Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
@DKP. De taxi-chauffeur, waar ik 24/6 over schreef, reed ook als een motorrijder. Strak voor zich uit kijkend, spiegels negerend, nauwelijks schakelen....

Het vervelende is, dat Mr. Son deze regels als een grapje heeft gepresenteerd. Ik ben bang dat het overgrote deel bloedserieus genomen dient te worden.
 
@DKP. De taxi-chauffeur, waar ik 24/6 over schreef, reed ook als een motorrijder. Strak voor zich uit kijkend, spiegels negerend, nauwelijks schakelen....

Het vervelende is, dat Mr. Son deze regels als een grapje heeft gepresenteerd. Ik ben bang dat het overgrote deel bloedserieus genomen dient te worden.
Ik begrijp helemaal wat je bedoeld ...

Op de Filipijnen net zo, iedereen rijd er waar ze willen, hoe ze willen, met wat ze willen, met de kleding die ze willen (lees: met het ontbreken van geschikte kleding), etc ...

Maar in de regio Davao City zijn ze wel druk bezig met verkeersregels in te voeren ... of beter gezegd, trachten de verkeersdeelnemers er zich aan te doen houden, want de regels zelf zijn er natuurlijk al lang.

Behalve het feit dat ze in die regio nu wel snelheidslimieten ingevoerd hebben, in de downtown 30, aan de randen ervan 40, en eens erbuiten 60. Dat is de enige regel dat ik jammer vind. Gelukkig is dat tot nog toe zowat de enige plaats waar snelheidslimieten van kracht zijn. Op Samal island, daar waar ik bouwgrond gekocht heb, nog niet het geval. Maar wellicht zal dat wel zo zijn tegen de tijd dat ik er ga wonen ...

Is het in Vietnam ook zo, dat als je rood licht hebt, en je naar rechts moet*, je wel mag doorrijden als je dat voorzichtig doet? Op de Filipijnen mag dat dus ... was stom verbaasd toen mijn vrouw zei "waarom blijf je nu toch staan???" ...

* edit: In Vietnam spreken we dan wellicht over naar links rijden ... was effe vergeten dat het verkeer daar links rijdt (althans, volgens de regel :+ )
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn motorfiets (vervolg)

In een vorige post hierover schreef ik dat ik moed aan het verzamelen was om het balhoofd uit elkaar te halen. Wel, die was op een gegeven moment voldoende om te beginnen. Uit elkaar halen ging eigenlijk vrij vlot. Toen ik het hele zaakje zo los zag hangen (zie foto) had ik toch wel wat twijfels over het weer in elkaar krijgen. Mer name de bedrading, die nogal warrig is gelegd. Was wel een goede reden geweest om “direct” een nieuwe te kopen.

full


Het onderste lager van het balhoofd bleek wat beschadigd. Ik had twee opties:
- een nieuw lager bij MotorRock kopen. Probleem is dat dit weken duurt en het onzeker is of je wel de juiste krijgt.
- proberen om de beschadiging weg te werken. Met een klein vijltje en polijstpapier is dat aardig gelukt. Op termijn, als ik weer wat weerstand voel, zet ik er wel nieuwe lagers in.
Daarna het balhoofd weer in elkaar gezet.

Al het loshangende gedoe van koplamp, meters, contactslot, clipons etc. kon uiteindelijk toch nog betrekkelijk gemakkelijk weer teruggezet worden.

Toen alles klaar was wachtten er een aantal verrassingen:
- de voorvorkpoten stonden beide gelijk naar voren. Toen ik hem kreeg stond de ene een stuk verder naar voren dan de andere. Ik had dat eerder al een beetje kunnen verbeteren.
- de voorvorkpoten stonden evenwijdig naar beneden en niet meer in een V. En dat zonder extra vulringen!
- de wielen staan vrijwel recht achter elkaar.
Ik heb verder niets bijzonders gedaan, alleen rustig en nauwkeurig gewerkt. Het zegt steeds meer over de manier waarop mijn fiets in elkaar is gekloot.

Tijdens een korte testrit bleek, dat als ik het stuur loslaat, hij netjes rechtuit blijft rijden. Gezien het eerdere zwabberen durf ik mijn handen dan nog niet in de lucht te steken maar dat komt nog wel. Inmiddels redenen genoeg voor. *O*

Dan blijft er eigenlijk nog maar 1 probleem over: de klepspeling. Ik kan met geen mogelijkheid achterhalen wat deze moet zijn. Ik heb een aantal korte testritten gemaakt om de juiste sproeiergrootte te bepalen. Die had ik goed vond ik. Echter, ik heb gemerkt dat als ik een langere rit (> 50 km.) ga maken gaat hij toch weer slechter lopen. Het enige dat ik kan verzinnen is, dat door de warmte de klepspeling te nauw wordt. Deze staat nu op een ooit door een manager van de fabriek aangegeven 0,05 voor in- en uitlaat. Meten met warme motor staat al een hele tijd op de ToDo, maar ik zit nu aan iets anders te denken. Een lange rit maken, zodat de motor goed heet is. Dan de kleppen zodanig stellen dat ze net aan liggen. De motor af laten koelen, nogmaals testen en proberen uit deze waardes iets te concluderen.

Een haalbare weg? Andere/betere/slimmere opties?
 
@DKP. Hier in Vietnam heeft het ook een behoorlijke tijd geduurd voor ze bij rood licht ook daadwerkelijk stoppen. Ehh, min of meer dan. Afslaan door rood licht gebeurt hier ook. Ik werd een keer in HCM tijdens het oversteken op een zebra bij groen voetgangerslicht net niet platgereden door een motor. Op enkele meters afstand stonden een paar motoragenten dat aan te zien. Op mijn verontwaardigde gebaren of dat normaal was werd ik alleen maar uitgelachen. Ja dus, het is normaal.

Het verkeer rijdt hier overigens (in principe) ook gewoon rechts: Vietnam was vroeger Frans.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind 0,05 mm klepspeling voor in- en uitlaatklep wel erg weinig. Je hebt kans dat dat vermogenverlies kan komen door een klep die net niet meer goed sluit.

Een algemeen aanvaarde waarde is 0,1 voor inlaat- en 0,15 voor uitlaatklep. Beter een klep die tikt dan een verbrande klep.

Verder geniet ik van jouw ervaringen in Vietnam en de manier waarop zij het leven beleven.
 
Mijn motorfiets (vervolg)

In een vorige post hierover schreef ik dat ik moed aan het verzamelen was om het balhoofd uit elkaar te halen. Wel, die was op een gegeven moment voldoende om te beginnen. Uit elkaar halen ging eigenlijk vrij vlot. Toen ik het hele zaakje zo los zag hangen (zie foto) had ik toch wel wat twijfels over het weer in elkaar krijgen. Mer name de bedrading, die nogal warrig is gelegd. Was wel een goede reden geweest om “direct” een nieuwe te kopen.

[afbeelding]

Het onderste lager van het balhoofd bleek wat beschadigd. Ik had twee opties:
- een nieuw lager bij MotorRock kopen. Probleem is dat dit weken duurt en het onzeker is of je wel de juiste krijgt.
- proberen om de beschadiging weg te werken. Met een klein vijltje en polijstpapier is dat aardig gelukt. Op termijn, als ik weer wat weerstand voel, zet ik er wel nieuwe lagers in.
Daarna het balhoofd weer in elkaar gezet.

Al het loshangende gedoe van koplamp, meters, contactslot, clipons etc. kon uiteindelijk toch nog betrekkelijk gemakkelijk weer teruggezet worden.

Toen alles klaar was wachtten er een aantal verrassingen:
- de voorvorkpoten stonden beide gelijk naar voren. Toen ik hem kreeg stond de ene een stuk verder naar voren dan de andere. Ik had dat eerder al een beetje kunnen verbeteren.
- de voorvorkpoten stonden evenwijdig naar beneden en niet meer in een V. En dat zonder extra vulringen!
- de wielen staan vrijwel recht achter elkaar.
Ik heb verder niets bijzonders gedaan, alleen rustig en nauwkeurig gewerkt. Het zegt steeds meer over de manier waarop mijn fiets in elkaar is gekloot.

Tijdens een korte testrit bleek, dat als ik het stuur loslaat, hij netjes rechtuit blijft rijden. Gezien het eerdere zwabberen durf ik mijn handen dan nog niet in de lucht te steken maar dat komt nog wel. Inmiddels redenen genoeg voor. *O*

Dan blijft er eigenlijk nog maar 1 probleem over: de klepspeling. Ik kan met geen mogelijkheid achterhalen wat deze moet zijn. Ik heb een aantal korte testritten gemaakt om de juiste sproeiergrootte te bepalen. Die had ik goed vond ik. Echter, ik heb gemerkt dat als ik een langere rit (> 50 km.) ga maken gaat hij toch weer slechter lopen. Het enige dat ik kan verzinnen is, dat door de warmte de klepspeling te nauw wordt. Deze staat nu op een ooit door een manager van de fabriek aangegeven 0,05 voor in- en uitlaat. Meten met warme motor staat al een hele tijd op de ToDo, maar ik zit nu aan iets anders te denken. Een lange rit maken, zodat de motor goed heet is. Dan de kleppen zodanig stellen dat ze net aan liggen. De motor af laten koelen, nogmaals testen en proberen uit deze waardes iets te concluderen.

Een haalbare weg? Andere/betere/slimmere opties?
V.w.b. je vorkpoten Fred, waarschijnlijk hebben ze op de fabriek tijdens het monteren van de motor gewoon tijdens montage alles ''voor de voet'' gewoon knoerhard vastgezet en daardoor zaken onder spanning gemonteerd. Ik weet van Honda dat je aandraaien van de klembouten t.b.v. de vooras vooraf gegaan moet worden door enkele malen de motor vooruit te duwen en dan de voorrem in te knijpen zodat de vorkpoten e.d. zich spanningsvrij kunnen ''zetten''.
 
Laatst bewerkt:
@Jaap43. Ik ga ze een dezer dagen wat groter zetten en testritten maken (als het weer het toelaat, we hebben nogal wat onweer de laatste week). Wordt vervolgd.

@Ellan Vannin. Ik heb ooit eens aan een manager van MotorRock gevraagd of ze momentsleutels gebruiken. "Nee, dat doen we op routine". Duidelijk hoe die routine is. Ik heb dan induwen zelf wel gedaan. Niettemin stond ik ook wel te kijken dat alles recht was.
 
Binnenlandse vluchten (1)

Wie het organisatietalent van Vietnam Airlines aan den lijve wil ondervinden moet eens op bv. een zondagmiddag of rond Tet op het Domestic vliegveld in Ho Chi Minh city gaan kijken. Wij smaakten een halfjaartje geleden het genoegen deel uit te mogen maken van het passagiersaanbod op zondagmiddag. Nou, dat zal je weten ook.

Je duwt je karretje met koffers de hal in.....
Je moet inchecken voor een binnenlandse vlucht......
Het is druk.....
Je loopt in de richting van de balies.....
....en dan begint de ellende.

Je start ergens midden in de hal in een rij van 4-6 karretjes dik met daartussen de passagiers. Dat moet uiteindelijk een rij van 2 karretjes breed worden die tussen zigzag gespannen linten wordt geleid. En helaas, net als in de winkels wachten Vietnamezen niet netjes op hun beurt, nee, ze gaan bij voorkeur vooraan erbij staan. Voordat je tussen de linten bent gearriveerd is al een aardig tijdje verstreken.

Daarna zigzaggen tot vooraan de rij wat in ons geval een dik uur duurde. Daar staat iemand telkens enkele mensen door te sturen. Maar in plaats van dat te doen zodra een klant aan de balie bijna klaar is maken ze ook voor elke balie weer een rijtje van 3-7 personen-families. Als je dus pech hebt, zoals wij, dan heb je dus een familie voor je die voor het eerst vliegt, veel te veel bagage heeft en daar niet voor wil betalen of het niet in het ruim wil laten stoppen of wat voor problemen ze allemaal nog meer maakten. Met heel veel aandrang -en waarschijnlijk omdat ik buitenlander ben- mochten we uiteindelijk achterin een andere rij gaan staan.

Dit is het standaardverhaal. Helaas, ze weten de werkelijkheid nog gecompliceerder te maken.

Men is zo “slim” om elke balie open te stellen voor alle vluchten. Dat gaat fout als mensen wat laat arriveren. En dat blijken er vrij veel te zijn (rubber band time). Dus loopt er elke 5-10 minuten iemand met een bordje langs de rijen dat aangeeft, welke vlucht nu toch echt moet inchecken. Deze mensen worden dus uit de rij gehaald en moeten onder de linten door, dwars door alle rijen heen, naar voren om daar met voorrang een rij voor een balie toegewezen te krijgen.

Geweldig systeem. Uiterst amusant om naar te kijken als je niet mee moet. Mateloos irritant als je in de rij moet wachten. Nog erger als je door karretjes van opzij wordt aangereden omdat ze met spoed moeten inchecken. En dan zijn ze zelfs de regel "alleen alles voor je is belangrijk" vergeten en rammen blind door alles heen richting de balie.

Hier zijn wat “kleine” organisatorische aanpassingen geen overbodige luxe.
 
@DKP. Hier in Vietnam heeft het ook een behoorlijke tijd geduurd voor ze bij rood licht ook daadwerkelijk stoppen. Ehh, min of meer dan. Afslaan door rood licht gebeurt hier ook. Ik werd een keer in HCM tijdens het oversteken op een zebra bij groen voetgangerslicht net niet platgereden door een motor. Op enkele meters afstand stonden een paar motoragenten dat aan te zien. Op mijn verontwaardigde gebaren of dat normaal was werd ik alleen maar uitgelachen. Ja dus, het is normaal.

Het verkeer rijdt hier overigens (in principe) ook gewoon rechts: Vietnam was vroeger Frans.
Aha, ik dacht dat ze daar links reden. Dan is het in Thailand dat ze links rijden? Van Singapore weet ik dat ze links rijden.

Nou ja, op sommige plaatsen in Azië weten ze het volgens mij zelf niet welke kant ze moeten/kunnen/mogen rijden :')

Maar ik vind het verkeer op de Filipijnen (en dus wellicht ook op andere Aziatische plaatsen) best wel leuk ... zeker van zodra je de drukkere streken verlaat en wat meer de bergen in trekt.

Verassend hoe goed de wegen daar ook zijn (en dat is niet spreekwoordelijk bedoeld, maar echt). Kunnen ze in België nog iets van leren :X Is dat in Vietnam ook zo dat de wegen nog niet van de slechtste zijn?
 
Binnenlandse vlucht (2)

Voordat we ons in de gisteren beschreven ellende stortten hadden we nog een ander probleem. Bij het kopen van de tickets op internet had Minh een typefout in mijn naam gemaakt. Toen we vanuit Nha Trang vertrokken gaf dat maar weinig problemen. We moesten naar een apart loket. Daar moest Minh een korte verklaring schrijven, ik moest een paar handtekeningen zetten en dat was het. Geen problemen, geen gezeur, soepel, gratis en voor niets. Perfecte service!

Terug vanuit HCM waren de problemen vele malen groter. Zelfs een manager van Vietnam Airlines bemoeide zich ermee. Een vrouw met een kop, die voor een oorlogsfilm absoluut als eerste gecast zou worden als bewaakster van Hanoi Hilton, de gevangenis in het centrum van Hanoi waar de Amerikaanse POW’s zaten. Die kop kan het mens uiteraard weinig aan doen. Maar in dit geval waren uiterlijk, innerlijk, gedrag, spreken etc. volmaakt in balans. Kortom, een zeldzaam onsympathiek kreng en een duidelijke machtswellusteling. Rest van de kwalificaties: terras en Dalat wijn.

Er werd ontzettend moeilijk gedaan over het paspoort (ik had in NL een nieuw paspoort gekregen) en ze wilde het oude zien. Roepen dat je dat in NL moet inleveren hielp niet: ze wilde het zien. Ik heb me wat teruggetrokken en het Minh laten afhandelen want ik kreeg steeds sterker de neiging om haar met de kar met koffers plat te rijden. Dit is niet overdreven, door haar uiterlijk en haar manier van optreden (mogelijk beinvloedt door datzelfde uiterlijk) wekte ze echt agressie op, zowel bij mij als bij Minh. Nadat er uiteindelijk “voor administratiekosten” O-) een stapeltje Dongs van eigenaar waren gewisseld kregen we de verklaring waarmee we konden inchecken.

Net als gisteren is ook hier een “kleine organisatorische aanpassing” geen overbodige luxe. Ik wil in deze heel graag als organisatie-adviseur fungeren. Een fles Dalat-wijn is –als mijn adviezen worden overgenomen- een ruim voldoende beloning. :+

Nu ik dit schrijf en er nog eens goed over nadenk geloof ik niet dat ik hier in Vietnam ooit een erger persoon ben tegengekomen. Achteraf heb ik er spijt van dat ik geen foto van haar heb gemaakt. Als er weer eens problemen zijn hoeft je alleen maar naar die foto te kijken om te weten dat het altijd stukken slechter kan.
 
@DKP
Ik schreef ook dat ze “in principe”hier rechts rijden.

Het overgrote deel van de wegen hier is vrij slecht. Veel gaten en slechte stukken. De binnenwegen hier in de omgeving zijn een ramp. Grote weg zitten ook regelmatig slechte stukken in en er is vaak sprake van spoorvorming. Over wat er verder zich ook nog op de weg bevindt heb ik al vaak genoeg geschreven.
 
Prijzen

Artikelen zijn hier in de buurt altijd wat duurder omdat het vervoer vanuit Nha Trang betaald moet worden. Binnen zekere grenzen accepteer ik dat ook wel. Ik weet ook dat, als ik zelf iets ga kopen, ik bij de meeste zaken meer betaal dan wanneer Minh het haalt. Tja, de rijke buitenlander. Soms heb ik daar geen zin in. Dan laat ik het door Minh kopen of ik laat Minh tevoren bellen en naar de prijs vragen. Ook dat is geen garantie.

Ik moest laatst een aantal pvc-pijpen hebben, dus Minh belde op. “Ze kosten VND 40.000 per lengte en als je meer neemt VND 39.000”. Hoeveel “meer” is werd –uiteraard- niet verteld. Eenmaal in de winkel moet ik VND 41.000 betalen en daar had ik geen zin in. Ik geef toe, we praten echt over peanuts maar het gaat mij om het principe. In het daaropvolgende telefoongesprek met Minh hield de man stug en stijf vol dat die VND 41.000 de prijs per stuk was. Uiteindelijk wilde hij dan wel goedmoedig VND 40.000 per stuk rekenen.

Bij een andere zaak heb ik de prijzen van pijpen van verschillende diameter op papier laten zetten. Dit omdat ik nadenk over een sproei-installatie. Het grappige is dat ze, toen ik er laatst iets kocht, ze een lagere prijs rekenden dan eerder door hunzelf opgegeven. Kortom, ze gebruiken ook hun duimen.
 
Mijn motorfiets (vervolg)

Klepspeling
Op het Raceheldenvanweleer-forum kreeg ik de hint (bedankt Sander) om de klepspeling op een hoge waarde te zetten. Vervolgens een eind te rijden en te kijken hoeveel kleiner de speling is geworden. Ik heb dat inmiddels gedaan. Die klepspeling meten met een bloedheet motorblok is niet echt leuk. Maar het is wel nuttig geweest. Ik kwam uit op inlaat 0,10 en uitlaat 0,15 (@jaap43: briljant!). Nogal een fors verschil met de 0,05/0,05 van de fabrieksmanager.

Ik heb de klepspeling aangepast. Eigenlijk een heel vervelende klus, niet zozeer die speling maar wel het deksel weer monteren. Tussen deksel en cilinder zit een dikke rubber pakking met een opstaand deel. Dat moet in een groef in het deksel passen. Daar zal vast een uiterst slimme manier voor zijn maar ik heb hem (nog) niet kunnen vinden. Met googlen vond ik o.a. vastlijmen in de hoeken. Hmmmm.

Binnenkort weer een stuk rijden en dan voor de zekerheid nog een keer de hoofdsproeiers controleren.

We komen steeds dichterbij...
 
Motorrijden

Ik heb een paar dagen geleden in een antwoord een losse opmerking over spoorvorming gemaakt. Ik wil hier nog een keer expliciet op terugkomen. Dit mede omdat ik daar kort geleden weer behoorlijk last mee had. Je komt dit met name tegen op de A1 en dan op de 2-baans delen. Hier rijdt het zware vrachtverkeer. Als de temperatuur hoog is wordt het asfalt zo zacht dat er behoorlijk diepe sporen ontstaan. Als ik daar met mijn motor in kom is de fiets echt hevig aan het zwabberen. En je wilt hem daar niet plat leggen met al die vrachtauto’s om je heen.

Hetzelfde probleem heb je ook als je rechts van de witte lijn rijdt. Daar waar men vindt dat de motoren thuishoren. Echter het wegdek is daar vaak heel slecht, dus moet je wel tussen de auto’s gaan rijden. Bijna altijd is er tussen het rechterstuk en de rijbaan een hoogteverschil. Ook daar opletten dus.

De beste oplossing is natuurlijk: niet inhalen en netjes in het spoor achter de trucks blijven rijden. :+
 
Onweer

Soms hebben we met onweer last van insecten. Ze hebben vleugels van 2-3 cm. lengte en vinden ongeveer elk gaatje om binnen te komen. Bij ons kruipen ze o.a. onder de deur door. Dat gaat zo snel dat je nauwelijks tijd hebt om er iets voor te leggen. Als je verder niets doet liggen ze de volgende ochtend allemaal dood op de grond.

full


Op de foto's is te zien hoe ze onder de deur door kruipen en tijdelijk worden tegengehouden door een hordeur. Omdat de honden daar nog wel eens tegenaan duwen zitten er wat openingen in (Vietnamese kwaliteit) en de insecten hebben die in no time gevonden.

full


Het resultaat is dat de kamervloer binnen de kortste keren onder de insecten zit. Het slimste is om ze daar maar gewoon te laten zitten. De volgende morgen kun je ze eenvoudig bijeenvegen.
 
Dalat-wijn

Ik gebruik de term “terras en Dalat-wijn” nogal eens bij zaken, die ik niet op het forum wil zetten. Kortgeleden kreeg ik per email de vraag: ”is die wijn echt lekker?” Dit was mijn antwoord:

Dat is een gewetensvraag. Het hangt een beetje van de oogst af. Soms is de inhoud van een doos best lekker fruitig en soms mwah. Punt is dat in prijs vergelijkbare wijnen uit het buitenland een stuk slechter zijn. Je zit dan bv. aan de goedkoopste Franse Vin de Table (chateau migraine).

Af en toe kopen we in een hele grote supermarkt een Australische wijn (op advies van een Australische vriend). Die is duidelijk beter, maar voor de prijs per fles van 0,7 ltr. kun je 2 dozen Dalat van 3 ltr. kopen.

Conclusie: voor slobberen is hij zeker geschikt, voor een goede gelegenheid halen we wat anders.

full
 
Laatst bewerkt:
Ik hou niet van bier, drink het nooit. Dus ik heb geen flauw idee.

Mijn favoriete cognac Remy Martin VSOP is wel hier in de supermarkt, evenals een paar redelijke (maar ook niet meer dan dat) single malt whiskey's. Mogelijk is in HCM meer te koop.
 
Sex

Dit is absoluut een rommelige post. Er zit nog wel een kop aan, het middenstuk is al dubieus en een staart is er niet echt. Niettemin presenteer ik hem toch maar.

Op 11 juli 2013 (zie FredVN in "Vietnam") ging het over condooms. Ik schreef hier o.m. uit het essay van Minh:
Wat is cultuur?
- Geen sex vóór het huwelijk.
- Geen sex buiten het huwelijk


Dit was gebaseerd op de situatie van zo’n 15 jaar geleden. Inmiddels is, naar ik van diverse jongeren heb begrepen, de situatie toch wel wat veranderd. Zeker in de steden. Maar we zitten hier op het platteland en daar is de oude cultuur nog altijd leidend en liggen dit soort zaken wat gevoeliger.

Hoe kom ik hierop. Eén van Minh’s studenten is 15 en heeft kort geleden sex met haar vriendje gehad. Voor hier is dat op die leeftijd een groot schandaal binnen de familie. Het is –naar ik hoorde- ook niet allemaal zo prettig gegaan: ergens in the middle of nowhere richting de bergen en vervolgens daar achtergelaten. Haar moeder vond haar uiteindelijk. Het vriendje ziet ze niet meer. Gelukkig is ze vrij goed opgevangen door haar ouders.

Minh heeft dit onderwerp een keer bij de oudste groep (uitsluitend meisjes t/m 16 jaar) ter sprake gebracht. Het resultaat was niet echt bemoedigend:
- er is geen sexuele voorlichting op school
- waarschijnlijk ook niet van de ouders
- ze horen van vriendjes en vriendinnetjes
- ze lezen mogelijk het e.e.a. op internet.
Ik heb daarom mijn twijfels of ze weten van SOA’s, Aids, condooms, de pil, morning-afterpil etc.. Met alle risico’s van dien.

Alleen...
Ik kan hier niets mee.
Ik kan het constateren en dat is het.
De hele cultuur doet er m.i. niets mee.
De school doet er niets mee.
De ouders doen er niets mee.
De vraag is of er iemand iets mee wil doen.

En de kinderen.......?


Om het geheel wat luchtiger te maken....

full


full


full
 
Hoe is het bier daar?


De echte Vietnamees (lees met geld) drinkt uitsluitend heineken. Ik sla de heineken af en vraag netjes om een lokaal biertje!

333 bier is lekker stevig (geloof 5,4%, drink ik graag.
Saigon rood (export) vind ik ook heerlijk.
De goedkopere saigon groen laat ik liever staan (net zo erg als heineken)
 
Fietsen (1)

Ik ben afgelopen weekend deels noodgedwongen met mijn trapfietsen bezig geweest. Ik heb een Vietnamese ATB, die ik tijdens mijn sabattical in HCM heb gekocht. Dit omdat een motor kopen erg lastig bleek voor een buitenlander. Ik gebruik deze nu als boodschappenfiets en soms om een iets groter rondje te rijden. De dikke noppenbanden houden het goed op de bar slechte wegen hier in de omgeving. Bij de laatste trip merkte ik dat het geheel wat zwabberde. Het bleek dat de bout, waar de achtervork mee aan het frame zit, niet goed vast zat. Dat was logisch: toen ik de moer eraf draaide kon ik de stukjes schroefdraad zo eruit pulken. Een nieuwe bout erin was iets lastiger, daarvoor moest het achterwiel eruit en de voorbladen eraf. Het speciale tooltje uit de ooit goedkoop bij de Lidl gekochte fietsreparatiesetkoffer bewees nu goede diensten, evenals de Lidl-fietsreparatiesteun. Ik heb deze laatste alleen na aankoop wat moeten modificeren zodat mijn ATB er goed op past.

De fiets rijdt in ieder geval weer als voorheen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan