kruis toerental/belasting

dolorfin

MF veteraan
29 sep 2007
3.080
339
Binnenkort heb ik een alpen tripje op het program en tijdgebrek dwingt mij de heenweg volledig autobaan te doen.
Nou ben ik van plan de strompel mee te nemen (praktischer etc) en had recent een discussie met een gast bij TT motoren over kruissnelheden.
Ik pleeg als het verkeer het toelaat in D zo rond de 180 met het ding te rijden wat neerkomt op iets van 7500 toeren (rode streep bij 9000 meen ik)
Hij heeft nog wat over dan maar wordt wel belast...
Bij TT motoren adviseerde men mij niet veel sneller als 150/160 te rijden ivm belasting...


Note;
het ding heeft nu 3000km gelopen...ik heb hem lomp ingereden zoals ik altijd doe (wel netjes warmdraaien)
ik had me voorgenomen er minimaal onderhoud aan te plegen en te kijken of je daarmee wegkomt.
bij 1000 km heeft ie olie en filter en een visuele inspectie gehad van ondergetekende.
olieverbruik 0 (nu op halfsyntheet)

note2;

ik weet van de zin en onzin van snelheden tov reistijd etc,
het gaat me puur om meningen over belasting tov max toerental.....
bij deze komt mijn gewoonlijk tempo aardig in de buurt van wat ie haalt namelijk....
 
Tis een Honda dus gas erop...praktijk is dat je op een snelweg toch niet continu 100% top rijdt; andere langzamer verkeer, baustelles,tanken en bovendien hou je het zelf niet vol.....
 
Laatst bewerkt:
Misschien moet je die 120 euro die je maandelijks uitgeeft aan roken (zie dat andere topic) eens bewaren voor wat onderhoud aan je fietsen.


Pffffffffffffffft wat een geneuzel :Z ,laat de man lekker z n peuk doen ,heeft geen ruk met z n vraag te maken :N







Tis een Honda dus gas erop...praktijk is dat je op een snelweg toch niet continu 100% top rijdt; andere langzamer verkeer, baustelles,tanken en bovendien hou je het zelf niet vol.....



:N _O-
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even los van de stoere praat er omheen vind ik de vraag zelf op zich wel interessant. Stel dat je zo'n grote tank hebt dat je een paar uur kan volhouden, en ook de weg en je eigen fysieke gesteldheid laat het toe om zo lang zo hard te rijden, is dit dat ook daadwerkelijk slecht voor de motor? Er zijn natuurlijk ook andere motoren met bijvoorbeeld een top van 150. Op een rustige weg, bijvoorbeeld 's nachts op bepaalde trajecten in Duitsland moet het best mogelijk zijn om een paar uur lang 140 te rijden. Iets minder hard dus, maar net zo goed 90% belasting van die betreffende motor.
 
ik zal eerst even grofweg antwoorden op de minder relevante reacties hier...

ik heb de strom in dec vorig jaar overjarig gekocht.
onderhoud doe ik zelf...stempels voor garantie zijn al door de dealer gezet voor aflevering.(is nooit een punt geweest, ook niet met claims bij geen enkel merk.kwestie van elkaar kennen en weten wat je aan elkaar hebt)
kleine garantie zaken als die voorkomen ga ik niet eens claimen en betaal ik zelf..
vroeger liep ik bij 1000 km de hele motor na incl synchroon check van gaskleppen...
bij de strom heb ik me beperkt tot nieuwe olie en filter en een vluchtige check.
als dat volgens sommige van jullie slecht onderhoud is dan zal ik je een illusie armer maken, de dealer doet niet veel meer.....
dus slecht onderhoud.....mag je vinden maar het is wel gerekend naar waar mijn lat lag en die lag voorheen idioot hoog...
de cbr heb ik in 2016 nieuw gekocht en die heeft nog de volle behandeling gehad incl ecu flash en alles wat me niet aanstond....
bij de strom heb ik daar gewoon geen zin in...

verder rij ik vaak in duitsland naar vrienden her en der in het noordelijk deel van D(uitsland) ;)
vaak met de cbr en altijd op kruis snelheden ver aan de andere kant van 200 waar toegestaan en mogelijk qua verkeer.
is dat stoer???? nee dat is hoe ik het doe en met een een blade is 220 of 240 konstant een eitje en qua stabiliteit/handelbaarheid alsof je 180 rijd....
ik rij zo al decennia door duitsland en heb daar geen moeite mee..
de strom heb ik voor duo toeren en wil ik nu meenemen naar zwitserland (kennissen bezoekje en wat pasje pakken)
qua verbruik loopt ie bij 180 zo n 1:14 wat neer komt op 280 km op een tank dus die opmerking raakt kant nog wal..
het enige wat ik mij afvroeg toen ik vorig weekend op en neer naar hamburg gereden ben is of ik hem niet wat overbelast met dergelijke tempo s....
gevoelsmatig zeg ik van niet en ook qua comfort heb ik nergens last (zit volledig uit de wind) van maar je belast hem natuurlijk wel serieus als je 7500 (en meer) konstant draait terwijl de begrenzer bij 9000 inkomt.

de reacties die relateren naar andere posts van mij...tsja...get a live.... ;)
 
Laatst bewerkt:
Als een nieuwe 1000cc motorfiets niet voor langere tijd 180 kan rijden zou ik hem terug brengen naar de dealer. Maar verder heeft het weinig zin om zo hard te gaan op een langere tocht, je motor gaat meer zuipen waardoor je meer tijd kwijt bent aan tanken en zelf word je eerder moe. Maar als je het puur voor de 'fun' doet vooral doen.
 
Even los van de stoere praat er omheen vind ik de vraag zelf op zich wel interessant. Stel dat je zo'n grote tank hebt dat je een paar uur kan volhouden, en ook de weg en je eigen fysieke gesteldheid laat het toe om zo lang zo hard te rijden, is dit dat ook daadwerkelijk slecht voor de motor? Er zijn natuurlijk ook andere motoren met bijvoorbeeld een top van 150. Op een rustige weg, bijvoorbeeld 's nachts op bepaalde trajecten in Duitsland moet het best mogelijk zijn om een paar uur lang 140 te rijden. Iets minder hard dus, maar net zo goed 90% belasting van die betreffende motor.

Nee, zal ie gewoon aankunnen. Langere tijd vrij constante belasting lijkt me beter dan veelvuldig optrekken/afremmen. De motor is goed warm en krijgt voldoende koeling. Voldoende koeling en smering en je blok is blij.
 
nog even over het "lomp inrijden"....

hiermee bedoel ik dat ik me niet houdt aan wat je leest in owners manuals....
de eerste 100 km doe ik kalm aan en houdt het netjes..
daarna gebruik ik hem alsof ie 20 000 gelopen heeft.
ik ben van mening dat serieus gasdruk op zuigerveren wenselijk is...
niet konstant maar wel geregeld vanaf dag 1....
het heeft me nog nooit een oliezuiper of slecht presterend blok opgeleverd....
kruipen en panisch op het voorgeschreven toerental draaien wat de fabrikant opgeeft is wat je verglazing oplevert.....
dat is mijn mening en die is gestoeld op 30 jaar ervaring als revisie monteur....
de blade heeft nu 10 000 km gelopen en gebruikt geen olie maar ramt wel 173 pk op de bank netto aan het wiel met slechts een flash waar ik enkel de afr wat heb geoptimaliseerd...
alles gewoon met standaard uitlaat... ;) ....daar ben ik meer dan tevreden over..
 
Laatst bewerkt:
nog even over het "lomp inrijden"....

hiermee bedoel ik dat ik me niet houdt aan wat je leest in owners manuals....
de eerste 100 km doe ik kalm aan en houdt het netjes..
daarna gebruik ik hem alsof ie 20 000 gelopen heeft.
ik ben van mening dat serieus gasdruk op zuigerveren wenselijk is...
niet konstant maar wel geregeld vanaf dag 1....
het heeft me nog nooit een oliezuiper of slecht presterend blok opgeleverd....
kruipen en panisch op het voorgeschreven toerental draaien wat de fabrikant opgeeft is wat je verglazing oplevert.....
dat is mijn mening en die is gestoeld op 30 jaar ervaring als revisie monteur....
de blade heeft nu 10 000 km gelopen en gebruikt geen olie maar ramt wel 173 pk op de bank netto aan het wiel met slechts een flash waar ik enkel de afr wat heb geoptimaliseerd...
alles gewoon met standaard uitlaat... ;) ....daar ben ik meer dan tevreden over..
Je blijkt nu beroepshalve alles te weten van motorslijtage, en rijdt bovendien vaak lange stukken met hoge motorbelasting. Dan vind ik je vraag als topicstarter een beetje vreemd. Of was het alleen om een discussie op gang te brengen en dan uiteindelijk de "foute" antwoorden te bekritiseren?
 
Je blijkt nu beroepshalve alles te weten van motorslijtage, en rijdt bovendien vaak lange stukken met hoge motorbelasting. Dan vind ik je vraag als topicstarter een beetje vreemd. Of was het alleen om een discussie op gang te brengen en dan uiteindelijk de "foute" antwoorden te bekritiseren?

Ach`Laat ook maar zitten . :X

Geef mij maar een permanente ban . Ik heb het wel gehad hier op MF .
 
Laatst bewerkt:
Even nieuwsgierig.... vanwaar het verschil in behandeling van de CBR en de DL ?

de cbr is mijn fiets....
een ding die ik in alle opzichten mooi vind nu dat ie is zo als ik wilde hebben....
zonder electronische vangnetten (behalve abs) nog en in de hrc kleuren (tricolor).
hoewel hij me meer shit heeft gegeven in de eerste 1000 km dan de strom (nix problemen..nada) is ie nadat ik dat onder garantie verholpen heb nu goed en heeft hoe ik erover denk ook niet negatief beinvloed...
gewoon een waanzinnnig rap ding die je af en toe nog eens een zweet momentje bezorgt door het achterwiel een stapje opzij te zetten als je te lomp op het gas gaat....


de strom hebben we gekocht om te kunnen toeren met duo...
na veel proefrijden met zijn 2en uiteindelijk op de strom uitgekomen...
voor met zijn 2en is ie perfekt maar als ik hem zie staan wordt ik er niet warm of koud van.
het is net een bezopen dodo qua model....
wel heb ik de afgelopen maanden zijn allround praktische bruikbaarheid leren waarderen.
hij doet alles goed maar blinkt nergens in uit...
een soort manus van alles die je gaat waarderen om zijn bruikbaarheid en comfort ipv looks en prestaties..
het was ook niet het plan een nieuwe te kopen maar een 2014-up gebruikte...
echter deze stond overjarig te koop hier bij de dealert en het bod wat ik ze deed werd na een dag bedenktijd van hun zijde geaccepteerd en daarmee heb ik hem voor een prijs minder dat een gebruikte 2015....
 
Je blijkt nu beroepshalve alles te weten van motorslijtage, en rijdt bovendien vaak lange stukken met hoge motorbelasting. Dan vind ik je vraag als topicstarter een beetje vreemd. Of was het alleen om een discussie op gang te brengen en dan uiteindelijk de "foute" antwoorden te bekritiseren?

op je vraag....

ik denk dat ie het best kan hebben maar na een discussie hierover met TT motoren heb ik gedacht eens
een paar meningen te peilen hier...
kan geen kwaad en wellicht hoor ik een argument om wat in te binden met het hok..
het is altijd slim om open te staan voor andere argumenten en je bent nooit te oud om te leren.
ik ben 51 en leer nog elke dag...

op je vibes...

je komt wat geagiteerd en zwartgallig over...
vreemde kijk heb je op de medemens...
zo te leven lijkt me geen feestje.. :N
maar mischien vat ik het verkeerd op hoor...
 
op je vraag....

ik denk dat ie het best kan hebben maar na een discussie hierover met TT motoren heb ik gedacht eens
een paar meningen te peilen hier...
kan geen kwaad en wellicht hoor ik een argument om wat in te binden met het hok..
het is altijd slim om open te staan voor andere argumenten en je bent nooit te oud om te leren.
ik ben 51 en leer nog elke dag...

op je vibes...

je komt wat geagiteerd en zwartgallig over...
vreemde kijk heb je op de medemens...
zo te leven lijkt me geen feestje.. :N
maar mischien vat ik het verkeerd op hoor...
Ik weet niet wat vibes zijn, maar ik lach me altijd krom om wat ik op MF lees.
Hoewel het niet de bedoeling van "techniek" is, heb ik hier de grootste lol. :P
 
de cbr is mijn fiets....
een ding die ik in alle opzichten mooi vind nu dat ie is zo als ik wilde hebben....
zonder electronische vangnetten (behalve abs) nog en in de hrc kleuren (tricolor).
hoewel hij me meer shit heeft gegeven in de eerste 1000 km dan de strom (nix problemen..nada) is ie nadat ik dat onder garantie verholpen heb nu goed en heeft hoe ik erover denk ook niet negatief beinvloed...
gewoon een waanzinnnig rap ding die je af en toe nog eens een zweet momentje bezorgt door het achterwiel een stapje opzij te zetten als je te lomp op het gas gaat....


de strom hebben we gekocht om te kunnen toeren met duo...
na veel proefrijden met zijn 2en uiteindelijk op de strom uitgekomen...
voor met zijn 2en is ie perfekt maar als ik hem zie staan wordt ik er niet warm of koud van.
het is net een bezopen dodo qua model....
wel heb ik de afgelopen maanden zijn allround praktische bruikbaarheid leren waarderen.
hij doet alles goed maar blinkt nergens in uit...
een soort manus van alles die je gaat waarderen om zijn bruikbaarheid en comfort ipv looks en prestaties..
het was ook niet het plan een nieuwe te kopen maar een 2014-up gebruikte...
echter deze stond overjarig te koop hier bij de dealert en het bod wat ik ze deed werd na een dag bedenktijd van hun zijde geaccepteerd en daarmee heb ik hem voor een prijs minder dat een gebruikte 2015....

Mooie uitleg over hoe emotie toch ook heel belangrijk is in relatie tot motor rijden :)
 
Gaan met die banaan,het ding heeft 98pk dus word voor een 1000 al weinig belast,dat
stuk met 180 afraggen mag geen enkel probleem zijn. :]
Zelfs in de jaren 70 bleven ze heel. :Y 8-)
 
Laatst bewerkt:
Je blijkt nu beroepshalve alles te weten van motorslijtage, en rijdt bovendien vaak lange stukken met hoge motorbelasting. Dan vind ik je vraag als topicstarter een beetje vreemd. Of was het alleen om een discussie op gang te brengen en dan uiteindelijk de "foute" antwoorden te bekritiseren?

toen ik dat las was dit ook mijn eerste gedachte...., en wat kost het je uiteindelijk dan om een revisie door te voeren mocht hij gaan oliezuipen???
 
Terug
Bovenaan Onderaan