over de snelweg al aardig vierkant geworden..

Weet iemand wat alternatieven die het snelweg gebruik wat beter aankunnen?

Ik rij verder af en toe een plezierritje, maar niks extreem sportiefs dus het hoeven geen sportbanden te zijn.


Ik dacht zelf aan BT 023 of S20, of misschien Pilot Road.. Zijn er nog andere alternatieven?

Thanks
 
Vraagje:

Ik heb een Hornet 600 uit 2004 met Pirelli Diablo Rosso's eronder.

Zijn na +- 1000 km voornamelijk woonwerk over de snelweg al aardig vierkant geworden..

Weet iemand wat alternatieven die het snelweg gebruik wat beter aankunnen?

Ik rij verder af en toe een plezierritje, maar niks extreem sportiefs dus het hoeven geen sportbanden te zijn.


Ik dacht zelf aan BT 023 of S20, of misschien Pilot Road.. Zijn er nog andere alternatieven?

Thanks

Metzeler?

Ik denk dat je iig goed af bent met een band die in het middendeel hard is, en aan de zijkanten zachter. En daar zijn best wat alternatieven voor.
 
Geen van alle. Voor jouw motor is geen van deze banden in jouw maat verkrijgbaar. Je zal weer naar een diagonaalband moeten. En nee, bredere radiaalbanden monteren is geen goed idee. Door te brede banden op een te smalle velg te monteren wordt de motor minder stabiel. Door van diagonaalbanden naar radiaalbanden te gaan verlies je nog meer stijfheid (en dus stabiliteit). Niet doen, je motor is er niet voor gemaakt.
of op zoek naar een bredere velg ;) achter kan er een 4.5J velg van een nieuwer model F in. Voor zit er al een bredere velg in.
 
Laatst bewerkt:
of op zoek naar een bredere velg ;) achter kan er een 4.5J velg van een nieuwere model F in. Voor zit er al een bredere velg in.
Dat kan natuurlijk ook en is wel het simpelste. Er kunnen best overmaten op, maar het is natuurlijk altijd een gokje. Op Bandits (lijken er héél erg op kwa rijwielgedeelte) geeft een overmaat voor én achter ook geen problemen, maar dat is natuurlijk geen garantie.
 
Dat kan natuurlijk ook en is wel het simpelste. Er kunnen best overmaten op, maar het is natuurlijk altijd een gokje. Op Bandits (lijken er héél erg op kwa rijwielgedeelte) geeft een overmaat voor én achter ook geen problemen, maar dat is natuurlijk geen garantie.


Heb al een velg gevonden ook. De oldskool gixxers hebben ook 4.5J velgen en die zijn makkelijker en goedkoper te krijgen *O*

Rij nu ook al op overmaat op de originele achtervelg
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht zelf aan BT 023 of S20, of misschien Pilot Road.. Zijn er nog andere alternatieven?
Bridgestone BT020, 021 of 023 (dus inderdaad NIET de S20)
Michelin Pilot Road 1, 2 of 3
Dunlop Raodsmart 1 of 2
Metzeler Roadtec Z6 of Z8
Conti RoadAttack 1 of 2
Pirelli Angel

En zo nog ongeveer 20 andere banden......
Je zou ook even terug kunnen lezen in dit topic, de vraag is pas 20 keer voorbij gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Bridgestone BT020, 021 of 023 (dus inderdaad NIET de S20)
Michelin Pilot Road 1, 2 of 3
Dunlop Raodsmart 1 of 2
Metzeler Roadtec Z6 of Z8
Conti RoadAttack 1 of 2
Pirelli Angel

En zo nog ongeveer 20 andere banden......
Je zou ook even terug kunnen lezen in dit topic, de vraag is pas 20 keer voorbij gekomen.

Bedankt,

Ik had al wat teruggelezen, maar ik zag niks specifiek over de Hornet (als dat al wat uitmaakt..) en over vierkante banden / snelwegrijden.. enikbenlui '(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan