3D Printen

3D UCATI1199

Rookie
12 mrt 2015
7
0
Rijnsburg
Hi! 3D printen zit dik in de lift en een maat van me tipte me om er op dit forum een topic over te starten.

De 3D techniek is extreem handig voor het maken van één tot een paar heel specifieke onderdelen (er zijn natuurlijk ook altijd lui die dan meteen maar een hele motor uitprinten) uit een snel groeiende collectie van materialen (plastic, aluminium, staal, titanium, goud, zilver). Omdat de 3D print techniek zo gehyped wordt is de resolutie en bouwkwaliteit van geprinte onderdelen gestegen terwijl de prijs omlaag aan het gaan is.

Dit topic is bedoeld voor alle vragen die je hebt over de techniek, vette projecten die je tegenkomt of zelf doet en tips die je over het onderwerp hebt.

Weet je nog niet hoe het werkt? Check dan zeker even deze clip.
Als je iets wilt laten 3D tekenen, scannen en/of uitprinten check dan de links hieronder.

MakerPoint: de winkel voor 3D-printers, 3D-filament en 3D-scanners
Shapeways - Create Your Product. Build Your Business
Online 3D Printing Service | i.materialise
Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
3D tekening laten maken? | Productontwikkelaar | Ewaldson

full
 
Laatst bewerkt:
Een vraagje; Bij het printen op m'n A1 krijg ik deze lijn in een model. Het is een ronde vaas die hol is van binnen. Waar die rand zit gaat hij precies over van de de bodem naar alleen wanden.

11dc67305481d4964b46387ee0c10a20.png


Ik weet wat de oorzaak is; maar niet wat de oplossing zou moeten zijn. Het heeft te maken met de tijd die hij doet over een totale laag. Iets met krimpen/uitzetten doordat die eerste paar lagen er langer over doen. En vervolgens de wanden minder lang duren.

Het is zeer goed te zien op de A1; maar minder/bijna niet op de X1 carbon. De X1 carbon is sneller; en doet dus minder lang over deze zelfde lagen. (X1 doet 3u over het model; de A1 3u40min). Best een verschil.

Wat is nu de gouden oplossing? .. heb al gespeeld met wanddikte/infill. Maar geen resultaat te behalen hier. Maakt trouwens niet uit welk soort PLA ik gebruik. Bambu lab / Polymaker / Geetech / Esun. Resultaat is gelijk.

Eventueel zou het hele model op de zelfde snelheid kunnen.. maar dan doe je 20x zo lang over een model ineens. Dus dat is ook geen oplossing. Heb al heel reddit etc afgezocht.. maar meestal komt het neer op "pech; printer kan niet beter dan dit"
 
De binnenkant loop al iets schuin. Denk; misschien zie ik ergens een instelling over het hoofd. Maar bijv. zelfs spelen met de wall volgorde heeft geen resultaat. Of bijv. de onderste paar walls/bodem 100% massief zodat ze "steviger zijn" ook geen resultaat.

Die onderste paar lagen zijn ook niet eens massief.. 15% infill.

Is dit gewoon een tekortkoming van 3d printen? / De techniek?

Het is ook niet super storend en past eigenlijk prima in het design; daar niet van.
Maar streven naar perfectie is ook wel leuk..
 
Werkt hetzelfde.. dan maakt hij er nog steeds de rand van. Trouwens ook bij andere modellen die een laag hebben. En dan overgaan in muren.

Is gewoon een limiet van de printer lijkt het zo..
 
Een vraagje; Bij het printen op m'n A1 krijg ik deze lijn in een model. Het is een ronde vaas die hol is van binnen. Waar die rand zit gaat hij precies over van de de bodem naar alleen wanden.

11dc67305481d4964b46387ee0c10a20.png


Ik weet wat de oorzaak is; maar niet wat de oplossing zou moeten zijn. Het heeft te maken met de tijd die hij doet over een totale laag. Iets met krimpen/uitzetten doordat die eerste paar lagen er langer over doen. En vervolgens de wanden minder lang duren.

Het is zeer goed te zien op de A1; maar minder/bijna niet op de X1 carbon. De X1 carbon is sneller; en doet dus minder lang over deze zelfde lagen. (X1 doet 3u over het model; de A1 3u40min). Best een verschil.

Wat is nu de gouden oplossing? .. heb al gespeeld met wanddikte/infill. Maar geen resultaat te behalen hier. Maakt trouwens niet uit welk soort PLA ik gebruik. Bambu lab / Polymaker / Geetech / Esun. Resultaat is gelijk.

Eventueel zou het hele model op de zelfde snelheid kunnen.. maar dan doe je 20x zo lang over een model ineens. Dus dat is ook geen oplossing. Heb al heel reddit etc afgezocht.. maar meestal komt het neer op "pech; printer kan niet beter dan dit"
Voor de duidelijkheid: is het die grote duidelijke overgang of die kleine overgang, +-1 cm hoger?

Snelheid is niet je nr 1 oorzaak.
De x1 heeft een behuizing en betere koeling van het filament.
Print eens met de A1 op een lagere temperatuur. (Stappen van 5 graden) en zet de temperatuur van je plaat 5 graden hoger.

Met welke temperaturen print je nu?
Welke slicer gebruik je?
Wanddikte/infill zou geen verschil mogen maken.

Post ook eens je .stl file, misschien is er daar één probleem.

De opmerking : "pech joh, de printer kan niet beter" is vaak omdat mensen te weinig kennis hebben of niet te veel tijd willen steken in de beste resultaten.
 
- De bodem is +-4mm dik; en dan gaat hij richting het printen de muren.
- Het materiaal is Bambu Lab matte PLA in dit geval; print temp staat op 240c (is een standaard profiel vanuit Bambu lab zelf voor dit filament).

Zou een lagere temperatuur gunstig effect hebben zodat hij minder kans krijgt om te vormen (krimpen/uitzetten).

Soortgelijke settings zitten niet in Bambu Slicer; ook al even gezocht online naar iets wat erop leek.
 
- De bodem is +-4mm dik; en dan gaat hij richting het printen de muren.
- Het materiaal is Bambu Lab matte PLA in dit geval; print temp staat op 240c (is een standaard profiel vanuit Bambu lab zelf voor dit filament).

Zou een lagere temperatuur gunstig effect hebben zodat hij minder kans krijgt om te vormen (krimpen/uitzetten).

Soortgelijke settings zitten niet in Bambu Slicer; ook al even gezocht online naar iets wat erop leek.
240 lijkt me echt veel, zelfs voor een gemodificeerde PLA.
Het print wel snel op die temp.
Probeer eens 230 of 225.
Een lagere temp zorgt vaak voor minder krimp bij het afkoelen.
Hoe kleiner het verschil in print temperatuur en omgevingslucht hoe kleiner de krimp.
En deze setting?



IMG20240119193555.jpg
 
Yes; die zit er wel op. Maar heet in BB "order of walls"

Kan je kiezen tussen Inner/outer - outer/inner - inner wall/outerwall/inner wall.

Vind trouwens ook die temperaturen hoog voor filament.. maar schijnt dat dat weer moet voor de snelheid. Kan het eens proberen op -10 graden.
Edit: Zat verkeerd te kijken.. hij staat op 220.

Heb nu de bodem dunner gemaakt; en Filets gebruikt van binnenuit. Dat is natuurlijk een oplossing maar niet "de" oplossing voor het probleem.
 
Laatst bewerkt:
misschien een idee om een schuine rand aan de binnenzijde toe te voegen?
Dat het een soort verloop wordt?
Dit is dus de oplossing.. de bodem omlaag brengen en toch wat body voor sterkte geven d.m.v. een filet.
Hele rand is verdwenen aan de buitenkant. Zit nu op een plek waar je hem niet ziet; want is toch al een overgang.

Heb nog gekeken hoe anderen dit doen.. maar die gebruiken ook vaak een "Design keuze" om eromheen te komen. Of maken er juist gebruik van in het design.

Nog zitten spelen met temperatuur/infill/wanddikte.. maar dat maakt geen verschil. En de snelheid van iedere laag gelijk trekken met de "langzaamste" laag is ook geen optie.. want dan duurt het model te lang om te printen.
 
@Chris ofc het zou kunnen dat dit effect optreed op dezelfde manier als "sink marks" in spuitgietproducten.
Heb je een grote massa achter een dunne wand, dan kan door het verschil in krimp een hele duidelijke soort van verzakking in het oppervlak ontstaan. In je gelinkte reddit-topic wisten mensen dit probleem ook op weten te lossen met een dikkere wand, wat dan ook logisch lijkt.

1705913052874.png
 
Dit is dus de oplossing.. de bodem omlaag brengen en toch wat body voor sterkte geven d.m.v. een filet.
Hele rand is verdwenen aan de buitenkant. Zit nu op een plek waar je hem niet ziet; want is toch al een overgang.

Heb nog gekeken hoe anderen dit doen.. maar die gebruiken ook vaak een "Design keuze" om eromheen te komen. Of maken er juist gebruik van in het design.

Nog zitten spelen met temperatuur/infill/wanddikte.. maar dat maakt geen verschil. En de snelheid van iedere laag gelijk trekken met de "langzaamste" laag is ook geen optie.. want dan duurt het model te lang om te printen.

Ik wilde net roepen, "minimal layer time"... maar daardoor wordt de boel inderdaad trager.
 
@Chris ofc het zou kunnen dat dit effect optreed op dezelfde manier als "sink marks" in spuitgietproducten.
Heb je een grote massa achter een dunne wand, dan kan door het verschil in krimp een hele duidelijke soort van verzakking in het oppervlak ontstaan. In je gelinkte reddit-topic wisten mensen dit probleem ook op weten te lossen met een dikkere wand, wat dan ook logisch lijkt.

Bekijk bijlage 1965983
Ja dit gebeurt er idd ook. Dus bijv. zo'n filet wat @daan96 aangaf is de oplossing. Dan maak je ook dat verschil groter qua dikte en lost het op die manier op.
 
Zoek eigenlijk iets van olie om de Linear rods te smeren / wat olie bij de Idley Pulleys te doen.

Welke hebben jullie daarvoor in huis? Gewone naaimachine olie? of echt specifiek iets.
 
Dan zou je eens naar Bambu Lab kunnen kijken. Zijn gebruiksvriendelijk / weinig instellen om hem werkend te krijgen.
Voor dat soort kabelgeleiders wil je wel minimaal PETG printen.. En dat kan wel voor kleinere onderdelen op die wat goedkopere machines.
En anders even in een kast zetten zodat er geen tocht is; dan is het ook goed te doen.
 
Of anders gewoon een Ender 3 series (neem dan 1 met auto-bed levelling). Een grote community en die van mij werkte ook gewoon perfect uit de doos. Wel maar 1 kleur tegelijk (dus spoel wisselen) en de snelheid ligt ook niet zo hoog maar als dat niet van belang is zit je wel op minder dan de helft van de prijs van een Bambu lab.
 
Terug
Bovenaan Onderaan