Blackbird 1:10

Wealth

MF'er
1 jul 2016
151
2
Wij hebben een blackbird (98, carbs) gekocht

prachtig ding,rijdt super, start super, wat een kwaliteitsding.

Uit 15 tankbeurten hebben we een gemiddeld verbruik van 1:10.3, met als ergste 1:7.9 en als beste 1:11.3. De 1:11.3 was ongelofelijk zuinig rijden; snelweg constante toeren, niet hard optrekken etc. De 1:7.9 was "normaal" rijden.

Na wat onderzoek te hebben gedaan op het blackbird forum lijkt de blackbird met de carbs toch wel 1:16 te moeten kunnen halen. met extreem zuinig rijden up to 1:19. Toch wel een verschil met 1:11 tijdens extreem zuinig rijden.

Iemand ervaring mee? Iemand zelf een blackbird die het verbruik weet? Tips om meer KMs te kunnen maken met dat dure goedje?

Ik snap dat een blackbird meer verbruikt dan een ninja 250R. Het gaat er om dat het naar mijn idee té veel verbruik is. Laat staan als we de motor gaan stressen en flink het gas open draaien. Ik verwacht een 1:5/1:6 dan.

edit: de blackbird heeft een KMstand van 48.000

*O* Ohja, goedemorgen iedereen
 
Laatst bewerkt:
Misschien zit er een Dynojet kit in en staat de motor te rijk.
Of de choke gaat niet uit.
Of de kleppen sluiten niet goed.
In die gevallen zou de motor ook niet heel geweldig moeten lopen.
Of je hebt een rekenfout gemaakt, of er zit een mijlenteller in.

Verder:
De auto van mijn vrouw staat voor 25km/l te boek, maar we zijn blij als we 15km/l halen bij rustig rijden.
 
Misschien zit er een Dynojet kit in en staat de motor te rijk.
Of de choke gaat niet uit.
Of de kleppen sluiten niet goed.
In die gevallen zou de motor ook niet heel geweldig moeten lopen.
Of je hebt een rekenfout gemaakt, of er zit een mijlenteller in.

Verder:
De auto van mijn vrouw staat voor 25km/l te boek, maar we zijn blij als we 15km/l halen bij rustig rijden.

Choke werkt fantastisch, Er zit zeker geen mijlenteller in en een rekenfout zal het niet zijn.

Kleppen zouden gecontroleerd zijn voordat wij de motor kochten. Of dit ook echt het geval is is uiteraard een beetje gokken. Wel lees ik dat de kleppen van de blackbird vaak pas bij 68k of soms nog later gesteld hoeven te worden.

En de blackbird hoeft niet zo zuinig te rijden als dat mogelijk is. Maar alles wat ik tegen kom duidt op een overdreven verbruik.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zijn de bougies? Nat?

Ik denk ook aan een te rijke afstelling, veelal door/na het plaatsen van een Dyno Kit inderdaad.

Bougies zijn niet nat en hebben een mooi koffiebruin kleurtje. Overigens zitten er ook nieuwe bougies in.

Maar in dit geval zou de motor laten afstellen op een testbank o.i.d. kunnen helpen? Daar wil ik best €100(?) aan uitgeven om het te proberen.
 
Bougies zijn niet nat en hebben een mooi koffiebruin kleurtje. Overigens zitten er ook nieuwe bougies in.

Maar in dit geval zou de motor laten afstellen op een testbank o.i.d. kunnen helpen? Daar wil ik best €100(?) aan uitgeven om het te proberen.


Da's ff jammer; natte bougies hadden het veel makkelijker gemaakt :) . Koffiebruin zou niet echt op een hoog verbruik duiden.

Geen benzine lucht na een stuk(je) gereden te hebben? Wat voor uitlaten zitten erop? -> geen benzine lucht vanuit de uitlaten?

Het afstellen op een testbank is natuurlijk altijd leuk maar dat zal met je Blackbird beperkt worden tot vermogens afgifte, lijkt mij. Dit kan samen met een compressiemeting een bepaald beeld geven. Zou mooi zijn als dat voor 100,- kan maar dat lijkt me niet.
 
Hoe oud is het luchtfilter?(vervang deze maar en kijk wat 't doet) En doe eens een plaatje van 1 der bougies?

Luchtfilter vervangen is een goed idee. Kan geen kwaad.

edit: hoe oud deze is weet ik niet. Ik heb er ook nog niet naar gekeken.

Een foto van de bougies heb ik even niet. De bougies uit een blackbird halen is een drama werkje, en de motor wordt gebruikt voor woon/werk. Vorige week vervangen, en ik weet nog dat de bougies er bijzonder goed uit zagen. Met een fantastisch koffiebruin kleurtje en absoluut niet nat.
 
Laatst bewerkt:
Da's ff jammer; natte bougies hadden het veel makkelijker gemaakt :) . Koffiebruin zou niet echt op een hoog verbruik duiden.

Geen benzine lucht na een stuk(je) gereden te hebben? Wat voor uitlaten zitten erop? -> geen benzine lucht vanuit de uitlaten?

Het afstellen op een testbank is natuurlijk altijd leuk maar dat zal met je Blackbird beperkt worden tot vermogens afgifte, lijkt mij. Dit kan samen met een compressiemeting een bepaald beeld geven. Zou mooi zijn als dat voor 100,- kan maar dat lijkt me niet.

Hmm geen benzinelucht oid. de standaard uitlaten zitten er op. Gister wel na een stuk rijden redelijk wat witte rook uit de uitlaat. Maar dit heb ik afgewimpeld op condens i.v.m. de regen.
 
Luchtfilter vervangen is een goed idee. Kan geen kwaad.

edit: hoe oud deze is weet ik niet. Ik heb er ook nog niet naar gekeken.

Een foto van de bougies heb ik even niet. De bougies uit een blackbird halen is een drama werkje, en de motor wordt gebruikt voor woon/werk. Vorige week vervangen, en ik weet nog dat de bougies er bijzonder goed uit zagen. Met een fantastisch koffiebruin kleurtje en absoluut niet nat.
Koffiebruin? Voor een 4 takt met de huidige benzine? Lijkt me 'wat'rijk..
Hoeveel heeft de motor gelopen en hoeveel met 't huidige luchtfilter?
 
Koffiebruin? Voor een 4 takt met de huidige benzine? Lijkt me 'wat'rijk..
Hoeveel heeft de motor gelopen en hoeveel met 't huidige luchtfilter?

Wat bedoel je precies 'met de huidige benzine'?

de motor heeft een KMstand van 48.000; het luchtfilter weet ik niet. Daar heb ik nog niet naar gekeken en weet hier de staat ook niet van. Deze vervangen kost me misschien €50 dus dat is zeker het proberen waard.
 
Persoonlijk zou ik er wel wat tijd in stoppen;

- bougie(s) eruit en (nogmaals) checken
- carbs loshalen en kijken of de juiste sproeiers erin zitten

Je verbruik is hoog, da's een feit.

Volledig historie van de motor is wellicht wat lastig te achterhalen. Zoals eerder gemeld zouden er andere uitlaten opgezeten kunnen hebben en is de motor ruimer afgesteld.

Een foto van de huidige bougie(s) toch wel te adviseren

Ander dingetje; misschien toch even nog een stukje rijden en de hectometerpaaltjes tellen en vergelijken met de km stand (je kan het maar beter uitgesloten hebben :-) )
 
Persoonlijk zou ik er wel wat tijd in stoppen;

- bougie(s) eruit en (nogmaals) checken
- carbs loshalen en kijken of de juiste sproeiers erin zitten

Je verbruik is hoog, da's een feit.

Volledig historie van de motor is wellicht wat lastig te achterhalen. Zoals eerder gemeld zouden er andere uitlaten opgezeten kunnen hebben en is de motor ruimer afgesteld.

Een foto van de huidige bougie(s) toch wel te adviseren

Ander dingetje; misschien toch even nog een stukje rijden en de hectometerpaaltjes tellen en vergelijken met de km stand (je kan het maar beter uitgesloten hebben :-) )


En als je al zover bent; membraamklepje controleren of preventief vervangen
 
Persoonlijk zou ik er wel wat tijd in stoppen;

- bougie(s) eruit en (nogmaals) checken
- carbs loshalen en kijken of de juiste sproeiers erin zitten

Je verbruik is hoog, da's een feit.

Volledig historie van de motor is wellicht wat lastig te achterhalen. Zoals eerder gemeld zouden er andere uitlaten opgezeten kunnen hebben en is de motor ruimer afgesteld.

Een foto van de huidige bougie(s) toch wel te adviseren

Ander dingetje; misschien toch even nog een stukje rijden en de hectometerpaaltjes tellen en vergelijken met de km stand (je kan het maar beter uitgesloten hebben :-) )

Uiteraard ga ik er tijd in stoppen tot alles gecheckt is. De bougies er uit halen vind ik geen probleem maar aangezien ik de motor wel nodig heb voor werk liever niet doordeweeks. Een foto is dan natuurlijk geen enkel probleem en zal ik maken.

Sproeiers controleren is natuurlijk ook een goede. Dan ga ik eerst even zoeken wat er fabrieksaf in hoort.

Hectometerpaaltjes tellen wordt lastig op een blackbird, dan blijf je bezig -O- . maar even mijn telefoon er bij met een kmteller is geen eens een slecht idee. Zou wat zijn als ik 250km rijd terwijl de teller aangeeft dat ik 200km gereden heb.
 
Laatst bewerkt:
Is 50 euro normaal voor een luchtfilter van zo'n ding? :o

Dat een goede bougie koffiebruin is WAS voor 2 takten zo.
De huidige benzine is een stuk schraler dan het spul van 20 jr. geleden. De bougies van mijn jawa 2 takt krijg ik ook niet meer koffiebruin.
Lichtgrijs is het nieuwe koffiebruin..
 
Ga er mee naar een testbank,die kunnen precies zien of de benzine /lucht verhouding goed is,nu ga je van alles lopen verzinnen en hoop je maar dat het wat helpt. :)
 
Is 50 euro normaal voor een luchtfilter van zo'n ding? :o

Dat een goede bougie koffiebruin is WAS voor 2 takten zo.
De huidige benzine is een stuk schraler dan het spul van 20 jr. geleden. De bougies van mijn jawa 2 takt krijg ik ook niet meer koffiebruin.
Lichtgrijs is het nieuwe koffiebruin..

Grote machine.. €50 is niet vreemd..

Hm dus bougies moeten lichtgrijs zijn; ik was in de veronderstelling dat koffiebruin goed was. Weer wat geleerd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan