Mijn K-projectje

GSlandrover

MF veteraan
Donateur
28 jul 2014
2.034
770
Ik heb al eens wat geplaatst, maar dat is even geleden. In het kort; Naast de R100GS wilde ik iets om me wat sneller te kunnen verplaatsten. Standaard is niks voor mij, dus een goeiekope BMW K100RS aangeschaft, compleet met koffers enzo.
Inmiddels even verder en genoeg aan gedaan;
-oude subframe eraf geflexed en nieuwtje gelast.
-Heel veel gewicht eraf gesleuteld.
-Uitlaat vervangen voor een Supertrapp en zelf een collector gelast.
-De luchtfilterkast verwijderd en de AFM verplaatst,adapter gelast om direct een K&N erop te plaatsen (deze wordt nog vervangen voor ovaal/konisch type-in bestelling)
-Koplamp en achterlicht zijn beide van mijn tweede hobby;oude Landrovers.
-RVS remleidingen.
-Clip-ons via Ebay gekocht, geplaatst.
Foto550-4IJNPGM7.jpg

Foto550-D6JNHQJE.jpg

Foto550-ENZV8XED.jpg


En zo was ie;
Bmw_k100rs_1986_black.jpg


Ik heb voor een kuipje gekozen om 2 redenen, het is mijn snelste/makkelijkste vervoersmiddel en dan is het dashbord wel handig Dit is aardig weggemoffeld in de kuip. Bovendien roepen er veel dat een kuip er niet op hoort, en dat is nou voor mij een reden om het wel te doen ;)
Bovendien is er nu heel comfy een kruissnelheid van 130+ aan te houden.

Voor komende tijd/winter staat nog wel wat op de planning;
-accu verplaatsen (wil frame een doorkijk onder de seat geven)
-er liggen Taragozzi (of zoiets) rem-schakelset te wachten, daar moet ik nog schetsplaten voor maken.

Het ding loopt bijzonder lekker, waarschijnlijk door het gewichtsverlies, aanpassing luchtkast en uitlaat. Krijg wel een beetje scheven gezichten van BMW puristen, maar dat maakt het extra leuk.

Ik zal proberen tzt nog wat foto's te plaatsen.

Grtz Erik
Uut Vlissingen
 
Leuk!
Kun je eens een close-upje maken van je luchtfilter oplossing?
Ik ben bezig met een K1100 te verbouwen.
 
..als je de luchttoevoer minder weerstand geeft, gaat de motor dan niet te arm lopen of wordt dat door de computermeuk automatisch gecompenseerd?
 
Wordt dat automatisch gecompenseerd of moet je dan de boel eerst net als bij oudere auto's resetten?
 
@Hellracer, Ik heb een silicone verloop 60-70mm besteld bij de rubbershop. Een steuntje gemaakt waarmij de AFM aan het frame hangt. Van een stukje 60mm uitlaatpijp een verloopje gelast. De 60 mm rond is groter dan het rechthoekige gat van de AFM, vandaar een alu adaptertje ertussen gemakt.

@Sammie, dat wordt inderdaad vanzelf gecompenseerd. Veel mensen zijn een beetje 'benauwd' van het injectiesysteem, maar het is eigenlijk heel gemakkelijk iets 'op te voeren'.

Foto550-7UIO4XIY.jpg

Foto550-QUTGWMZL.jpg

Foto550-IHT36WUR.jpg


grtz Erik
 
Vind hem op de zwart-wit foto het vetste, daar lijken de kleuren wat meer in balans, zo'n kale tank op een gekleurd frame doet wat denken aan een improvisatie. Toch een leuk ding om te zien! Zeker die ronde koplamp staat gewoon 10x beter als zo'n raar vierkant ding :+ Blok is ook gaaf zo kaal, zit toch eigenlijk wel schoonheid onder al die kappen...
 
@Scheffers, je bent wel een beetje een bron van inspiratie hoor. Ik heb de link naar de instelbare brandstofdruk regelaar ook bij mijn favo's staan. Wil dat een beetje met de standaard injectoren?

Verder krijg ik hem niet knap synchroon, de eerste 3 cilinder (van voren af geteld) gaan prima, maar de laatste krijg ik niet afgeregeld. Ik heb geen luchtlekkage. Stationair krijg ik ook niet omlaag. Wil net niet.
Hij loopt echter mooi trillingsvrij en als de brandweer...

Grtz Erik
 
Mooi kaal ding!
Ik zou toch proberen om de luchtinlaat voor de radiator te krijgen, Zo lijkt het net een harlie met dat uitstekende ding. Mijn eigen K laat ik lekker het originele luchtfilter :X
 
Klepspeling heb ik eerlijk gezegd nog niet gechecked. Schijnt weinig te verlopen bij een K.
@halflive, de standaard luchtkast laten zitten is wel zo makkelijk en mss zelfs een nettere look. Ik vind het echter leuk om er een beetje mee te experimenteren en dan is dit wel leuk. Het is ook erg opvallend het luchtfilter zo. Maar zoals ik al zei, er komt een ander modelletje op.
 
He leuk ding joh. Ben ook bezig om mijn K te verbouwen, heb er op dezelfde manier een open luchtfilter en open pijp op genutseld. Ik ga meer richting dirttrack achtige fiets }) .
Blijf het leuke dingen vinden om te verbouwen, mede door dat big ass vierkante motorblok wat eronder hangt 8-) . Ik blijf hem volgen.
 
Klepspeling heb ik eerlijk gezegd nog niet gechecked. Schijnt weinig te verlopen bij een K.
@halflive, de standaard luchtkast laten zitten is wel zo makkelijk en mss zelfs een nettere look. Ik vind het echter leuk om er een beetje mee te experimenteren en dan is dit wel leuk. Het is ook erg opvallend het luchtfilter zo. Maar zoals ik al zei, er komt een ander modelletje op.

Toch je klepspeling maar eens checken. Is eenvoudig te doen. Bij de eerste modellen verloopt de klepspeling wat sneller dan bij de latere modellen.

Leuk project, trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Super fiets......heeft niet iedereen :Y Niet iedereen durft het aan met bmw (stoffig) imago.
Deze dus niet 8-)

Succes met de hobby
 
Ik zou eerst eens compressie meten.
Dan klepspeling controleren maar gok dat je dan het antwoord al wel hebt.

Over dat bijregelen van dit specifieke injectie systeem.
Dat doet dit systeem totaal niet.
Immers het heeft geen lambda sonde en kan dus ook niey meten of het mengsel te arm of te rijk is.
Dit systeem gebruikt de stand van de klep van de luchtweger waar het luchtfilter op zit en het toerental als waarde voor de hoeveelheid brandstof die ingespoten moet worden. Dit wordt alleen verrijkt door de tempsensor voor de koude start en als je helemaal volgas geeft dan geeft de tps een seintje naar de computer voor wat extra brandstof.
In de tps zit ook een fuel cut off microswitch die ervoor zorgt via de computer dat er bij gas dicht geen brandstof meer ingespoten wordt totdat het toerental onder de 2Ktpm zit.

Die tip van die regelbare drukregelaar had scheffers van mij en dat is bij dit systeem dus nodig om ervoor te zorgen dat hij weer netjes de juiste hoeveelheid brandstof inspuit en het mengsel dus niet te arm wordt. Het is dus eigenlijk een workaround want je kan de computer niet herprogrammeren.
 
Zeg Daddy, voor dat je paniek gaat zaaien met compressie meten, geef hem eerst eens de tip dat hij naar de vacuüm leiding en gasklep dopjes moet kijken. Een K100 met verminderde compressie komt niet vaak voor hoor.
En wat betreft het bijregelen van de injectie, dat doet hij wel degelijk. Binnen bepaalde grenzen uiteraard maar die luchtweger zit er niet voor niks in.
 
De vacuumleiding en dopjes heb ik al gecontroleerd. Dat is in orde. Hij loopt verder prima, pakt heel mooi op en ik heb het idee dat ie (nog) beter onderin loopt dan dat ie eerst deed.

We zoeken rustig verder. Vooral het stationair dat niet omlaag wil vind ik raar. Ik heb voldoende vrije slag op de gaskabel. Toch wil de trein die de gaskleppen bediend niet verder omlaag. Als ik iets op de aanslagschroef druk zakt ie wel iets in toerental. De aanslagschroef raakt nèt niet dus.

Erik
 
Ik denk dat hij te rijk loopt met dat luchtfilter. Het heeft niet veel oppervlak.
 
Ik heb dit filter er even tijdelijk opgezet tot de bestelde binnen is. Het zou bet kunnen dat het een beetje stoffig is/dicht zit. Ben benieuwd wat ie met het nieuwe doet.

Maar dat het stelschroefje voor het stationair toerental de aanslag niet raakt, dat is toch vreemd? Dacht eerst aan vrije slag op de gaskabel, maar dat is er voldoende.

Ik zag dat het gebeuren voor de lage toerentallen/gas dicht ook iets verstelbaar is, wat is daarmee te doen? Je hoort de switch daar klikken als je de gaskleppen-trein iets verder dicht drukt. Dan gaat het stationair toerental ook omlaag.
 
Laatst bewerkt:
Misschien eerst de gasklepsensor eens los draaien?
Want het gebeurt dat deze te strak afgesteld staat en dan komen je gaskleppen net niet helemaal terug.
Als dat geholpen heeft dan je gasklepsensor zo afstellen dat hij als je het gas dicht doet net klikt.
Dat moet hij wel doen namelijk anders gaat je bmw lastiger starten en hij gaat meer brandstof verbruiken.

En over paniek zaaien oid.
IK heb met koekblikken, motorfietsen enz enz een vast volgorde van storing zoeken. Dus als een blok niet goed wil lopen of vreemd doet dan begin ik altyd ff met een compressiemeting. Scheelt vaak heel veel zoekwerk maar levert af en toe dus wel veel extra sleutelwerk op.
En compressie meten is een klusje van nix.
 
Laatst bewerkt:
En wat betreft het bijregelen van de injectie, dat doet hij wel degelijk. Binnen bepaalde grenzen uiteraard maar die luchtweger zit er niet voor niks in.

Hier ga maar ff verder niet op in maar je dicht dit super primitieve injectiesysteem eigenschappen toe die het niet heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan