Elektra problems div600

jasper6004

MF'er
10 mrt 2010
88
0
den haag
Ik zou hier ook graag aan de bel trekken omdat ik er niet uit kom met mijn Diversion 600.

De symptomen:
lopen op twee cilinders 2 en 3, 1 en 4 doen niet mee. 1 en 4 bougies vonken ook niet, bobine omgeruild met een ander exemplaar maakt geen verschil. Nieuw draad gesoldeerd tussen bobinestekker en de rest van de boom omdat dit er niet goed uit zag maakte ook geen verschil.

De stekker van het contactslot is verdacht aangezien er aan gerommeld voor een alarm oid (draad afgetapt voor permanente +12v), hij is ook erg vet door een oud olie lek. Na wat sprayen met dasty op de stekker klapt de zekering van ignition er nu steeds uit, dit is eerder voorgekomen en toen verdwenen zonder de oorzaak te hbben gevonden (ik denk dat het gewoon door de dasty komt die blijkbaar goed geleid, ik zal zo de boel eens droog fohnen.) Ik hoop dat dat zo is opgelost dus laten we focussen op het lopen op twee cilinders...

Maar nu de vraag heeft iemand dit eerder gehad? Wat kan ik doen om het probleem op te sporen (heeft iemand een goed schema)? Het is echt elektra gerelateerd probleem want de bougies vonken niet. Kan het een kapotte CDI zijn ofzo? Ik denk zelf meer een draadbreuk of vieze stekker ergens..kan contactspray helpen?
 
Wie gebruikt er dan ook Dasty als schoonmaakmiddel op electrische contacten,gebruik daar
spul voor wat daar voor bedoeld is,contactreiniger en contactspray,cil 1-4 is 1 bobine,dus of
er is een slechte aarde of een kapotte bobine of een slecht contact of een draadbreuk,doormeten dus.
 
Immiddels wat verder gekomen maar nog niet het probleem opgelost.

Ik heb de oorzaak van de doorbrandende zekering gevonden, het was het voedingsstekkertje dat tegen het frame aan kwam; normaal zit dit afgeschermd door het rubberen kousje maar het los en vast halen heeft dat iets beschadigd. Ik heb dus de bobine nu gemonteerd met de stekkertjes onder zodat ze het frame nietr meer kunnen raken; probleem opgelost.

De motor loopt echter nog op twee cilinders, beide bobines meten goed door binnen de specs. Ik heb de goede bobine naar de andere kant gehaald om te kijken of de werkende cilinders omwisselden maar dat gebeurde niet. Ik heb ook even een bougie in de dop tegen het blok gehouden om te kijken of de goede bobine wel buiten het blok een vonk kon maken maar nee...

Verder heb ik de draad tussen de cdi en de bobine aan de niet werkende kant doorgemeten, deze is niet onderbroken. De andere draad op de bobine levert netjes 12v als t contact aan is. Enige dat ik kan bedenken is dat de cdi gewoon geen signaal levert..of zie ik iets over het hoofd?
 
Immiddels wat verder gekomen maar nog niet het probleem opgelost.

Ik heb de oorzaak van de doorbrandende zekering gevonden, het was het voedingsstekkertje dat tegen het frame aan kwam; normaal zit dit afgeschermd door het rubberen kousje maar het los en vast halen heeft dat iets beschadigd. Ik heb dus de bobine nu gemonteerd met de stekkertjes onder zodat ze het frame nietr meer kunnen raken; probleem opgelost.

De motor loopt echter nog op twee cilinders, beide bobines meten goed door binnen de specs. Ik heb de goede bobine naar de andere kant gehaald om te kijken of de werkende cilinders omwisselden maar dat gebeurde niet. Ik heb ook even een bougie in de dop tegen het blok gehouden om te kijken of de goede bobine wel buiten het blok een vonk kon maken maar nee...

Verder heb ik de draad tussen de cdi en de bobine aan de niet werkende kant doorgemeten, deze is niet onderbroken. De andere draad op de bobine levert netjes 12v als t contact aan is. Enige dat ik kan bedenken is dat de cdi gewoon geen signaal levert..of zie ik iets over het hoofd?
bobine in de maling nemen door de aanstuur draad bij de cdi los te halen en tegen massa te tikken. Gaat ie dan vonken?
 
@Mr. R. Bedankt voor t aanbod, ik neem contact op zodra ik wat nodig heb.
@zot Ik heb het geprobeerd maar zo werkte het helaas niet, ook niet bij de werkende.

Ik heb inmiddels wel het probleem gevonden aangezien het alleen nog de cdi kon zijn heb ik deze opengedremeld volgens de howto hier ergens op t forum. toen ik de plaat oplichtte zag ik gelijk dat 1 van de transistoren doorgebrand was. Aangezien dit zo ongeveer t enige dubbele uitgevoerde component is en hij nog half werkt moet dat m wel zijn. Transistor dus los gesoldeerd. Dus ik ga morgen maar naar de elektroboer om een sanken d2141 te scoren, hopelijk ist dat te koop en werkt dat dan is het een goedkope fix en ben ik weer een ervaring rijker. Anders zal ik ff bij Mr. R. moeten aankloppen voor wat nieuws.
 
Omdat fotos meer zeggen

030920121107.jpg
 
De transistor is inmiddels besteld bij firma HEC in delft (6 eurotjes), bij radio Twenthe in Den Haag konden ze er niet aankomen.

Transistor in de CDI gesoldeerd, kastje dichtgelijmd en gekit en de motor loopt weer netjes op 4 cilinders.

Opgelost dus, bedankt voor t meedenken iedereen!
 
Met power transistors kun je vaak vervangende types gebruiken.
Voor hogere temperatuur, voor hogere spanning en hogere schakelstroom en minimaal gelijke schakelsnelheden is altijd goed.

Mooi dat je het kon bestellen, scheelt aanzienlijk als je het zelf kan repareren.
 
Laatst bewerkt:
@v.d.v cool, ik kon geen website vinden die deze verkocht, wel op ebay maar dan was ie pas na 20 dagen binnen. Ik neem aan dat er nog wel btw bij en verzendkosten bij komen, is die site dan nog wel goedkoper? Maargoed t zijn de kosten niet en ik heb nog goed advies gehad dus zeker t geld waard.

@edkedk Dit is toch wel een iets speciaal transistortje, aldus mijn elektroboer (hij had het equivalente schema nog nooit gezien. er zit namelijk nog een zener-diode tussen en nog twee weerstanden er in.)

Happy riding! :] :]
 
@v.d.v cool, ik kon geen website vinden die deze verkocht, wel op ebay maar dan was ie pas na 20 dagen binnen. Ik neem aan dat er nog wel btw bij en verzendkosten bij komen, is die site dan nog wel goedkoper? Maargoed t zijn de kosten niet en ik heb nog goed advies gehad dus zeker t geld waard.

@edkedk Dit is toch wel een iets speciaal transistortje, aldus mijn elektroboer (hij had het equivalente schema nog nooit gezien. er zit namelijk nog een zener-diode tussen en nog twee weerstanden er in.)

Happy riding! :] :]
Dit is een darlington transistor.
Er zitten 2 transistoren in om zo aan een hoge versterkingsfactor te komen.
Ik denk dat je eletroboer niet zoveel praktijkervaring heeft.
In sopsvoedigen en hot transistoren word erg vaak gebruik gemaakt van ingebouwde diode en weerstanden.
 
Dit is een darlington transistor.
Er zitten 2 transistoren in om zo aan een hoge versterkingsfactor te komen.
Ik denk dat je eletroboer niet zoveel praktijkervaring heeft.
In sopsvoedigen en hot transistoren word erg vaak gebruik gemaakt van ingebouwde diode en weerstanden.

Misschien valt hij hier een beetje door de mand haha. ik heb in ieder geval het juiste onderdeel gekregen.

Ik heb nog even zelf gekeken in de data sheet en je hebt helemaal gelijk; toch wel interessante materie die elektronica wereld wou dat ik er iets meer van wist..wel ooit wat van gehad in mijn opleiding maar dat was ook niet echt denderend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan