Logo 3D printen, een experiment

Kizmiaz

Born to be mild
20 aug 2020
804
983
Limbürg
Voor mijn kleine Kawa wou ik custom logootjes op de tank. Voor de look, en om te kijken of het kon. Voor wie dit ook wil, of interessant vindt, hier een klein verslagje.

Ik hou wel van matzwart, en een ruige blackletter leek me daar wel bij passen. De tank en zijkapjes heb ik netjes matzwart gespoten, en heb twee logootjes gemaakt. "Kawasaki" voor op de tank, "250cc" voor op de zijkapjes (aan de wereld duidelijk maken wat een krachtig monster dit is!). Ze bestaan uit twee lagen: het rode is de onderkant, wat tegen de tank/zijkapjes komt en de letters verbindt. Het zwarte is wat "uitsteekt" en het daadwerkelijke logo vormt:

Screenshot 2020-11-16 at 10.59.57.png


Screenshot 2020-11-16 at 11.00.16.png


De kleuren zijn ter illustratie, het uiteindelijk ding wordt geheel zwart. Ik heb gekozen voor het materiaal PLA, wat veelgebruikt is en (anekdotisch) schijnt het tegen benzine te kunnen. Niet dat ik van plan was zoveel te knoeien, maarja, je weet maar nooit. Het grote voordeel van PLA is dat het buigzaam wordt als je het warm maakt, wat belangrijk is om het logo precies te vormen naar de curve van de tank.

"Zijaanzicht" van het bestand wat uiteindelijk naar de printer gaat:

Screenshot 2020-11-16 at 10.56.54.png


Na het printen heb ik het oppervlak licht geschuurd om de oneffenheden van het printproces wat weg te halen:


IMG_4170 2.JPG


Daarna witte verf erop. Ik heb "gestempeld" met een kwast, met Montana spuitbusverf (in een bakje gespoten eerst). Dit gaf een wat grof effect, wat voor mij prima was, maar ik wil het nog wel eens proberen met een (inkt)rollertje om te kijken of het dan strakker wordt.


IMG_4171 2.JPG


Twee laagjes erop:

7047245C-B6E7-488B-80E0-9F45B5DFDFFB 2.JPG


Na het drogen van de verf heb ik de logootjes in een bak met heet water gelegd (op een temperatuur die wetenschappers zouden aanduiden met "nét slurpbare thee"). Daar werden ze goed zacht van, waarna ik ze tegen de tank kon drukken zodat ze precies de juiste worm kregen.

Ik heb ze vervolgens met een goeie lijm vastgemaakt op de tank, omdat dit logo zich niet leent voor schroefgaatjes. Bovendien was dit het snelste klaar ;-)

IMG_4175 2.JPG


IMG_4191 2.JPG


Toen het allemaal goed vastzat en de lijm gedroogd was, zag ik dat hij op de tank net niet overal lekker aansloot. Halve millimeter tussenruimte bij de uiteindes. Dit was makkelijk opgelost door er even met de föhn op te blazen, waarna 'ie weer soepel werd en zo helemaal aangedrukt kon worden. Hij zit daar natuurlijk niet echt vast (ik wou geen lijm ertussenuit geperst hebben, dus ben niet tot aan de randjes gekomen met de lijm). Maar op deze manier blijf je er in ieder geval niet achter haken, en zit het er erg strak uit.

Het ding is 2,5mm dik, overigens.

IMG_4277 2.JPG


Ik ben erg blij met het eindresultaat. Een custom logootje precies in de stijl die ik wil, en mijn kleine wannabe-monster heeft precies de look die ik wil:
IMG_4273.jpg
 
Leuk gedaan, ben wel benieuwd hoe lang het goed blijft aangezien PLA niet heel goed tegen de zon kan. Mogelijk had PETG hiervoor beter geweest, maar aangezien het geen krachten hoeft te weerstaan zal het wel meevallen.

De twee kleuren had je eventueel in 1 print kunnen doen zie voor meer informatie: Hier.
 
Als het aansluit zou je natuurlijk ook veel minder lijm kunnen gebruiken. En dan eerst op het logo smeren die je er daarna tegenop plakt.
De lijm zat op beide oppervlaktes: het logo en op de tank. Het lijkt misschien dik op de foto, maar dat viel wel mee. Het zit helemaal vast, en er is geen lijm geknoeid, dus deze ongeduldige harrie is er blij mee :-)
 
Leuk gedaan, ben wel benieuwd hoe lang het goed blijft aangezien PLA niet heel goed tegen de zon kan. Mogelijk had PETG hiervoor beter geweest, maar aangezien het geen krachten hoeft te weerstaan zal het wel meevallen.

De twee kleuren had je eventueel in 1 print kunnen doen zie voor meer informatie: Hier.
Ah, thanks voor de tip. Ik had nog overwogen om het in twee gedeeltes te doen (zwarte onderlaag, witte letters) die dan ineen te laten klikken en/of lijmen, maar ik wou echt alléén de toplaag wit hebben.

PETG heb ik niet gebruikt omdat ik die niet vormbaar kreeg met de tools die ik voorhanden had (heet water en een föhn, haha). Ik ben ook wel benieuwd hoe lang 'ie het uithoudt. De fiets staat binnen, en krijgt dus alleen zonlicht tijdens het rijden. Gelukkig zou wat aftakeling alleen maar toevoegen aan het ruige uiterlijk ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan