Scheur in aluminium motorblok te lassen?

memer

MF'er
30 okt 2017
75
19
Mede sleutelaars,

Ik heb tijdens het monteren van mijn blok in het frame een verkeerd boutje gebruikt, na een paar keer proberen heb ik met wat meer kracht geprobeerd het boutje erin te krijgen maar tevergeefs, een scheur was het gevolg. Denken jullie dat dit te lassen is? Het is een aluminium blok uit een KTM Duke 125 uit 2011. Ik maak me een beetje zorgen over het achterliggende oliekanaal dat de oliepomp met het oliefilterhuis verbindt. Vlak nadat de scheur ontstaan was lekte er flinke druppels olie uit de scheur. Ik heb wat foto's toegevoegd om de boel te verduidelijken.
N5mUiQ0.jpg

cz8sSSO.jpg

Niets te zien van de scheur aan de binnenkant.
MWfwndb.jpg

Niets te zien van de scheur aan de binnenkant.
BzfsxXk.jpg

M4j0v4m.jpg

p1XMXzI.jpg
 
Zou het kunnen dat het niet lek is door de scheur maar dat je door het aandraaien de 2 carterhelften uit elkaar gedrukt hebt?
^^
Als het een lek is, dan zou het oliekanaal lek moeten zijn? Want er is aan de binnenkant helemaal niks te zien.

Kun je dat kanaal niet vullen met (dunne) olie, en kijken of de scheur vochtig wordt? Dat heb je vrij snel getest denk ik. Je bouwt natuurlijk geen druk op dus het zal even nodig hebben verwacht ik.
 
Als ervaren lasser zou ik het persoonlijk niet willen lassen, alleen al vanwege de onbekende legering en verontreiniging.
Hoe diep die scheur doorloopt is ook moeilijk te zeggen maar diep uitkijken is sowieso verstandig.
Daarnaast zul je je af moeten vragen in hoeverre het gescheurde deel nog vlak is en afdicht, nabewerken/vlakken is ook noodzakelijk.

Zoek in dit geval een revisiebedrijf op voor advies.
Niet vullen met olie, dan kun je het lassen al helemaal vergeten door de verontreiniging mocht het toch doorgescheurd is.
 
Laatst bewerkt:
Zou het kunnen dat het niet lek is door de scheur maar dat je door het aandraaien de 2 carterhelften uit elkaar gedrukt hebt?

Hier neig ik ook naar..! Het deel wat je weggedrukt hebt met het boutje kan de andere carterhelft van zich af gedrukt hebben waardoor je een kier krijgt bij de pakking.
Dan zou netjes vlakken en een nieuwe pakking genoeg moeten zijn.

Met lassen gaat de boel lekker lopen trekken, maar zoals eerder gezegd, weggooien kan altijd nog.
 
Ik heb hier totaal geen inzicht in, maar zou het zin hebben om materiaal te verwijderen tot waar de scheur stopt? Dan weet je A exact wat de schade is en B kan je een plan van aanpak maken op de herstelwerkzaamheden.

Als er bijvoorbeeld alleen een scheur zit in de buitenkant en niet door een oliekanaal dan kan je het na verwijderen weer scheurvrij opbouwen.
Loopt het wel door het kanaal heen heb je een heel andere uitdaging.

Indien het laatste het geval is zit je nu sowieso al met verontreiniging, want dan heeft er al olie door de scheur gelopen.
 
Laatst bewerkt:
Uitslijpen tot het einde van de scheur is met aluminium sowieso al lastig vanwege de bramen.
Laat het slijpen in dit geval zeker aan de lasser over aangezien die het beste kan beoordelen hoe het oliekanaal loopt en hoe diep in te slijpen.

Als ik het zou doen dan slijp ik het met een 5mm schijf in aan de massieve kant van de scheur in totdat ik het gat zelf net iets voorbij ben.
Dan de oven in op 150 graden en als die goed op temperatuur is met een 1.6mm elektrode het weg geslepen materiaal weer oplassen.
Voor het mooie zou ik proberen backinggas op het oliekanaal te zetten en uiteraard opletten dat de temperatuur hoog genoeg blijft.
Daarna langzaam af laten koelen en machinaal na laten bewerken.

MAAR omdat er nog een nok naast zit kan frezen mogelijk de enige en beste oplossing zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een recht voorwerp op het oppervlak gelegd waar de pakking normaal gesproken op zou liggen en het omcirkelde deel lijkt inderdaad niet meer recht te zijn. Dan is het inderdaad logisch dat dat de 2 carterhelften uit elkaar heeft geforceerd en er zo olie kon ontsnappen. Bedankt voor jullie tips, ik had er zelf nooit aan gedacht. Als ik dit recht zou schuren en het blok weer in elkaar zou zetten zou het theoretisch goed moeten zijn toch? Zie foto:
x2WUAyt.jpg
 
Als ik dit recht zou schuren en het blok weer in elkaar zou zetten zou het theoretisch goed moeten zijn toch?

Nee door het uitzetten en krimpen door de wisselingen in temperatuur gaat die vermoedelijk steeds verder scheuren.

Edit:
Als ik het goed inschat is het oliekanaal dat afgeronde verhoogde deel met letters en cijfers er op op de 3de foto.
Kan dat kloppen?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zit het oliekanaal heel ver weg van de scheur, daar krijg je echt geen last mee.
Ik zou het halfronde vlakje voorzichtig iets schuin weg vijlen tot aan de lijn die je overhoud als je de wanddikte van het carter aanhoudt.

Daarna eventueel met heel fijn schuurpapier tegen een vlak stuk glas bijvoorbeeld controleren of het goed vlak is.

Let op met spanen, plak eventueel de boel even af!

Mocht hij na de tijd nog lekken, dan zou ik even een revisiebedrijf zoeken die het durft te lassen, waarschijnlijk moet je dan eerst het losgescheurde deel eerst weg frezen om er goed bij te kunnen.
 
Als ervaren lasser zou ik het persoonlijk niet willen lassen, alleen al vanwege de onbekende legering en verontreiniging.
Hoe diep die scheur doorloopt is ook moeilijk te zeggen maar diep uitkijken is sowieso verstandig.
Daarnaast zul je je af moeten vragen in hoeverre het gescheurde deel nog vlak is en afdicht, nabewerken/vlakken is ook noodzakelijk.

Zoek in dit geval een revisiebedrijf op voor advies.
Niet vullen met olie, dan kun je het lassen al helemaal vergeten door de verontreiniging mocht het toch doorgescheurd is.

Verontreiniging kom je niet onderuit. Maar over het algemeen laten carters en cilinders end van KTM zich prima lassen. Ik heb al meerdere 2-tact cilinders van KTM voorbij zien komen waar zonder problemen aan gelast is.

@ Ts ik zou het bij Mike Velthuijzen eens proberen:
Crossblokrevisie | Professionele betaalbare revisie van je crossmotor of crossblok en uitlaatreparaties/ speciaal laswerk
 
Ik denk dat het met de juiste voorzorg zeker te lassen is. Maar zou lijmen geen optie kunnen zijn? Er zijn tegenwoordig zo'n sterke metaallijmen te krijgen... Ik weet niet precies wat de functie van het draadgat is.
Voorkeur voor lassen. Maar ik zou lijmen zeker even wat beter bekijken.

Succes ermee en ik ben benieuwd naar het resultaat
 
Schuren, vlakken klinkt leuk. Maar als je het beschadigde deel schuurt maak je de kier alleen maar groter. Dan zal je het hele pasval moeten frezen of slijpen. Dan kloppen alleen de lagers niet meer, dan moet je het blok opnieuw shimmen.
Ik zou gewoon de pakking aan weerszijden insmeren met siliconenkit en dan monteren. Veel motoren hebben helemaal geen middenpakking maar alleen kit.
Het alternatief is een ander carter zoeken.
 
Oliekanaal is inderdaad dat verdikte ronde gedelte met een nummer en KTM er op.

Ik zie even niet hoe olie uit dat deel zou kunnen lekken uit die scheur ?
Ik zie ook niet hoe werken aan die scheur direct risico voor dat kanaal zou opleveren.

Wat voor bout ging er in dat deel dat scheurde en wat zat ermee bevestigd ?
 
Laatst bewerkt:
Als ervaren lasser zou ik het persoonlijk niet willen lassen, alleen al vanwege de onbekende legering en verontreiniging.

1. In de automotive staat op ieder gietstuk de legering vermeld (mits het groot genoeg is om erop te zetten) ivm traceerbaarheid. Of het is al een datamatrix... dan heb je pech, kun je het niet zien.
2. Als het zwaartekracht gegoten is of hogedruk vacuum, is het te lassen. Alleen hogedruk (zonder vacuum)is niet/nauwelijks goed te lassen)
Zo worden bij zandgieten en kokillegieten de gaten die nodig zijn voor kernprenten vaak met een stop dichtgelast, ook voor oliepannen e.d... Het is goed te doen.
 
Schuren, vlakken klinkt leuk. Maar als je het beschadigde deel schuurt maak je de kier alleen maar groter. Dan zal je het hele pasval moeten frezen of slijpen. Dan kloppen alleen de lagers niet meer, dan moet je het blok opnieuw shimmen.
Ik zou gewoon de pakking aan weerszijden insmeren met siliconenkit en dan monteren. Veel motoren hebben helemaal geen middenpakking maar alleen kit.
Het alternatief is een ander carter zoeken.

Er is hier een cruciaal verschil tussen een horizontaal en een verticaal gedeeld carter. En (voor je het zegt) een boxer mag je echt onder de eerste variant scharen.
 
Laatst bewerkt:
Het was een idee dat de olie afkomstig zou kunnen zijn van het oliekanaal, maar dat is wel van de baan. Het oliekanaal ligt simpelweg te ver van de scheur af. Aan het beschadigde ophangpunt zat de frontspoiler bevestigt, een lichte van plastic. Zie foto:
D9aZROv.png

Ik denk dat de olielekkage het best te verklaren is door de 2 carterhelften die uit elkaar geforceerd zijn. Ik denk dat ik nu de scheur ga laten lassen en het oppervlak waar de pakking op rust ga laten uitvlakken. Bedankt voor jullie input en zal de resultaten hier laten zien. Tips en ideeën zijn uiteraard nog steeds welkom.

Schuren, vlakken klinkt leuk. Maar als je het beschadigde deel schuurt maak je de kier alleen maar groter.
Waar heb je het precies over? Ik heb het niet over het vlakken van het ronde gedeelte waar de scheur zit, maar er bovenop.
 
Mede sleutelaars,

Ik heb tijdens het monteren van mijn blok in het frame een verkeerd boutje gebruikt, na een paar keer proberen heb ik met wat meer kracht geprobeerd het boutje erin te krijgen maar tevergeefs, een scheur was het gevolg. Denken jullie dat dit te lassen is? Het is een aluminium blok uit een KTM Duke 125 uit 2011. Ik maak me een beetje zorgen over het achterliggende oliekanaal dat de oliepomp met het oliefilterhuis verbindt. Vlak nadat de scheur ontstaan was lekte er flinke druppels olie uit de scheur. Ik heb wat foto's toegevoegd om de boel te verduidelijken.
[afbeelding]
[afbeelding]
Niets te zien van de scheur aan de binnenkant.
[afbeelding]
Niets te zien van de scheur aan de binnenkant.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Lassen is niet te doen, het materiaal is erg verontreinigd, de scheur lijkt mij niet echt een lekkageprobleem.
 
Tuurlijk is lassen wel te doen.....

Ik heb een blok waar de ketting door het carter is gegaan, en de ravage was behoorlijk, precies op de splitsing van de carterhelften....
Had al een ander carter gekocht, en dacht WTF ik probeer het gewoon, en heb de boel met aceton schoongemaakt, en alle delen goed gelegd, en dwars over de cartersplitsingslijn alles dichtgelast....en draait al 20K zonder problemen..
Als het blok ooit de geest geeft, dan heb ik altijd een reserve achter de hand, want open krijg ik het nooit meer....

Niet zo bang....je kunt 2 dingen doen....
laten lassen, en zorgen dat het pasvlak weer helemaal recht is, desnoods van iets dikker pakkingpapier zelf een pakking maken ( Blauw je carterhelft en druk hem op het papier, dan heb je de excacte maat )
en wat ook prima gaat, scheur en omliggende delen goed schoonmaken , en vullen en overlappen met loctite 2k aluminium....
Dat heeft niets te houden als er een kapje aan hangt
 
Ik heb een recht voorwerp op het oppervlak gelegd waar de pakking normaal gesproken op zou liggen en het omcirkelde deel lijkt inderdaad niet meer recht te zijn. Dan is het inderdaad logisch dat dat de 2 carterhelften uit elkaar heeft geforceerd en er zo olie kon ontsnappen. Bedankt voor jullie tips, ik had er zelf nooit aan gedacht. Als ik dit recht zou schuren en het blok weer in elkaar zou zetten zou het theoretisch goed moeten zijn toch? Zie foto:
[afbeelding]

Hij reageert op deze post, het beschadigde deel recht schuren. Dat betekend dat je met een schuurpapiertje alles behalve dat plekje gaat schuren.


Vlakken is iets wat je alleen doet op delen waar pakkingen tussen zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan