Oliepeil controleren

Jokejokertje

Rookie
1 dec 2023
4
0
Volgens het boekje moet ik als volgt mijn oliepeil controleren:
Start de motor, laat deze ongeveer 3 minuten stationair draaien zonder de gashendel te gebruiken en stop vervolgens de motor.
Laat nog een minuut rusten.


Weet iemand waarom dit zo moet en waarom het niet gewoon bij een koude motor kan?
 
Volgens het boekje moet ik als volgt mijn oliepeil controleren:
Start de motor, laat deze ongeveer 3 minuten stationair draaien zonder de gashendel te gebruiken en stop vervolgens de motor.
Laat nog een minuut rusten.


Weet iemand waarom dit zo moet en waarom het niet gewoon bij een koude motor kan?
Omdat je een dry sump motor hebt.
Welke mag je zelf invullen.
 
Volgens het boekje moet ik als volgt mijn oliepeil controleren:
Start de motor, laat deze ongeveer 3 minuten stationair draaien zonder de gashendel te gebruiken en stop vervolgens de motor.
Laat nog een minuut rusten.


Weet iemand waarom dit zo moet en waarom het niet gewoon bij een koude motor kan?
wat voor motor?
 
Ik denk niet dat het in dit geval relevant is om welk type motor het gaat, want er zijn vast meerdere gebruikers die dezelfde procedure moeten volgen.;)

Maar goed ,het gaat hier om een motorscooter, een Kymco Xciting 400i S uit 2020.
 
Ik denk niet dat het in dit geval relevant is om welk type motor het gaat, want er zijn vast meerdere gebruikers die dezelfde procedure moeten volgen.;)

Maar goed ,het gaat hier om een motorscooter, een Kymco Xciting 400i S uit 2020.

Zeker relevant, er zijn veel ontwerpen.

In jouw geval moet er olie overal zitten zoals in de cilinderkop enz enz. Pas als dat allemaal gevuld is en de olie op fatsoenlijke temperatuur kun je echt wat zeggen over het oliepeil. Zonder te laten draaien lijkt hij altijd vol zat.
 
Zeker relevant, er zijn veel ontwerpen.

In jouw geval moet er olie overal zitten zoals in de cilinderkop enz enz. Pas als dat allemaal gevuld is en de olie op fatsoenlijke temperatuur kun je echt wat zeggen over het oliepeil. Zonder te laten draaien lijkt hij altijd vol zat.
Maar dan zou de fabrikant daar toch ook rekening mee kunnen houden?
Dus oliepeil stok op een koude motor aanpassen?
 
Zelfde hier; als ik thuiskom rij ik de motor in de wielklem (hij moet tenslotte rechtop staan), vervolgens kleed ik me even om en ga daarna naar het peil glaasje kijken. Een dry sump peilen is wat minder nauwkeurig dan een wet sump. Het hangt van de wachttijd af, niet te lang, niet te kort.
 
Mijn motor heeft de olie in het carter zitten en kan daarom koud gepeild worden .
Motor van mijn maatje heeft een aparte olie tank daar moet voor het peilen eerst de motor gelopen hebben om de olie die naar het carter is gezakt/lekt is weer in de olietank te krijgen die moet dus eerst gelopen hebben voor je kan peilen
Als deze een weekje stil gestaan hebben kan daar behoorlijk verschil in zitten
 
Maar dan zou de fabrikant daar toch ook rekening mee kunnen houden?
Dus oliepeil stok op een koude motor aanpassen?
De fabrikant zal vast een goede reden hebben om dat niet te doen...... dat doen ze echt niet om jou te pesten hoor.

Het heeft bijvoorbeeld te maken met de snelheid waarmee de olie terugstroomt het carter in vanuit de rest van het motorblok. Als dat traag gaat moet je zorgen dat er meer olie in het carter zit tijdens het draaien. Maar niet te veel want dan wordt het via de carterontluchting in het luchtfilterhuis gepompt.
 
Dry sump vond ik een gruwel, ik heb een 660cc Yam MT-03 gehad en die moest 10-15 minuten warmlopen en dan wachten en dan peilen.
Meestal ging ik af en toe na een rit peilen. Wat @RR. zegt, kijk wat de verschillen zijn als je peilt volgens Kymco's regels en als je 'm gewoon koud peilt. 3 minuten valt nog mee. Officieel zou je bij de MT-03 gewoon 20 minuten bezig zijn en zonder middenbok ook niet handig om onderweg ergens dat ding rechtop te houden. Olie bijvullen was ook anders, eerst 2 liter erin, starten, 5-6x gas geven, motor uit en dan de laatste liter er nog bij. Dat ging bij de motorzaak waar ik 'm kocht ook niet goed en ik kon er dus een halve liter olie uithalen + luchtfilterhuis schoonmaken.
 
denken is leuk als je het niet weet!
Wat een bij
De fabrikant zal vast een goede reden hebben om dat niet te doen...... dat doen ze echt niet om jou te pesten hoor.

Het heeft bijvoorbeeld te maken met de snelheid waarmee de olie terugstroomt het carter in vanuit de rest van het motorblok. Als dat traag gaat moet je zorgen dat er meer olie in het carter zit tijdens het draaien. Maar niet te veel want dan wordt het via de carterontluchting in het luchtfilterhuis gepompt.
Ik begrijp dat de fabrikant me niet wil pesten, maar juist dit soort uitleg wil ik lezen! Bedankt!
 
Mijn motor heeft de olie in het carter zitten en kan daarom koud gepeild worden .
Motor van mijn maatje heeft een aparte olie tank daar moet voor het peilen eerst de motor gelopen hebben om de olie die naar het carter is gezakt/lekt is weer in de olietank te krijgen die moet dus eerst gelopen hebben voor je kan peilen
Als deze een weekje stil gestaan hebben kan daar behoorlijk verschil in zitten
Oude en eerste bouwjaren van de Honda cb750four had dit systeem, dry sump, oliepeil meten in het tankje….

Instructieboekje lezen (en aanhouden) want het kan je een hoop ellende besparen als je het verkeerd doet.

En waarom, olie onderin het carter heeft zich aardig verspreid en zakt iets terug na het uitzetten. En volgens hun is dit de beste methode.

En bij mijn motor kijk ik bij warme motor na het uitzetten naar het glaasje en het niveau tussen de beide strepen. Ergens tegen het max. en is het goed zo…..gedurende het seizoen ff controleren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan