Honda Blackbird hapert

Japdriver

MF'er
26 nov 2021
44
39
Goededag allen,

Zal hier ook even een technisch probleem neerzetten in de hoop een paar tips te krijgen.

Gaat om een injectie Blackbird SC35A bj 2000. Tank altijd 98.

Motor stotterde altijd al wat bij constant toerental doch weet dit aan de schrale afstelling.
Na tijdens de vakantie in een fikse regenbui te hebben gereden begon de bird helemaal beroerd te lopen. Wel thuis kunnen komen. Na een paar zonnige dagen bleef echter het beroerde lopen.

Het volgende gedaan: Bougies, bobines en kabels vervangen. Luchtfilterhuis was mooi droog en schoon evenals de luchtfilter. Luchtfilterhuis sluit rondom netjes af. Bougiedoppen zagen er nog als nieuw uit. Alle slangen gecontroleerd en deze zijn ook ok.
Hierna reed de bird weer bijna als vanouds. Ik zeg bijna want het stotteren bij constante snelheid werd soms zelfs erger. Hij start met 1 druk op de knop.

Verder zoeken dan maar. Alle connectoren van sensoren en ecu bekeken. Allemaal netjes. Kabelboom ziet er ook goed uit en zo ik zag is er nooit aan geprutst. Massapunten vanaf accu gelost en schoongemaakt. Tank trekt niet vacuum en retourleiding is niet verstopt. Accu is vervangen voor een nieuw exemplaar.

Nokkenassensor losgemaakt en ziet er goed uit. Gasklephuissensor aan de multimeter gehangen en bij gas geven en terug zie ik de weerstand netjes op en aflopen zonder haperingen. Airtemp sensor ook aan de multimeter en bij verwarmen en afkoelen zie ik de weerstand af en toenemen.

viel me op dat de uitlaat van cyl 2 niet zo snel net zo heet wordt als de overige uitlaatpijpen. Ik vermoed nu dus de injector. Injectorreiniger gebruikt doch dit had ook niet het gewenste effect.
de motor heeft de originele demper en geen lambdasonde. Tijdens het rijden wordt de uitlaatpijp van cyl 2 wel net zo heet als de overigen.

Wat ik me nu afvraag is waarom het accelereren (rustig of snel) wel heel soepel verloopt. Bij vol accelereren is duidelijk alle vermogen aanwezig en sleurt hij er echt vandoor.

Ik denk dat ik het nu moet zoeken in de injector van cyl 2. Begrijp alleen niet waarom accelereren wel heel soepel gaat.
Zit ik in juiste richting te zoeken?

Alvast bedankt voor julle feedback.
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Ik zou eerst eens de pomp opbrengst en drukregelaar controleren. Die drukregelaars willen nog wel eens gaan, en bovendien staat dat ook een stap voor injectors controleren in het WPHB…
Dat nog niet, maar heb me wel veel ingelezen. Ik kom uiteindelijk inderdaad ook uit op de fpr. Herinner me nog mn oltimer van een tijd geleden die ook dezelfde kuren had en waarvan ook oa de fpr kapot bleek te zijn. Het weer zit ook al niet mee om buiten voor de deur te sleutelen. Als de nieuwe binnen is ga ik de oude eens nader bekijken. Mocht die nog goed zijn heb ik in ieder geval een reserve.
 
Dat nog niet, maar heb me wel veel ingelezen. Ik kom uiteindelijk inderdaad ook uit op de fpr. Herinner me nog mn oltimer van een tijd geleden die ook dezelfde kuren had en waarvan ook oa de fpr kapot bleek te zijn. Het weer zit ook al niet mee om buiten voor de deur te sleutelen. Als de nieuwe binnen is ga ik de oude eens nader bekijken. Mocht die nog goed zijn heb ik in ieder geval een reserve.
Een oldtimer motor met fuelpressure regulator? Wat voor motor is dat dan?
 
Kun je daarmee dan ook bonussen verdienen, of is dit meer om geen onnodige reacties meer te krijgen?
Het is voor mensen die de zoekfunctie gebruiken en dit of een ander topic vinden, snel naar de mogelijke oplossing kunnen scrollen. Op een topic met vijf replies niet zo spannend maar als het meerdere paginas beslaat kan het wel handig zijn.


Verdere discussie kan hierover kan hier Nieuwe functionaliteit voor Techniek forum
 
Terug
Bovenaan Onderaan