Valentino Rossi deel 13 - Here we go again!

Status
Niet open voor verdere reacties.

-BaSh-

MF veteraan
24 jul 2007
29.736
50
Den Haag
Valentino Rossi deel 13 - Here we go again!

Welkom in het Valentino Rossi topic deel 13, een jaar van terugkeer, een jaar van opluchting en hopelijk een jaar van vele overwinningen en spannende races. Na 2 moeizame jaren is het eindelijk zover, Il Dottore is weer terug op zijn vertrouwde plek bij Yamaha Racing. Nog een kleine 3 weken en we gaan weer los op het mooie circuit van Qatar waar we mogen genieten van de nieuwe rijders, nieuwe machines en nieuwe livery's die altijd zo prachtig uitblinken onder het kunstlicht.

Rossi-Simoncelli.jpg

Valentino Rossi zoals het hoort in Yamaha kleuren en wijlen Marco Simoncelli onder het kunstlicht van Qatar​

Gegevens
Valentino Rossi entered Grand Prix racing in 1996 and his natural skill and charisma quickly made him a huge fan favourite. The nine times World Champion’s remarkable career is defined by record breaking achievements, including being the only rider in history to lift all four World Championship titles: 125cc, 250cc, 500cc and MotoGP, and is the sole premier class winner on 500cc, 990cc and 800cc machinery. The Italian dominated the MotoGP four-stroke series onboard the Honda RC211V, then switched to Yamaha in 2004, making him the second rider ever to win consecutive races for different factories with his win at the opening round. His 2011 move to Ducati was marked by constant challenge as the manufacturer struggled against the Japanese competition. Rossi enters 2012 with the intent to regain his spot amongst the front-runners aboard Ducati’s newest effort, the GP12.

158_tc_portrait.jpg


Geboren: 16 februari 1979, Tavullia, Italie
Gewicht: 67 kilo
Lengte: 182 centimeter
Accent: verschrikkelijk

Statistieken
Eerste Grand Prix: 1996, 125cc
Overwinningen: 105 totaal; 12 125cc; 14 250cc; 79 MotoGP/500cc
Podiumposities: 177 totaal; 15 125cc; 21 250cc; 141 MotoGP/500cc
Pole posities: 59 totaal; 5 125cc; 5 250cc; 49 MotoGP/500cc
Wereldkampioenschappen: 9 totaal; 1 125cc; 1 250cc; 7 MotoGP/500cc

146-12010-+valentino-rossi-nicky-hayden-talk-at-wrooom-2012+2.jpg


De GOAT
Valentino Rossi ontstijgt de MotoGP. Op de paddock staat hij bekend om zijn talent en zijn strijdlust. Maar wereldwijd is hij bekend als de clown van de MotoGP, die overwinningen sinds zijn jeugd al uitbundig viert in gekke scenario's. De statistieken spreken haast voor zich, maar het was Colin Edwards die daar eindelijk een naam aan gaf: GOAT, ofwel Greatest of All Time. Agostini mag dan wel meer race victories op zijn naam hebben staan, in alle andere opzichten is Rossi al jaren het gezicht van de MotoGP. En waarom? Dat zien we in onderstaande races.

Laguna Seca 2008 (video)
Stoner stond op het punt om voor het tweede jaar op rij de koningsklasse te domineren. Hij vormde een prachtige harmonie met de wilde Ducati en werd al snel Rossi's aartsrivaal. De regerend kampioen leek niet te stoppen. Voor Rossi was Laguna Seca '08 dan ook het moment om de aanval te kiezen. Het bochtige circuit bood de Yamaha de kans bij uitstek om Stoner af te stoppen. Wat volgde was misschien wel DE race die niet alleen het seizoen, maar ook de rivaliteit tussen Rossi en Stoner zou bepalen.

Rossi_Stoner_corkscrew.jpg


Barcelona 2009 (video)
Jorge Lorenzo, de leerling binnen de Yamaha garage, was er klaar voor om de meester te ontgroeien. De jonge Spanjaard reed met hetzelfde materiaal, met vergelijkbaar talent en gelijke kansen ten opzichte van Rossi. Maar de Doctor zou zijn titel niet zomaar vergeven. Lorenzo's thuisrace zou het moment zijn om de uitdager een wijze les te leren. Wat volgde was een geweldige strijd die de toon zette voor niet alleen dit seizoen, maar ook voor het volgende seizoen.

244803.jpg


Motegi 2010 (video)
Valentino Rossi's blessures en Lorenzo's resultaten zorgden ervoor dat Rossi zijn titel moest afstaan. Na zijn terugkeer wilde hij echter wederom bewijzen zijn teamgenoot te snel af te kunnen zijn. Ondanks dat Lorenzo vocht voor de titel, ontstonden er nog heerlijke gevechten die puur om het ego van de Yamaha coureurs gingen.

2010-motegi-rossi-lorenzo-fairings-touch-motogp.jpg


In 2011 en 2012 zijn er helaas maar weinig races geweest die zulke spanning en sensatie met zich mee brachten, zelfs niet onder andere coureurs. Sterker nog, de twee seizoenen bij Ducati hebben vooral crashes en teleurstellingen gebracht, ondanks verwoede pogingen van het Italiaans huwelijk. Laten we hopen dat we volgend jaar weer zo'n prachtstaaltje MotoGP kunnen toevoegen!

crash_stoner_rossi003_original.jpg


De fans
Valentino Rossi heeft met zijn vele overwinningen een ongelofelijke schare fans achter zich gewonnen. De grootste groep is de Tifosi, de fans van Rossi. Tijdens de afgelopen twee jaren bij Ducati is deze groep een beetje in slaap gesukkeld, maar zij komen ongetwijfeld terug als Rossi met de M1 zijn mojo hervindt. Daarnaast is er de beruchte Gele Brigade. De Gele Brigade, herkenbaar aan hun geel getinte brillen, staat altijd voor hem klaar, steunt hem net zo fel in mindere jaren en bejubelt hem des te meer tijdens kampioensjaren. Als laatste is er een nieuw groepje fans, dat gepassioneerder is dan de reguliere Tifosi maar minder radicaal dan De Gele Brigade, namelijk de aanhangers van het Rossiisme.

Rossiïsme is het erkennen van Valentino Rossi als The Greatest of All Time (GOAT), het verheerlijken van zijn kunsten en het volgen van zijn prestaties. Rossiïsten, of Rossi-fundamentalisten genoemd, staan er om bekend op de hoogte te zijn van Valentino Rossi's prestaties als motorcoureur, de grappen en grollen die hij uithaalt voor, tijdens en na de race en zijn prestaties te steunen tot het einde der tijden.

Deze groep, die in 1996 is ontstaan als de Tribù dei Chihuahua, heeft sinds dat moment wereldwijd aan aanhang gewonnen en haar exponentiële groei was vooral te danken aan de prestaties van de Italiaanse motorcoureur op het circuit en zijn karakter naast de baan. Om zich herkenbaar te kunnen manifesteren en ter bevordering van de communicatie met mede Rossi-fundamentalisten is op aanraden van Rossi de kleur geel en het cijfer 46 in het leven geroepen. Dit cijfer is een eerbetoon aan Valentino's vader, Graziano Rossi, die met het racenummer 46 zijn eerste raceoverwinning wist te behalen.

Rossiïsten staan bekend als alledaagse mensen met normale banen, verschillende typen opleidingen en achtergronden maar hebben één belangrijk ding gemeen: hun gedeelde passie voor motorsport en voor hun held, Valentino Rossi. Over het algemeen organiseren Rossiïsten een aantal bijeenkomsten per jaar, bij voorkeur op speciaal daarvoor aangewezen Rossi-tribunes en dost men zich uit in het geel om elkander te kunnen herkennen.

Deze groepering, die in de loop der jaren verschillende vormen heeft aangenomen in getal van aanhangers en de kleur van uitdossing (Yamaha blauw bijvoorbeeld tot Ducati rood), heeft een bijna religieuze verschijningsvorm en hanteert zodoende dan ook enkele levensregels om het leven dragelijk te maken en te houden. In totaal zijn er zesenveertig regels opgesteld, wederom een verwijzing naar het 'heilige getal' van Rossi, 46, maar de tien belangrijksten staan hieronder vermeldt:

1) Een Rossiïst hoort zich in het geel te kleden bij elke bijeenkomst die in het teken staan van Rossi. 2) Zowel Tavullia als Assen zijn voor de Rossiïst heilige plaatsnamen die met respect dienen te worden uitgesproken. 3) Wanneer gij niet wil dat men zich beklaagt, houdt dan uw mond wanneer de pers u Biaggi of Stoner vraagt. 4) Gedurende de week behoort men minstens 46 over Rossi gesproken te hebben, bij voorkeur met onwetenden om hen bewust te maken van zijn grootheid. 5) Races waarin Valentino Rossi geraced heeft behoort men te archiveren en te bestuderen. 6) Eens per jaar dient met een race te bezoeken waarin deze coureur in participeert. 7) Het boek What if I had never tried it dient minimaal 9 keer gelezen te worden, één keer voor elk behaald wereldkampioenschap. 8) In het huis van de Rossiïst bevindt zich minimaal één prullaria, zij het een op schaal gemaakt motorfietsje, een foto of iets anders. 9) U dient 46 belangrijke prestaties uit Rossi's carrière te benoemen zodra iemand u hier naar vraagt. 10) Gedurende Rossi's carrière wordt u verwacht onvoorwaardelijk trouw te blijven aan zijn kunnen.

Ondanks dat Rossi-fundamentalisten zich soms haast religieus kunnen uiten, diens het Rossiïsme niet als religie gezien te worden. Deze mensen zijn wereldwijd bekend als de 'Tifosi' maar manifesteren zich binnen de Nederlandse grenzen voornamelijk op websites als het motor-forum en via sociale netwerksites als Twitter en Facebook
Bron: [J]ori[A]



46rossi,motogp_gp25509_original.jpg


Wat laten we achter ons?
Dit jaar kunnen we eindelijk achter ons laten: het gemodder op de duc, de vele crashes en teleurstellingen maar vooral een gedesillusioneerde Valentino en genieten van een Vale zoals wij die nog kennen van voor het Ducati avontuur, vrolijk maar vooral gebrand op het winnen van races!

Om ons allemaal in de juiste stemming te krijgen geen Ducati foto's maar een selectie van preseason testing foto's op de Yamaha!

ROSSI.png

CIAO, DUCATI!​

Valentino+Rossi+Test+Drive+Yamaha+YZR+M1+2013.jpg


Valentino-Rossi.jpg


valentino-rossi-maximum-effort-and-maybe-more-to-beat-the-leading-trio_1.jpg


2013-rossi-and-lorenzo-at-sepang-motogp-test-3.jpg


46rossi__1gg3415_original.jpg



Kortom:

HERE WE GO AGAIN!


Overig
Voor de uitgebreide geschiedenis over Valentino Rossi, zijn dagelijkse bezigheden en het gezever waarmee we vorige topics hebben gevuld, zie onderstaande links!

Valentino Rossi deel 12: I'm back, baby!
Valentino Rossi deel 11: Stay or leave?
Wiki van Valentino Rossi
Officiele website
Twitter
Rossi op MotoGP.com
 
Laatst bewerkt:
:W

Zou mijn naam bij het Rossiïme gezet kunnen worden, daar ik dat geschreven heb. Dank.
 
Ik heb het er in deel 12 niet bijgezet gehad, beetje laat nu Sjors. :+
Lees je eigen topic is na. Daar heb ik het ook al gevraagd maar je hebt me straal genegeerd. '(

Had dit stukje eerst op wikipedia gezet maar werd er afgegooid in verband met te weinig bronnen en een lage betrouwbaarheid. _O-
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan