zzr1100 oliepeil

Mosach

Rookie
17 apr 2018
6
0
Gent
Beste leden,

Ik heb onlangs een kawasaki zzr1100 uit 1992 gekocht. Natuurlijk heb ik ook direckt de olie en filter vervangen. Volgens de service manual moet er ongeveer 3,5liter olie in. Dat heb ik dus gedaan, maar als ik naar het oliepijl glaasje kijk dan zie ik totaal geen olie is dit normaal of kan iemand mij vertellen wat er mis is? Mvg sacha
 
Ik las dat je het probleem met peilen al had opgelost, maar wil je dit stukje niet onthouden. Het komt uit de kawasakimerkclub.
Ik zelf zet de ZZR1100C met lopende motor op de bok en dan het volgende.

Hoe kan je het beste het olie-niveau meten?

Het meten van het olieniveau van de ZZ-R moet niet, zoals bij veel andere motoren, gebeuren bij een koude motor. Als je na een rit je olieniveau observeert zie je dat er eerst weinig of geen olie zichtbaar is (zit door het hele blok verspreid), vervolgens komt het niveau omhoog (loopt vanuit het blok het carter in), om, en nu komt het, vervolgens weer te dalen! Dit verschijnsel wordt veroorzaakt doordat de olie zich verder in het carter verspreid.

Wanneer je de regels opvolgt die in de owners manual staan kan je op de juiste manier de olie peilen: wacht na een rit (of na het opwarmen van de motor) 10 minuten voordat je de olie peilt. Na 10 minuten (dus niet langer) staat de olie op het niveau dat gepeild moet worden. Denk erom dat teveel olie net zo schadelijk kan zijn als te weinig olie.
 
Laatst bewerkt:
Ik las dat je het probleem met peilen al had opgelost, maar wil je dit stukje niet onthouden. Het komt uit de kawasakimerkclub.
Ik zelf zet de ZZR1100C met lopende motor op de bok en dan het volgende.

Hoe kan je het beste het olie-niveau meten?

Het meten van het olieniveau van de ZZ-R moet niet, zoals bij veel andere motoren, gebeuren bij een koude motor. Als je na een rit je olieniveau observeert zie je dat er eerst weinig of geen olie zichtbaar is (zit door het hele blok verspreid), vervolgens komt het niveau omhoog (loopt vanuit het blok het carter in), om, en nu komt het, vervolgens weer te dalen! Dit verschijnsel wordt veroorzaakt doordat de olie zich verder in het carter verspreid.

Wanneer je de regels opvolgt die in de owners manual staan kan je op de juiste manier de olie peilen: wacht na een rit (of na het opwarmen van de motor) 10 minuten voordat je de olie peilt. Na 10 minuten (dus niet langer) staat de olie op het niveau dat gepeild moet worden. Denk erom dat teveel olie net zo schadelijk kan zijn als te weinig olie.

warme olie met quasi dezelfde vloeibaarheid als water, die langer dan 10 minuten nodig heeft om tot in de verste meest afgelegen hoekjes van het carter te vloeien, waardoor het uiteindelijke nivo na 10 minuten nog daalt, geloof jij dat echt ?
 
Ik volg de volkstammen normaliter niet, maar aangezien ik de ZZR1100C nog te weinig ken volg ik nu de meute.

Dat ik bij mijn vorige motoren af en toe na een stukje rijden op mijn knietjes ging om naar het glaasje te gluren klopt als een bus en daar was de kous mee af.

Ik denk zelf dat het voorkomt uit de big-end problematiek van dit type motor en dat men als de dood is dat er te weinig olie in het blok zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan