11, 25, 35 kw, alle vragen en bronnen

Ja dat mag, dan moet je je rijbewijs opnieuw aanvragen, dan krijg je dus een A2 rijbewijs met de regelgeving van dien. Maar hier staat wel tegenover dat je dus niet meer op je R6 mag rijden (heeft meer dan 70kw origineel) en he moet als je over twee jaar A onbeperkt wilt rijden opnieuw examen daarvoor doen wat anders niet had gehoeven.
 
nieuwe stelling:

Stel,

Ik wil een motor met de volgende specificaties gaan rijden met een A2 rijbewijs:
-gewicht: 140KG
-vermogen: 65kW (88pk)

Dit betekent (0,2kw/kg regel) dat de motor maximaal 28kw mag hebben.

Maar er is ook de regel dat je niet meer dan de helft mag terugvoeren van het originele vermogen. Is dit van invloed op 70kw, of het echte originele vermogen? (65kw)

Mag deze motor nu teruggevoerd worden? De tekst lijkt erop te duiden dat het niet mag. Toch?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij mag je het berijden mits je het tot 28kW afvoert. Of als je het verzwaart en dat je bij het herkeuren van de motor ook de gewicht laat keuren.
 
Ja dat mag, dan moet je je rijbewijs opnieuw aanvragen, dan krijg je dus een A2 rijbewijs met de regelgeving van dien. Maar hier staat wel tegenover dat je dus niet meer op je R6 mag rijden (heeft meer dan 70kw origineel) en he moet als je over twee jaar A onbeperkt wilt rijden opnieuw examen daarvoor doen wat anders niet had gehoeven.

vóór je antwoord geeft, svp even inlezen.

Je hoeft helemaal geen nieuw rijbewijs aan te vragen.
Je mag gewoon 35 kW rijden en je hoeft niet opnieuw examen te doen.
Zie mijn mail van het CBR.
Alleen is nog niet duidelijk of de A-licht-oude-stijlrijders mogen opvoeren van 25 kW naar 35 kW als het origineel vermogen boven de 70 kW ligt.

Die vraag heb ik weer aan het CBR gesteld; antwoord volgt.
 
vóór je antwoord geeft, svp even inlezen.

Je hoeft helemaal geen nieuw rijbewijs aan te vragen.
Je mag gewoon 35 kW rijden en je hoeft niet opnieuw examen te doen.
Zie mijn mail van het CBR.
Alleen is nog niet duidelijk of de A-licht-oude-stijlrijders mogen opvoeren van 25 kW naar 35 kW als het origineel vermogen boven de 70 kW ligt.

Die vraag heb ik weer aan het CBR gesteld; antwoord volgt.

Mag niet. Zie antwoord op mijn mail ;)
 
Ook ik heb mijn conclusie, Rijbewijs straks halen in Maart, Rijbewijs A binnen, geen motor aanschaffen voor die 2 jaar, kan ik net zo goed mijn brommertje opvoeren naar zelfs 15 kw!
Dan rijbewijs B, schaf ik een Honda CBR 600 RR uit 2004 aan. Dit is toch gewoon mogelijk?
 
Als je A1 hebt, moet je eerst A2 halen, voor je A-onbeperkt mag rijden. Dus even 2 jaar niets kopen kan, maar dan moet je als nog opnieuw examen doen... en daarna weer opnieuw examen en dan mag je een vol vermogen CBR600RR kopen. Beter kan je dan gewoon tot je 24e wachten, meteen afrijden voor het 'volledige' motorrijbewijs en dan je droommotor kopen.

In de tussentijd voer jij je brommertje op naar 15kW en hoop je dat de krukas niet dwars door de tank tegen je ballen slaat... ik denk dat een originele 11kW motor zuiniger en betrouwbaarder zal zijn dan een opgevoerde brommert. Of heb je het over een raceplee?
 
Ja precies, die droom motor wil ik dus bij rijbewijs A2 halen. andere krukas, geen probleem.
Daarna misschien 125cc zetten en voor races gebruiken.

Beste is gewoon de oude regel..
 
Ja precies, die droom motor wil ik dus bij rijbewijs A2 halen. andere krukas, geen probleem.
Daarna misschien 125cc zetten en voor races gebruiken.

Beste is gewoon de oude regel..

Dat mag sowieso niet. Voor A2 mag je motor niet zijn afgeleid van een motor met meer dan 70kW.
 
dus kunnen we beter onze tijd uitzitten met 25kw en un dikkere motor rijden.
en na de 2 jaartjes de bergenzing er uit vissen.
 
Nee, want die RR die je wilt heeft origineel meer dan 70 kw. Je mag niet verder terugvoeren dan de helft van het originele vermogen. Dus >70kw komt boven je maximale 35kw uit.
 
Heb ook nog een vraag: ik heb mijn 6u rijlessen voor A licht al gedaan, dus mocht normaal met de oude regeling na 3 maanden praktijk examen gaan afleggen en na 2jaar rijbewijs gaan omwisselen. Hoe zit het nu bij de nieuwe regeling? (ben van België)
 
Heb ook nog een vraag: ik heb mijn 6u rijlessen voor A licht al gedaan, dus mocht normaal met de oude regeling na 3 maanden praktijk examen gaan afleggen en na 2jaar rijbewijs gaan omwisselen. Hoe zit het nu bij de nieuwe regeling? (ben van België)

Hoe het in België in zn werk gaat heb ik geen idee van eerlijk gezegd. Volgens mij zijn de in dit topic besproken zaken ook alleen van toepassing op Nederland..

Edit : De rijbewijs categorieën zijn europees (dus ook voor België denk ik) maar Nederland verneukt het met de leeftijden en de eis dat bestuurders alle categorieën door moeten lopen waar dat in andere landen niet hoeft. Bron : Bovag: Nederland enige land waar A1 verplicht is voor A2
 
Laatst bewerkt:
wat een dom gezeik toch allemaal. Motorrijden word er allemaal niet leukerder op.
 
Ja precies. Dat zelfde is met brommer rijden, verzekering voor mijn schakelbrommer is ook niet te genieten.. Maar ze hebben dikke pech. Echte liefhebbers doen het.
 
Tja dat was 15 jaar terug al zo. Toen moest ik 650 gulden betalen voor een WA-verzekering van een schakelbrommer en een scootertje kon voor 150-200 gulden ofzo. Ik kon van m'n geld toen net m'n verzekering betalen en een schakelbrommer kopen, moest ik een heel jaar voor werken in de supermarkt, natuurlijk niet elke dag :+ . Die brommer (Suzuki TS50X) was 100 gulden duurder dan de verzekering.

Wat betaal je nu aan verzekering voor een schakelbrommer?
 
Laatst bewerkt:
WA+ diefstal 500 euro's.
Yamaha TZR bromfiets, 1250. ( nieuw 3250 )

Toch nog moeten opknappen enzovoort, toen ging ik ook met een mager supermarkt loontje.
 
Laatst bewerkt:
340660_1858874611402_1189630078_o.jpg


2011 Derbi Senda DRD SM
Nieuwprijs: 3000 + rijklaaronzin
Verzekering: 450 per jaar WA+diefstal
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij word het er allemaal niet duidelijker op. op de site van de rdw lees ik dit:

Gunstiger rechten
De nieuwe regels zijn het gevolg van de derde Europese rijbewijsrichtlijn. Met deze richtlijn worden de regels voor het rijbewijs gelijk getrokken en krijgt de hele Europese Unie één rijbewijs op creditcardformaat.
Mensen die op 19 januari 2013 al een rijbewijs hebben, behouden hun rechten. Alleen als de nieuwe rechten gunstiger zijn, gelden deze voor iedereen.

Dus als het gunstiger is..... dit betekende volgens mij dat je inplaats van 25 kw straks 35 kw mag rijden met een licht rijbewijs of zie ik het nu helemaal fout?
 
Terug
Bovenaan Onderaan