Opstart/ elektra problemen BMW F800GSA 2017

1 mei 2023
1
0
Hallo iedereen,

Ik heb een probleem met mijn F800 GSA 2017, hij wil namelijk niet meer starten :(

Ik heb geprobeerd het eerst zelf op te lossen maar helaas ben ik niet zo technisch. Maar voorafgaand aan dit startprobleem gebeurde er een paar weken geleden iets vreemds. Als ik mijn stuur naar rechts draaide als ik stil stond in neutraal of 1e versnelling sloeg hij af net als wanneer je op de kill switch zou drukken.

Dus om een voorbeeld te geven als ik langzaam wil rijden (stapvoets) en dan rechtsaf wil slaan slaat hij af.

Echter kan het zijn dat dit probleem niet de oorzaak is van het niet starten van de motor. Gisteren heb ik namelijk 2 extra mistlampen gemonteerd met een aparte schakelaar. Toen alles gemonteerd was merkte ik dat de motor niet meer startte. Ik hoor nog steeds dezelfde geluiden (als voorheen) bij het aanzetten van de motor en de verlichting, display, alarm, werkt prima. Accu is volledig opgeladen en ik heb de + en - kabels van de mistlampen (die op de polen van de accu zitten) verwijderd om er zeker van te zijn dat de extra mistlampen het probleem niet veroorzaken.

Ik denk dat het iets met de control unit te maken heeft, want hij wil niet starten en ik zie een verband met het afslaan bij het naar rechts sturen (daar zit de kill switch namelijk). Ook heb ik onlangs een nieuwe control unit gekocht omdat de knop van de handverwarming niet meer reageerde. Maar na een paar dagen te werken doet hij het nu niet meer, en de start/ stop knop ook niet. Ik heb de oude control unit teruggeplaatst en uitgeprobeerd maar helaas zonder succes. Misschien heeft het iets met bedrading te maken?

Ook zie ik normaal gesproken de streepjes van mijn benzinemeter na een paar seconden als ik de sleutel omdraai. Maar ook dat zie ik niet meer.

Wat ik al heb gecontroleerd:

* Afslaan probleem bij het sturen naar rechts:

- Standaard is ingeklapt
- Geen zichtbare losse kabels
- Geen rare geluiden

* Probleem met het aanzetten van de motor:

- Standaard is ingeklapt
- Geen zichtbare losse kabels
- Geen rare geluiden (precies hetzelfde als voorheen)
- Batterij is volledig opgeladen
- Getest zonder de extra mistlampen

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en ik hoop dat ik het zo goed mogelijk heb omschreven.
 
Ik zou je kabelboom die langs je balhoofd loopt controleren op slijtplekken of blootliggend koper. Controleer ook stekkers in die omgeving en check of er niks op spanning komt te staan wanneer je het stuur draait. Zo mijn eerste gedachten. :) Een draadbreuk zou ook kunnen start de motor en friemel met de kabelboom rond het balhoofd. Misschien dat je zo je zoekgebied kunt verkleinen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan