500 euro challenge 2015: a brik too far? CB450S

-ErikE-

Die hard MF'er
12 nov 2014
317
68
Rijswijk
Ja ook ik ben met het brikkenvirus besmet. Heb besloten om de motorloze wintermaanden door te komen met.... een motor opknappen!

De eerste gedachte was een 'pekelfiets' maar toen ik met veel genoegen het 500 euro challenge topic gelezen had, dacht ik: dat moet [me]-ErikE-[/me] ook kunnen! Why not!

Naar Heemstede getogen en daar in een welbekend bestickerd busjes van een niet nader te noemen gereedschapverhuurbedrijf een oprecht brik geladen. Dit heeft met drie man moeten gebeuren want alles liep niet even soepel als dat het zou moeten.

Het lijdend voorwerp is een Honda CB450S uit 1988. Twee wielen, twee cilinders en twee uitlaten, zoals een motor hoort te zijn! *D

full

Eenmaal thuis aangekomen de motor grondig geinsecteerd en dit mankeert er (allemaal) aan:

- voorremmen vast
- geen accu
- contactslot defect
- voorlamp defect
- linkerknipper bevestiging kapot
- veel roest
- zekeringenkast deksel ontbreekt
- gashendel draait stroef en ongeveer een achtste rondje

Na twee weekjes buiten gestaan te hebben en gepoetst te zijn, ging het regenen. Dus het (kleine) schuurtje wat opgeruimd en de motor kan binnen staan en ik kan binnen klussen! Wat een luxe voor een stadsmens O-)

full


Intussen rustig verder geklust en tot nu toe is dit gebeurd.

- remleiding verwijderd

De oude remleidingen waren helemaal poreus en uitgedroogd. Dit kwam de remdruk niet ten goede. Worden tzt vervangen door stalen remleidingen. *O*

- remklauwen

De klauwen zaten door oxidatie van de cilinders en cilinderwanden muurvast. Met behulp van de rempomp lukte het drie van de vier cilinders er uit te pompen. De vierde is geen beweging in te krijgen. Ik vrees dat hier een waterpomptang en een nieuwe cilinder aan te pas gaat komen. :X De drie losgekomen cilinders worden gepolijst en de klauwen diep gereinigd. Foto`s volgen.

- contactslot gerepareerd

Alle zeven draden van het slot zijn in het verleden geknipt en weer vastgesoldeerd geweest. Echter is het scherpe soldeer door de isolatietape heen geprikt en heeft sluiting veroorzaakt met andere draden. Alles weer los inpakken met krimpkous en het geheel met isolatietape omwikkelen zorgt voor een werkend contactslot *O*

- zekeringenkast / tellerset / knippers / koplamp

Een rondje marktplaats leverde een nieuwe tellerset / zekeringkast / beugel / koplamp op bij een verkoper. Deze gemonteerd. Bij een motorzaak knippers van meneer chinees gehaald. Deze op het beugeltje geschroefd en het ziet er weer netjes uit. Van de inmiddels drie in mijn bezit zijnde koplampen heb ik 1 volledige koplamp kunnen maken. Nu is het wachten op UPS voor het pakketje van CMSNL voor de benodigde moertjes en boutjes om het geheel vast te maken. foto`s volgen.

- gashendel

Inmiddels de gashendel losgehaald en bij de carbureteur de twee kabels losgehaald. Deze draaien erg soepel. Het stroeve lopen zit dus in de carbureteur. Als ik ergens geen kaas van heb gegeten zijn het carbureteurs, dus dat wordt nog een feestje... Maar het blijft een leuke uitdaging :)

Binnenkort zal ik nieuwe foto`s uploaden en het topic aanvullen.
 
Laatst bewerkt:
Hey ErikE,

Mooi dat je ook los bent. Welkom bij de club! De tip van Gipino is een goeie, ik haal mijn remleidingen daar ook. Mooie brommer trouwens, daar ga je nog veel plezier aan beleven tijdens de trip!!
 
Leuk project, ik heb dezelfde staan.
Ik heb de remleidingen in Duitsland gekocht.
Stahlflex

Ziet er goed uit! Leveren zij ook de koperen ringetjes mee of moet je die er los bij bestellen? Heb een keer eerder stalen leidingen gemonteerd, dat was een kit van HEL en daar zat alles bij in!
 
Mooie fiets, echt een challenge bike! Tot nu toe stel ik zelf steelflex leidingen samen. Haal de spullen bij Roukema weg. Koperen ringetjes bij de lokale ijzerboer maar meestal zijn de oude nog goed bruikbaar.

Ik zet je bij mijn favorieten! (moet toch weten wat de "concurrentie" doet).
 
Zo, tijd voor een update. Thuisgekomen trof ik nog net de meneer van de UPS die mij een pakketje van CMSNL kon overhandigen:
full

Hierin zaten diverse moertjes en boutjes van meneer Honda. Na uitpakken direct maar aan de slag gegaan en wat dingen vastgezet en vervangen.

Resultaten:

- Knipperlichten / knipperlicht+koplamp vasthoud ding
full


- tellerset + zekeringkast voor
full

en

- tellerset + zekeringkast na
full

detail puristen: kijk de schroefjes van de remvloeistof houder *D

Zaak is nu de carbureteurs te verwijderen, open te maken en zorgen dat de gasschuif :? weer los komt te zitten zodat de gashendel ook daadwerkelijk kan draaien. Volgens mijn .PDF handboek moet ik dat kunnen, maar we gaan het meemaken!

Van het weekend maar een wat spullenboel bij Roukama bestellen (accu, voorvorkrubbers, remblokken, filters enz enz) zodat ik na het reinigen / repareren van de carbureteurs (of waarschijnlijker, tijdens als ik de moed verloren ben, vind het doodenge dingen! :X ) ook nog lekker verder kan.

Voorvork mag namelijk ook wel eens lekker gepoetst worden!

We gaan vrolijk verder!
 
Rustig aan gozer.. Als je zo doorgaat is t geen brik meer!!!

Leuke challenge verder. Ik wil ook nog een keer meedoen. 2016 ofzo.
 
Hey, er zijn 2 soorten carburateurs.. kijk even op het net hoe ze werken. Het is niet erg ingewikkeld en dan weet je waar je mee bezig bent.. :Y
 
Op die Honda zitten CV carbs, zoals halflife al zegt hebben die geen gasschuif, maar vlinderklep. Als je met de carbs bezig gaat, zorg er dan voor dat je het op een schone plek doet. Ik prefereer hiervoor de keukentafel met een stuk (wit) karton. Wat je demonteert leg je op logische volgorde op het stuk karton. Als dit je eerste keer carbs demonteert, doe het dan 1 voor 1. zo heb je minder onderdelen die je kwijt kunt raken en als je het echt niet meer weet kun je de andere carb gaan bestuderen. Hou ook een camera bij de hand en maak fotos. Hierdoor kun je dus altijd weer terugkijken hoe het een en ander in elkaar zat. Ook handig om de tekening van CMSNL erbij te houden zodat je duidelijkheid hebt bij het demonteren.

Als schoonmaakmiddel gebruik ik altijd Dasty van de Wibra. Werkt perfect om de troep uit de carbs te halen. Om je een indruk te geven van wat je kan tegenkomen aan rotzooi in een carb kun je kijken naar deze post.
 
@ sammie: Je hebt gelijk, maar het is niet een klassieke gasschuif. De gaskabel trekt de vlinderklep open waardoor het ontstane vacuüm de gasschuif open trekt. De vlinderklep gaat zwaar volgens TS. Ben benieuwd!
 
Nou, ik heb de carbs er af kunnen krijgen. Was geen pretje met de kou, rubbers waren helemaal stijf. Beetje heet water deed wonderen en toen waren ze er af.

de slachtoffers:
full


Het zijn dus vlinderkleppen. Hiervan beweegt alleen de (op de foto) linkse. Aan deze kant zit ook de gashendeldraaidinges (waar de gaskabels op vast zitten). De rechter vlinderklep draait dus niet mee.

Ben voorzichtig begonnen met demonteren en had een vlotterbak los. Nou, borisz, I see your carb drain bowl and raise you:

full


met

full

(voorzichtig met een schroevendraaier gepulkt. Bodem niet eens geraakt :X )

Met een tandenborsteltje en heet water al een flink end gekomen, maar morgen komt er dasty en meer tandenborstels en dan komen de na foto`s. Ik hoop dat als alles schoon is, het ook een beetje soepeler beweegt. Veel ranzigheid iig.
 
Haha, dat ziet er allemaal heel bekend uit. Ik zal een dezer dagen de carbs van mijn Silverwing ook eens aanpakken. Zo kan ik voor de winterstop het lopende gedeelte een beetje goed krijgen. Maar eerst aanstaande zondag even een tochtje maken op de Silverwing. Je bent zo te zien goed bezig, keep up the good work!!
 
Nou, klein update-je.

Heb met Dasty professional en wat remmenreiniger de vlotterbak helemaal schoon gekregen. Ook de buitenkant van de carburateurs zien er weer netjes uit. Heb ook het probleem van de stroeve gasrespons ontdekt....

Als je aan de gashendel draait, draai je de rechter vlinderklep open. Dan loopt er een stangetje door richting de linker carb. In het midden zit de synchronisatie schroef. Dan krijg je het stangetje voor de vlinderklep in de linker carb. Deze zit zo vast als een huis. Met wat kruipolie en een tangetje krijg ik er wel beweging in, maar het is totaal niet soepel en wordt al helemaal niet door de veer aan de rechterkant meegenomen naar de 'dicht' positie. Zie ook geen mogelijkheid om deze as en vlinderklep er helemaal uit te krijgen....

Tevens ontdekt dat een vorige eigenaar ook al eens bezig is geweest met de carbs. Diverse schroeven zijn dol. -O- Krijg de verbindingsstukken dan ook niet van de carbs af. Die aan de voorkant zit vast aan de linkse carb en die aan de achterkant aan de rechtse.

Begin ernstig te twijfelen om bij Roukama een andere set carbs te halen. Ben dan wel behoorlijk door m`n budget heen. Heb momenteel E65,- begroot voor onvoorzien en als ik dan carbs a E45 koop, heb ik nog E20 voor onvoorzien. Gezien de toestand van de motor wel erg krap....

Deze week maar eens rustig gaan nadenken en wie weet verzin ik nog wat....
 
Laatst bewerkt:
Schroeven van de carbs van japanners zijn vaak dolgedraaid. De japanners gebruiken een eigen standaard voor die schroeven. Wij kennen de PH en PZ, maar de japanners gebruiken JIS. Als je dat niet weet (heel veel mensen weten dat dus niet) draai je ze zo dol. Een torx-bitje erin slaan wil wel eens helpen of een punttang erin drukken. Slagschroevendraaier kan ook, maar je hebt wel kans dat je de boel stukslaat. Uitboren kan natuurlijk ook. Als je de schroeven eruit hebt zou ik er imbusjes indraaien. Staat goed en netjes maar pas wel op dat je ze niet te vast draait!

BTW: wat voor kruipolie gebruik je?
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik IMAL kruipolie van Griffon om de boel los te krijgen.

Alles wat ik los krijg wil ik sowieso vervangen voor rvs inbusjes en kopervet.

Die JIS was ik inderdaad vergeten. Dacht dat het PH schroeven waren. Zal mijn voorganger ook gedacht hebben. Ik ga de linkse tap proberen. Het gaat puur om de kop, die zit aan de onderkant vastgerot aan het huis.

Nog ideeën over het gangbaar maken van de vlinderklep as?
 
Wat je nog kan proberen is om op de kop van de dolgedraaide schroef een kleine nijptang, vlechttang of kopkniptang te zetten. Even knijpen en dan laten schrikken door linksom te draaien. Verder moeten ze dan makkelijk losgaan.
 
Okay, IMAL is goed! Je wilt niet weten hoeveel mensen WD-40 gebruiken als kruipolie. De tip van Jaap doet het ook wel als je er een beetje goed bij kan.
Ik zou alles maar gaan demonteren en zien dat je de carbs scheiden kunt zodat je de verbinding tussen de vlinderkleppen kunt verwijderen. Tenminste, ik neem aan dat daar iets vast zit toch?
 
Nog ideeën over het gangbaar maken van de vlinderklep as?
Als je de carburateurs van elkaar gekregen hebt kan je de vlinderklep los halen van de as. 2 schroefjes die waarschijnlijk geborgd zijn door het eind van de schroefdraad iets te vervormen. Je kan dan de as zijdelings uit het huis schuiven en zowel van de as als van het gat in het huis de "corrosie" weg poetsen. Misschien dat er nog een borgring oid. op de as zit om verschuiven tegen te gaan.
 
Die JIS was ik inderdaad vergeten. Dacht dat het PH schroeven waren. Zal mijn voorganger ook gedacht hebben. Ik ga de linkse tap proberen. Het gaat puur om de kop, die zit aan de onderkant vastgerot aan het huis.
Nog even een opmerking over het loskrijgen. Wat mij al een paar keer gelukt is bij dat soort mishandelde schroeven is de schroef en/of het voorwerp waar die in zit goed te ondersteunen en dan met een lichte bankwerkhamer het kruis dicht"smeden". Meestal heb je dan weer zoveel grip dat er met een Pz (pozidrive) of Ph (Philips) bit voldoende grip hebt om de zaak los te krijgen. Waarschijnlijk wordt er door het smeden toch iets met de schroefdraad gedaan waardoor die makkelijker loskomt.
 
Ziet er goed uit! Leveren zij ook de koperen ringetjes mee of moet je die er los bij bestellen? Heb een keer eerder stalen leidingen gemonteerd, dat was een kit van HEL en daar zat alles bij in!


Ja complete set met ringetjes. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan