Zwarte Guzbak uit Rottjeknor; the sequel....

Zit maar een beetje te narren hoor... maar ik heb in princioe niets met de nul te maken...
Omdat de motor via een frequentieregelaar gevoedt wordt die 1 fase binnen krijgt. Moet de motor in driehoek worden aangesloten op alleen de 3 fases en aarde zoals die uit de regelaar komen.
 
Wat een discussie om niks zeg. De drie fasen uit de frequentieregelaar moeten op de moter van de boormachine worden aangesloten. Welke fase waar op de motor wordt aangesloten en met wat voor kleur ook is totaal onbelangrijk, in het ergste geval draait de motor de verkeerde kant uit. In dat geval moeten er alleen even twee fasen verwisseld te worden.
 
Wat een discussie om niks zeg. De drie fasen uit de frequentieregelaar moeten op de moter van de boormachine worden aangesloten. Welke fase waar op de motor wordt aangesloten en met wat voor kleur ook is totaal onbelangrijk, in het ergste geval draait de motor de verkeerde kant uit. In dat geval moeten er alleen even twee fasen verwisseld te worden.
maar welke dan???? O-)
 
Het is hier wat stilletjes... voornamelijk omdat het wat koud was om aan de motor te werken....

Wel is inmiddels het oud ijzer voorzien van eem stevige frequentie regelaar en volledig in bedrijf gesteld
Bekijk media item 1358780
En het eerste poging tot probeersels is ook gedaan...
En zoals ik tegen mijn dochter zei... met een boorkolom kun je gaten boren.....
Met een freeskolom kruisjes zetten
Bekijk media item 1358781
Inmiddels loopt de temperatuur ook weer op en hoop ik komend weekend aan het achterwiel te beginnen
 
Die frequentie regelaars, bouw je die zelf op? Ik heb een draaibankje (Ferm MD500) en sta nu best vaak V-snaren om te zetten. Ik zou best wat meer info willen, er zit een 230V motortje op.
 
Nee, sorry die koop ik.. in geval van de draaibank omdat de originele electronica overleden was.. In geval van deze freesbank omdat daarvoor een drie fase voeding nodig is... en ik geen 3 fase 380 in de schuur heb.

Er zijn ook wel frequentie regelaars voor 1 fase systemen maar in ieder geval van de fabrikant waar ik nu een beetje ervaring mee heb (Teco) zijn die wel duurder... Een 1 fase motor is misschien moeilijker te regelen...

Mijn beide machines draaien nu wel gewoon op 230 volt maar dan 3 fasen.. de regelaar verzorgt de omvorming van 1 fase naar 3.

Bij de draaibank is hiervoor niet alleen een regelaar geplaats maar ook de motor vervangen door een 3-fase exemplaar. Voor de freeskolom was dit niet nodig hiervan was de motor geschikt voor zowel 230 als 400 volt dus daarvan heb ik alleen de schakeling van de motorspoelen gewijzigd
 
Laatst bewerkt:
De enige wijziging nodig in de motor is overzetten van ster naar driehoekschakeling van de spoelen waardoor de stroom over de spoelen bij 230 gelijk is aan 400 (ofzo..... weet niet precies hoe het zit, heeft te maken dat bij krachtstroom alleen de lijnspanning 400 volt is; de afzonderlijke fases zijn gewoon 230) De meeste krachtstroom motoren kunnen dus zowel met 400 als 230 volt gevoed worden zolang het maar 3 fases zijn.
Bekijk media item 1358782
Bekijk media item 1358783
 
Ps, het vermogen bij 230 volt is exact gelijk als bij krachtstroom, alleen het amperage gaat fors omhoog, dus je moet wel zeker weten dat je groep dat kan hebben..... De freeskolom is bij 380v 2amp en bij 220 3,4amp (gegevens motorplaatsje, zal bij de huidige 230/400 een vergelijkbaar flink verschil zijn)
 
Ik heb wel krachtstroom, maar het (gekregen) draaibankje is 230V. Lasapparaat en compressor draaien op 380V.
 
3 fase aansluiting is prima.. de Teco serie die ik gebruik is leverbaar met zowel 3 fase in als 1 fase in en 3 fase uit
 
ps, ja het klopt dat er 1 handwiel van de kruistafel is.... anders had ik wel een heel groot stuk uit de werktafel moeten zagen.... daar wil ik tzt nog een kleiner handwieltje voor draaien...
 
nee, dat is geen optie, dan wordt de werkhoogte op de kruistafel onhandig hoog. En dat stuk werkbank is gewoon bruikbaar: is kwestie van kruistafel opzij draaien.. ik heb gewoon maar heel weinig ruimte in dat hok en de kolom staat zo praktisch mogelijk... de kruistafel kan maximale uitslag maken beide kanten op tijdens het gebruik.. als ik de kruistafel helemaal naar rechts draai (boven de werkbank en bijna tegen de bankschroef) dan kan de kastdeur naast de kolom open.... wil ik de ruimte rond de bankschroef goed kunnen benutten dan draai ik de kruistafel strak tegen de kolom aan en uiterst links.

Is in de beperkte lengte van de schuur de mooiste werkbare oplossing waarbij de werkhoogtes redelijk normaal zijn en zowel de werkbank als de freeskolom volledig bruikbaar zijn.
 
genoeg geneuzel over dikke apparaten die ik voorlopig toch niet weet hoe te gebruiken en terug naar het echte werk....

schokbreker los...
Bekijk media item 1358810
uitlaat eraf
Bekijk media item 1358816
dan cardanhuis los.... klwine tegenvaller dat de as aan het cardan blijft zitten en uit de kruiskoppeling schuift.... dat wordt dalijk lastiger terugfrommelen...
dan achterwiel eruit kantelen,,,, cardan en as terug hangen en motor veiligstellen...
Bekijk media item 1358821
dan een middagje vloeken schelden en vooral de groene zeep vergeten......
Bekijk media item 1358807
anyways... velg beetje bijwerken, zitten wat beschadigingen aan en er roesten wat nippels... dan de speciale tape erin.... een tubeless ventiel.... en dan zou zonder binnenband de nieuwe grotere band er omheen moeten kunnen....
Bekijk media item 1358811van 175/50 naar 175/60, de laatste is net een cm kleiner als de originele 18 inch band waar ik jaren mee gereden heb en waarmee ik alleen helemaal bovenin wat issues had.. dit is net iets kleiner en er is inmiddels ook weer een hoop werk aan de carburateurs gedaan...

wil het gewoon even proberen... want 6-7000 toeren bij vlot doorrijden op de snelweg (120-130) vind ik echt teveel...
 
Laatst bewerkt:
En als je dan de zeep een keer NIET vergeet.....

Dan gaat het ineens een stuk vlotter... en zit eigenlijk vrij snel de andere band eromheen...
Bekijk media item 1358828
tubelles is niet gelukt... de tubelessventielen die ik heb passen simpelweg niet door het gat in de velg... en omdat ik het voor nu veel belangrijker vind om te zien of e.e.a past en het gewenste effect heeft heb ik gewoon direct de binnenband teruggestopt...

Morgen maar eens kijjen of het allemaal een beetje past... rekenen... meten
.. en inschatten... niet mijn sterkste punten... ben er meer eentje van de trail and error.....(lots of errors....)

Voor nu vind ik het er best oke uitzien
. De band is niet extreem hoog in verhouding met de velgmaat... ik vind het nog steeds een mooi wieltje zo
 
Ps... als je de vele discussies online over het tubeless maken van draadspaakvelgen een beetje kent dan is er ook een flink "kamp" wat zegt dat je een velg niet veilig tubeless kan maken als er geen 2e binnenrandje inzit om de hiel op zijn plaats te houden bij drukval of zware zijdelingse belasting.... en als je dat aanhoudt had het met deze velg gewoon helemaal niet gekund... die is compleet glad naast de ziel..
 
Ps... als je de vele discussies online over het tubeless maken van draadspaakvelgen een beetje kent dan is er ook een flink "kamp" wat zegt dat je een velg niet veilig tubeless kan maken als er geen 2e binnenrandje inzit om de hiel op zijn plaats te houden bij drukval of zware zijdelingse belasting.... en als je dat aanhoudt had het met deze velg gewoon helemaal niet gekund... die is compleet glad naast de ziel..

Dat "kamp" is gewoon de theorie/ literatuur.
Dat randje is best belangrijk in de bochten.

Wat is er mis met een binnenband?
 
Dat "kamp" is gewoon de theorie/ literatuur.
Dat randje is best belangrijk in de bochten.

Wat is er mis met een binnenband?
Helemaal niets behalve de veel ruwere afwerking aan de binnenzijde van tubelessbanden waarvan wordt gezegd dat daardoor je binnenband te warm kan worden.... de online discussies daarover zijn bijna net zo verhit als wel of niet tubelees maken van velgen zonder hump.


Grappige is overigens... achter zit er geen... in de voorvelg zit ie maar aan 1 kant
 
Terug
Bovenaan Onderaan