Plaatsing kentekenplaat regels

negentiendrieentachtig

Die hard MF'er
27 okt 2022
333
170
Weet iemand waar ik de officiele regels kan vinden mbt kentekenplaat plaatsing?

Ik vroeg me af of zoiets ook mag in NL:

1710086125176.png


Het is niet mijn eerste dag op deze forum dus laat ik de bijdehande reacties alvast voorgaan:

- "Waarom zou je het uberhaupt willen ik bedoel dat ziet er toch niet jezus wat een kut amerika-?"
+ Is mooi.

- "Je hebt een website genaamd Google da-"
+ Al gedaan, kon het niet concreet vinden.

- "Je weet toch wel dat als het dan regent je re-"
+ Ja.

Had met ctrl+f en wat signaalwoorden hier op gekeken verwezen door de website van de rijksoverheid. Stond zo ver ik het (niet) kon vinden geen artikel over plaatsing. Wellicht iemand met betere ogen wel?
 
Weet iemand waar ik de officiele regels kan vinden mbt kentekenplaat plaatsing?

Ik vroeg me af of zoiets ook mag in NL:

Bekijk bijlage 1982890

Het is niet mijn eerste dag op deze forum dus laat ik de bijdehande reacties alvast voorgaan:

- "Waarom zou je het uberhaupt willen ik bedoel dat ziet er toch niet jezus wat een kut amerika-?"
+ Is mooi.

- "Je hebt een website genaamd Google da-"
+ Al gedaan, kon het niet concreet vinden.

- "Je weet toch wel dat als het dan regent je re-"
+ Ja.

Had met ctrl+f en wat signaalwoorden hier op gekeken verwezen door de website van de rijksoverheid. Stond zo ver ik het (niet) kon vinden geen artikel over plaatsing. Wellicht iemand met betere ogen wel?
Als je je vering nooit gebruikt is dat een prima idee :Y
 
Er staat weinig over de precieze locatie, maar hier heb je de link.
Wetten.

Het plaatje wat je laat zien mag in ieder geval niet.
Onjuiste plaat, en de plaat moet in ieder geval verticaal staan of schuin omhoog, als de plaat lager zit dan 120cm boven wegdek.
 
Er staat weinig over de precieze locatie, maar hier heb je de link.
Wetten.
‘Bij motorrijtuigen op twee of drie wielen met of zonder zijspanwagen, met uitzondering van bromfietsen, moet de kentekenplaat zijn aangebracht aan de achterzijde van het motorrijtuig op de daartoe bestemde plaats.’

Niet mis te verstaan lijkt me. Zoals ze af fabriek geleverd worden dus. Dus nee ts, dit mag niet.
 
‘Bij motorrijtuigen op twee of drie wielen met of zonder zijspanwagen, met uitzondering van bromfietsen, moet de kentekenplaat zijn aangebracht aan de achterzijde van het motorrijtuig op de daartoe bestemde plaats.’

Niet mis te verstaan lijkt me. Zoals ze af fabriek geleverd worden dus. Dus nee ts, dit mag niet.
Als je de motor verbouwd, verander je de “ daartoe bestemde plaats “ 🤷🏼‍♂️

Achterzijde voertuig is ook zoiets.
Is dat vanaf halverwege of het uiterste puntje?
 
‘Bij motorrijtuigen op twee of drie wielen met of zonder zijspanwagen, met uitzondering van bromfietsen, moet de kentekenplaat zijn aangebracht aan de achterzijde van het motorrijtuig op de daartoe bestemde plaats.’
Dan zouden zoveel tailtidies verboden zijn, en choppers / bobbers / cafe racers ...

Toen ik een Puch Maxi had met een hoge rug zadel en het plaatje achterop die hoge rug werd ik aangehouden omdat m'n lange matrix jas erover hing en ik dus 'zonder plaatje reed'.

122375399.jpg

(Niet mijn toenmalige Puch Maxi, wel hetzelfde idee wat zadel betreft)

M'n jas aan de juiste kant van de rugsteun gedaan en toen mocht het wel. Het plaatje 'moest goed zichtbaar zijn' werd mij toen verteld, en ik mocht gewoon doorrijden ondanks dat het plaatje niet op de standaard plek op het achterspatbord zat. Werd met geen woord over gerept.

Let wel, dit is een anekdote en kunnen geen rechten aan worden verleend.
 
Geuss what :+

De wettekst is niet echt anders te interpreteren. Dat er veel gedoogd wordt en/of zo gelijkend is dat het akkoord is, is een ander verhaal.
Zou dat? Want zoals aangegeven:

Als je de motor verbouwd, verander je de “ daartoe bestemde plaats “
Er staat in jouw 'ijzervaste' wet ook niet dat het de door de fabriek aangewezen plek moet zijn. Er valt dus zat te interpreteren.
 
Zou dat? Want zoals aangegeven:


Er staat in jouw 'ijzervaste' wet ook niet dat het de door de fabriek aangewezen plek moet zijn.
Is niet mijn wet he.

Heel veel bobbers café racers en ander soort oud ijzer voldoen niet aan de regelgeving. Dat kan stevie wonder nog zien. Het is ook een kwestie van gezond verstand. Mijns inziens is er een bepaalde hoek voorgeschreven en een plek, gelijkend aan hoe de fabrikant dat heeft bedacht. Als je daar van af wil wijken prima, maar dan weet je zelf ook wel dat het niet helemaal hoort en/of mag. De foto van de ts met us kenteken valt hieronder.
 
Ik heb de indruk dat de gemiddelde agent er zich niet erg druk over maakt , rij al een jaar of 10 met een illegale blauwe plaat ( wel de juiste opdruk) , heb een tijd er eentje gehad aan de zijkant en nooit door aan gehouden
 
Ik heb de indruk dat de gemiddelde agent er zich niet erg druk over maakt , rij al een jaar of 10 met een illegale blauwe plaat ( wel de juiste opdruk) , heb een tijd er eentje gehad aan de zijkant en nooit door aan gehouden
Ik denk inderdaad dat de politie zich er niet zo druk over maakt. Zo niet, dan zouden heel wat motorrijders, en met name eigenaren van choppers, bobbers en caféracers druk aan het sleutelen moeten gaan.
 
Ik denk inderdaad dat de politie zich er niet zo druk over maakt. Zo niet, dan zouden heel wat motorrijders, en met name eigenaren van choppers, bobbers en caféracers druk aan het sleutelen moeten gaan.
Die kijken alleen met de gradenboog.
Want o wee als ze misschien de plaat niet goed kunnen lezen😆
 
Eigenlijk zijn kentekenplaten best ouderwets vandaag de dag.. Je zou toch denken dat daar een betere oplossing voor kan komen.

Bijv een transponder/kastje dat het framenummer/kenteken van het voertuig uitzend.

Zullen wel weer haken/ogen/privacy dingen aanzitten.. maargoed; da's een ander verhaal.
 
Vele jaren zoals op de foto in openingspost op mijn 2003 Z1000 mee rond gereden.
Ben er eens met duo achterop mee geflitst. Bon thuis gehad en foto opgevraagd.
Deze foto liet ik dan zien als ik aangehouden werd.
En ik werd veel aangehouden. Dit omdat het anders was dan anders en dus verdacht.
Ik had er ook kentekenplaat verlichting op aangebracht.
Mocht steeds doorrijden.
Uiteindelijk nadat ik er zeker 10 keer op aangesproken was, toch maar geswitcht naar waar de plaat normaal zit.
 
Ik denk inderdaad dat de politie zich er niet zo druk over maakt. Zo niet, dan zouden heel wat motorrijders, en met name eigenaren van choppers, bobbers en caféracers druk aan het sleutelen moeten gaan.
Maar je heb ze er tussen zitten die overal over vallen..
Zoals een onbenullig stickertje waar het niet mag.

:+
 
Dan zouden zoveel tailtidies verboden zijn, en choppers / bobbers / cafe racers ...
Dat klopt.

Echt veel van dat soort motoren zijn voldoen 'technisch gezien' niet aan de RV. De RV is echt behoorlijk strict en heeft voor alles wel een regel.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2024-01-01

Denk aan:
Spiegels
Richtingaanwijzers
Kentekenplaten
Verlichting
Scherpe delen
Slechte bevestiging van onderdelen

Alleen agenten doen vaak een oogje dicht bij motoren zolang de essentie van de functie van het inderdeel nog voldoet(dat is mijn ervaring iig). Maar ik gok ook dat ze vaak zelf de details niet eens weten, of gewoon geen zin in hebben.

Mijn ketentekenplaat zit met 2 dikke bouten vast omdat hij losgeraakt was, dat mag zo ver ik begrijp ook niet, maar nog nooit wat over gehoord.(Edit: Kennelijk mag het wel? Ik dacht dat je geen aanpassingen mocht doen aan de plaat maar zichtbare bouten of schroeven mag volgens google wel)

Als je je plaat onder een scheve hoek helemaal onder je zadel gaat zetten gok ik dat je wel gedoe gaat krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan