ABS 2009 fireblade

mightys

MF'er
9 nov 2007
100
5
Oosterhout (Noord Brabant)
Hallo..
Was net een stukje rijden en zag dat als ik mijn voorrem inknijp mijn abs lampje begint te knipperen en blijft knipperen.
Ook leek er even op dat moment een kleine tegendruk te zijn bij het inknijpen.
Heb het een en ander opgezocht maar kan niks vinden.
Misschien iemand een idee voordat ik hem naar de dealer breng.
 
het abs systeem op jou blade is tamelijk complex en niet geheel zonder problemen.
jij hebt dan ook nog de eerste versie.
1x per 2 jaar goed ontluchten is een must om de boel goed werkend te houden.
ik zou daar eerst maar eens mee beginnen.
zelf doen kan als je de procedure kent en het systeem begrijpt.
wegbrengen gaat je een hoop geld kosten.
ik heb mijne (2016 sc59) afgelopen winter gedaan en ben 7 uur bezig geweest
wel alles gedaan (sommige doen enkel de wiel circuits)
 
honda c-abs werkt met 2 pompen waarbij je dus niet direkt druk op de klauwen opbouwt maar op sensors waarbij de ecu dan op zijn beurt de pompen aanstuurd.
het punt is dat je slecht bij de voorste pomp kan en dus veel werk hebt met het slopen van je fiets.
daarbij is het een stappen procedure die je best op letter kan volgen voor het beste resultaat.
de ecu dient daarbij op verschillende momenten in "bleeding mode" gezet te worden.
het is een mooi werkend systeem maar absurd lastig te onderhouden.....honda is hierin weer doorgeschoten in een poging een ultiem systeem te creeren.
sommigen slopen het er ook af....


linkje naar procedure 2009 blade (verschillende bouwjaren kennen kleine verschillen in procedures)
 
Kan het kwaad als ik gewoon zo blijf rijden ?

ja.......je loopt risico dat de druk wat wegzakt in de handle....
In jou geval aangezien jou cbr van 2009 is zou ik het hele abs eraf slopen.
het is bij de sc59 jarenlang optioneel geweest dus makkelijk te verwijderen.
slangen kun je dan van een niet abs blade nemen.
rempomp en klauwen kun je her gebruiken.
Ik heb er ook aan gedacht maar bij mijne is het wettelijk niet toegestaan wege het bouwjaar.
Ik zou liever zonder doen...tc heeft ie niet dus als het abs eraf zou mogen was ik van al die electronische vangnet bullshit verlost.
veel gas en je trekt het wiel onder je reet vandaan of hijj smijt je eraf en hard remmen en je vliegt over de clippons....dat is wat je wil tenslotte.
zo n ding moet je een beetje zweet in de bilspleet opleveren af en toe vind ik... _O-
 
7 uur om remmen en abs pomp te ontluchten?

Hoe complex is dat systeem?
Dat kan wel kloppen ja. Ik heb destijds een presentatie bijgewoond op Lelystad met een hele rits dealers erbij, volgens mij hadden die het over een uur of vijf, daaromtrent. Dat zijn dan officiele werkplaatstijden... :X
Maar het is ook nogal wat: Motorfreaks - Honda C-ABS: epiloog - Ho maar
 
Vraag me altijd af hoe snel abs ingrijpt, en hoeveel motorrijders er baat bij hebben/het nodig hebben gehad. (Ikzelf heb overigens nooit abs gereden).
 
Vraag me altijd af hoe snel abs ingrijpt, en hoeveel motorrijders er baat bij hebben/het nodig hebben gehad. (Ikzelf heb overigens nooit abs gereden).
Mij heeft het een keer het vege lijf gered,een vrachtwagen dook plotseling naar links toen ik er met zo,n 200+
aan kwam,zonder ABS had ik het nooit gehaald en was ik geëindigd als een vlieg die te pletter word gereden.
Verder altijd motoren zonder ABS gereden,maar er zijn situaties geweest die ik heb meegemaakt waar ik het wel gehad zou willen hebben.
Dus ja het is een nuttige toevoeging,maar niet absoluut noodzakelijk.
 
ik rij nu 34 jaar en pas sinds een jaar of 6 met abs fietsen.
het heeft lang geduurd voor je in je hoofd kunt schakelen dat je harder kan remmen in de regen of op gladde ondergrond.
het punt waarop abs ingrijpt ligt ver weg en zeker op droge weg kom je er niet aan toe.
bij de strom 1000 heb ik op natte weg wel eens dat ie ingrijpt maar dat is vrij laat en vaak als ik al remmend van de weg een zandpad insla oid.
bij de blade verneem ik niet of ie ingrijpt omdat je het niet voelt in hendel of pedaal.
ik heb eens een remtestje gedaan met een maat (die overtuigd was dat ie het zelf beter kon dan een abs systeem) op natte klinkers met de blade tegen zijn sp1
vanaf 150 naar 0....dat scheelde een meter of 20 remweg.
abs voegd wat toe maar ik heb jaren overleeft zonder dus voor mij is het niet noodzakelijk.
 
Als ik dit lees hoe een abs systeem werkt en ontlucht moet worden op een fireblade is die motor bij mij af.
Eerst een honda met vtec waarbij kleppen stellen tijdrovend en duur is bij de dealer en dus nooit gedaan word.
En die motoren worden verkocht ,zonder gestelde kleppen dus tweedehands,,draai je als koper voor die dure kosten op.
Dan weer een superieur abs remsysteem met twee pompen aangestuurd door de ecu .
Honda verzint ze ook wel he,
Wat het nut ervan is ontgaat me even ,abs systemen zijn denk simpeler te maken.
Ik denk soms dat honda in hun ten toon spreiden van hun technische kunde wat ze ontwikkelen soms te ver doordraaft.
En daarbij onderhoud en makelijk te doen vergeet.
Ik zou me rot schrikken als ik 5 uur ontluchten van een abs systeem aan de dealer moet betalen,
 
Ja het is mooi al die technische hoogstandjes behalve als je er problemen mee krijgt,geef mij maar een motor van voor al die
fratsen,mijn motor heeft dat allemaal niet,ook hoef ik geen kleppen te stellen met mijn hydraulische klepstoters,heb ik een cardan fiets,
dus ook geen ketting meer te stellen en te onderhouden,geen injectie maar gewoon ouderwetse carbs,enigste wat ik doe buiten
de normale slijtage delen vervangen en de sapjes regelmatig verversen is probleemloos rijden,en dat doet de motor al 114000km lang
en loopt nog steeds als een nieuwe.
:Y:]
 
Ach het is net waar je interesse ligt, ik vind dat moderne spul veel makkelijker met disgnoses stellen. Ja je moet veel meer weten van de werking van alles om met de computer een goede diagnose te kunnen stellen.

Een foutmelding op de MAF betekend niet dat de sensor stuk is, hoewel dat bij garages vaak gewoon blind vervangen wordt. In ieder geval wel in de auto-wereld waarbij ik regelmatig met mijn beperkte kennis discussies win van de chef werkplaats bij een dealer. Ze kijken gewoon niet verder.
 
tsja weet je....natuurlijk kun je zonder alle fratsen maar ik heb er geen problemen mee.
Daarbij speelt onderhoudskosten/arbeidsloon voor mij niet want ik doe alles zelf.
de remmen doorpompen heeft me iets van 15 euro gekost aan materiaal.
Problemen heb ik nog niet gehad met het systeem ondanks wat je leest op het www van honda haters.
Nogmaals had ik de optie gehad met of zonder dan was het zonder geworden maar helaas is hier in de EU abs verplicht vanaf 2012 of 13.
Daarbij kun je als je tegen moderne electronica bent beter geen enkele fiets meer kopen want ze hebben allemaal hun fair share met rommel.
de blade is eigenlijk nog kaal met alleen abs en geen traction control,rijmodi,launchcontrol of quickshifter.
dessalnietemin heb ik er hoopjes lol van....vanochtend voor de warmte aan nog ff een stukkie weze rijden
20190724_094311.jpg
 
Als het er op zit en het werkt verder goed is er niks mis mee,ik ben meer van de klassiekers,en dan met name
2 takten,maar die zijn zo duur geworden dat het niet leuk meer is,dus dan toch maar een 4 takt en dan 1 die nog een soort van modern achtig is,
die nog oudere Japanse fietsen zijn ook leuk maar geven te veel problemen.Heel moderne fietsen zijn mij technisch te ingewikkeld,als je er wat aan heb moet je het wegbrengen tegen vaak behoorlijke kosten,ik moet er zelf aan kunnen sleutelen.
En als je heel diep in mijn hart kijkt dan vind ik een Engelse klassieker het allermooist ,maar ja duur en niet erg praktisch voor dagelijks gebruik.
 
Laatst bewerkt:
helemaal mee eens...
oude japanners vanaf eind jaren 80 wil prima maar ouder moet je eigenlijk niet gaan als je er veel mee wilt rijden denk ik.

wat moderne fietsen aangaat is het een kwestie van je huiswerk doen.
als ik omwille van uitlezen afhankelijk wordt van een dealer hoef ik die bepaalde fiets niet.
ik wil zelf redzaam zijn.
daarom brand ik mijn vingers ook niet aan moderne bmws (canbus) of ducatis om maar wat te noemen.
japanners gaat prima middels onboard diagnostics of het tooltje wat ik voor honda heb.
de enige storingen die ik gehad heb met modernere fiets waren met een vtr sp1 (stekkerverbinding uitgevogeld met multimeter) en een gsx1400 (verstopt benzinefilter (uitgevogeld door de galerijdruk te meten)
het valt dus reuze mee en ik denk dat de gemiddelde moderne fiets minder shit kent als een oudere carburateur fiets.
opletten bij aanschaf is naturlijk wel een must....
ik weet niet of ik mijn blade had gekocht als ie 10 jaar oud en met 40k kms erop zou zijn....
helemaal niet als je niks weet van de historie of hoeveel eigenaren hij heeft gehad.

oud engels is geweldig, ik ben al een jaar op zoek naar een norton commando maar kan slecht iets vinden wat in verhouding staat tot de prijs die ze vragen.
9 of 10 rug voor een ding waar plenty werk aan zit is mij wat te grijs......
 
Nou gisteren toch maar weggebracht naar pols motoren......😏...No comment..
Vandaag 9 uur eerst werk en nu nog steeds niks gehoord...
Ben benieuwd of ze wat vinden.
Verkoper had het over evt remvloeistof vernieuwen zo'n 6 uur en de montuur vertelde dat er 2,8 uur voor stond 🤔.
We zullen zien.....
 
Nou gisteren toch maar weggebracht naar pols motoren......😏...No comment..
Vandaag 9 uur eerst werk en nu nog steeds niks gehoord...
Ben benieuwd of ze wat vinden.
Verkoper had het over evt remvloeistof vernieuwen zo'n 6 uur en de montuur vertelde dat er 2,8 uur voor stond 🤔.
We zullen zien.....
Eigenlijk niet normaal,bij een gewone motor zonder ABS doe je het in 10 minuten met een pomp. :)
 
Nou het viel gelukkig mee..
250+ euries dus kan weer lekker knallen
Had eerst niet echt een goed gevoel van pols motoren, personeel vind ik niet altijd even vriendelijk behalve de oudere man...de eigenaar denk ik.
Maar nu ga ik toch zeker terug om mijn beurten daar te laten doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan