Burgman AN 400 K7

Status
Niet open voor verdere reacties.
grr ondertussen mijn digitale camera RIP, de foto's moeten nog een beetje wachten. Ik heb voor en zelfs na de aankoop deze topic eens doorlezen maar er staat niet echt een goed gebruikservaring in het algemeen over deze scoot. Daarbij bij deze een poging voor eventuele twijfelaars over de streep te helpen (of juist niet).

Een vraag die ikzelf had en regelmatig terug te vinden is, 400CC of 250cc? Ik ben dus van een X-max 250 wat dus best een degelijke scooter is overgestapt naar een Burgman 400. Hou in rekening dat ik 1.87M ben en (shame) 110kg weeg. Omwille van die reden is trouwens de majesty uit de boot gevallen daar ik met mijn knie het stuur raakte bij het draaien.

De snelheid?

Ik lees dat er 10% afwijking bestaat op de teller, daar ik een gps erop gemonteerd heb was dit eens na te checken en het klopt als een bus! 100 = 90, 140 = 126. De topsnelheid wat ik behaald heb was 161 km/u op de teller wat in werkelijkheid dus 145 km/u was. Over de “dip” van 0 tot 30 km/u waar men over spreekt hier had ik geen last maar misschien ben ik snel tevreden. Voor mij is de acceleratie alvast meer als goed. Natuurlijk merkte ik dat de X-max pittiger was vooral in het stadsverkeer. Op provinciewegen moet de 250 ook niet onderdoen. Daar de Xmax ook op de teller 140km/U haalde bij mij is het verschil in topsnelheid dus vrij klein. Ik moet echter wel nageven dat van 80 to 120 (oprit snelweg) en van 130 naar 145 (inhalen op snelweg) de Burgman zijn acceleratie echt wel top is en de 250CC ver achterlaat , desondanks heb ik me nooit onveilig gevoeld op de X-max. Mijn conclusie is dus dat de 400 cc bij solorijden pas echt tot zijn recht komt bij veelvuldig gebruik van de snelweg.

Het verbruik?

Wl ik ben tamelijk zwaar en groot en het zal dus afhankelijk zijn van deze en nog andere factoren. Echter bij gemengd gebruik met veel snelweg aan 130km/u cruisen kom ik aan een verbruik van 4,8 liter. Mijn X-Max bij idem gebruik zat op 4,1 liter. Gezien het gewichtsverschil valt dit voor mij best mee.

Comfort?

Wel ik kan dus enkel vergelijken met de X-max 250 en Vespa LX125 maar ik had een beter zitcomfort verwacht, na een rit van 130km deed mijn achterste zeer, wat ik nooit gehad heb op mijn lichtere scooters. De ruggesteun bij de Burgman voor de bestuurder is echter wel aangenaam. Het grote voordeel voor mij is wel dat ik op de burgman mijn benen kan strekken wat niet mogelijk was bij de X-Max (stoelhouding), bij langere ritten echt wel een verschil. De bediening van de burg is voor mij ook veel praktischer aangelegd maar dat kan wel specifiek aan de X-max liggen. Daar de kuip van de Burgman groter is liggen de meters wat dieper in wat zelfs bij felle en/of lage zon steeds alles leesbaar houdt. Bij de x-max was dit regelmatig echt niet leesbaar door reflecties. De opties bij de meeste 400cc’s zoals handrem, licht in het zadelcompartiment, .... zijn erg leuk maar geen beslissende factor voor mij.

Bagageruimte?

Wel de X-max is zelf al bij de betere van zijn gamma maar de Burgman is echt wel aantrekkelijk, ik krijg dus effectief een gans motorpak met laarzen en helm onder het zadel. Dit is voor mij het voordeel dat ik nu de topcase thuis kan laten voor woon-werkverkeer, daar ik persoonlijk een scooter liever zie zonder als met topcase. De bagageruimte voorraan is echt wel handig daar kleinne spullen (schijfremslot, lichtere handschoenen, Schuimbus voor lekke banden) nu kunnen weggestoken worden zonder dat ze in mijn “grote” bak liggen rond te botsen. Mijn x-max had wel een kleine ruimte onder het stuur maar was juist genoeg voor een GSM. Dus zelfs de bageruimte van de al ruime X-max bekeken is de Burgman wel echt een verademing.

Opleg kosten?

Wel ten opzichte van de 250 (in België) betaal ik nu 65 euro tax meer en 100 euro verzekering. Het verbruik is dus 0.8 liter meer en gebaseerd op mijn gesprek met de dealer van 0 tot 50.000 km bij normaal verslijt zou de 400cc zo’n 20% duurder uitvallen dan een 250CC. Best wel ween aardige som op jaarbasis.

Hanteerbaarheid?

Wel de Burman is zwaar en groot, met mijn 250 cc kon ik maneuvres uitvoeren in Files en vooral in de stadskern waar ik met de Burgman niet over durf dromen. Wat rijden betreft is er nauwelijks verschil alhoewel ik met de 250 iets scherper een rotonde kon nemen, maar dat kan tss de oren zitten. Windgevoeligheid is wel een factor. Waar ik met de 250 nauwelijs last van had , merk ik bij de Burgman bij hogere snelheden echt rukken van zijwind. Echter gebaseerd op info uit deze topic zou dit moeten op te lossen zijn met een ander windscherm. Ik vond het wel teleurstellend daar ik verwacht had dat een zwaardere scooter stabieler zou zijn. Remmen is echter een gans ander verhaal, gezien mijn model (K8) niet over een ABS beschikt ben ik in detail gaan vergelijken. De remmen op mijn 250 waren niet slecht maar bij meer als 100km/U merkte je duidelijk dat als het verkeer een “plotse stop” zou maken je in de penarie ging zitten. Ik hield altijd ruime afstand. Met de Burgman is dit gans anders, hij remt fantastisch, mijn testen op droogwegdek waren 10,5 meter van 100km tot nul. Ondanks het gemis van ABS heb ik bij regen geen enkele keer het gevoel gehad dat de scooter zou wegglijden zelfs bij vrij bruuske remoefeningen. ABS erbij is altijd beter maar zou voor mij niet de beslissende factor zijn voor aankoop van een Burgman. Bij de 250 echter heb ik mij op de snelweg zelden erg goed gevoeld. Last but not least, misschien een herkenbare situatie voor sommigen. Ik parkeer mijn scooter achter mijn wagen, ik krijg de poort soms niet toe en ik moet de achterkant van de scooter even oplichten om hem 2-3 cm te verschuiven naar links of rechts. De 250 cc was geen enkel probleem ondanks mijn zwakke rug. De Burgman is echter voor mij onmogelijk zelf te verschuiven.

Eindconclusie:

Zelfs voor een beginnende rijder is de Burgman erg comfortabel, verbruiksvriendelijk en uitnodigend voor een lange rit. Ook in de stad is hij vrij hanteerbaar. De bagage ruimte is geweeeeeldig. Zijn uitstraling is echt mooi, bijna een tourmotor. Bij de Burgman ben ik veel trotser om te zeggen, ja dat is mijn “tufje” dan ik had bij de 250Cc. Ook bij het parkeren merk ik op dat mensen veel vaker naar hem kijken dan naar de 250. Moest ik echter minder snelweg rijden zou ik dadelijk terug opteren voor mijn 250. Zelfs in mijn huidige situatie zou ik nooit de opleg doen van de X-max naar de Burgman daar het prijsverschil te groot is voor wat je wint. Mijn aankoopprijs (en verkoopprijs X-max) viel echter zo reuze mee dat ik het wel MOEST doen 
Voorlangere ritten (mijn familie woont 150km verder) stuitte het mij tegen de borst om met de 250cc deze verplaatsing te doen, waar ik nu me echt moet overhalen om het NIET te doen met de Burgman en de wagen te nemen. Voor kleine boodschappen in de stad zelf, waar ik de 250cc maar al te graag voor nam , neem ik nu liever eens de fiets (is wel gezond  )

Dit klein verslag geeft een antwoord op de meeste vragen die ik zelf had en desondanks dat de meeste mensen andere wensen hebben in andere situaties hoop ik toch hier en daar iemand ermee te helpen.
 
Ik weet nog niets meer. Mijn dealer is een aardige vent maar je moet er wel vaak achteraan. Ik hoop later deze week meer te horen.
Volgens mij is dat overal zo, Stadje. Ik ben eens benieuwd of Sossa zijn laagvlieger al terug heeft.
 
De dealer belde: het is geen vastloper maar de riem die volledig aan gort is, volgens hem door een ernstige groef in de JCosta-schijf. Volgens hem was de riem helemaal verbrand. Ik ga morgen kijken, en waarschijnlijk gaat de originele schijf er weer op. Balen!! |(

Ik zal foto's proberen te maken, want dit is waarschijnlijk iets wat de andere JCosta rijders ook wel willen weten. Wellicht tussentijds ff checken?
 
Stradje, dat lijkt me juist helemaal niet zo'n slecht nieuws. Als namelijk het motorblok was vastgelopen, had je waarschijnlijk je vertrouwen verloren in de Burgman. Dat had je een ergere duw gegeven lijkt me.

Ok, ik begrijp dat je hiervan baalt, omdat je(waarschijnlijk) weer terug gaat naar de oorspronkelijke situatie dat wel. Hopelijk krijg je het(of eea) onder garantie vervangen.
 
Stradje, oorzaak gewoon slijtage, toch?; het gaat om de fabriek-af gemonteerde riem en deze zou binnen kort vervangen worden.

Vergeet niet dat na de wissel voor de JCosta je een pic geplaatst hebt, zie hier.

Ben zeer benieuwd hoe de JCosta er dan uit ziet. Heeft deze mss nog garantie?
 
Nou, daar komt-ie. Echt ongelofelijk hoe ver de JCosta schijf is ingesleten na 7000km. Omdat ik natuurlijk veel 135km/u reed is de schijf aan de buitenkant compleet uitgesleten.
full


Vreemd genoeg is dat bij de "originele" tegenschijf niet het geval. Die heeft wel "verbrandingssporen".
full


De riem is kennelijk door de wrijving oververhit geraakt en is geknapt en heeft zich daarna helemaal opgekropt bij de voorste as (waardoor de startmotor het ook niet meer deed)
full


En nog 2 detailopnames van de gigantisch diepe groef.
full

full


Chopper_cooper: kun jij eens checken op de Zuid-Europese forums of iemand dit ooit heeft meegemaakt? Zou dit door foute montage kunnen zijn ontstaan?

Het goede nieuws is dat de motor zelf geen schade heeft opgelopen. Het slechte nieuws is dat ik waarschijnlijk zelf voor de kosten moet opdraaien. Ik ga later nog contact opnemen met JCosta, want dit is toch erg extreem lijkt mij.

Weet trouwens iemand of er extra stevige aandrijfriemen te krijgen zijn?
 
Laatst bewerkt:
hey Stradje, mijn riem is vervangen bij de laatste beurt maar ik heb mijn dealer niet gehoord over overmatige slijtage aan de riem of JCosta....
 
hey Stradje, mijn riem is vervangen bij de laatste beurt maar ik heb mijn dealer niet gehoord over overmatige slijtage aan de riem of JCosta....
Bij welke kilometer stand moet ie eigenlijk vervangen worden bij de Burgman?.
 
hey Stradje, mijn riem is vervangen bij de laatste beurt maar ik heb mijn dealer niet gehoord over overmatige slijtage aan de riem of JCosta....
Hoe rijd jij ermee? Ik trok wel stevig op en reed de laatste tijd meestal tussen 130 en 140 op de teller, maar dan vind ik deze slijtage toch nog wel extreem. Misschien is die riem wel al beschadigd geweest (die groef in de originele poelie vond ik ook niet normaal!). Maar ja, ga dat maar eens hard maken?!
 
Stradje, de Mitsuboshi riemen zijn van zeer goede kwaliteit.

Was al begonnen met zoeken, maar op de Burgman & Tmax forums in Spanje geen melding(en) met dit probleem in combi met de JCosta. De meeste problemen zijn veroorzaakt door onjuiste montage of verkeerde artikel besteld/ontvangen. In jouw geval is het altijd mogelijk dat het wel aan de JCosta ligt

Neem eerst contact met - als ik mij niet vergis - moto shop italia, waar je de JCosta hebt gekocht, Je kunt later alsnog met JCosta contact opnemen.

Het is flauw van de (Bovag)dealer om zonder uitleg de oorzaak toewijzen aan de JCosta.
Hij heeft -ook al is het geen OEM onderdeel - de JCosta geplaatst, hij heeft nadien ook de onderhoud gedaan - controle transmissie/riem - en je melding van trilling niet onderzocht.

Het is een ellendige situatie en hopelijk worden de herstelkosten onder de garantie gebracht.
 
Na lange tijd weer eens een reactie van mij.

Stradje, bijzonder vervelend wat er allemaal gebeurd is. Je was zo enthousiast over je JCosta, tenslotte. En nu die ellende en niet te vergeten al die kosten. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt en wat uiteindelijk nou echt de oorzaak was.

Pas sinds gisteren rij ik zelf met de JCosta. Ik had hem al in mei aangeschaft, maar de montage kwam er maar niet van. Een vriend die me zou helpen, had steeds geen tijd. Ik heb Motoport maar gebeld en die wilden het ding wel monteren. En zo is geschied.

Mijn AN400 trilde met de originele variator best wel wat bij het wegrijden. En sinds een tijd hoorde ik ook een 'gierend' geluid bij het wegrijden. Geen idee wat dat kan zijn. Toen ik gisteren wegreed met de JCosta eronder, was het trillen weg. Verder merkte ik eerst eigenlijk nauwelijks verschil met het origineel, maar dat wijt ik aan het feit dat ik een leenmotor had meegekregen, een Kawasaki Versys 650. En daar heb ik natuurlijk een flinke rit mee gemaakt, want zo'n motor rijdt wel erg leuk. Nadat ik van die Kawa was afgestapt, viel de verbeterde acceleratie van de AN400 me niet meteen op. Maar na een kilometer of tien binnenweggetjes voelde ik toch wel dat de Burg veel beter aan het gas hangt en vlotter wegtrekt. Een stuk snelweg leerde me dat de toerenteller toch zeker 1000 toeren lager blijft bij topsnelheid dan voorheen. Bij 160 op de teller draaide de motor voorheen 8500 toeren, het maximum. Nu is dat rond de 7500 toeren. Ik had de indruk dat hij ook echt niet harder wil dan 160 op de teller (niet dat dat nodig is, overigens).

Ik heb de oude variator teruggekregen en daaraan viel me op dat er na 3619 kilometer toch al flink wat groeven in zitten. Dat is best vlot, lijkt me. Ik hou m'n hart nu dus vast voor de JCosta.

Ik heb twee maanden geleden trouwens een andere modificatie doorgevoerd: Ik heb het originele windscherm vervangen door een varioruit van Suzuki. En dat maakt een wereld van verschil. Een heelal van verschil, mag ik wel zeggen. Ineens zit ik volledig uit de wind, kan ik tot boven de honderd km. per uur met m'n vizier open rijden en, ook niet onbelangrijk, is de AN400 plotseling veel minder gevoelig geworden voor zijwind. Het is echt niet te geloven.

Stradje, ik ben benieuwd hoe het nu verdergaat met je JCosta-ellende. Succes, in elk geval.
 
Ik trek nu ook best stevig op en rij als het kan stevig door.
Mijn achterwiel zit onder de zwarte troep, hoop niet dat het slijpsel van de J Costa is.
 
Bedankt voor al jullie reacties. Met name de informatie van Chopper_Cooper is vaak van onschatbare waarde! :} Nogmaals bedankt.

Zoals ik er nu over denk moet je bij de JCosta HEEL erg goed je riem inspecteren. Ik kan het niet hardmaken, maar ik denk dat er met mijn riem al eerder problemen zijn geweest, met name aan de onderzijde van de riem (beschadiging, ruwe plek of onjuiste konus?). En dan vooral aan de kant waar de JCosta schijf wordt gemonteerd. Ik had immers ook al ernstige groefvorming op mijn originele schijf. Zoals ik er nu tegenaan kijk zijn die riemproblemen mogelijk versterkt door de extra krachten die de JCosta er op zet. Dat heeft vermoedelijk geleid tot extra slijpen/wrijving en daardoor weer tot erg hoge temperaturen in de riem.

Er is ook nog een kleine kans dat er tijdens de montage van de JCosta een fout is gemaakt door de dealer. Heel misschien weet Chopper-Cooper of je daar überhaupt wel fouten bij kunt maken?!

Het lijkt onwaarschijnlijk dat dit probleem standaard bij alle JCosta's optreedt, want dan zou dat op alle forums voortdurend onderwerp van discussie zijn.

Wel lullig allemaal, want ik zal wel "vermalen" worden tussen ontkenning van riemproblemen door de dealer en mogelijk afwijzen van verantwoordelijkheid door JCosta. Al met al zou het zo wel eens een heel duur experiment kunnen blijken te zijn geweest. En het reed zo lekker, verdorie!

@Lyonel: jij hebt net je riem laten vervangen, dus jij begint in ieder geval weer met een schone lei. Het lijkt me in ieder geval voor alle JCosta bezitters verstandig extra aandacht te besteden aan de conditie van zowel de riem als de JCosta-schijf.

Wat schat jij in Chopper_Cooper: is zo'n inspectie door de gewone sterveling zelf uit te voeren of is dat iets wat echt door de dealer moet gebeuren (met alle bijkomende uurloon vandien)?
 
Laatst bewerkt:
Beste Stradje,
Ik net al je foto's bekeken, op de originele varioteur zitten geen brandsporen dat is je V-snaar wat is gaan plakken.
Dit geld voor alle 2 de varioteurs dat er een film v-snaar op de rand zit.
De grote groeven zitten alle twee op dezelfde plaats toeval NEE.
De Jcosta vertoond echter 3 sporen maar dat maakt nu niet meer uit.
Chopper_cooper schreef volgende: verkeerde type, verkeerd gemonteerd.
Een tip als je de JCosta monteerd doe dan ook meteen een nieuwe V-snaar.
Bij mijn oude Hexagon was het zo rollen vervangen, V-snaar ook want die waren toch niet zo duur.
Als je alles zelfs wilt doen zorg dan dat je goed en juiste gereedschap hebt, je kan het makkelijk zelf doen je moet er gewoon rustig de tijd voor nemen.
 
Laatst bewerkt:
hi stradje ...

ik had eerder al iets van je verhaal gezien ..sorry dat dit zo gebeurt voor je ...
toen ik het voor het eerst las had ik al zo'n idee van die costa...om de simpele reden dat er op dat punt aan de scoot is gesleuteld...

denk is logisch na ...die burgman scoot 400 bestaat al zo'n tien jaar zonder eigenlijk noemenswaardige problemen , een uitzondering daar gelaten ...wil maar zeggen die riem was goed...de burg was goed..

dan krijg je dit ....je hebt een nieuwe vario laten monteren ...de hele zaak in gort ...
er is gewoon een fout gemaakt met de montage van de costa...kan echt niet anders...
tenzij dat je er zelf iets aan gedaan hebt...en iets fout hebt gedaan...

kijk zo,n bedrijf/fabriek die de costa vario op de markt zet/produceert die zijn ook niet gek en brengen echt niet een product op de markt wat de zaak in puin laat draaien.....
okay okay soms hoor je wel is van iets extreems, maar daar moet je niet vanuit gaan...

waarschijdelijk een ring of iets met een veer o.i.d. vergeten te monteren waardoor de zijwaartse druk op de riem te hoog is geweest door de schijven en de riem het uiteindelijk wel moest begeven....verklaart ook de overmatige groeven...

ik neem even aan dat je de oude schijf nog hebt...als die dealer je veel wilt laten betalen eventueel....of het niet wil vergoeden , ( jij bent wel een handig iemand) ...gewoon zelf een riem bestellen en de zaak rustig op je gemak herstellen/ repareren , in orde maken..
als je de tijd voor die dingen neemt en rustig op je gemak te werk gaat, dan lukt je dat vast wel...en er is hier op mf best wel kennis ook (met dank aan chopper ook)...je moet wel wat creatief kunnen zijn ook , maar dat ben jij....en uiteindelijk zit de zaak dan beter want je hebt je eigen handelingen tot in de treuren gecontrolleerd...

overgens die groeven die ken ik van mijn oude majesty 250, in het begin liep die 125 als top , na een jaar of zo werd dat steeds minder ...alles uit elkaar gehaald en toen vielen me ook groeven in de schijven op...ik dacht toen die riem is te smal geworden ..een nieuwe riem besteld en erop gezet , dat maakte echt niet veel uit ..ik won een paar kilometer terug ...niet wat het moest zijn...
de breedte van de riem is belangrijk ...je kan de slijtage hiervan meten ...
maar hoe dan ook , die schijven zijn van een dermate zachte legering gemaakt dat ze ook dunner worden en wel moeten inslijten....en dus kennelijk af en toe vervangen moeten worden ook...
logisch ook uiteindelijk is het allemaal een droge transmissie.
nou zal de noodzaak hiervan bij een 400 minder zijn dan bij een 250 omdat die 400 sowieso al een veel hogere top heeft...

heb me vaak af zitten vragen waarom ? en waarom niet van staal of rvs or whatever......
waarschijndelijk zou dan de snaar het wel eerder begeven...wat nou precies de bedoeling niet is right..
(nu met de k8 400 en de vorige k2 ook had ik er geen last meer van ...logisch ook want er zit nogal wat meer vermogen in een 400 ten opzichte van een 250...)

succes stradje ik volg het verhaal verder....gelukkig krijg je nogal wat respons van mede scooteraars ...moet je dan toch wel wat steunen...
komt wel goed allemaal...wees ook een beetje blij want gelukkig is het je scoot en niet je leven , right...want laten we wel zijn als je zoiets over komt op de snelweg....het had ook heel anders af kunnen lopen ...

take care
smokey
 
Laatst bewerkt:
smokey1049 ik moet je teleur stellen maar het metaal wat men gebruikt is beter bestand tegen hitte en metaal moeheid dan staal of rvs.
Ik weet nu eventjes niet hoe het heet maar als je deze legering zelf zou willen smelten dan lukt je dat niet, rvs of staal is makkelijker te bewerken.
 
smokey1049 ik moet je teleur stellen maar het metaal wat men gebruikt is beter bestand tegen hitte en metaal moeheid dan staal of rvs.
Ik weet nu eventjes niet hoe het heet maar als je deze legering zelf zou willen smelten dan lukt je dat niet, rvs of staal is makkelijker te bewerken.

kan zijn haringkje ..maar toch het is zo zacht dat het makkelijk groeven nalaat kennelijk toch (inslijt)...destijds bij mijn majesty zat ik wel is te denken om de binnenkant als het ware te bekleden met een dunne harde plaat ...maar ik denk haast dat het ook de bedoeling is dat de schijven eerder slijten dan de riem....
maar zoals ik eerder zei , met de overstap naar de destijds 400 is het probleem opgelost...

met de 250 heb je bij iets minder topsnelheid al gauw last op de snelweg dat je ergens niet voorbij kunt ...in die zin is een 400 beter dan een 250 ook denk ik....

gr smokey
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan