Gilera Runner 180cc motorblok heeft een scheur

10 dec 2023
9
0
Hoi
Even een vraagje.
Ik kwam er net achter dat mijn Runner motorblok een scheur heeft.
Een kennis zegt dat dit gelast kan worden.
Moet dit dan bij een gietijzer lasbedrijf?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoor het graag.
Zelf kom ik uit Assendelft(Noord Holland) als je eventueel een bedrijf weet, graag!

Gr Neal.
 

Bijlagen

  • IMG-20231210-WA0004.jpg
    IMG-20231210-WA0004.jpg
    227,9 KB · Weergaven: 3
Dit is een erg gemene, als ie afbreekt gaat je achterwiel bijzondere dingen doen denk ik, zou er iig geen centimeter meer mee rijden (je variodeksel houdt nu het achterwiel op zn plek)
Het is gietaluminium, dat is in principe wel te lassen, maar fijn is anders omdat het vaak vervuild is (in dit geval zit er geen olie/benzine/koelvloeistof doorheen, dat helpt)
Evengoed vereist het wel wat voorbereiding voordat dit gelast kan worden.

Ik denk niet dat je er ooit enige vorm van garantie op krijgt en er ook genoeg zullen zijn die het niet willen doen.
Als het voor mezelf is of voor vrienden zou ik het nog wel lassen en zelfs voor vrienden zou ik op papier zetten dat het gevaarlijk blijft.

Je kunt zoeken op een metaalbewerkingsbedrijfje in de omgeving en kijken of die iemand kennen die het wil doen, je zult wel het hele blok moeten verwijderen en grotendeels kaal moeten maken, terwijl het onder de scooter zit wil niemand met gezond verstand er aan beginnen.
 
Ik ben eigenlijk altijd van het repareren is beter dan vervangen, en met iets als een los deksel kan dat prima.
Maar dit is echt een dragend deel, moet echt sterk zijn.

Je moet er echt goed over nadenken of je dit wel wil laten lassen.
Een nieuw blokdeel is wel heel duur zie ik, maar als dit nog een keer breekt als je hard rijdt dan heb je spijt.

Zomaar een vraagje, ken je het verleden van de scooter?
Ze worden vrij regelmatig voor dit soort acties gebruikt.

 
Dit kan je wel vergeten. Carter is door metaalmoeheid en waarschijnlijk teveel koppel gescheurd. Bij een oud collega van mij was dit ook gebeurd. Het is een dragend deel, dus als je hieraan gaat lassen, moeten ook alle spanningen in het materiaal weer eruit behandeld worden. Anders zit je binnen de kortste keren weer met een Carter wat gescheurd is.
Als je nieuwe Carters koopt, let dan goed op dat de nummers overeen komen. Anders gaat de krukasruimte gegarandeerd lekken. Er bestaan trouwens ook van die braces, die aan de andere kant van het wiel gemonteerd wordt. Ook een aanrader met zo'n blok.
In het ergste geval voor een 125cc blik gaan. Daar zijn tegenwoordig ook 180cc cilinders voor te krijgen en in essentie verschillen de blokken erg weinig.
 
..Maar, dan heb je een carter wat geconstrueerd is op 125 vermogen en dan zet je daar 180cc op?
Bij gilera dachten ze er precies zo over. Praktisch het enige verschil zijn de spoelpoorten, deze zijn van de originele 180cc groter, en iets van de eindoverbrenging of zoiets. Constructief zijn ze nagenoeg identiek. Vandaar dat die 180cc blokken ook zo vaak scheuren 🙃 en dat er mensen zijn die er een brace voor bedacht hebben.
 
Bedankt voor jullie reacties!
Hier heb ik veel aan:t
Als ik een andere carter ga kopen dan moet alles over worden gezet en dit gaat ook veel geld kosten. Dit kan ik helaas niet zelf.

Beter ga ik nu sparen voor een ander m08 blok.
Deze ga ik in onderdelen verkopen, zodat het toch wat geld opbrengt.

Als ik een andere m08 blok koop waar moet ik dan goed op letten?
Iemand tips?
 
Ik ben eigenlijk altijd van het repareren is beter dan vervangen, en met iets als een los deksel kan dat prima.
Maar dit is echt een dragend deel, moet echt sterk zijn.

Je moet er echt goed over nadenken of je dit wel wil laten lassen.
Een nieuw blokdeel is wel heel duur zie ik, maar als dit nog een keer breekt als je hard rijdt dan heb je spijt.

Zomaar een vraagje, ken je het verleden van de scooter?
Ze worden vrij regelmatig voor dit soort acties gebruikt.

Ik ga sparen voor een ander blok.
Wil namelijk niet dat het blok afbreekt tijdens het rijden.
Kwa verleden van de scooter weet ik helaas niet veel.
Het blok heb ik vorige maand laten reviseren ivm een defecte waterpomp.
Motorisch is het blok dus helemaal top maar nu sinds kort die scheur erin helaas.

Ik ga het blok verkopen in onderdelen misschien levert het wat op. 👍😊
 
Ik ben het bovenstaande eens. Als je een ander gebruikt blok koopt, koop je net zo goed de ellende van iemand anders over. Lekke krukaskeerringen, versleten zuiger en/of veren, versleten koppeling... Om zo maar wat te noemen.
 
zou inderdaad alle interne blokdelen overzetten op nieuwe carters, helemaal als alles gereviseerd is, zou alleen nieuwe lagers en keerringen halen natuurlijk, maar dan zijn de kosten niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan