Mijn Kawa met watsonian

Hoe weinig moet je rijden om dat nodig te hebben?
Mijn kettingzagen liggen ooit 3-4 maanden stil maar starten goed.

En met auto's ook weinig problemen eigenlijk. 3 maanden stil in de winter staan ze normaal gesproken wel maar met starten ook geen probleem.
En mijn K100 heeft 2 jaar stil gestaan met de tank halfvol. Startte alsof hij een week terug nog gelopen heeft.
Dat is wel een injectie natuurlijk, maar zoveel lijkt mij nu ook weer niet aan de hand met de benzine.

Alles loopt op euro 95 trouwens.
 
Benzine heeft tegenwoordig zoveel toevoegingen die een soort rubber laagje vormen heb ik begrepen.
Bij injectie zit er eigenlijk geen benzine in de injectoren, dat gebeurt pas als de pomp gaat lopen, en je zal een filter hebben, bij een motorfiets uit 1981 heb je dat allemaal niet en staat er benzine in de carburateur en vormt zich dat laagje waardoor je naalden niet meer correct sluiten of goed open gaan en dan loopt die beroerd.
 
Hoe weinig moet je rijden om dat nodig te hebben?
Mijn kettingzagen liggen ooit 3-4 maanden stil maar starten goed.

Geen idee, ik geef enkel een tip. Ik merk in mijn motorzaag wel heel erg goed verschil. Het is een profi stihl. Als ik hem gewone benz wegleg start ie na een jaar toch wel moeizaam. Met de Aspen werkelijk met 1 of 2 trekjes. Tijdens een dagje zagen draai ik op gewone benz met 2T olie. Hij zuipt behoorlijk ;-)
 
Mijn K100 is mijn nieuwste voertuig.

Verder oude eend, HY, grasmaaier honda en grasmaaier 20 pk B&S. allemaal benzinemotoren met carburateur met vlotterbak waar de benzine dus in blijft staan. Misschien rijd ik er net vaak genoeg mee ik zou het niet kunnen zeggen. Of heb ik gewoon geluk.

Mijn kettingzaag is ook een stihl, vrij grote met decompressieklep. Dus van dat vele zuipen kan ik wel meepraten :) Een vol jaar heeft hij nog nooit stil gelegen, misschien maakt dat juist het verschil?

Van de andere kant snap ik best dat je je motor goed wil verzorgen en zo duur is Aspen nu ook weer niet. Punt bij mij is meer dat ik nooit weet wanneer de volgende keer is dat ik hem gebruik en elke keer na gebruikt Aspen erin doen vind ik wat veel van het goede.
 
Elke maand starten, tank leeg rijden en weer vol gooien :)

Met zo'n 6 cil zal de tank toch redelijk snel leeg zijn denk ik ;)
 
Laatst bewerkt:
Lol, ja elke maand rijden, ik ga met pekel echt niet meer rijden, alles gaat naar de klote dan.

En dat starten gaat voorlopig niet lukken, met demonteren luchtfilterhuis is de pin waarmee het koelvloeistofreservoir vast zit aan dat luchtfilterhuis afgebroken en is mijn koelreservoir lek.
En deze is niet meer leverbaar en gebruikt niet kunnen vinden en ik weet niet of dit spul goed te lassen of te lijmen is, zwaar balen dus.
 
Plaats eens een foto als je wilt.

En wat voor materiaal is het? Zou wel ergens moeten staan
 
Zal morgen even een foto plaatsen, is een gat van ongeveer 6mm doorsnede, ja wat voor plastic/kunststof gebruikten ze eind jaren 70 cq begin jaren 80.
 
Weer een stapje verder desondanks de tegenslagen

Koelreservoir is de pin vanaf gebroken, waardoor hij lek is, is niet meer te bestellen dus maar kijken of het met twee compenentenlijm lukt.
Nu uit laten harden en dan nog diverse lagen eromheen opbouwen.
file.php


Afbreken kwam omdat die aan het luchtfilterhuis vastzit, dat stond niet in het werkplaatshandboek, dus met demonteren luchtfilterhuis brak het.
file.php


Carburateurs ook weer opgehaald, gaan we morgen monteren.
file.php


En het mooiste, kleppendeksel gepoetst door VRLM.
voor:
file.php

na:
file.php
 
Netjes hoor. Dat tankje zal wel houden, er komt geen druk op en het wordt ook amper warm.

Desnoods een tankje van iets anders nemen, het zit vast uit het zicht? Een K100 heeft ook zoiets.
 
Tankje zit wel in zicht, helaas, met een stalen cover zelfs.
Maar moet vast gaan lukken.
Kleppendeksel zit er ook weer op met nieuwe pakking, helaas wel 2 kopjes van de titanium bouten afgeknapt, maar goed hij zit vast.
Volgende keer kleppenstellen dan nieuwe boutjes bestellen.
 
Mooi polijstwerk!

En je hoeft geen spiegel meer aan je vakantie bagage toe te voegen.
De carbs zien er ook netjes uit!
 
Carbs zitten erop
tweede laag 2 compenenten op koelvaatje
Nu nog schakelaartje solderen
Radiateur er even af, zie wat lekkage spoortjes.
Dan olie verversen en van de week ff benzineslang halen.
Dan als vaatje goed is weer vullen met koelvloeistof

Dan hoop ik dat ik hem volgend weekend kan starten.

Daarna nieuwe bougiekabel bestellen, die is ook niet meer best.
 
Nou zo te zien is het koelvaatje dicht (blijf nog even duimen)

Oliefilter vervangen, olie ververst.
Koelvloeistof vervangen.
Zometeen nog even tank schoonmaken en alle oude benzine eruit laten lopen.
Dan nog wat benzineslangen verversen en dan breekt morgen het grote moment aan.
Slaat die aan en hoe loopt die.

Morgen komen pas de nieuwe bougiekabels en kappen, denk dat deze ook niet best meer zijn.
 
Morgen en overmorgen is er ook weer een classic motor beurs in houten.
Volgensmij altijd leuk voor eigenaren van zulk soort motoren!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan