Ram's XS750E Scrambler / Tracker project

Jouw primaire ketting heeft wel veel rek zeg, ik heb ondertussen al aardig wat XS blokjes gezien maar nog nooit dat ie daar aan de onderkant het carter raakt.
Meestal net bij de olievuldop wat sporen...

maar wel lekker bezig weer.
 
Open vuur en spuitwerkzaamheden gaan niet samen (maar dat is vast geen nieuwe informatie).

Dus verwarming om de ruimte op te warmen, verwarming uit en dan pas spuiten....
 
Tank ontroesten gaat ook prima met citroenzuur. Gewoon oplossen in warm water, tank vullen en een paar dagen laten staan.
 
of voor een paar tientjes van mij een net tankje overnemen en niet hoeven klooien :P
Eerst mijn ketting de meeste verlepte ketting noemen die je ooit hebt gezien en me dan iets proberen te slijten? :D ;)

Deze methode kost inderdaad wat meer moeite, maar als het grote roest er uit is, dan kan de Tank cure ontvetter en dan tank cure ontroester en sealer er in. Uiteindelijk kost het me dan een paar lamme armen ipv een paar tientjes :p
 
Als het om de kosten gaat: electrolytisch ontroesten kost een paar euro aan soda en citroenzuur, meer niet.... En Tankcure zou ik al helemaal niet gebruiken, laat vroeg of laat altijd weer los. En waarom zou je ook, als alle roest eruit is is het toch schoon. Bij een nieuwe motor is de tank ook gewoon blank metaal.
 
Als het om de kosten gaat: electrolytisch ontroesten kost een paar euro aan soda en citroenzuur, meer niet.... En Tankcure zou ik al helemaal niet gebruiken, laat vroeg of laat altijd weer los. En waarom zou je ook, als alle roest eruit is is het toch schoon. Bij een nieuwe motor is de tank ook gewoon blank metaal.
Maar bij een nieuwe motor is het plaatstaal met een walshuid. Dat geeft al ietsje roestbescherming. Als je gaat ontroesten trek je er werkelijk alle bescherming en vettigheid uit. Als je je ontroeste tank gewoon blank laat is ie volgens mij zo weer oranje van binnen...

@ theredone; misschien heb ik ook nog wel een betere ketting te koop _O- ;) ;)
 
Laatst bewerkt:
Open vuur en spuitwerkzaamheden gaan niet samen (maar dat is vast geen nieuwe informatie).

Dus verwarming om de ruimte op te warmen, verwarming uit en dan pas spuiten....
Ik was op de hoogte, maar toch bedankt voor de tip ;)

Tank ontroesten gaat ook prima met citroenzuur. Gewoon oplossen in warm water, tank vullen en een paar dagen laten staan.
Of electrolytisch.
Of kiezels in de tank, tank goed(!) inpakken en dan in de betonmolen of droogtrommel.
Klopt allemaal, maar zoals gezegd heb ik een tank cure set. Dus plan van aanpak is kiezels in de tank (die zitten er al in *D ), schudden met dat ding, tankcure ontvetter/ontroester (als dat niet voldoende werkt, dan nog verder ontroesten met iets anders) en als laatste coaten.

Het risico op brandstofdampen in mijn droogtrommel ga ik niet lopen, nu al wat brandstof gemorst en het hele gebouw stinkt er naar :/

Als het om de kosten gaat: electrolytisch ontroesten kost een paar euro aan soda en citroenzuur, meer niet.... En Tankcure zou ik al helemaal niet gebruiken, laat vroeg of laat altijd weer los. En waarom zou je ook, als alle roest eruit is is het toch schoon. Bij een nieuwe motor is de tank ook gewoon blank metaal.
Electrolytisch gaat, maar aangezien ik dat dan in mijn garage zou moeten doen en niet echt zit te wachten op een ophoping van waterstof gas heb ik maar besloten op het op bovenstaande wijze te doen ;) Wat betreft tankcure, iedereen heeft er zijn eigen mening over, maar veel mensen zijn er erg blij mee. Wat ik vooral lees van de mensen die problemen hebben is dat ze een slechte voorbehandeling hebben gedaan. En voorbehandeling is 99% van een geslaagd eindresultaat. Blank ga ik hem in ieder geval niet laten, want zolang de tank tot boven in vol zit met brandstof komt het goed, maar daaronder..

@ theredone; misschien heb ik ook nog wel een betere ketting te koop _O- ;) ;)
Als mijn spanner zijn werk niet doet, dan zal ik je wel een PB sturen ;)
 
Gisteren was maandag en maandag is boodschappen dag. Even langs de Lidl dus en daar hadden ze wat leuke speelgoedjes voor in de garage:
IMG_20160125_172846_zpspjxubsxs.jpg


Zoals te zien is ook het carterfilter binnen en die past perfect :Y
IMG_20160125_172947_zpsqvhywfar.jpg


Ook al wat onderdelen in de primer gezet, zodat ik de voorvork kan beginnen opbouwen:
IMG_20160125_181209_zpsp15tet0o.jpg


En vandaag een kleurtje gegeven:
IMG_20160126_183756_zpschwcrnmo.jpg


Ook een 12.9 bout op de kop kunnen tikken voor de "layshaft bolt". Aangezien het blok toch open is kan ik die beter meteen vervangen voor dat hij kan afbreken. Daarom de demper, ketting en koppelingskorf er af:
IMG_20160126_165205_zpslsynwrlh.jpg

IMG_20160126_165213_zpswjllnxgo.jpg


Boutjes los en de hele handel er af:
IMG_20160126_165704_zpsvdnokn95.jpg


En dat was het dan -O- Zonder fatsoenlijke lange dop voor de dopsleutel, danwel pijpsleutel kan ik niet verder.. Maar die zal ik me dus moeten aanschaffen :)

Ook nog een beetje geknutseld met een pizzadoos *D
IMG_20160126_174846_zpscsf1i1wm.jpg


Een bakje voor onder het zadel zodat daar alle elektronica in kan als ik het zadel vervang. Morgen even in 3D-tekenen, uitvouwmodelletje van maken, afdrukken en dan eens checken of dat ook nog altijd past. Dan kan ik daarna op zoek naar een stuk plaatstaal, ofwel het hele zooitje laten laseren en meteen buigen (dat heeft uiteraard de voorkeur).

Tot de volgende! :W
 
Laatst bewerkt:
Zo'n straalkast werkt inderdaad lekker. Ik heb er zelf één gekocht, zo'n klein tafelmodelletje van 90L met een emmer glasparel er bij. Koste me totaal €120,- bij HBM.
Helaas heb ik geen grote compressor, maar for the time being gaat het lekker. Dan duurt het maar wat langer. En als het schoongestraald is, veel geduld met het opbrengen van de meerdere lagen (zwarte) Hammerite.

Als je al die kleine deeltjes uit moet gaan besteden, daar loop je op leeg!
Als je kijkt wat alle alu delen die aan het stuur hangen al zouden gaan kosten om te laten doen, haal je het er al uit.
 
Thanks! *D

Zo'n straalkast werkt inderdaad lekker.
Klopt, is helemaal niet te duur, alsook een zware compressor niet. Maar het probleem is gewoon plaats.. En 400V aansluiting natuurlijk :+

Gisteren had ik de veerpoten gespoten, in metallic zwart. Maar ik moet zeggen dat dat veel te lopend is en misschien niet helemaal lekker gaat passen bij de rest van de motor, dus vandaag wat herspoten.

Maar eerst, wat origami voor volwassenen! 3D model gemaakt voor de zadelbak, uitgeprint, gesneden, gevouwen en dan even gepast:
IMG_20160127_175252_zpswmit53rx.jpg


De breedte op het breedste stuk moet nog iets minder, dan is het ontwerp goed en kan ik eens wat offertes opvragen. Goed, dan verder met het spuitwerk. Zoals op volgende foto goed te zien is, is de metallic verf veel te lopend en dat zorgt er dan al snel voor dat het spuitwerk nergens naar lijkt:
IMG_20160127_175609_zpsl1mltk1v.jpg


Dus een tripje gemaakt naar de Action en wat spuitbussen hoogglans zwart gehaald, alles opgeschuurd en opnieuw in de lak gezet:
IMG_20160127_190557_zpss1wfzb2s.jpg


Nog even geïnspecteerd op het einde en geen zakker/druppel te zien, dat is een stuk beter! 8-) Ook de stuurschakelaars al een laagje gegeven, dan kunnen die ook terug in elkaar.

Fijne avond nog! :W
 
Laatst bewerkt:
Weer lekker bezig. Maar uh, zou je het echt wel met de spuitbus doen allemaal? Ja, zeker in het XS topic doet bijna iedereen het, en je kan er aanvankelijk best een aardig resultaat mee bereiken maar het houdt gewoon niet zo goed... als je echt gaat rijden met je motor blijft er, zeker op een voorvork of motorblok, na een tijd vaak niet zo veel van de mooie lak over...
 
Weer lekker bezig. Maar uh, zou je het echt wel met de spuitbus doen allemaal? Ja, zeker in het XS topic doet bijna iedereen het, en je kan er aanvankelijk best een aardig resultaat mee bereiken maar het houdt gewoon niet zo goed... als je echt gaat rijden met je motor blijft er, zeker op een voorvork of motorblok, na een tijd vaak niet zo veel van de mooie lak over...
Thanks! Goh, poedercoaten gaat natuurlijk ook, maar als daar een beschadiging op komt (en ja, die beschadigen ook gewoon) dan zit er niets anders op dan hem opnieuw te laten coaten.

Op de voorpoten alleen zitten nu 3 lagen grond, 5 lagen zwart en er komt nog een laag of 2 blanke lak over. Netjes opgeschuurd en ontvet tussen de verschillende lagen. Als dat nog niet stevig is.. O-)

Trouwens, fun fact, als wij op het werk machines moeten leveren voor "off shore" (lees: niet de leukste omgevingen voor lakwerk) dan gebruiken wij enkel natlak. Poedercoat kan bv. niet zo dik gelegd worden om dezelfde bescherming te krijgen.
 
ik doelde meer op 2k (auto) lak eigenlijk. Poedercoat kan natuurlijk ook, maar heeft ook zo zijn nadelen inderdaad.

ik ben voornemens mijn 850 met 2k autolak te spuiten, als ik zover ben.
maar dat is nog niet haha.
 
ik doelde meer op 2k (auto) lak eigenlijk. Poedercoat kan natuurlijk ook, maar heeft ook zo zijn nadelen inderdaad.

ik ben voornemens mijn 850 met 2k autolak te spuiten, als ik zover ben.
maar dat is nog niet haha.
Dat is natuurlijk ook een optie, maar dan moet alles gespoten worden met compressor/pistool. In spuitbus kan natuurlijk ook, maar die bussen zijn maar 24u bruikbaar na activatie en tja, het werkt nu eenmaal makkelijker stukje voor stukje..

Maar goed, als je de ruimte hebt en een fatsoenlijke compressor/pistool, dan snap ik best dat je voor 2K lak zou gaan! :Y
 
Afgelopen week een pijpsleutel 32 meegenomen van het werk om de koppelingskorf los te maken:
IMG_20160128_174611_zpsnb8r4v9m.jpg


2 bouten door de cardanflens:
IMG_20160128_174934_zpsn04tohum.jpg


En een breekijzer er tussen met de bak in versnelling om zo alles te blokkeren:
IMG_20160128_175253_zps4qecpau4.jpg


En hoppa daar is hij al!
IMG_20160128_175446_zpskcckhwlp.jpg

IMG_20160128_175453_zpsftwt2ffm.jpg


"Layshaft bolt" er uit en..
IMG_20160128_180606_zpsabvscv2c.jpg


:/ B| :X Zit er al een 12.9 bout in! :N Goed, dat was dus verloren moeite.. Ochja, nu de bout wel vast kunnen zetten met loctite, toch iets beter gemaakt.. Dus maar snel alles weer terug op zijn plek:
IMG_20160128_192204_zpsmd29zidi.jpg


Maar gelukkig waren er ook dingen die wel mee zaten! Pakjestijd!
IMG_20160129_171028_zpsrn0pweiv.jpg


Mooie nieuwe schokkerts *O* 340mm center-center, met iets dikkere veren. Hetgeen niet onaardig is met mijn 130kg schoon aan de haak en vriendinnetje die ook mee wil kunnen rijden :]

De standaard schokkerts hebben boven en onder bussen met diameter 14mm, deze schokkerts hebben enkel boven 14mm. Gelukkig wist ik dat en had ik meteen een setje bussen en rubbers mee besteld :Y Maar die krengen krijg je er natuurlijk moeilijk uit.. Dus gaatje gemaakt in een plankje, bus er boven, dikke bout en dan met de lijmklem de bus er uit persen. Dan nog even de rubbers er uit friemelen et voila!
IMG_20160129_180222_zpslspzdlam.jpg


Nieuwe rubbers en bussen gingen er gelukkig een stuk makkelijker in:
IMG_20160129_181123_zpsidiymizx.jpg


En om af te ronden nog even de voorpoten in de blanke lak gezet, geen foto's daarvan, maar die zijn dus nu in orde om gemonteerd te worden :Y

Fijne zondag nog allemaal! :W
 
Laatst bewerkt:
Het probleem van de layshaft bolt is niet dat hij afbreekt, maar dat hij lostrilt...
Er komt dan speling op de secundaire as waardoor er twee versnellingen ineens ingeschakeld worden > blok staat vast en jij gaat op je plaat.. :(

Maar mooie actie dat je zo snel bent..hulde!
 
Het probleem van de layshaft bolt is niet dat hij afbreekt, maar dat hij lostrilt...
Er komt dan speling op de secundaire as waardoor er twee versnellingen ineens ingeschakeld worden > blok staat vast en jij gaat op je plaat.!

Beide problemen komen voor, inderdaad kan de bout eruit lopen, bij mijn F was hij gebroken want ik vond de inbuskop terug onder de primaire ketting terwijl de rest van de bout nog in de as zat. Ik besef al 35 jaar dat ik toen een redelijke portie geluk had.
 
Het probleem van de layshaft bolt is niet dat hij afbreekt, maar dat hij lostrilt...
Er komt dan speling op de secundaire as waardoor er twee versnellingen ineens ingeschakeld worden > blok staat vast en jij gaat op je plaat.. :(

Maar mooie actie dat je zo snel bent..hulde!
Zoals al door anderen aangegeven wil de bout (zeker de originele zeskant) wel eens breken, daarom is er blijkbaar ooit een terugroep geweest waarbij ze de bout vervangen hebben door 12.9 versies. Maar goed, tegen het los trillen zit er nu dus loctite op :Y

Gisteren nog wat onderdelen opgehangen om te spuiten:
IMG_20160201_152048_zpsaxqr7qzy.jpg


En in de primer:
IMG_20160201_154955_zpsr6l71uws.jpg


Verder zijn de kapjes van de schakelaars ook klaar na dat ik nog een paar lagen blanke lag had aangebracht, dus nieuwe RVS bouten er in:
IMG_20160202_180950_zpsvvnhhzuw.jpg


En om af te werken de prachtige nieuwe stickers:
IMG_20160202_175843_zpssqa9hvmw.jpg


8-) 8-) 8-) Looking mighty fine! En dat was het weer, morgen nog wat verf bijhalen alsook wat metalen mandjes zodat ik binnenkort eens wat onderdelen opnieuw kan laten vernikkelen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan