EBC koppeling Yamaha R1 2005 montage

aprilia_racer

Die hard MF'er
9 sep 2004
299
4
Wijchen
Hallo,

Heeft iemand toevallig ervaring met het plaatsen van een EBC koppeling in een Yamaha R1 2005.

Koppeling moest vervangen worden dus heb een complete set gekocht met ook nieuwe veren en ook nieuwe stalen tussenplaten.

Nu hebben de frixieplaten iets wat de OEM platen niet hebben en mogelijk weet iemand van jullie wat de gedachten is hierachter.

De frixieplaten platen hebben op 2 tegenovergestelde hoeken een enkele en een dubbele inkeping. Is dit om de platen in de toekomst makkelijker te kunnen demonteren of zijn deze ergens anders voor bedoeld.

Beetje moeilijk uitgelegd misschien maar gaat dus om de frixieplaten en de hoeken die in het buitenhuis van de koppeling vallen. Aan de ene kant zit 1 kleine halve maan en dan aan de tegenover zijde (180 graden) zitten 2 kleine halve maantjes.

Iemand hier een idee van??
Hoor graag van jullie
 
bedoel je zo iets!
full
 
Laatst bewerkt:
edit op onderstaand verhaal door bovenstaande afbeelding , de kleur van de meest linkerplaat lijkt anders en de binnendiameter op de uiterst rechts in goed zichtbaar, zoals hieronder uitgelegd, maar de inkepingen hebben ze dus allemaal....

als dank voor jouw epische klepstelplaatjes topic heb ik het even opgezocht en een ploatie van gemaakt :

full


goede kans dat plaat nr 5 en 10 worden aangegeven met die inkepingen.

de binnendiameter van plaat 10 is groter omdat dempveren 11 en 12 daar 'invallen' .
Op doorsnede te zien helemaal bovenaan in de afbeelding.

maar ik heb de mijn pas 25000 km en heb de platen nog niet hoeven te vervangen dus als iemand dit kan onderbouwen of corrigeren : :t
 
Laatst bewerkt:
Bij bepaalde yamaha koppelingen staan er merktekens op de korf en worden de platen op een bepaalde manier gemonteerd. dit is het geval bij bv een XT660.
YAMAHA XT660R Service Manual (Page 287 of 462)
het is ff puzzelen maar na een paar keer lezen is het wel duidelijk.
vraag me niet waarom als iemand het weet mag die het uitleggen.
Bedankt voor de tip. Ik zal eens goed gaan zoeken naar een merkteken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan