Kymco DownTown 350

Nou mensen, het is vrij stil op dit forum. Tijd om weer eens iets te posten. Het valt me op dat er toch niet zo veel mensen zijn die de DT350i aanschaffen, ik zie er nooit een rijden en dit forum lijkt zowat uitgestorven. Terwijl het toch een super fijn ding is en vreselijk handig. Ik stuur er nu al bijna 5000 km op. Ik zal een afspraak moeten maken voor een onderhoudsbeurt. Ik heb nog steeds een grote smile wanneer ik op de DT rij. Het is een hele goede allrounder, want ik gebruik het ding voor alles en nog wat. Ook snelwegen en ook voor een boodschapje in het stadscentrum. In juni zal ik de Eifel gaan verkennen met een paar motor maten. Allemaal motoren dus ik ben benieuwd of ik in het spoor kan blijven. Tot zover. Cheers
 
Mijn zadel is nu bij de zadelmaker, de zitkuil bleef mij irriteren en de bult (ruggesteun) wil ik ook weg zodat ik zelf kan beslissen hoe ik wil zitten.
Ik hoop morgen te rijden en zal een foto posten van mijn nieuwe zadel.
Deze maand ga ik zeker de eerste keer naar de eifel/ardennen.

Bertocello
 
Ok dan Bertocello, ik kan me voorstellen dat je je wat gevangen voelt op de DT350 als je langer dan 1.80 m bent. Ik ben klein van stuk (1.65 m), dus ik kan mijn zitpositie varieren. Met de benen naar voren of niet, meestal heb ik een been naar voren en de andere niet. Op de DT300 kon ik mijn benen niet naar voren doen, en dat was niet fijn. Ik ben benieuwd naar je zadel!
 
De eifel is geweldig met n scoot. Mn vriendin en ik waren er vorig jaar n weekje....geweldig!

Wat voor motoren gaan er mee?
 
Ferry,

de motoren die meegaan zijn de Yamaha's Vmax en TDM en een Honda VFR. Redelijke krachtpatsers dus :/ Maar het mag de pret niet drukken. De DT staat zn mannetje, daar ben ik van overtuigd. Kwam je trouwens nog meer motorscooters tegen daar?
 
Nou mensen, het is vrij stil op dit forum. Tijd om weer eens iets te posten. Het valt me op dat er toch niet zo veel mensen zijn die de DT350i aanschaffen, ik zie er nooit een rijden. Terwijl het toch een super fijn ding is en vreselijk handig....

Jonguuuh ze zijn er wel maar niet veel

Waar naar toe en wie: zie foto 2
image.php


Martien van Nunen Mooie tocht door de Provance. 650 km berg op berg af.
image.php

pic source: FB Kymco NL

Kymco blijft onder gewaardeerd ze gaan liever voor het vertrouwde Yamaha dat is gewoon de baas in NL.
Dit ondanks dat het helemaal niet zulke uber scooters zijn, mensen gaan nu eenmaal meer voor een interval van meer als 5000km en slaan gemakshalve eventuele zijdelingse nukken gewoon over.

Ik heb altijd al een "one-men-show" gehad in het Xc topic, ofschoon ik er afgelopen maandag wel 2 tegen kwam in Haarlem ;)
En ook al 1 DT 350 tegen gekomen in Haarlem
Uiteraard is MF dan ook niet de hele scooterwereld :)

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Welkom in mijn wereld met de gp800. Haha maar dat houd ons toch niet tegen om van onze machines te genieten en af en toe toch wat te posten.
 
Goh, ik kan pas over drie weken terecht voor een onderhoudsbeurt. Mooie foto's trouwens van die camper met aanhang :) Ik heb daar ook zitten denken om mn DT op die manier mee te nemen met mijn camper. Ik vind het alleen wel een gedoe..met zo'n aanhanger. Op mijn Downtown staat nu 4500 km. Het motortje lijkt nu helemaal los te zijn gekomen. Hij rijdt nu top 158 op de teller. Niet dat ik dat vaak rij, maar toevallig kwam het zo uit op de A44. Vandaag laat ik m maar op mn werk staan want de week van het Nederlandse bier is reeds begonnen in Den Haag :P

cheers
 
Wegens tijdgebrek heeft mijn zadelmaker het zadel niet kunnen aanpassen, het bleek ook veel meer werk te zijn aangezien een hele nieuwe overtrek moest gemaakt worden.
Ik heb het zadel dan maar weer meegenomen en zo rijd ik nu nog met het origineel.
Wel ben ik bezig met de zithouding te verbeteren, ik experimenteer door de voetsteunen voor de passagier te demonteren en de aanhechting te gebruiken om voor de berijder aangepaste voetsteunen te maken ,deze staan dan iets hoger en meer naar achteren. Het voorlopig resultaat is dat ik met een rechtere rug rijdt i.p.v. de doorgezakte rug, de houding is aktiever. Zodra ik definitief resulaat heb post ik foto's.

Bertocello
 
Vandaag de 4.000 km aangetikt en via Aken de Eifel gaan verkennen, mooi weer tot ik de grens naar de Ardennen overstak.
Een bui had ik wel verwacht maar ik heb 3 uur zondvloed gehad, Eupen, Malmedy, francochamps, Spa. Voor de DT maakt dat niks uit, het enige minpunt waren de banden. Niet dat ze slippen maar ze geven niet echt vertrouwen in de regen, voor de rest was het net alsof ik een Honda reed.
 
Leuk! Mijn Eifeltrip is uitgesteld naar augustus...Ik ben zeer benieuwd. Vandaag 5000 km beurt laten doen. Ik kreeg een leenmotor mee, een naked (Yamaha Fazer, 4 cilinders). Een zenuwachtige hoge toeren motorfiets, maar ik was blij er een mee te krijgen, want van dat openbaar vervoer wordt je ook niet vrolijk.

Goh, wat is mijn DT toch comfortabel :)
 
Afgelopen zaterdag tijdens jubileum meeting nog samen toertje met eenpaar DT's 350 gereden waaronder die van "Scooter & Bike Xpress"

Als mijn Xciting 400 naast zo'n DT350 staat is de Xciting een stuk smaller aan de voorkant... maar dat was ook al zo met het oude model DT300.
DT350 oogt als een dikke scoot, en aan acceleratie geen gebrek :]
 
Laatst bewerkt:
Wat leuk Web! Ik zie er nooit een :/ Maar ze zijn er wel, zoals je al eerder melde. Ik hoorde van mijn groenteboer dat ze zijn gestopt met het dealerschap. Kennelijk hebben ze problemen met de garantie van Kymco. Ik was wel enigszins verbaasd vanwege de goede verhalen over Kymco. Wel jammer....
Goh, ik had niet gedacht dat de Xciting smaller is dan de DT..Ik zie overigens de Xciting ook nooit. De Piaggio X10 en BV 350 zie ik wel regelmatig voorbij crossen, ook leuke machines.

Is de Xciting rapper dan de DT in accelaratie?
 
Wat leuk Web! Ik zie er nooit een :/ Maar ze zijn er wel, zoals je al eerder melde. Ik hoorde van mijn groenteboer dat ze zijn gestopt met het dealerschap. Kennelijk hebben ze problemen met de garantie van Kymco. Ik was wel enigszins verbaasd vanwege de goede verhalen over Kymco. Wel jammer....


De garantie voorwaarde voor de consument zijn al jaren ongewijzigd.

In jou geval zal het waarschijnlijk zo zijn dat er door de groenteboer niet voldoende Kymco's werden verkocht om maximaal te kunnen profiteren van de kortingen die hij wel verkrijgt als hij er meer zou verkopen.
De grote pilot stores hebben daar denk ik wat minder last van?
Daarnaast is het wel zo dat garantie reparaties nooit vetpot zijn voor verkopers, ik weet niet meer precies hoe het zit qua verdiensten maar rijk worden ze daar zeker niet van.
Voor de wat grotere Pilot stores die ook 50cc Kymco's verkopen is dat kennelijk wat minder belangrijk?

Kymco's worden dus wel met bakken tegelijk verkocht in NL. maar dat zijn dan voornamelijk de 50cc brommers.
De huidige statistieken van de "RAI vereniging" (belangenbehartiger van de auto & motor & brommer importeurs) geven elk trimester netjes de verkoopcijfers weer, en dan is steevast de volgorde voor 50cc:
1 Kymco
2 Vespa
3 Sym

Voor snorfietsen
1Vespa
2&3 Kymco Sym

Op motorscooter gebied blijft de volgorde Yamaha, Honda, Piaggo groep.
Kymco zal je hier in NL. mogelijk wel voorlopig in dit rijtje niet tegenkomen?
Daar denken ze in Spanje dan weer anders over want daar gaan de Kymco motorscooters aan kop qua verkoop cijfers.

Goh, ik had niet gedacht dat de Xciting smaller is dan de DT..Ik zie overigens de Xciting ook nooit.

Xciting is van voren rank gebouwd om in de 400cc klasse als lichtste motorscooter te boek te staan.

Ik stond zaterdag naast deze DT, je kunt zien dat de DT iets dikker is van voren
image.php


Wel is de voorwaardse been ruimte op de Xciting iets beter dan op de DT350, dat komt o.a. omdat hij wat hoger is, ik kan dan ook mijn benen net wat meer naar voren strekken als op een DT350.
Er zijn er sinds de rentree (September 2013) maar een stuk of 30 verkocht in NL.
Dat verkoopt Yamaha in 3 maanden ;)


Is de Xciting rapper dan de DT in accelaratie?

Dat valt nog wat tegen want de DT350 heeft iets mider gewicht dan een Xciting, zo kan het dus gebeuren dat je er in eerste instantie met een Xc flink aan moet trekken om daar naast te blijven rijden, maar na ± 3 seconden komt dan wel de extra 7,1 Pk van pas.

Daarnaast vindt ik persoonlijk een scooter met een 13" achterwiel zoals een DT350 heeft altijd wel rap uit de startblokken komen.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk komt dat omdat de Xciting een 15 inch voorwiel heeft en de DT350 een 14inch

(DT) Kleiner en dikker 120/80-14"

(Xc) Groter en smaller 120/70-15"
 
Laatst bewerkt:
Nou was ik deze week voor de 2de keer in 10 dagen een rondje Eifel/Ardennen aan het rijden, (510 km)Eerlijk gezegd ondervind ik na 150/200 km toch wel last van de zitpositie en aangezien ik mijn (lange) benen niet naar voren kan strekken had ik het idee om ze meer naar achter te plaatsen, voorlopig is het nog een experiment waarbij ik de voetsteunen voor de passagier iets lager en naar voren plaats. een kussentje brengt de zitpositie 2 centimeter hoger. Het resultaat is dat ik rijd met een rechtere rug, een meer actieve zithouding heb, plus het gevoel dat ik de scooter ook nog iets bestuur met mijn knieën.
Ervaring zal leren of dit voor mij een oplossing is, ik wilde er zo direct niet aan om mijn originele zadel op goed geluk naar de zadelmaker te brengen.
AVQll4D.jpg

onmmoOn.jpg

aTj7XIG.jpg

M6xpDJA.jpg

j8DzJ0Z.jpg

IuU5BZV.jpg

xnyvRNy.jpg


Bertocello
 
Op zich aardig bedacht maar ben bang dat juist vanuit deze stand het wenselijk kan zijn om op een bepaald moment na een X aantal kilometers de benen juist helemaal naar voren te willen strekken dit omdat ik denk dat je knieën nu een beetje op slot staan, en je pas weer een (tijdelijk) rust momentje voor je 'knieën/benen' kan creëren door ze volledig of bijna volledig voorwaarts te kunnen strekken.

Als ik het zo bekijk vindt ik het zelfs een beetje sneu voor je, en zou graag met een passende oplossing voor je aankomen, maar dat blijft wat lastig vanaf de zijlijn.
En daarnaast is het misschien wel helemaal niet mogelijk?

Ik was vandaag in Hilversum bij de Yamaha dealer en heb nog even op de Xmax400 gezeten niet dat ik daar voor kwam maar hij stond toevallig naast de scoot waar ik voor kwam.
Maar die Yamaha Xmax400 is markant nog erger als een DT350, ik kreeg het Spaansbenauwd van de vervelende zit qua been/voet ruimte op die Xmax, en zo lang ben ik nu ook weer niet.
Dat is dus echt ook een triest geval vanaf lengte 180cm. en mogelijk zelfs al vanaf minder.

Ik denk toch dat je moet gaan kijken of je het zadel wat hoger kan laten maken en dan ook gelijk proberen een stukje van de rugleuning af te laten halen zodat je iets meer naar achter kan gaan zitten.
Mocht je dan niet meer lekker achter je windscherm zitten met je kop dan kan je er altijd nog een X-creen op zetten, zo'n ding heb ik ook en is best prettig te noemen.

Misschien een beetje kinderlijk/simpel geprobeerd maar ik bedoel ongeveer zoals ik hier onder de rugleuning naar achter heb verplaatst en de voorkant van het zadel iets heb opgehoogd.
Ik heb de originele leuning weg geretoucheerd en het zadel voor opgehoogd en de leuning naar achter verplaats.


image.php

image.php


Mvg Jan
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad Jan, dat is precies wat ik bedoel, met uitzondering dat de bobbel helemaal weggenomen word. Dit heb ik al besproken met mijn zadelmaker en het is mogelijk om het zo te doen. Een extra zadel met bekleding voor de Downtown kost 249€ + nog eens 160€ om opnieuw te bekleden/veranderen is ook dik 400€, daarom dat ik dit (gratis) experiment deed.
De laatste 500 kilometer (op 1 dag) viel eigenlijk goed mee, net omdat ik kon afwisselen tussen voeten naar voor of naar achteren.
Bertocello.
 
ik heb op mijn burgman de bobbel helemaal weggelaten die 10cm doen het hem is een wereld van verschil.
 
Vandaag maar eens op weg gegaan met de Downtown en een kannetje reserve benzine meegenomen, de bedoeling was om de tank helemaal leeg te rijden en te bepalen hoeveel de totale en reserve inhoud is. Vol tanken deed ik eerder deze week en vol is dan ook echt vol, anders kan je geen betrouwbare meeting doen.
ps9nvbg.jpg

De digitale reserve begon vanaf 339 kilometer. 85 kilometer later was het einde verhaal, totaal leeg op precies 424,3 km. Ik goot precies 1,2 liter euro95 uit mijn reservetankje in de benzinetank en kon na 1 druk op de startknop verder richting tankstation (+ 6 km). hier tankte ik 11,7 liter bij, weer tot helemaal vol. de eindstand was dus 430,2 km gereden met 12,9 liter.
De totale tankinhoud is dus 12,72 liter.
De reserve bedraagt 2,56 liter.
Naar mijn mening kan je deze cijfers mischien niet veralgemenen, tochgeven ze een indicatie van wat zou kunnen.
Mijn verbruik tijdens deze test was 3,023 liter/100 km
Morgen nazicht 5.000 km bij de dealer
 
Ik heb zo'n beetje de zelfde benzinetank er in hangen.

Verbruik vindt ik zeer netjes te noemen.

Officieel zou je luchtfilter nu vervangen moeten worden, maar ik ben van mening dat qua vuiligheid aan het filter de ene 5000km. niet de andere 5000km. zijn.
Mocht de garagist hem gewoon preventief en volgens periodiek protocol vervangen, vraag dan het oude luchtfilter mee naar huis en beslis zelf of je hem nog wil bewaren.
Kymco's hebben niet zo heel snel last van vervuilde luchtfilters dat is bij sommige merken wel eens anders en dan voornamelijk door een ander soort constructie.


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
De "new" Kymco Downtown 350 heeft een adviesprijs van € 6499,- op de
website van Kymco Nederland.

Mijn "old" Kymco Downtown 300 is nog steeds nieuw te kopen voor € 4949,-
volgens dezelfde website.

Ik overweeg om mijn circa 5 jaar oude Downtown 300 in de komende maanden om te
gaan ruilen voor een nieuwe. Waarschijnlijk dus identiek dezelfde maar dan dus nieuw.
Zo goed bevalt de Downtown 300 mij. Voldoende vermogen voldoende topsnelheid en dan
hou ik toch € 1550,- in de portemonnee vergeleken met het aanschaffen van een Downtown 350.

Was het prijsverschil circa € 500,- geweest dan zou het realistischer en aantrekkelijker zijn is mijn persoonlijke mening.

De Honda SH300 komt naar mijn mening nét wat vermogen en topsnelheid tekort op de nieuwe
130 km. per uur wegen. De Downtown 300 niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan