Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
De echte Vietnamees (lees met geld) drinkt uitsluitend heineken. Ik sla de heineken af en vraag netjes om een lokaal biertje!

333 bier is lekker stevig (geloof 5,4%, drink ik graag.
Saigon rood (export) vind ik ook heerlijk.
De goedkopere saigon groen laat ik liever staan (net zo erg als heineken)
Thnx!
 
Fietsen (2)

Omdat ik toch met trapfietsen bezig was heb ik mijn racefiets ook maar weer eens wat aandacht gegeven. In NL probeerde ik om een paar keer per week een stuk te rijden, zowel zomer als winter. Alleen als het regende, sneeuwde of bij harde wind bleef ik thuis. Het moest wel leuk blijven. Ik heb een paar jaar op deze fiets gereden zonder enig probleem. Zelfs geen lekke band.

Hier in Vietnam begon ik ook met de racefiets. Bij mijn tweede trip al reed ik de binnenband van mijn achterwiel finaal aan gort: ik kon een gat niet meer ontwijken met als resultaat een scheur van een paar cm. Het was gelukkig vlak bij een woonhuis. Ik kreeg daar gezelschap van een stel wat oudere kinderen waarvan enkele wat Engels spraken. Ze zorgden ook ongevraagd voor een teiltje water voor de band en glazen water voor mij. Kortom, een geweldige behandeling.

Bij thuiskomst heb ik de racefiets ik in de garage gezet en niet meer naar omgekeken.

Dit weekend heb ik hem maar weer eens uit het stof opgegraven. Dat eraf geblazen en geveegd en de banden opgepompt. Vervolgens bleken de stuurlinten half vergaan (of opgegeten door het stuurlintenvretertje?). Gezien het aantal racefietsen in Vietnam betwijfel ik of stuurlint hier te koop is. Misschien in een enkele speciaalzaak in HCM. Toen herinnerde ik me dat ik nog een soort tape heb liggen dat ze hier o.a. gebruiken om leidingen bij elkaar te binden, o.a. bij onze AC-installaties. Het is wit dus uiterst besmettelijk (er zitten al wat zwarte vlekken op van het originele stuurlint), het heeft geen kleeflaag en je kunt het een heel eind uitrekken. Ze verkopen dat hier niet per rol maar per gewicht. Ik heb dacht ik 500 gr. = 3 rollen. Stompzinnig systeem trouwens. Ik heb het spul eigenlijk nooit in NL gezien, maar dat zegt weinig. Ik heb de tape om het bestaande lint heen gedraaid en voorlopig zit het. Helaas was ook één van de afsluitdoppen zoek, dus maar een pvc-dop genomen, de schroefdraad eraf gedraaid en in het stuur geslagen. Als hij er weer uit moet zien we wel weer. Toen ik net klaar was begon het helaas te miezeren dus één dezer dagen maar een proefritje maken (en duimen dat ik alle kuilen kan ontwijken).
 
Fietsen (2)
... Toen herinnerde ik me dat ik nog een soort tape heb liggen dat ze hier o.a. gebruiken om leidingen bij elkaar te binden, o.a. bij onze AC-installaties. Het is wit dus uiterst besmettelijk (er zitten al wat zwarte vlekken op van het originele stuurlint), het heeft geen kleeflaag en je kunt het een heel eind uitrekken....
Gebruiken wat voor handen is: je begint al een Vietnamees te worden ;)
 
...
je begint al een Vietnamees te worden ;)


We gaan toch niet schelden he....... :+
Volgens mij bedoelde hij het als een compliment ;)

Ik voel mij toch vereerd als men mij "Filipino in wording" noemt :Y
... en dan woon ik er nog niet eens :P

Ze zeggen dat soms omdat ik soms zeg dat ik in België wil rijden zoals ze dat op de Filipijnen doen *D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dubbel ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn motorfiets (Voetsteunen)

De originele voetsteunen zaten scheef op de motor (uiteraard, niets zat recht). De eenvoudigste oplossing bleken ronde voetsteunen te zijn. Voor VND 25.000 (inderdaad, nog geen Euro) kon ik testen. En de ronde bevallen beter, dus wil ik gaan kijken voor een wat betere kwaliteit dan dit toch wat blikkerige exemplaar.

Tijdens googlen naar voetsteunen kwam ik een aardige paper tegen, die perfect aansluit bij waar ik mee bezig ben: “Experimental analysis of vibration in a motorcycle footrest (S.Shashank et al). Zie http://ijmca.org/index.php/ojs/article/download/22/pdf

Uiteindelijk vond men dat...:
As discussed in the aforementioned section, the target is to increase the flexural stiffness. A
new component was designed with the aim of achieving this objective, using CAD modeling. A prototype of the same was also made, using CNC machining.


Om deze conclusies te testen heb ik één originele voetsteun (die een grotere stijfheid heeft dan de nieuwe ronde) teruggezet en ben een stukje gaan rijden. Het resultaat was toch wel verrassend t.o.v. de paper. Globaal waren de minste trillingen in
0-3000 rpm - Nieuwe steun
3000-6000 rpm - Originele steun
>6000 rpm - Nieuwe steun
Omdat je hier in het verkeer meestal in het middengebied zit lijkt het zinvoller om voorlopig de oude steunen terug te zetten.

Maar misschien is een betere keus om met hulp van Hai, mijn lasser, zelf iets te frutselen en kijken of ik het vibreren kan verschuiven naar een minder gebruikt toerental. Binnenkort maar eens op zoek naar wat rubber pijp. Helaas staan er van het nieuwe ontwerp in de paper geen details. Dat wordt dus net als bij mijn klepspeling trial-and-error.

Voor wie technisch geïnteresseerd is vind ik de paper absoluut de moeite waard.
 
Chauffeur in Nha Trang

Een heel klein beetje reclame maken. Voor korte tripjes is de goedkoopste manier in Nha Trang om een taxi te nemen. Nha Trang is niet zo groot dat je daar kapitalen aan kwijt bent en ook een wat kleinere taxi is dan goed te doen.

Voor wie wat langere trips wil maken kan ik onze vaste chauffeur Hoang aanbevelen. Een ervaren, betrouwbare en vooral punctuele chauffeur. Hij heeft een wat grotere 7-persoons wagen. Meestal spreekt hij voor ritten een vaste prijs af. Door de grootte van de auto ligt die iets hoger dan een reguliere taxi. Niettemin, vanwege het comfort van de auto en de rijervaring kiezen we eigenlijk altijd voor Hoang. Voor wie in of vanuiit Nha Trang trips wil maken, zijn telefoonnummer is 09 05 10 76 84. Hij spreekt helaas geen Engels dus bv. via de receptie van het hotel afspraken maken.
 
Motor in Nha Trang

En nog een klein beetje reclame. Vroeger op vakantie huurden wij onze motor altijd bij Mr. Son, die voor het SeaView hotel zat en ook een afspraak daarmee had. In feite benaderen we hem nog steeds. Als mijn dochter bij ons is huurt ze voor de duur van haar verblijf bij hem een scooter, die hij ook nog komt brengen en ophalen. Service!

Zijn telefoonnummer is 09 05 32 04 91. Ook hij spreekt helaas geen Engels dus bv. via de receptie van het hotel afspraken maken.
 
Een dag uit het leven van een tiener op het Vietnamese platteland (vervolg)

Omdat we van de studenten nog niets hebben ontvangen heeft Minh een overzichtje gemaakt van de extra taken, die de meeste van haar studenten hebben.

One day of a student in the countryside here can include the following activities beside the normal ones like eating, sleeping, studying...:
- help mother to feed the chickens and the pigs
- help mother to wash the pigs (indeed, at least one shower per day)
- wash clothes (by hands)
- wash dishes (by hands)
- feed a younger sister or brother
- look after younger brothers/sisters
- take the grass out the rice fields
- cut grass for their family's cows and feed them
- take the cows to the field or outside to let them eat
- buy food from the market and cook
- clean the house
- water the vegetables
- clean the garden (take out leaves, etc)
Some also help their mothers or fathers to sell bread and other things at the market.
In short: they almost do everythings the adults do as long as it is not too heavy for them.
The poorer the family, the more things they have to do so that parents can work outside to earn money to feed them.

Yen, a former student, told me she also go to cut lotus flowers, get cashew nuts ,...to sell to earn some money.

In the summer, some children (15-17 years old) go to work in the factory to take out the cover of shrimps. Some of my students also do that. The helpers in the supermarket or shops here are considered " a real job" so the children cannot get it. Also not in the restaurants.
 
Inspirate

Deze nieuwe eruptie van inspiratie begint langzamerhand weer op te drogen. Ik heb nog voor ca. een kleine week ideeen. Dus als niemand vragen, suggesties etc. heeft.....

Het is zondag, dus alle tijd om......

En zie ook mijn onderschrift....
 
van mij mag anders het onderwerp eten nog eens langskomen :). Daar heb je al eens over geschreven volgens mij maar dat is toen ook wat ontspoort meen ik :+
 
@jaap43.
Je hebt gelijk. Ik dacht dat ik in FredVN in "Vietnam" al daarover had geschreven maar dat is niet de laatste stand van zaken.

Ik heb ergens de afgelopen week nog een stuk met de nieuwe klepspeling gereden en tevens de hoofdsproeiers nogmaals gecontroleerd. Beide lijken goed, dus voorlopig doe ik daar niets aan totdat ik een wat langere (meerdaagse) trip heb gemaakt.

Dat was dezelfde rit dat ik ook met mijn voetsteunen bezig ben geweest: FredVN in "Vietnam" Hai is nu bezig wat materialen te zoeken zodat ik wat kan experimenteren. Dat is denkelijk het laatste wat ik op betrekkelijk eenvoudige manier kan aanpassen. Verdere modificaties worden te moeilijk of te duur voor deze machine (m.n. de vering)
 
Ontwikkelingshulp

Ik ben daar altijd een zeer groot voorstander van geweest. Ik ben twee keer in Indonesië bij mijn Foster Parents kind op bezoek geweest en heb zo met eigen ogen de voortgang van dat project kunnen zien. Vandaar ook mijn inschrijving bij PUM (FredVN in "Vietnam"). Zie ook Fred Vorstenbosch in Vietnam voor een PUM-project in Vietnam.

Maar nu, na een paar jaar hier in een betrekkelijk arme buurt gewoond te hebben, begin ik wat twijfels te krijgen. Een voorbeeld.

Een van de kinderen uit de buurt werd door Minh enigszins gesponsord. De vader is overleden. De moeder werkt in een fabriek, is analfabeet en heeft een vriend. Voor de zoon kon nog iets gedaan worden met bv. wat extra lessen op school, voor de (oudere) dochter eigenlijk niets. Vandaar Minh’s hulp. De moeder reed plotseling op een splinternieuwe scooter. En die dingen kosten iets van ca. 42 M. Dan heb je echt een aantal dozen Dalat-wijn nodig om de smaak uit je mond te spoelen.
(De dochter moest van haar moeder eigenlijk maar in de fabriek gaan werken hier vlakbij. Uiteindelijk heeft Minh kans gezien om in een aantal gesprekken de moeder te overtuigen dat doorstuderen in Nha Trang een betere optie is. Ze is nu een jaar bezig en dat gaat erg goed.
En als de moeder voor minder dan de helft van dat bedrag een gewone motor had gekocht (nieuwe Honda’s etc. kosten schat ik ca. 20 M.) dan hoefde de dochter zowiezo niet al op 15-jarige leeftijd naar de fabriek geschopt te worden.)


Het gaat mij verder absoluut niet aan waar mensen hun geld aan uitgeven: dat zijn mijn zaken niet en het interesseert me nog veel minder. Maar hier in deze omgeving zie ik zo ongeveer iedereen op een motor rijden, staat in ieder huis een tv en loopt iedereen met een mobieltje rond, ook de iets oudere kinderen. Over de karaoke-installaties zwijgen we dan maar. Arm? Geen idee.

We zijn ooit met een stichting in gesprek geweest over de kwaliteit van het water hier en eventuele mogelijkheden om het te verbeteren. De aangedragen oplossing was een filterinstallatie voor het dorp. Minh heeft daarover hier met wat mensen gepraat en daar bleek geen draagvlak voor te zijn. Redenen: je ziet niet dat het water slecht is dus is het goed en dus hebben we geen zin om een filterinstallatie te onderhouden. Tja....

Als je geen cynicus bent wordt je dat hier vanzelf wel.

Mevr. Ploumen is hier in ieder geval van harte welkom. En als ik haar cv zie weet ze ook heel goed waar ze over praat. Ik wil haar met alle soorten van genoegen onder het genot van een aantal glazen Dalat-wijn mijn genuanceerde en ongenuanceerde mening geven.

Blijft onverlet dat het uitvoeren van een PUM-project een geweldige ervaring is. Doen dus!
 
Einstein op de motor....

full


Ik zag bovenstaande spreuk in het Grappige Meuck-topic. Er schoten onmiddellijk een heleboel gedachten door mij heen in samenhang met mijn leven hier in Vietnam. Het overgrote deel daarvan is absoluut niet geschikt voor publicatie. Maar volgens mij had Einstein een Vietnamese motor waar hij ook nog zelf aan sleutelde...... O-)
 
Douane

Nog een aanvulling. Het feit dat een koffer gesealed is, is geen enkele garantie dat de koffer niet open moet. Een stel, dat hier in de buurt woont maar ook veel reist voor zaken, heeft het idee dat er soms een vorm van “business creeëren” bij komt. Ze komen vanuit het buitenland met gesealde koffers aan in HCM en reizen in principe meteen door naar Nha Trang. Bij de douane moet de sealing eraf en vóór het inchecken van de vlucht naar Nha Trang er weer omheen. Kassa!

Voor de rest: terras met Dalat-wijn. O-)
 
Mijn motorfiets (slot?)

Zoals ik een paar dagen geleden al heb aangegeven ben ik wat aan het experimenteren geweest met mijn voetsteunen. Ik heb wat verschillende pijpen aan de ene kant gezet en de originele steun aan de andere kant. Op de pijp met een slangenklem een stuk buitenband van een racefiets gemonteerd voor een beetje demping. En dan maar een eindje rijden met verschillende toerentallen en met de tenen voelen hoe hard het trilt.

Van Hai heb ik nog 2 stukken massief ijzer gekregen. Deze bleken uiteindelijk met een stuk rubber van ca. ½ cm. dik (experimenteel gemonteerd met een stuk binnenband met slangenklem) het beste te voldoen. De stukken ijzer handhaaf ik, voor betere rubber slang moet ik in Nha Trang gaan kijken. Hier in het dichtsbijzijnde dorp bleken ze niets te hebben. En als dat bevalt laat ik dat gewoon zitten en kijk niet meer voor andere.

Op motorgebied verschillen Erich en ik volledig.
Erich wil iets chopper-achtigs, ik wat sportiever.
Van Erich moet het er goed uitzien, hoe het loopt is minder belangrijk. Voor mij moet het goed functioneren en als het er wat minder uitziet...ach... (ik heb kort geleden pas na ruim een jaar mijn zelfgemaakte linkerspiegel zwart geverfd).
Dus Erich zal zijn hoofd wel schudden bij het zien van o.a. de zelfgemaakte voetsteunen. De nieuwe schetsplaten aan motorblok en uitlaat vallen na het verven niet meer op.


Eigenlijk ben ik nu klaar (voor zover je met dit ding ooit klaar kunt zijn). Maar ik heb zo ongeveer alles gedaan op het gebied van performance en comfort wat een beetje redelijk mogelijk is. Er zijn uiteraard nog genoeg dingen die verbeterd zouden kunnen worden. De vering bv. is erg hard en volgens mij niet echt in balans. Maar ik heb eigenlijk geen zin om hier veel geld aan uit te geven, als er al iets passend te vinden is. Het blok uit elkaar halen durf ik ook niet aan: ik hou mijn hart vast als dat ooit moet en ik moet op zoek naar reserve-onderdelen en pakkingen. Wordt op dat moment een nieuwe denk ik....

Als Erich terug is van vakantie moeten we maar weer eens een tripje gaan plannen......
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan