Typisch bobine/cdi probleem? Suzuki Bandit 600N

Arontjuh

Rookie
20 feb 2018
5
0
Den Haag
Beste allemaal :)

Al +/- 2000km ben ik trotse eigenaar van een Suzuki Bandit 600N bj 1996.

Echter na ongeveer 70km te hebben gereden in het zonnetje op zondag zonder problemen viel deze plots uit bij het afremmen voor een rotonde. Vervolgens startte de motor niet meer en moest ik de stoep op.

Nadat de motor na 15/30 mins was afgekoeld startte die weer met 1 druk op de knop en liep weer als een zonnetje, echter toen de motor weer warm was viel die weer uit bij deceleratie. Dit herhaalde zich zo'n 10x voordat ik thuis kwam. Ook merkte ik dat er cilinders uitvielen bij het warm worden van de motor.

Van de motorboer moet ik het laten ophalen zodat zij hem even na kunnen kijken (hieraan zijn uiteraard kosten verbonden voor het ophalen). Echter denk ik dat dit een makkelijk zelf op te lossen elektrisch probleem is? Graag zou ik jullie mening over dit probleem willen weten?

met vriendelijke groet,
Arontjuh
 
Het is volgens mij geen typisch probleem voor dat type motor maar gezien jouw omschrijving van wat er wanneer allemaal gebeurde zou het inderdaad heel goed een probleem met een bobine kunnen zijn.

De vraag is alleen, je hebt geen zin om de kosten voor het ophalen te betalen. Heb je wel de mogelijkheden om het probleem zelf op te lossen?? Voor je lukraak onderdelen gaat vervangen moet je wel zeker weten wat het probleem is.

volgende stap in de diagnose zou zijn om het probleem te reproduceren en op dat moment te kijken of alle 4 de bougies nog vonken.
 
klopt, maar de eerst volgende mogelijkheid dat ik dat kan controleren is as vrijdag. Voor die tijd hoop ik zoveel mogelijk informatie in te winnen over wat het probleem mogelijk zou kunnen zijn.

Mijn kennis over motoren is inderdaad niet heel groot. Wel heb ik hiervoor meerdere scootertjes gehad waaraan ik zelf al het onderhoud heb gedaan. Dus ik sta open om over de motor ook alles zelf te leren.

Wanneer er iets met 1 van de bobines is zou de motor dan niet nog kunnen lopen op de helft van de cilinders? of is het dan gebruikelijk dat de hele motor uitvalt?
 
Beste allemaal :)

Al +/- 2000km ben ik trotse eigenaar van een Suzuki Bandit 600N bj 1996.

Echter na ongeveer 70km te hebben gereden in het zonnetje op zondag zonder problemen viel deze plots uit bij het afremmen voor een rotonde. Vervolgens startte de motor niet meer en moest ik de stoep op.

Nadat de motor na 15/30 mins was afgekoeld startte die weer met 1 druk op de knop en liep weer als een zonnetje, echter toen de motor weer warm was viel die weer uit bij deceleratie. Dit herhaalde zich zo'n 10x voordat ik thuis kwam. Ook merkte ik dat er cilinders uitvielen bij het warm worden van de motor.

Van de motorboer moet ik het laten ophalen zodat zij hem even na kunnen kijken (hieraan zijn uiteraard kosten verbonden voor het ophalen). Echter denk ik dat dit een makkelijk zelf op te lossen elektrisch probleem is? Graag zou ik jullie mening over dit probleem willen weten?

met vriendelijke groet,
Arontjuh


Ik weet wel wat het is, maar denk dat de motorboer je er et beste mee kan helpen.
Wil je de kosten van het ophalen door de motorboer besparen huur dan een aanhanger en breng hem daarheen.
Ik neem aan dat je die motor bij de motorboer hebt gekocht, dan is het zelfs mogelijk gewoon garantie. Dat zal je wel met de aankoop van de motor hebben besproken.
 
Ik weet wel wat het is, maar denk dat de motorboer je er het beste mee kan helpen.
Wil je de kosten van het ophalen door de motorboer besparen huur dan een aanhanger en breng hem daarheen.
Ik neem aan dat je die motor bij de motorboer hebt gekocht, dan is het zelfs mogelijk gewoon garantie. Dat zal je wel met de aankoop van de motor hebben besproken.
En leuk dat je op een forum advies gaat vragen, zo krijg je heel veel adviezen die behoorlijk tegenstrijdig zijn, dus raak je het spoor helemaal bijster.
Succes met het uitpuzzelen aan welk antwoord je wel of niet wijzer zal gaan worden :W
 
Wanneer er iets met 1 van de bobines is zou de motor dan niet nog kunnen lopen op de helft van de cilinders? of is het dan gebruikelijk dat de hele motor uitvalt?

Bij een defecte bobine gaan er inderdaad 2 cilinders tegelijk uit. Als je het gas open houdt zal de motor wel op de 2 andere cilinders blijven lopen, maar stationair loopt ie dan niet meer, en starten zal meestal ook niet meer lukken.

Het probleem kan ook nog veroorzaakt worden door iets aan de input zijde van de ontstekingsmodule, of de module zelf. Je moet dus bij uitval van de vonk ook de aansturing van de bobine controleren.

Een multimeter ga je dus sowieso nodig hebben.
 
Lijkt mij een geval van carb-icing te kunnen zijn. Door de kou bevriest tijdens het rijden vocht uit je benzine luchttoevoer in je carburateurs met als gevolg uitvallende cilinders.

Er zijn verschillende oplossingen voor, onder andere het toevoegen van een additief aan je brandstof. Zoek op de term 'carb-icing' en je zal er veel info over kunnen vinden.

Ik kan het natuurlijk ook compleet mis hebben dus het beste is misschien nog je te melden met je probleem op dit topic:
Het-Big-Ass-Bandit-Topic.

Hier bevinden zich aardig wat Bandit eigenaren met veel know-how! :Y
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij een geval van carb-icing te kunnen zijn. Door de kou bevriest tijdens het rijden vocht

Ts schrijft dat het probleem begon tijdens rijden "in het zonnetje". Bevriezende carburateurs gebeurt meestal bij lage temperaturen net boven het vriespunt en hoge luchtvochtigheid. Zelden dat dan het zonnetje schijnt.

Ook lijkt het erop dat het probleem eerst helemaal niet optrad en nu telkens zodra de motor warm wordt.

Problemen met de brandstoftoevoer zorgen meestal dat alle cilinders tegelijk beginnen te haperen, daar lijkt dit ook niet echt op toch?
 
Lijkt idd op het uitvallen van de bobine bij warmte . Zou eerst alle stekers nakijken op corrosie of op slecht contact beginnen bij CDI. Meet ook de pulsgenerator door op ohmse waarde verwarm deze met bv een föhn om uitval te doen simuleren. . Carb icing met deze temperaturen zou ook kunnen maar gezien de uitval van de motor, denk ik eerder aan bobine/ontsteking perikelen. Maar nogmaals het is moeilijk te zeggen ivm met onderhoud en afstelling van de motor . Meten is weten.
 
Ts schrijft dat het probleem begon tijdens rijden "in het zonnetje". Bevriezende carburateurs gebeurt meestal bij lage temperaturen net boven het vriespunt en hoge luchtvochtigheid. Zelden dat dan het zonnetje schijnt.
Volgens Weerstatistieken De Bilt was het zondag 18 februari 2018 tussen 15 en 16 uur 7,3°C (de maximum temp. van die dag). De gemiddelde relatieve luchtvochtigheid lag op 87% (wat hoger was dan de voorgaande dagen). Een temperatuur van tussen de 0°C en 10°C en een gemiddelde relatieve luchtvochtigheid van +/- 90% zijn, naar bij mij bekende informatie, omstandigheden waarbij carb-icing op kan treden.

Carb icing met deze temperaturen zou ook kunnen maar gezien de uitval van de motor, denk ik eerder aan bobine/ontsteking perikelen.
Wanneer TS met 3(/2) werkende cilinders op een rotonde afrijdt en afremt zou het lijkt mij goed kunnen dat de motor het niet meer trekt en uitvalt.

Ik mis alleen in het verhaal het eventueel sputteren van de motor wat ook nog wel eens optreedt bij carb-icing. Al met al blijft het natuurlijk maar gissen, ik zou als ik TS was toch eens gaan rijden als de temperatuur onder het vriespunt ligt. Het vocht is dan echt uit de lucht. Treedt het probleem echt op is carb-icing in ieder geval uit te sluiten. :t
 
Laatst bewerkt:
Beste allemaal :)

Al +/- 2000km ben ik trotse eigenaar van een Suzuki Bandit 600N bj 1996.

Echter na ongeveer 70km te hebben gereden in het zonnetje op zondag zonder problemen viel deze plots uit bij het afremmen voor een rotonde. Vervolgens startte de motor niet meer en moest ik de stoep op.

Nadat de motor na 15/30 mins was afgekoeld startte die weer met 1 druk op de knop en liep weer als een zonnetje, echter toen de motor weer warm was viel die weer uit bij deceleratie. Dit herhaalde zich zo'n 10x voordat ik thuis kwam. Ook merkte ik dat er cilinders uitvielen bij het warm worden van de motor.

Van de motorboer moet ik het laten ophalen zodat zij hem even na kunnen kijken (hieraan zijn uiteraard kosten verbonden voor het ophalen). Echter denk ik dat dit een makkelijk zelf op te lossen elektrisch probleem is? Graag zou ik jullie mening over dit probleem willen weten?

met vriendelijke groet,
Arontjuh

Lijkt me niet dat het dan percee de bobines zijn. Sputtert hij nog wel of is het gelijk klaar?

Ik zou ook eens kijken naar kabelbreuken/beschadigingen, het is geen nieuwe motor meer.
Verder zou ik eens een bougie op zak nemen en als hij uit is gevallen een plug los trekken, bougie er in steken en tegen het blok houden en kijken of hij vonkt.
 
Ik snap die houding ook niet helemaal, daar is een forum toch ook voor -O-

Iets meer details van de TS zouden kunnen helpen maar verder een redelijke nette vraag.


TS kan mij altijd even een berichtje sturen, toch. Zal toch wel wat zijn als we hier al onze kennis gaan delen die we in jaren hebben opgedaan incl. technische opleidingen.
Het voordeel is dat als ts contact opneemt dat er geen oeverloze discussie losbarst van mensen die vinden dat zij gelijk hebben :z
 
TS kan mij altijd even een berichtje sturen, toch. Zal toch wel wat zijn als we hier al onze kennis gaan delen die we in jaren hebben opgedaan incl. technische opleidingen.
Het voordeel is dat als ts contact opneemt dat er geen oeverloze discussie losbarst van mensen die vinden dat zij gelijk hebben :z
Nou haal dat sleuteltje dan maar voor je naam weg... Lekker nuttig dit, sorry hoor :r


Aantal opties goed mogelijk, tankontluchting is een goede kandidaat en komt best wel eens voor, makkelijk te testen. Ook zonder blade kun je dingen uitsluiten. Kijk eens of het probleem voorkomt als je een stuk rijdt met de dop een stukje open? Zo niet, there's your problem.

Een bobine is ook niet onmogelijk, maar dan moet de motor wel gewoon goed lopen als hij niet bezig is met afslaan. Bobines kun je doormeten met een multimeter. Zijn gewoon twee spoelen. De ene spoel moet tussen 2,5 en 3,8 Ohm vallen, de andere spoel tussen de 30 en 50 kOhm (dus véél meer). Zitten daar afwijkingen kun je hier verder zoeken.

Carb icing zal het niet zijn, de omstandigheden zijn er niet echt naar en dan loopt ie over het geheel gewoon kut. Afslaan hoort er niet echt bij.
 
@ TS ff een vraagje start de motor niet meer(hoor je de startmotor niet meer rond gaan?) of start de motor wel (de startmotor gaat wel rond) maar slaat hij niet aan?

Dit maakt nogal een verschil in de richting van waar men het in zoeken moet. 8-)
 
Nou haal dat sleuteltje dan maar voor je naam weg... Lekker nuttig dit, sorry hoor :r


Aantal opties goed mogelijk, tankontluchting is een goede kandidaat en komt best wel eens voor, makkelijk te testen. Ook zonder blade kun je dingen uitsluiten. Kijk eens of het probleem voorkomt als je een stuk rijdt met de dop een stukje open? Zo niet, there's your problem.

Een bobine is ook niet onmogelijk, maar dan moet de motor wel gewoon goed lopen als hij niet bezig is met afslaan. Bobines kun je doormeten met een multimeter. Zijn gewoon twee spoelen. De ene spoel moet tussen 2,5 en 3,8 Ohm vallen, de andere spoel tussen de 30 en 50 kOhm (dus véél meer). Zitten daar afwijkingen kun je hier verder zoeken.

Carb icing zal het niet zijn, de omstandigheden zijn er niet echt naar en dan loopt ie over het geheel gewoon kut. Afslaan hoort er niet echt bij.


Fijne reactie van jou.
Regel jij maar dan dat het sleuteltje weggehaald wordt.
Maar ik lees ook geen reacties van ts, duzzzzz

Ruilen we van het sleuteltje, vind ik prima hoor.
 
Ik vind het eigenlijk wel gek dat je zegt de oplossing te hebben, en dan met eigen belang dit 'lekker niet geeft'. En je geeft nu af op TS dat hij niet reageert maar misschien moet je zelf niet reageren als je toch niet wilt helpen met de oplossing? Scheelt weer frustratie voor jezelf, TS en de andere forumleden die wel willen helpen. :W
 
@ TS ff een vraagje start de motor niet meer(hoor je de startmotor niet meer rond gaan?) of start de motor wel (de startmotor gaat wel rond) maar slaat hij niet aan?

Dit maakt nogal een verschil in de richting van waar men het in zoeken moet. 8-)
Als de motor 10x af kan slaan heeft hij in ieder geval geen probleem met starten lijkt me... :?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie's!

Ik zal inderdaad vrijdag weer even gaan rijden tot het probleem zich weer voor doet en dan kijken of de bougies vonken. Wanneer dit niet het geval is zal ik de bobines nameten (ben in het bezit van een multimeter) en alle stekkertjes tot aan me cdi controleren.

Lijkt mij een geval van carb-icing te kunnen zijn. Door de kou bevriest tijdens het rijden vocht uit je benzine luchttoevoer in je carburateurs met als gevolg uitvallende cilinders.

Dit lijkt me niet maar zal dit niet helemaal uitsluiten.

Meet ook de pulsgenerator door op ohmse waarde verwarm deze met bv een föhn om uitval te doen simuleren.

Goede tip, zal ik zeker proberen, of dit net zo warm als met een warme motor is, is de vraag maar zeker de moeite waard.

Aantal opties goed mogelijk, tankontluchting is een goede kandidaat en komt best wel eens voor, makkelijk te testen. Ook zonder blade kun je dingen uitsluiten. Kijk eens of het probleem voorkomt als je een stuk rijdt met de dop een stukje open? Zo niet, there's your problem.

Ook dit zal ik proberen :)

@ TS ff een vraagje start de motor niet meer(hoor je de startmotor niet meer rond gaan?) of start de motor wel (de startmotor gaat wel rond) maar slaat hij niet aan?

De startmotor gaat wel rond maar hij slaat niet aan. Bij afgekoelde motor slaat deze weer direct aan.

extra informatie:
De motor start dus met koude motor in 1x maar valt uit zodra het tempratuurmetertje op mijn oliedopje rond de 60 graden aangeeft.
De motor loopt gewoon goed totdat deze uitvalt, geen gesputter of iets dergelijks. Wel telkens even wat witte rook uit de uitlaat wanneer hij weer gestart is, dit komt denk ik van onverbrande benzine?
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het eigenlijk wel gek dat je zegt de oplossing te hebben, en dan met eigen belang dit 'lekker niet geeft'. En je geeft nu af op TS dat hij niet reageert maar misschien moet je zelf niet reageren als je toch niet wilt helpen met de oplossing? Scheelt weer frustratie voor jezelf, TS en de andere forumleden die wel willen helpen. :W


Wie zegt dat ik niet wil helpen????
Als hij even contact opneemt dan had ik hem even uitgelegd wat het met een aan zekerheid grenzende vermoeden is.
En middels een pm is contact leggen niet zo heel ingewikkeld, toch????
Maar het is hoe je het bekijkt, alles zomaar delen op een openbaar forum????????
Maar ik wil met alle plezier voortaan ook niet meer reageren hoor, als je daar zo,n moeite mee hebt.
 
Ik vind het eigenlijk wel gek dat je zegt de oplossing te hebben, en dan met eigen belang dit 'lekker niet geeft'. En je geeft nu af op TS dat hij niet reageert maar misschien moet je zelf niet reageren als je toch niet wilt helpen met de oplossing? Scheelt weer frustratie voor jezelf, TS en de andere forumleden die wel willen helpen. :W

Het heeft bij mij ook even geduurd voor ik er aan gewend was, maar sommige mensen zoals kevinblade hebben zelf motorzaken.
Daar verdienen zij hun geld mee naast dat het vermoedelijk ook een deel van hun hobby is.

Op het moment dat zij mensen op het internet alles haarfijn gaan uitleggen voor geen cent zijn zij een dief van hun eigen portemonnee.

Reageer dan niet zou je zeggen. Goed heb je een punt, maar iemand moet nog altijd zelf weten wat die wel of niet wilt zeggen.

Je zou het naar mijn mening moeten omdraaien. Je kan iemand niet vertellen dat hij niet mag reageren, maar je kan zelf wel besluiten het te negeren als je het niet prettig vindt.

Hij is niet onwelwillend gezien zijn laatste bericht.
 
Laatst bewerkt:
Maar het is hoe je het bekijkt, alles zomaar delen op een openbaar forum????????
Zullen we anders techniek, vragen en antwoorden maar dicht gooien? Gewoon een grote "pm blade maar" sticker erop en verder laten zitten. Is toch waar een forum voor is man. Je hebt me vaak genoeg verder geholpen en voor zover ik weet altijd aan het goede antwoord, maar dit is gewoon sneu.
 
Laatst bewerkt:
Het heeft bij mij ook even geduurd voor ik er aan gewend was, maar sommige mensen zoals kevinblade hebben zelf motorzaken.
Daar verdienen zij hun geld mee naast dat het vermoedelijk ook een deel van hun hobby is.

Op het moment dat zij mensen op het internet alles haarfijn gaan uitleggen voor geen cent zijn zij een dief van hun eigen portemonnee.

Reageer dan niet zou je zeggen. Goed heb je een punt, maar iemand moet nog altijd zelf weten wat die wel of niet wilt zeggen.

Je zou het naar mijn mening moeten omdraaien. Je kan iemand niet vertellen dat hij niet mag reageren, maar je kan zelf wel besluiten het te negeren als je het niet prettig vindt.

Hij is niet onwelwillend gezien zijn laatste bericht.

Ik twijfel ook niet aan zijn kennis, maar een forum is wel om elkaar te helpen, geen commerciële lobby voor individuen voor zover ik weet.

Om deze reden vind ik dat je niet moet reageren als je niet helpt met die reactie, stuur hem dan rechtstreek een PM dat je de oplossing hebt. (als je zaken toch graag wil omdraaien)

Mensen met kennis moeten we absoluut koesteren, maar reageren dat je het weet en niet wil vertellen hoort er voor mij niet bij. Ik hoop dat ze er via de PM uitkomen dan, helaas zullen wij de oplossing dan nooit horen, kunnen we de searchfunctie ook gelijk weg doen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan