vragen dragstar zijspan

zo zit ie aan de voor kant vast..
hij is er nu ovrigens af want ik had de motor nodig om even snel op en neer te kunnen in de file..
thumbnail_IMG_5783.jpg
thumbnail_IMG_5784.jpg
 
Hoi.

Daar wordt ik al niet vrolijk van.
Dat bovenste "bevestigingspunt" met die hoeklijn kan niet, dat verdraaid en buigt dubbel als daar ook maar wat kracht op komt.

Het onderste punt kan ik slecht beoordelen, ik zie een lip met gaffel, dat kan ook buigen.
En dan dat "laswerk". 🙄

Helaas.

Groeten, Paul.
 
Dat bovenste punt is inderdaad nogal onhandig wat krachtenlijnen betreft.
Die hoeklijn plooit bij de eerste keer echt remmen. Waarom steekt dat zo ver uit? Waarom is er niet een koppelmoer voor die gaffel in de lengte in de hoek van de hoeklijn gelast , kort op het frame? Dat is nog steeds niet ideaal maar zeker sterker en beter in lijn met de belasting dan dit.
 
een lasmoer in de lengte is idd wel een goed idee!
want dan kan ik ook nog wat ruimte winnen.
hij steekt zover uit omdat ik anders mijn voet niet op de steun kan zetten.
die hoeklijn is 5mm dik, zou dat echt buigen in combinatie met de andere steunen?
 
Een hoeklijn geeft weinig weerstand tegen torderen. En als hij torst is buiging dichtbij.
Een ronde buis zou daar beter op zijn plaats zijn.En dat oogt doorgaans ook wat beter
 
De horrorscenario's van knikkende profielen ga ik die in mee. De voorwaartse krachten worden door de onderste twee bevestigingen opgevangen. Het zal waarschijnlijk wel bewegen. Een ronde buis of een koker met een ingelaste moer zou wel mooier zijn. Dan komen de krachten netjes in de lengte van het profiel.
Het laswerk, ach, je kunt aan de buitenkant niet zien hoe sterk een las is. En hier lijkt kwantiteit over kwaliteit te gaan.
 
nou.... ik geef niet graag toe... maarja.. als het niet anders is...
de beugels waarvan jullie hier zeiden dat het niks was.
is idd gebleken dat het niet werkt op een motor van 255 kg..
ik heb er 2 krom op een ritje van maar 7km.(zie foto)
het advies wat ik van de leveracier van de beugels kreeg, was ik ook niet echt blij mee; ik moest er oa maar een hechtje op leggen..
de beugels waren niet verdraaid! maar door het korte ritje wel verbogen.
overigens mijn eigen gemaakte(gelaste) beugels aan de voorkant zijn nog wel mooi recht.
de zin is nu wel een beetje weg zo.
Qua rijden is het me wel meegevallen hoe het aanvoelt een zijspan maar op deze manier wil ik er mijn vriendin en dochter er niet in zetten.
dus misschien... ooit.. het gaat iig niet op de quick en dirty manier
image2.jpeg

image1.jpeg

image0.jpeg
 
We zijn allemaal eigenwijs geweest. Maar daar leer je alleen maar van.
Nu een fatsoenlijk zwaar bracket in elkaar lassen op de middenbok of de voetsteun of allebei. En een fatsoenlijke bak, een Ural of Jupiter.
 
Zitten die klemmen nu op het frame van je bak?
Zo lijkt het een beetje op de foto's.

Edit; oh nee wacht, op groter scherm (en niet prultelefoon) is het meer de collector oid.
 
Laatst bewerkt:
Dat dikke stuk haal je uit die klem, je last het vast op een stuk buis, je last ook twee koppelmoeren dwars op de buis, zaagt de buis in de lengte door en je hebt een fatsoenlijke klem waar je die gaffel in kunt draaien.

Na montage daarvan en je eerste proefrit kun je de eerder genoemde zelfgemaakte bevestiging punten aan je motor gaan aanpassen omdat die dan krom zijn.
 
Zit er nu trouwens bij de voet (onder-achter) nu eigenlijk alleen zo'n klem?
Dat is nu juist het belangrijkste punt kwa krachten...

Ik heb hier ergens nog een link naar een oud topic van mij geplaatst, voor wat inspiratie. Waren misschien ook niet de meest fraai uitgevoerde koppelingen, maar het werkte wel.
Kun je die onder-achter echt niet ergens naar koppelen?

Doe anders eens wat foto's van dat gebied daar, dat de ervaren bouwers eens mee kunnen denken.
 
mijn aller eerste gedachte was om idd de voet steun achter te gebruiken maar dat is niet stevig genoeg.
en een middebok zit er helaas niet onder wel 2 kleine lippen van de vering in het midden,
maar dat is ook niet heel dik en de plaats voor een bout is er ook niet.

Die beugels zitten op het motor frame onder het zadel en onder de uitlaat.

wat bedoel je, hoe die beugel te maken?
waar zet je die koppel-moeren?
of bedoel je gewoon boven de buis 1 en er onder 1, want daar heb ik geen plaats voor.
boven zit iig het zadel in de weg, onder zou dat misschien nog wel lukken.


ik heb even vlug 3 fotos van internet gehaald van het frame en zijaanzicht
de bovenste schoor zat onder het zadel omdat ik bang was dat ik niet genoeg stevigheid had verder naar achter.
waar de voetsteun aan vast zit "beweegt ook een beetje als je er op gaat staan.. dat is maar een dun kokertje(omgezet plaatwerk)
dragstar 1100.jpg
frame dragstar1100.jpg
dragstar frame 1100 2.jpg
 
Met de voetsteunen ging ik uit van een normale motor waar de steppies zo'n beetje recht onder je kont zitten. Dat gaat hier natuurlijk niet op.
Maar ik zie wel mogelijkeden achter op het frame, waar die witte sticker op de onderste buizen zit. Daar kan je met twee klemmen een buis onderlangs maken.

1618470611187.png

Ik vind de twee bouten waar de framedeling zit ook heel interessant als basis voor een bracket.
 
Het is inderdaad nogal volle bak met uitlaten bij je voet.

Wat @halflive zegt. De aansluiting kan iig sowieso dan al niet torderen.
Weerszijden de onderste framebuis omklemmen en een koker er onder door tegen torderen. En een bruggetje/koppeling naar de framedeling om verschuiven van voor naar achteren tegen te gaan.

Maar er zijn ongetwijfeld nog meer mensen die wat concreter idee-en hebben
 
Ik zou een los subframe ( 1 buis)bouwen wat net onder de motor hangt. Voorste punt aan de blok bevestiging en achterste punt met een buisklem aan het frame, desnoods met een extra lip naar boven op de frame deling. Extra steunen naar de andere kant van het frame kun je altijd nog maken.

Edit: aan de voorzijde de buis door laten lopen met het frame mee tot net onder het balhoofd zodat je aan de voorkant ook een fatsoenlijk steunpunt hebt. Daar wel een brug naar de andere kant maken. Dat frame ziet er heel slap uit aan de voorzijde, zonder extra brug gaat het gegarandeerd flexen.
 
Laatst bewerkt:
Aan de voorkant zit ie iig ook vast aan de andere kant.
Achter kan ik niet links en rechts aan elkaar verbinden omdat daar de achterbrug tussen loopt.
De framedeling wil ik eigenlijk niet gebruiken omdat als ik zonder rij,
en daar iets zou laten zitten raakt dat de grond als ik een bocht maak.
maar ik ga dat toch nog een keer bekijken misschien dat ik iets naar boven kan.
Die beugel achter moest er ook af als ik solo rij.
Alles moet er naast/boven hangen of er heel makkelijk af te schroeven zijn.
en idd ik vind het frame ook niet zo heel sterk ogen :-/
 
Aan de voorkant zit ie iig ook vast aan de andere kant.
Achter kan ik niet links en rechts aan elkaar verbinden omdat daar de achterbrug tussen loopt.
De framedeling wil ik eigenlijk niet gebruiken omdat als ik zonder rij,
en daar iets zou laten zitten raakt dat de grond als ik een bocht maak.
maar ik ga dat toch nog een keer bekijken misschien dat ik iets naar boven kan.
Die beugel achter moest er ook af als ik solo rij.
Alles moet er naast/boven hangen of er heel makkelijk af te schroeven zijn.
en idd ik vind het frame ook niet zo heel sterk ogen :-/

tja , ziet er niet het gemakkelijkste frame uit om een hulpframe aan te hangen......optie , misschien naar iets ander op zoek gaan ??
 
alles kan...

maar wat niet zo goed samen gaat is zijspan rijden en solo rijden met dezelfde motor (tenzij je een schwenker bouwt),
anders wordt het een hopeloos compromis en zal je nooit het echt plezier van zijspanrijden gaan ervaren.

maar uiteraard staat het je vrij om dat zelf allemaal uit vinden en te ontdekken; ik was 12 jaar geleden ook heel eigenwijs en wilde solo en span kunnen rijden met dezelfde motorfiets. heb ik ook 1 seizoen gedaan, maar daarna het span dusdanig aangepast en steeds verder laten evolueren dat er geen weg meer terug was, maar daardoor kon ik het echte zijspan rijden wel steeds beter waarderen.

lees mijn eerste topic maar eens door, dan wordt het vanzelf wel duidelijker.

met een beetje geluk kan jij je dan met een uurtje lezen een paar jaar eigenwijzigheid besparen ;)
 
Aan de voorkant zit ie iig ook vast aan de andere kant.
Achter kan ik niet links en rechts aan elkaar verbinden omdat daar de achterbrug tussen loopt.
De framedeling wil ik eigenlijk niet gebruiken omdat als ik zonder rij,
en daar iets zou laten zitten raakt dat de grond als ik een bocht maak.
maar ik ga dat toch nog een keer bekijken misschien dat ik iets naar boven kan.
Die beugel achter moest er ook af als ik solo rij.
Alles moet er naast/boven hangen of er heel makkelijk af te schroeven zijn.
en idd ik vind het frame ook niet zo heel sterk ogen :-/
Ah ja, waar die fijne klemmen vandaan komen (iedereen weet wel waar die vandaan komen) ...... schermt altijd met "verwijderbaar"..... Ik vraag mij dan altijd af hoe veel mensen er nu werkelijk rond rijden met die "verwijderbare" zijspannen?

Heb er een keer 1 met de Zeelandiarun voor mij gehad waarbij de motor helemaal de verkeerde kant op zijn vlucht had (hing richting de bak) .....:X
 
alles kan...

maar wat niet zo goed samen gaat is zijspan rijden en solo rijden met dezelfde motor (tenzij je een schwenker bouwt),
anders wordt het een hopeloos compromis en zal je nooit het echt plezier van zijspanrijden gaan ervaren.

Ik denk dat dit de belangrijkste conclusie is.
 
Ah ja, waar die fijne klemmen vandaan komen (iedereen weet wel waar die vandaan komen) ...... schermt altijd met "verwijderbaar"..... Ik vraag mij dan altijd af hoe veel mensen er nu werkelijk rond rijden met die "verwijderbare" zijspannen?

Heb er een keer 1 met de Zeelandiarun voor mij gehad waarbij de motor helemaal de verkeerde kant op zijn vlucht had (hing richting de bak) .....:X
Volgens mij zijn de enige motoren die constructief een zinnig "verwijderbaar" zijspan hebben Russisch, En gelukkig gebruiken die niet van die maffe klemmen.
Toch kun je daar net zo goed vraagtekens bij zetten, want ondanks dat je in theorie dat span er in een kwartier vanaf kunt halen en de motor in essentie ook solo prima rijdt doet niemand dat, want 1) het is een ködtklus waarvoor je eigenlijk een paar man nodig hebt 2) na enige tijd zijspan rijden zijn je vanden zodanig vierkant dat je solo niet lekker mee rijdt 3)met zijspan wil je achter eigenlijk een ander achterband hebben ivm andere belasting en de enorme slijtage die de soloband er door krijgt en solo een lekkere zachte ronde, die met zijspan niet voldoet. Een wiel wisselen is natuurlijk ook snel te doen maar... 4) Voor zijspanrijden wil je vaak een iets kortere gearing hebben vergeleken met een solo. Op een Rus los je dat op in je cardan en natuurlijk kun je een cardan betrekkelijk snel wisselen maar....

Nou ja, als je toch alles moet wisselen en verbouwen dan is dat "verwijderbaar" dus in de praktijk te veel gedoe doe je dat nooit. Ik sluit me aan bij de uitspraken van @EHE en @Hellracer hierboven: Zijspan aan de zijspan motor laten. die daarvoor optimaliseren en als je toch solo wilt rijden dan moet er een solomotor naast.
 
Afneembaar zijspan gaat eigenlijk alleen fatsoenlijk met motoren van voor 1970. Russen, MZ en Jawa daargelaten. Bij Harlie is het ook wel te doen, maar dan heb je een compromis op het achterwiel.
Ik zou voor de Velorex er gewoon een Virago, Honda VT of een Intruder of zo bijkopen. Dan kan je hem fatsoenlijk aanbouwenm en vandaar uit verder ontwikkelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan