Montage-richting borgveer remblok

mean-machine

uut Ee
3 jun 2013
12.049
7.269
Veluwe
In mijn werkplaats-handboek zie ik een tekening van een borgveer die remblokken naar onder drukt.

Weet iemand waarom er een montage-richting geldt en wat er de reden hiervan is/ kan zijn?
Zelf nooit aan gedacht dat er een montage-richting geldt voor deze veer.
Altijd gemonteerd 'net zoals het uitkomt'. Nooit problemen ervan gehad.

20231218_231641.jpg

Op de tekening zie de je de borgveer (4) met de vermelding dat deze verkeerd-om zou zijn gemonteerd???
Het betreft hier bovenaanzicht achterrem.
 
Laatst bewerkt:
Zal wel zo moeten omdat dan de blokken in een voorgeschreven richting aangedrukt ( bij remmen dan) moeten zijn ,er zit één langere lip aan de 'veer'. 🤔
Wellicht om kantelen in de klauw te voorkomen..
 
het plaatje op de achterkant van de blokken heeft een draairichting

Bedoel je te zeggen dat op de veer een draairichting staat aangegeven?
Ik heb dat nooit gezien, maar eerlijk gezegd ook nooit extra naar gekeken.
De vlgde keer dat ik de veer demonteer zal ik er eens extra naar kijken.

Maar nu weet ik nog steeds niet WAAROM de veer een draairichting heeft.
Ik kan daar zelf geen goede reden voor bedenken.
 
Remblokken hebben een licht oplopend effect. Een combinatie van de draairichting remschijf en frictie remblok. Misschien dat ze daarom de veer zo hebben gemaakt dat de 'voorkant' van het remblok minder veerdruk krijgt en vrijer kan bewegen.
 
Remblokken hebben een licht oplopend effect. Een combinatie van de draairichting remschijf en frictie remblok. Misschien dat ze daarom de veer zo hebben gemaakt dat de 'voorkant' van het remblok minder veerdruk krijgt en vrijer kan bewegen.
De 2 pennen die over/door de remblokken gaan zouden dit toch moeten pakken? Ik verwacht dat zo'n veer by far niet sterk genoeg is om dat soort krachten op te vangen.
 
De gaten in de remblokken zijn iets ovaal.
Maw de blokken kunnen iets omhoog/ omlaag bewegen.
De veer zal de blokken omlaag (richting as) duwen.

Tegen rammelen/ piepen zitten er anti-piep-plaatjes tussen de blokken en de remzuiger.

Wat ik me nog ooit herinner van mijn auto, dat die met imitatie-blokken vreselijk piepte bij het remmen.
Met de originele blokken had je geen last. Ik kon geen verschil zien tussen de Mazda-blokken en de imitatie.
Vaak gebruikte ik imitaties voor onderhoud, maar voor remblokken altijd de originele!
 
en piepen.
Ik heb weleens een pijl voor de montage richting op dit soort plaatjes gezien.
ja als ze er ACHTER zitten , er op is om te voorkomen dat niet opgesloten blokken ( daar hebben we het hier over, vrij bewegende blokken zonder geleiding) gaan rammelen en zelfs zover weglopen, dat je de kans loopt om met een keer op het rempedaal duwen de blokken niet tegen de schijf krijgt..
Laat dat plaatje er OP maar eens weg, en voel dan hoe losjes de blokken in de klauw zitten
 
ja als ze er ACHTER zitten , er op is om te voorkomen dat niet opgesloten blokken ( daar hebben we het hier over, vrij bewegende blokken zonder geleiding) gaan rammelen en zelfs zover weglopen, dat je de kans loopt om met een keer op het rempedaal duwen de blokken niet tegen de schijf krijgt..
ik heb jaren gereden zonder die plaatjes die de blokken op hun plaats moeten houden (om snel en gemakkelijk blokken te kunnen wisselen), en geen enkele keer had ik "geen rem".
wat je na véél kilometers wel krijgt dan, is dat doordat de blokken in de klauwen "kloppen" iedere keer je remt, de speling alsmaar toeneemt (de plaats in de klauw wordt ruimer ) tot het echt wel eens teveel wordt.
 
Laatst bewerkt:
ik heb jaren gereden zonder die plaatjes die de blokken op hun plaats moeten houden (om snel en gemakkelijk blokken te kunnen wisselen), en geen enkele keer had ik "geen rem".
wat je na véél kilometers wel krijgt dan, is dat doordat de blokken in de klauwen "kloppen" iedere keer je remt, de speling alsmaar toeneemt (de plaats in de klauw wordt ruimer ) tot het echt wel eens teveel wordt.
zelfde effect bij rammelen van stalen blokken in alu klauwen, kun je zelf wel bedenken wat het hardst slijt...
 
De 2 pennen die over/door de remblokken gaan zouden dit toch moeten pakken? Ik verwacht dat zo'n veer by far niet sterk genoeg is om dat soort krachten op te vangen.
Bedoel je dat de veer niet sterk genoeg is om het oploop effect te compenseren? In dat geval ben ik het met je eens. Lijkt me het doel niet van de veer. Dat lijkt me meer een balans tussen rammelen tegen gaan en toch de remblokken zo min mogelijk te laten aanlopen.
 
Hier is blijkbaar dezelfde montage-wijze.
Maar dan weten we nu nog steeds niet WAAROM?
Ik neem even het plaatje uit de startpost als voorbeeld, omdat die wat duidelijker is. Zoals de veer gemonteerd is op de foto duwt hij de remblokken tegen de rijrichting in tegen de klauw. Op het moment dat er geremd word, zullen de blokken tegen de kracht van de veer in met de rijrichting mee draaien tot ze aan die kant weer tegen de klauw aan liggen. Bij rem lossen duwt de veer ze weer terug tegen de rijrichting in. Zoals je hopelijk begrijpt zijn dit onnodige bewegingen die voor slijtage kunnen zorgen, en daarom moet de veer de blokken juist in de rijrichting aandrukken.
 
Ik neem even het plaatje uit de startpost als voorbeeld, omdat die wat duidelijker is. Zoals de veer gemonteerd is op de foto duwt hij de remblokken tegen de rijrichting in tegen de klauw. Op het moment dat er geremd word, zullen de blokken tegen de kracht van de veer in met de rijrichting mee draaien tot ze aan die kant weer tegen de klauw aan liggen. Bij rem lossen duwt de veer ze weer terug tegen de rijrichting in. Zoals je hopelijk begrijpt zijn dit onnodige bewegingen die voor slijtage kunnen zorgen, en daarom moet de veer de blokken juist in de rijrichting aandrukken.
Dat is denk ik een iets omslachtige maar wel mooie verwoording. De blokken worden dan in de draairichting gezien vooral aan de hoge/boven kant weer teruggeduwd naar die ruststand met de meeste verkanteling/druk aan de hoge zijde, mochten ze (juist) daar door het remmen naar buiten gedrukt (gekanteld) zijn.
Is misschien net zo warrig, maar ik vermoed dat @SP1R hetzelfde schrijft/typt/bedoelt.

Misschien dat dit plaatje wat verduidelijkt: FTRI (Tangential Inner) en FTRO (Outer) drukken de pads vooral aan de "boven"kant schuin naar buiten (in dit geval een linker voorwiel van een auto, maar de krachten op een schijf met blokken zijn hetzelfde). Vandaar dat dáár de langere plaatjes (moeten) zitten.

1703161924174.png
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan