TomTom Rider 40, 400, 410 (deel 3)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Volgens mij kan je tegenwoordig met de 400 ook alle kaarten van de wereld installeren. Tenminste ik kreeg die indruk toen ik gisteren kaart 9.71 installeerde op de 400.
 
Wie weet...

Geldt de LifeTime flitser info alleen voor Europa of ook voor de andere "wereld" kaarten ?
Zie alleen info over Europa bij de Rider 410 LifeTime flitsers staan.
TomTom Support
 
Laatst bewerkt:
Iemand hier al mee getest?

Ik merk dat via punten die ik in een bestaande route planning erbij heb gezet ( dus via het scherm van de rider ) bij passeren overgeslagen kunnen worden , als ze bv in een zijstraat staan .
Zonder dat ik er geweest ben , de rider herberekend dan en laat het punt weg als ik er voorbij bent.
Goeie ontwikkeling overigens !

Ben nu aan het uitzoeken waar het kantelpunt ligt, bij snelwegen lijkt hij me wel terug te blijven sturen.
 
Het programma TomTom Mydrive ziet mn geheugenkaart niet.
Heb om te proberen een route gemaakt en deze ook op de geheugenkaart gezet. Kan deze ook laden en rijden maar als ik dan MyDrive open laat hij bij tabblad Mijn Inhoud vervolgens niks zien.
Er staat dus niks achter "geheugenkaart" en het is ook in lichtgrijs.
Windows verkenner ziet hem ook niet maar als ik de tomtom aansluit en start kan ik wel via de verkenner een route erop kopieren.

Raar toch?
 
Volgens mij kan je tegenwoordig met de 400 ook alle kaarten van de wereld installeren. Tenminste ik kreeg die indruk toen ik gisteren kaart 9.71 installeerde op de 400.

Zeker kan dat. Maar dan zul je wel moeten betalen. Bij de 410 hoeft dat niet, want heb je licentie voor de hele wereld.

helaas niet downloadbaar ... :N

Die routes zijn afkomstig van tourenplaner, een betaalde downloadsite. Zou wat vreemd zijn als ze die routes dan ook gratis beschikbaar stelden.

Maarrrr.... op http://www.mrgps.nl/routes/ heb ik een lijstje gezet met een heleboel routesites, allemaal gratis.

En ook dit setje van 173 Tantastochten van Promotor kun je zó in je Rider zetten..

Windows verkenner ziet hem ook niet maar als ik de tomtom aansluit en start kan ik wel via de verkenner een route erop kopieren.

Het toestel, en ook de SD, is pas zichtbaar als je, na koppeling aan de pc, tikt op routes laden. Wordt de SD ook dan niet gezien dan is er iets mis met je SD.
Overigens is er op dit moment eigenlijk geen reden meer om met een SD te werken; hooguit voor uitwisseling van routes 'onderweg'.
 
Hmm ... Routes laden gaat wel via "Mijn Routes", staat dan ook gewoon in de lijst. Maar als ik een route wil delen geeft hij geen routes aan. Een lege lijst dus.

Raar ding of ben ik nou zo stom. :+
Erg tof gaat het nog niet iig.

Afijn, MyDrive ziet hem niet maar m'n gsm wel dus kaartje is wel ok denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Klopt Hans, ik denk ITN is TomTom routeformat dat moet toch goed zijn. :?
Ik zal een GPX proberen, thanx voor de tip. :Y
 
Goedemorgen MF'ers.

Van de week een 410 gekocht en geinstalleerd via MyDrive. Ik wil 'm van het weekend uitproberen met wat zelfgemaakte routes / importeren van GPX routes.

Nu vraag ik mij af of het ook mogelijk is om via de online omgeving van TT je route alvast te maken en opslaan in "the cloud" en later alsnog door te sturen naar je GPS? Als ik bijvoorbeeld op punt A zit en een route maak en mijn GPS ligt thuis op punt B.

Zoals ik het nu zie gaan je routes verloren als je ze niet direct naar je GPS door kan sturen?

Bedankt!
 
Je kan met MyDrive een route maken op punt A, deze versturen naar je TT en zodra je op punt B bent en je TT aanzet (en verbinding met internet heeft via je telefoon) zal deze route op je TT gezet worden.
De route blijft a.h.w. even hangen in de cloud totdat je je TT aanzet.
Zodra de route op je TT staat, kun je hem opslaan op je TT onder "Mijn Routes" waarna vervolgens deze route weer zal verschijnen onder "Mijn Routes" op MyDrive.

Je kan ook routes importeren in MyDrive van een externe bron, deze worden in de cloud opgeslagen onder "Mijn Routes" en later gesynchroniseerd met je TT.

Wat niet kan is MEERDERE routes maken in MyDrive, deze even opslaan als X,Y,Z en naderhand synchroniseren met je TT. Je kunt alleen je laatst gemaakte route versturen, maar niet opslaan onder "Mijn Routes"

EDIT: "Snelste routes" kunnen niet worden opgeslagen, de laatste route kan verstuurd worden naar het toestel en verschijnt als huidige route na synchronisatie.
"Spannende routes" kunnen worden opgeslagen als track en verschijnen onder "Mijn Routes" na synchronisatie.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie! Als ik het goed begrijp moet ik mijn route dus "laten staan" en niet "voeg deze track toe aan mijn routes"?

Overigens heb ik ook problemen met het importeren van GPX bestanden. Ik heb een linge route van bikersplace opgeslagen en als ik deze importeer dan wordt alleen het beginpunt en eindpunt geïmporteerd. Mydrive oogt nogal beperkt dus ik kan niks met tussenpunten o.i.d. doen?
 
Zit er weer even mee te spelen, en er zitten wat vreemde dingetjes in MyDrive.

Als je een route hebt gemaakt in MyDrive als "snelste route" is je enige optie "verzend route naar navigatiesysteem", je kunt hem niet opslaan.
Zodra je je toestel hebt laten synchroniseren, staat deze route op je TT als huidige route.

Als je een route hebt gemaakt in MyDrive als "spannende route" is je enige optie "voeg track toe aan mijn routes".
Zodra je je toestel hebt laten synchroniseren, staat deze track op je TT onder "Mijn Routes".

Het importeren van GPX-routes/tracks is vaak problematisch, je zult ze puntje voor puntje moeten nalopen om ervoor te zorgen dat alles goed op de weg staat en niet midden in een weiland of zo vanwege de kaartverschillen tussen de diverse merken.
De MyRoute-app kan dat voor je oplossen (zeggen ze) maar ik heb dat zelf nog nooit geprobeerd.
 
Zit er weer even mee te spelen, en er zitten wat vreemde dingetjes in MyDrive.

Als je een route hebt gemaakt in MyDrive als "snelste route" is je enige optie "verzend route naar navigatiesysteem", je kunt hem niet opslaan.
Zodra je je toestel hebt laten synchroniseren, staat deze route op je TT als huidige route.

Als je een route hebt gemaakt in MyDrive als "spannende route" is je enige optie "voeg track toe aan mijn routes".
Zodra je je toestel hebt laten synchroniseren, staat deze track op je TT onder "Mijn Routes".

Het importeren van GPX-routes/tracks is vaak problematisch, je zult ze puntje voor puntje moeten nalopen om ervoor te zorgen dat alles goed op de weg staat en niet midden in een weiland of zo vanwege de kaartverschillen tussen de diverse merken.
De MyRoute-app kan dat voor je oplossen (zeggen ze) maar ik heb dat zelf nog nooit geprobeerd.


Dat van die gpx routes klopt volgens mij niet Dat heb je wel met ITN.

Gpx gaat daar gewoon aan voorbij
 
Dat begreep ik ook, dat ze juist naar GPX zijn overgestapt om foutieve punten tegen te gaan met het converteren van routes.

Ik begrijp alleen niet waar de tussenpunten gebleven zijn uit de GPX file, zijn er toch een stuk of 15. Mydrive kaart laat alleen begin en eindpunt zien en trekt een nagenoeg rechte lijn daartussen.
 
MyDrive is nog zeer beperkt als basis om route te maken. De reeds genoemde MyRoute is een solide basis om routes mee te maken. Die rechte lijn volgt heel globaal de punten. Het geeft je, zacht gezegd, een idee over de vorm van de route. De GPX van de Linge Route kan je wel via MyDrive in je Rider krijgen.

Ik gebruik MyDrive voornamelijk als tussenstation om routes in de Rider te krijgen (de cloud functie)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie! Als ik het goed begrijp moet ik mijn route dus "laten staan" en niet "voeg deze track toe aan mijn routes"?

Nee.

Wat er gebeurt is eigenlijk heel logisch. Zodra je toestel verbining heeft met internet, en inlogt op MyDrive wordt de lijst van 'mijn routes' gesynchroniseerd. Maw: de lijst die online staat wordt gelijk gemaakt aan het toestel.

Heb je bijvoorbeeld de laatste keer uit het toestel handmatig een route die geladen is via mydrive verwijderd dan zal hij dan ook op de mydrive-web omgeving verdwijnen.

Omgekeerd: als je toestel niet aangesloten is en je wilt een of meerdere routes naar het toestel zetten dan moet je zorgen dat ze in 'mijn routes staan'.

Zodra er gesyncroniseerd wordt worden ze dan vanzelf aan je toestel toegevoegd.

Overigens heb ik ook problemen met het importeren van GPX bestanden. Ik heb een linge route van bikersplace opgeslagen en als ik deze importeer dan wordt alleen het beginpunt en eindpunt geïmporteerd. Mydrive oogt nogal beperkt dus ik kan niks met tussenpunten o.i.d. doen?

Een gpx kan zowel routes als tracks bevatten. Een route heeft minder viapunten, soms inderdaad alleen start en eindpunt. Vooral bij in basecamp gemaakte routes kan dat voorkomen. De gpx bevat dan wel meer informatie, maar mydrive gebruikt die alleen als die route ook echt als track werd opgeslagen. Dat komt omdat Garmin schijnbaar niet helemaal via de zgn GPX-XML standaard werkt.

Ingewikkeld verhaal. ik heb TT wel gevraagd bij de gpx-import ook genoemde afwijking mee te nemen. Tot die tijd kun je het beste een gedownloade gpx (of gdb) even converteren. Dat kan op verschillende manieren.

Vrij eenvoudig is GPS Visualizer

Laad daarin je bronbestand en kies voor output als gpx-file. Laad vervolgens die file in Mydrive.

Probeer het eens uit met je 'probleemroute'.

Succes!
 
...
Wat er gebeurt is eigenlijk heel logisch. Zodra je toestel verbining heeft met internet, en inlogt op MyDrive wordt de lijst van 'mijn routes' gesynchroniseerd. Maw: de lijst die online staat wordt gelijk gemaakt aan het toestel...

Dat werkt alleen met "spannende" routes.
"Snelste" routes krijg ik niet opgeslagen onder "Mijn routes" in MyDrive. :?
En nu weer wel.
Ben de hele morgen al aan het stoeien.
Had al eerder "snelste" routes opgeslagen, maar dat ging niet meer. (zowel Chrome als Firefox).
Alleen de optie "verstuur naar toestel" was beschikbaar.
Maar nu kan ik weer wel opslaan als track.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt mannen!

Toch vreemd en opvallend voor zo'n duur systeem allerlei omwegen en rare oplossingen om een bestaande route in je GPS te krijgen.

Hoop dat TT de mogelijkheden in de nabije toekomst uit gaat breiden.
 
Wat bedoel je daarmee?
Je kan je Rider ook gewoon via USB aansluiten dan je routes (GPX, ITN) er op zetten. Dat is geen enkel probleem.
Dat het via MyDrive ook kan is iets wat nieuw is in dit gedeelte van de markt. De grootste concurrent Garmin biedt dit bij mijn weten niet.

In tegenstelling tot Garmin heeft TomTom zelf nog nooit fatsoenlijke routesoftware uitgebracht. MyDrive is in feite hun eerste poging. Je was/bent altijd nog afhankelijk geweest van derden.
 
Grootste gemis van de rider vind ik de onmogelijkheid om spannende routes via bluetooth te delen.
 
Grootste gemis vind ik eerder de algehele uitwerking van de spannende route.
Waarom zo veel bebouwde kom?
Kijk eens naar de mogelijkheden van de fiets navigaties. Deze hebben hele leuke dingen voor rondritten. Dit zou ook voor een spannende route op de Rider kunnen gelden.
 
Wat bedoel je daarmee?
Je kan je Rider ook gewoon via USB aansluiten dan je routes (GPX, ITN) er op zetten. Dat is geen enkel probleem.
Dat het via MyDrive ook kan is iets wat nieuw is in dit gedeelte van de markt. De grootste concurrent Garmin biedt dit bij mijn weten niet.

In tegenstelling tot Garmin heeft TomTom zelf nog nooit fatsoenlijke routesoftware uitgebracht. MyDrive is in feite hun eerste poging. Je was/bent altijd nog afhankelijk geweest van derden.

Maar als de software/kaart van MyDrive alleen een begin en eindpunt overneemt van een te importeren GPX route dan zal de GPS hetzelfde laten zien als ik ze direct via USB in zou laden? Daar gaat het mij om, dat je voor sommige routes een converter moet gebruiken alvorens ze juist worden weergegeven als track.
 
Nee dat is dus niet het geval. Mits de route goed gemaakt is, krijg je gewoon een identieke route als het origineel op je scherm van de Rider te zien en geen rechte lijnen.
MyDrive is daarvoor gewoon nog niet vergenoeg ontwikkelt. Alle externe routes (GPX) die ik met MyDrive naar de Rider hebt gestuurd zijn in MyDrive nog zichtbaar maar dan wel als meerdere rechte lijnen tussen het begin en eindpunt. In MyDrive kan ik de route ook niet opnieuw laten berekenen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan