Sponzig? Brembo RCS19 rempomp

Wim uut Drenthe

MF veteraan
18 jun 2003
13.306
299
Rolde
Hallo allemaal, ik heb een probleem met de Brembo RCS19 rempomp op mijn racer. Het gaat om deze rempomp:

IMG_1633+(1).jpg


Ik heb deze gevuld met DOT4.0 remvloeistof van Kroon, maar na veelvuldig ontluchten blijft deze sponzig. Hij remt wel goed, alleen mis ik de bite een beetje. Ter vergelijk heb ik hiervoor het kleinere broertje van deze rempomp gehad, de Brembo 19x20 rempomp. Ik had deze altijd gevuld met goedkope Brezan DOT 4.0 remvloeistof en nooit geen last van sponzigheid gehad. Remhendel voelde retestrak aan en op dezelfde manier ontlucht als dit geval ;) !

Heb de rempomp ook nog een nacht van een tyre-rap voorzien, maar dit mocht niet baten. Ook verneem ik dat ik het remhendel - na een paar rondjes racen - verder naar het stuur trekken. Iemand enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn? Is deze rempomp gevoeliger voor remvloeistof dan de 19x20 versie, of zou het wat anders kunnen zijn?

Hier nog wat specificaties waar ik mee rijd:
- Honda CBR600RR van 2007 (in gebruik als racer) met standaard Nissin remklauwen en standaard remzuigers
- SBS DC (Dual Carbon) remblokken
- Wave-remschijven van Braking (zwevende remschijven).
 
Laatst bewerkt:
Heb je geprobeerd ook de pomp zelf met nippel te ontluchten?

Heb je de plaatsje achter de remblokken zitten?

Waarom gooi jij DOT4 erin en niet 5.1..

Even vergeten er bij te zeggen, hierbij de antwoorden:

1. ik heb uiteraard de pomp overal ontlucht (beide remklauwen en de nippel op de pomp zelf).
2. DOT 4.0 voldeed altijd prima in mijn 19x20 Brembo rempomp. Die rem was echt kneiterhard! Dus vandaar ook weer DOT 4.0 in dit remsysteem.
3. plaatjes heb ik achter de remblokken geplaatst!
 
Heb je geprobeerd ook de pomp zelf met nippel te ontluchten?

Heb je de plaatsje achter de remblokken zitten?

Waarom gooi jij DOT4 erin en niet 5.1..

Die moet je uiteraard ook altijd ontluchten , dot 4 of 5.1 zou toch niet uit mogen maken ? (tenzij die heel erg heet is geworden)

Maar ik heb dezelfde ervaring met deze pomp (rcs) ,de gewone radiale pomp kon ik ook veel harder krijgen :?
 
Die moet je uiteraard ook altijd ontluchten , dot 4 of 5.1 zou toch niet uit mogen maken ? (tenzij die heel erg heet is geworden)

Maar ik heb dezelfde ervaring met deze pomp (rcs) ,de gewone radiale pomp kon ik ook veel harder krijgen :?

Snap er ook niks van idd :? . Pitbox genoot heeft ook een RCS19 en heeft in feite hetzelfde. Rara, hoe kan dat?!
Edit: Met de oude 19x20 met Dot4.0 kon ik gewoon super hard remmen en heb daar destijds ook mijn pr meegereden. Die Dot maakt naar mijn idee idd niet veel uit.

Plaatje is een 16... dat zou het allemaal verklaren maar ik neem aan dat je echt een 19 hebt ?

Oeps, heb per abuis het verkeerde plaatje gepost. Ik heb idd de RCS19 ;) !! Heb het even aangepast in de op (ander plaatje).
 
Laatst bewerkt:
De rempomp heb ik ingesteld op 19x18. Het maakt niet zoveel uit of ie op 19x20 of 19x18 staat. Gevoel in het remhendel blijft hetzelfde.
Op 20 voelt je rem minder sponzig aan maar moet je harder knijpen.
Op 18 hoef je minder hard te knijpen maar voelt hij sponziger.
 
Zorg dat beide sets remblokken op de schijf aanliggen, haal vervolgens vloeistof uit het potje en haal een remklauw los. Schroef het dekseltje terug op het potje en druk nu de remblokken met zuigers terug in de klauw. Hang de klauw weer op zijn plek en pomp een paar keer met de remhandle tot de blokken weer aanliggen. Herhaal dit een paar keer, zowel links als rechts. Zo komt alle lucht achter de zuigers vandaan.
 
Zorg dat beide sets remblokken op de schijf aanliggen, haal vervolgens vloeistof uit het potje en haal een remklauw los. Schroef het dekseltje terug op het potje en druk nu de remblokken met zuigers terug in de klauw. Hang de klauw weer op zijn plek en pomp een paar keer met de remhandle tot de blokken weer aanliggen. Herhaal dit een paar keer, zowel links als rechts. Zo komt alle lucht achter de zuigers vandaan.
:^ en de klauw zo houden dat de lucht naar boven kan
 
Ik had zelf een vermoeden omdat het heveltje wat de zuiger indrukt vanwege het stel systeem nooit helemaal recht op de zuiger staat dat dat misschien iets verschil kon maken.
De pomp remt bij mij ook wel goed (ook naar een paar ronden), alleen het druk punt is minder duidelijk .
 
ik heb hem gevuld en alleen maar ontlucht via de pomp en altijd reteharde rem.
heb je ook staalomvlochten remleidingen of standaard (zou ook uit kunnen maken).

Er zitten idd staalomvlochten remleidingen op.

Zorg dat beide sets remblokken op de schijf aanliggen, haal vervolgens vloeistof uit het potje en haal een remklauw los. Schroef het dekseltje terug op het potje en druk nu de remblokken met zuigers terug in de klauw. Hang de klauw weer op zijn plek en pomp een paar keer met de remhandle tot de blokken weer aanliggen. Herhaal dit een paar keer, zowel links als rechts. Zo komt alle lucht achter de zuigers vandaan.

Dit heb ik twee keer gedaan en daarna nog een keer gecheckt of er ook lucht in zat. Allene mocht dit niet baten. Remhandel voelt nog steeds hetzelfde aan als daarvoor -O- .

Ik had zelf een vermoeden omdat het heveltje wat de zuiger indrukt vanwege het stel systeem nooit helemaal recht op de zuiger staat dat dat misschien iets verschil kon maken.
De pomp remt bij mij ook wel goed (ook naar een paar ronden), alleen het druk punt is minder duidelijk .

Zou het dan toch aan de rempomp liggen?! Jij bent nu al de zoveelste die het opvalt. Hij remt idd wel goed, alleen de "bite" mis ik. Dat had kleinere broertje (de 19x20) wel. Alleen die heb ik kortgereden in de Haarbocht en toen had ik er geen opklapbaar remhendel op zitten. Anders had ie het nog wel gered.
 
Wat zouden jullie aanbevelen voor op het circuit dan?
Ik had een RCS in bestelling staan, maar die heb ik maar ff geannuleerd.

Die IRC pompen zien er ook wel intressant uit. En in 19x18 of 19x20 verkrijgbaar
 
Laatst bewerkt:
Ik ga nog een poging wagen met andere remvloeistof. Hoor goede ervaringen over de Motul RBF600 Factory brake fluid. Dit is een DOT4.0 remvloeistof, maar wel met een hoger kookpunt dan menig DOT5.1.
 
Ik ga nog een poging wagen met andere remvloeistof. Hoor goede ervaringen over de Motul RBF600 Factory brake fluid. Dit is een DOT4.0 remvloeistof, maar wel met een hoger kookpunt dan menig DOT5.1.

Dit heeft geen invloed op de remdruk. Normale dot4 van een paar euro is meer dan voldoende in een goed werkend systeem en wat vaker verversen is altijd goed.
 
Laatst bewerkt:
Dit heeft geen invloed op de remdruk. Normale dot4 van een paar euro is meer dan voldoende in een goed werkend systeem en wat vaker verversen is altijd goed.
Dat is niet altijd het geval.
In mijn Sm ging de dot 4 aan het koken en dot 5.1 ook.
die brf600 van motul loste dit probleem helemaal op.
welke dot je ook gebruikt, het mag geen invloed hebben op het remmen of sponzig aanvoelen, enkel het kookpunt verandert.
 
Ik heb vanavond - met de remvloeistof die ik had - het ontluchtingsritueel nog maar eens gedaan ;) . Was even benieuwd of ik allemaal goed had gedaan. Eerst de klauwen er af gehaald, zuigertjes terug gedrukt, weer op spanning gezet en toen de klauwen en pomp ontlucht, totdat er echt geen lucht meer in zat. Ik ben begonnen met de pomp te ontluchten, daarna de klauwen en daarna weer de pomp.

Heb de rempomp ook op 19x20 ingesteld. Na het onluchten en een paar pompen voelt het remhendel strakker aan. Wat mij wel opviel is dat ie dat pas na een paar keer pompen doet (hij blijft wel strak). Binnenkort maar eens een paar sessies proberen. Het lijkt er op dat ie nu meer "bite" heeft. Ik denk dat ik hem dan ook op 19x20 laat staan. Deze stand voelt - ook al eerder aangegeven in dit topic - steviger aan!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan