Historische kentekenplaat (blauwe) aanvragen bij RDW

Robberobbe

MF veteraan
29 apr 2004
2.579
32
Den Haag
Ik kon zo 123 niet iets hierover vinden op het forum dus meld ik het maar even voor mensen die een blauwe kentekenplaat willen hebben op hun motor.

In bepaalde gevallen kan dit en kun je je gele plaat omruilen voor een blauwe. Je oude kenteken komt dan geheel te vervallen. Het is dus niet zo dat de getallen/cijfers van je gele plaat op een blauwe plaat gezet worden. Je krijgt een ander kentekennummer.
Kosten: € 39,00

Klik

Die van mij komt als het goed is deze week binnen :9
 
Dat lijkt mij niet juist :)

Vroegah, als je je kenteken verloor kreeg je een geheel nieuw kenteken.( dus ook nummer )
Voertuigen waar dat bij is gebeurd kunnen hun historische kenteken terugkrijgen.

Heb ik zelf ooit gedaan bij een oude A manta
 
wat niet?
De RDW heeft voor personenauto’s, bedrijfsauto’s en motoren speciale kentekenseries gereserveerd. Met dat kenteken mag u dan donkerblauwe kentekenplaten voeren.
(aldus de RDW)

Dat waar ik op reageer. Anders zou ik dat deel niet gequod hebben.


Ik zal het voor je samenvatten.
Het is niet zo dat als je gerechtigd bent blauwe platen te voeren je dan blauwe platen krijgt met een andere cijfer/letter combinatie als nu op je gele kentekenplaat staat.
 
Vroegah, als je je kenteken verloor kreeg je een geheel nieuw kenteken.( dus ook nummer )
Voertuigen waar dat bij is gebeurd kunnen hun historische kenteken terugkrijgen.

Heb ik zelf ooit gedaan bij een oude A manta

Vroegah... dat is die tijd die voorbij is, toch ?

In ieder geval is dat niet wat er in dat artikel bedoeld word waar de link van geplaatst is, logisch ook want het aantal motorvoertuigen waar dit nog op van toepassing zal zijn in Nederland zal waarschijnlijk op 2 handen te tellen zijn.
 
Ten eerste moet het voertuig waarom het gaat een datum eerste toelating hebben van voor 1 januari 1978 en ten tweede moet het al voorzien zijn van een kenteken bestaande uit 4 cijfers en 2 letters.
Heb je een moderner kenteken op je voertuig dan zal je eerst een zogenaamd oldtimer kenteken moeten aanvragen voordat je officieel een blauwe kentkenplaat mag voeren.
 
wat niet?
De RDW heeft voor personenauto’s, bedrijfsauto’s en motoren speciale kentekenseries gereserveerd. Met dat kenteken mag u dan donkerblauwe kentekenplaten voeren.
(aldus de RDW)

Als je kentekenplichtig motorvoertuig aan de gestelde eissen voldoet mag je een blauwe plaat voeren, mag je gewoon zo laten maken met de cijfer/lettercombinatie zoals hij nu op je gele plaat (en dus kentekenbewijs) staat.

Zou een beetje heel veel werk zijn als ze anders voor iedereen die een motorvoertuig heeft dat in aanmerking komt alle gegevens in het kentekenregister zouden moeten aanpassen he :P
 
Als je kentekenplichtig motorvoertuig aan de gestelde eissen voldoet mag je een blauwe plaat voeren, mag je gewoon zo laten maken met de cijfer/lettercombinatie zoals hij nu op je gele plaat (en dus kentekenbewijs) staat.

Toch ff beter lezen op de rdw site want daar wordt namelijk specifiek vermeldt dat het alleen mag als je kenteken bestaat uit een combinatie van 2x 2 cijfers en 1x 2 letters.
Is dat niet het geval dan mag je geen blauwe platen voeren.
Kan der nix aan doen staat echt zo op de rdw site
 
nog ff de link
chips krijg de link niet werkend
Nou ja dan maar ff kopie paste in je browser

404 | RDW kentekenplaat/Donkerblauwe kentekenplaten
 
Laatst bewerkt:
Toch ff beter lezen op de rdw site want daar wordt namelijk specifiek vermeldt dat het alleen mag als je kenteken bestaat uit een combinatie van 2x 2 cijfers en 1x 2 letters.
Is dat niet het geval dan mag je geen blauwe platen voeren.
Kan der nix aan doen staat echt zo op de rdw site

Ik hoef niet beter te lezen, ik schreef nl in de eerste regel.... "als je kentekenplichtig motorvoertuig aan de gestelde eisen voldoet" ... daarbij had ik die 2x2 + 1x2 eigenlijk al wel inbegrepen ;)
 
Laatst bewerkt:
Vroegah... dat is die tijd die voorbij is, toch ?

In ieder geval is dat niet wat er in dat artikel bedoeld word waar de link van geplaatst is, logisch ook want het aantal motorvoertuigen waar dit nog op van toepassing zal zijn in Nederland zal waarschijnlijk op 2 handen te tellen zijn.

Dat ligt er maar net aan.

Als ik nu iets invoer uit, pak m beet 75 krijg ik daar een kenteken voor.
Als ik dat gele kenteken niet mooi vind kan ik een blauwe platen aanvragen.

En die Manta had een ander kenteken dan het oorspronkelijke.
Oorspronkelijke was 15-59-UD en toen ik hem kocht was het iets van ZF-27-ZD of zo.

Maar het zal dat blauwe platen willen voeren weer iets anders is dan een oorspronkelijk kenteken terug willen.
 
Laatst bewerkt:
Even inhaken:

ik zie vrij veel geïmporteerde klassiekers (auto/motor) rondrijden met een 'moderne' letter-cijfer combi op een blauwe plaat....
dit is dus strafbaar en kost je 90 euri...

Heb je dus een klassieker/ oldtimer van vóór 01-01-1978 die later is geïmporteerd en voorzien is van een nieuw kenteken, dan zul je dus met GAIK platen moeten rondrijden.
OF... je stuurt het huidige kenteken op naar Veendam en vraagt om een historisch kenteken wat je met een paar dagen wordt toegezonden.
Dit kan dan op blauwe platen worden gevoerd.

Mijn 1973-er Citroën DS was in 1995 in Nederland ingevoerd en dus voorzien van een (modern) kenteken uit die tijd.
Dus kenteken opgestuurd met de vraag dit om te wisselen voor een historisch kenteken zodat ik blauw kon gaan rijden.
Het oude kenteken werd geschrapt (komt op een slapende lijst te staan geloof ik), en het nieuwe (historische dus) zit nu op de auto.

Mijn 44-er WLA werd meteen na de RDW-keuring van een historisch kenteken voorzien, omdat het ding nooit eerder een kenteken heeft gehad en men dan dus uitgaat van het bouwjaar...dus historisch.
 
Even inhaken:

ik zie vrij veel geïmporteerde klassiekers (auto/motor) rondrijden met een 'moderne' letter-cijfer combi op een blauwe plaat....
dit is dus strafbaar en kost je 90 euri...

Heb je dus een klassieker/ oldtimer van vóór 01-01-1978 die later is geïmporteerd en voorzien is van een nieuw kenteken, dan zul je dus met GAIK platen moeten rondrijden.
OF... je stuurt het huidige kenteken op naar Veendam en vraagt om een historisch kenteken wat je met een paar dagen wordt toegezonden.
Dit kan dan op blauwe platen worden gevoerd.

KLopt.
En cijfer / letter combinaties op je gele plaat doen dan niet ter zaken. Ik had eerst MP-38-LG. Alles opsturen en je krijgt gewoon een historisch kenteken :W
 
Even inhaken:

ik zie vrij veel geïmporteerde klassiekers (auto/motor) rondrijden met een 'moderne' letter-cijfer combi op een blauwe plaat....
dit is dus strafbaar en kost je 90 euri...

Heb je dus een klassieker/ oldtimer van vóór 01-01-1978 die later is geïmporteerd en voorzien is van een nieuw kenteken, dan zul je dus met GAIK platen moeten rondrijden.
OF... je stuurt het huidige kenteken op naar Veendam en vraagt om een historisch kenteken wat je met een paar dagen wordt toegezonden.
Dit kan dan op blauwe platen worden gevoerd.

Mijn 1973-er Citroën DS was in 1995 in Nederland ingevoerd en dus voorzien van een (modern) kenteken uit die tijd.
Dus kenteken opgestuurd met de vraag dit om te wisselen voor een historisch kenteken zodat ik blauw kon gaan rijden.
Het oude kenteken werd geschrapt (komt op een slapende lijst te staan geloof ik), en het nieuwe (historische dus) zit nu op de auto.

Mijn 44-er WLA werd meteen na de RDW-keuring van een historisch kenteken voorzien, omdat het ding nooit eerder een kenteken heeft gehad en men dan dus uitgaat van het bouwjaar...dus historisch.

Strafbaar volgens strafrecht?
 
Ik heb trouwens gewoon een blauwe plaat besteld bij auto-spul-winkel. Ik mocht zelf de kentekencombi verzinnen :)
 
:9~

Hoezo niet juist?

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan