problemen met pair systeem

hawk gt

MF veteraan
11 mei 2003
8.663
409
noord holland
ik heb een transalp blok uit 2003 onder mijn 88er hawk gt gezet maar hij lekt olie uit de tuutjes die op het kleppendeksels zitten,nu lees ik op internet dat het de tuutjes zijn van het pair systeem maar ik heb de rest van dat systeem helemaal niet,wat moet ik er mee doen?
heeft iemand het pair systeem al eens verwijderd of ervaring mee??

de transalp draaid gewoon op de hawk gt carbs
 
Laatst bewerkt:
die tuutjes zijn volgens mij je carterontluchting/ventilatie.
als daar niks op aangesloten zit kan er wat olie uitkomen.

pairsysteem op een motor ken ik nog niet.

sluit een slang aan op deze tuutjes,en laat deze een stukje omhoog lopen.
wikkel een stukje schuimrubber om het uiteinde en zet deze vast met een tywrap.
misschien heb je geluk en blijft de olie in de slang.
op mijn ouwe xl500s werkt het op deze manier.
 
PAIR systeem is ontworpen om uitlaatemissie minder schadelijk te maken. Er wordt verse gefilterde lucht in het uitlaatsysteem gespoten.

Dit systeem kun je in principe gewoon verwijderen --> afdoppen. Ik neem aan dat je geen lambda sonde :+ hebt, dan zou het nog wel eens invloed kunnen hebben.
 
als ik het afdop dan rookt de motor heeel erg en verbruikt hij 2 liter olie in 15km.
als ik het niet afdop gooit ie alle olie er uit over het blok en mijn schoenen.

het is een milieu gebeuren maar ik weet nog niet wat ik er aan kan doen
 
Het pair systeem werd ontwikkeld om niet verbrande koolwaterstoffen in het uitlaatsysteem als nog te verbranden.Dit werd bereikt, door met een luchtpomp gedurende het afremmen op de motor frisse lucht in het uitlaatsysteem te blazen. Vanwege gewichtsbesparing en een beetje vermogenswinst werd het vaak verwijderd. Van de Hawk ken ik het niet, maar van de VFR wel. Zoek maar eens op Pair systeem en je vindt ook wel info, om die zooi van je fiets te verwijderen.
 
als ik het afdop dan rookt de motor heeel erg en verbruikt hij 2 liter olie in 15km.
als ik het niet afdop gooit ie alle olie er uit over het blok en mijn schoenen.

het is een milieu gebeuren maar ik weet nog niet wat ik er aan kan doen


Klinkt alsof je nogal wat overdruk in het carter hebt. Ik zou dan gaan twijfelen aan de staat van het blok overigens. Normaal gesproken wordt de carterventilatie naar het luchtfilter geleid, zodat het beetje lekgas langs de zuigerveren terug de cilinders in wordt gevoerd, om de aanwezige koolwaterstoffen in dit lekgas alsnog te verbranden. Door afdoppen loopt de carterdruk op en stijgt je verbruik, doordat olie naar de verbrandingsruimtes wordt geperst. Als hij zonder afdoppen alles er uit gooit, heb je een probleem. Je kan proberen of de olie in het blok blijft door aan de tuutjes een slang te maken en deze voorzien van een filtertje of spons op het uiteinde hoog op te hangen.
 
het kan max 10 cm hoger .

ik las op internet:
For the PAIR removal I joined the front and rear outlets together and replaced the vacuum outlet with a blanking screw, luckily I had a rubber plug which fitted the air filter housing to blank that off.


ik heb open K&N filters maar volgens mij gaat het verbinden van de 2 klepdeksels nooit werken.
maar ik kan het wel proberen.

het is een 2003 650cc blok met (volgens de verkoper ) ongeveer 20000km gelopen
 
dan zou ik toch even checken of je carterontluchting wel goed werkt.
en of je geen overmatige carterdruk hebt, oftewel versleten zuigerveren.(lees olieverbruik).

heb je trouwens een carterontluchting op het blok of op de klepdeksels.
 
Laatst bewerkt:
kijk 's even of de doorvoer van je klepdeksel met de aanluiting van het pair kanaal naar je uitlaatpoort (cylinderkop) nog wel van een goede pakking voorzien is.
Zoniet, dan gaat je carterolie/ventilatie rechtstreeks via de pair kanalen naar buiten en tegelijk je uitlaatpoorten in.
en dat willen we niet :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan