Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

Hier komen die van mij vandaan. Met verzenden niet goedkoop maar toen der tijd geen andere keuzes. Wellicht kan je nu zoiets bv ook op Ali vinden.
Die van mij zijn over zodra ik nette afdichtingen kan vinden voor het gat wat overblijft. Ik heb een andere oplossing gevonden die ik persoonlijk mooier vind.

Yamaha MT-09 2021 | Product List | TST Industries
Ah TST Industries :) die hebben mooi spul, dank!
 
De eerste 150 km staan erop, stuurt erg makkelijk.
IMG20240406150520_BURST000_COVER.jpg
 

Bijlagen

  • IMG20240406150539.jpg
    IMG20240406150539.jpg
    889,8 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Vandaag eerste ritje naar de Biker Ranch in Eifel gedaan. (En de bochtjes in de buurt natuurlijk!) *O*
Was al vergeten hoe het het voelde om het zo warm te hebben/te zweten tijdens het stilstaan met de motor. :+
Zeker voor herhaling vatbaar! :Y
20240406_175820.jpg
 
Dit is de eerste MT09 (en nieuwe motor) die ik rijd, het vorige model heb ik wel op proefgereden, de zitpositie van het 2023 was voor mij iets comfortabeler (iets meer rechtop) maar deze zit gewoon goed, na 150km voelde het zadel wel wat hard aan maar ik weeg dan ook 110kg. Vooral de standaard cruisecontrol is erg prettig omdat mijn rechterhand vrij snel wat gevoelloos wordt, en natuurlijk het display ziet er een stuk beter uit in vergelijking met model 2023.
 
Dit is de eerste MT09 (en nieuwe motor) die ik rijd, het vorige model heb ik wel op proefgereden, de zitpositie van het 2023 was voor mij iets comfortabeler (iets meer rechtop) maar deze zit gewoon goed, na 150km voelde het zadel wel wat hard aan maar ik weeg dan ook 110kg. Vooral de standaard cruisecontrol is erg prettig omdat mijn rechterhand vrij snel wat gevoelloos wordt, en natuurlijk het display ziet er een stuk beter uit in vergelijking met model 2023.
Ah, oké.
Ja, zithouding is wat ik zo hoor het grootste verschil. Heb op mijn 21-model lagere risers gezet, dus dat gaat al iets die richting op.
 
2 vraagjes!

Ik heb een 2021 MT09, en wil graag een beter zadel halen i.v.m comfort.
Ik lees veel conflictende dingen over Bagster Ready Luxe zadel, en een Yamaha comfort Seat.
Wat raden jullie aan, en waarom?

Tweede vraag, is er iemand hier die een Garmin Zumo XT(2) op zijn MT09 heeft gemonteerd, en hoe heb je dat gedaan?
Ik navigeer nu met Calimoto, maar zou t liefste gewoon een decent GPS systeem hebben. Voornamelijk omdat Calimoto alleen engels gesproken turn-by-turn voice prompts heeft. Nu is dat geen ramp, maar het constante butcheren van Nederlandse/Duitse straatnamen is wel ergerlijk XD
De Beeline moto 2 zit er aan te komen welke wel interessant is, maar dan moet je weer een abbonement hebben voor gesproken navigatie aanwijzingen.
 
Ik heb bij de aanschaf van mijn '21 gelijk een comfort seat aangeschaft. Na een paar ritjes is hij alweer verkocht. Voor mij zat hij nog slechter dan het standaard zadel. Ik ben met een tweede zadel zelf aan de gang gegaan en ben nu bijna zover dat ik iets heb waar ik denk ik wel blij van wordt. Daar zal nog iets met een dekje etc aan gedaan moeten worden door Tygerleathers ofzo. Al met al ook niet gratis dus. Van Bagster heb ik meerdere positieve verhalen gehoord en ik weet dat je er ergens mee kan proefrijden. Dat zou ik dus proberen of ergens iemand vinden die nog een comfort seat heeft en daar mee proefrijden
 
Sinds vandaag triggered mijn voetrem mijn remlicht niet meer, remhendel triggered het remlicht nog wel. Iemand enig idee waar dit aan ligt?
 
Sinds vandaag triggered mijn voetrem mijn remlicht niet meer, remhendel triggered het remlicht nog wel. Iemand enig idee waar dit aan ligt?
Aangezien je remhendel nog wel je remlicht activeert, werkt je remlicht nog wel dus vermoed ik een los contact / draadbreuk in de verbinding voetrem - remlicht 🤔
 
Aangezien je remhendel nog wel je remlicht activeert, werkt je remlicht nog wel dus vermoed ik een los contact / draadbreuk in de verbinding voetrem - remlicht 🤔
Opgelost! Veertje bij voetrem zat los, weer vastgemaakt en het remlicht springt weer aan. Bedankt.
 
Vandaag eerste ritje naar de Biker Ranch in Eifel gedaan. (En de bochtjes in de buurt natuurlijk!) *O*
Was al vergeten hoe het het voelde om het zo warm te hebben/te zweten tijdens het stilstaan met de motor. :+
Zeker voor herhaling vatbaar! :Y
Bekijk bijlage 1992760
Bandje ziet er mooi uit zo ;) Toen ik vorig jaar een weekje Elsas, Eifel, Schwarzwald en mijn thuisland Zwitserland deed begonnen ze ook lekker te plakken en reed ik de voorband ook weer eens bijna op de rand :] maar de Bridgestone S22 was achter na 4000 km wel op...

Vandaag haal ik de MT op met frisse Michelin Road 6. Ik heb er goede dingen over gelezen maar ben erg benieuwd hoe ze zijn bij sportief rijden. Misschien gaan ze bij warme temperaturen wat eerder glijden maar we gaan het zien. Doel is wel om meer kilometers te maken met die band met hetzelfde stuurplezier. Met hemelvaart ga ik weer richting de Eifel via het Schwarzwald en dan zal ik weten of het de goede keuze was :Y

fe06a9db-541f-44ba-9902-5fc926a9e18f.jpg
 
Ik was vorige week trouwens een weekje in NL en kon bij Yamaha Europa de nieuwe MT-09 bekijken (SP versie). Ik vind hem in het echt wel mooier dan mijn 2022 versie (heeft meer MT10 trekjes gekregen) en denk ook dat de zithouding een hele verbetering is. Wat meer druk op de voorkant.

Maar vandaag haal ik de mijne met frisse bandjes EN lagere risers van Gilles Tooling op. Stuur zou nu plusmin 2 cm lager zijn en iets meer naar voren. Ik hoop dat daarmee het gevoel van de voorkant wat beter is. Het was wel lastig met montage omdat de stuurarmaturen en de tank bij uitslag in de weg zit. Bij het 2024 model is de tank ook lager waardoor het stuur ook ca. 35mm lager kan zijn...
 
Stuur is nu 20mm lager en staat ietsje meer naar voren vanwege de knoppen op het stuur.
Het lijkt weinig maar de zit is merkbaar wat meer voorover op het stuur. Nu maar eens wat kilometers maken en kijken of het gevoel (druk) voor de voorkant ook beter is geworden :]

Wat betreft de Michelin Road 6: ik had een wat tragere instuurreactie verwacht in vergelijking met een sportband maar hij stuurt nog steeds zeer lichtvoetig. Ik heb zelfs het gevoel dat ie met insturen iets meer de bocht invalt. Maar ik heb de eerste kilometers uiteraard niet te gek gedaan dus ik zal er wat langer mee moeten rijden.
 
Misschien gaan ze bij warme temperaturen wat eerder glijden
Yep dat is mijn ervaring ook met sport/tour banden met (flink) hogere temperaturen.

En verder, sturen de meer tour banden iets minder vlot in, maar dat vond ik eigenlijk wel meevallen.
Grootste verschil vond ik dat als je bocht uit te lomp op het gas gaat, je voelt dat ie naar buiten glijd(een beetje he, geen meters haha).
 
En? En? ……….. vertel!
In het kort: positief!

Wat langer;
Demoride begon om 10.00 uur, maar werd aangeven dat je (ruim) op tijd moest komen om je in te schrijven.
Dus ca. 20 over 9 was ik er al, maar toen stond er al aardig wat volk om zich in te schrijven.
Maar pas na half 10 werden de inschrijfformuliren uitgedeeld, en kon iedereen tegelijkertijd inschrijven.
(Dus voor niks zo vroeg gekomen, haha.)
Wat blijkbaar niet bij iedereen goed viel. Een gast liep kwaad weg, want hij was blijkbaar 1 van de eerste aanwezig, maar anderen waren
sneller met invullen en konden met de eerste groep mee. En hij pas later!! (moet ie maar sneller schrijven,haha)

Bij het aangeven welk type je wilt rijden, MT-09 natuurlijk, stond alleen het 23 model er bij????
Ja, dat was niet de bedoeling, gen 3 heb ik zelf al.
Blijkt dat die eigenlijk niet bij de demoride dag hoorde.
Dus gevraagd of ik daar dan gewoon op mag proefrijden. Dat was geen enkel probleem! Top Gebben Motoren.
Mooie is, later hebben ze hem bij het inschrijfformulier op gezet, een konden anderen er ook mee rijden.(dankzij mij dus......., geintje)

Nou, het rijden dus:
Het grootste verschil is dus inderdaad de zithouding.
Het plaatje wat Pterke gepost heeft, zo voelt het dus ook exact. Knieen net een fractie meer gebogen en stuur ietsjes dichterbij.
Nu moet ik wel zeggen dat toen ik weer overstapte op mijn eigen motor het geen wereld van verschil was.
Wat natuurlijk te maken kan hebben dat ik lagere stuur risers heb.

Puur motorisch zit er geen verschil tussen gen3 en gen4( of ik merk het niet)
Zit wel een andere quickshifter op, bij normaal schakelen lijkt ie nog soepeler te werken dan de vorige.
Je kan nu ook opschakelen bij gas los, en naar beneden met gas erop. Dat vond ik eigenlijk beide niks.
Maar ik zie dat nut er niet van in, dus dan vind je het misschien bij voorbaat al niks?

Het rijwielgedeelt/vering is gewoon goed voor een (middenklas) naked. Vraag me af of voor mij het wel nodig is om de SP versie te kopen.En nee, ik rijd niet langzaam door bochten.
Ik vond tijdens de proefrit niet dat ik op de grens van de motor zat.
Dat zat ik destijds tijdens de proefrit op het 2018 model al wel. En eigenlijk de 2018 SP die ik had, voelde minder vertrouwd dan de standaard 2024 model.
Yamaha heeft een (hele)grote stap gezet van gen2 naar gen3. En gen4 is daar op verder gegaan.

Scherm; tja scherm is groter en duidelijker en dan vast ook beter. Maar van mij hoeft het niet, doe mij maar gewoon een echte toerenteller en dan een 2 inch schermpje voor snelheid en tankinhoud.....
Maarrrrrrr, als je via je telefoon navigatie erop kan zien is dat wel weer een grote plus! Vraag me wel af of dat ook met routes kan of alleen van A naar B.

Dan wat kleine dingetjes;
> knipperlichtschakelaar is anders dan je gewend bent. Het is een soort wipschakelaar, maar denk dat ik daar wel aan kan wennen.
Voor mensen met meerdere motoren wordt het een ergernis denk.
En het automatisch uitschakelen is top, dat moet eigenlijk elke motor standaard hebben.Mijn FZ750 uit 1985!!!! had dat al.
> jiffy uitklappen is ruk, dat pootje is te kort om blindelings met je voet te vinden.
> ohja uiterlijk, en dan voor de meeste de koplamp. Ach kijk eens langer dan 10 seconden naar de KTM 990 of 1390 en je krijgt kotsneigingen. Dan zijn de gen3 en gen4 foto modellen!
> het lijkt iets heel kleins en onbelangrijk maar het zijn de kleine dingen die het soms doen; de plek van het slot om het zadel los te maken. Ik hoef nooit meer een motor die dat slot aan de onderkant heeft....
> Cruise control is nu voor het standaard model, dus niet enkel voor de SP.
> Levertijd, tja... als je de SP versie wilt kan je dit seizoen gewoon op je huidige motor rijden
> Prijs; hmm, mijn eerste SP was goedkoper dan de huidige normale. Mijn baas maar weer om loonsverhoging vragen onder motto: tja inflatie bijbenen hé

Samengevat; De nieuwe MT-09 rijdt gewoon goed en kan ook redelijk sportief gereden worden.
De MT-09 gaat steeds meer van een sm/crosser-style naked naar een sport-style naked. Waarbij de stap van gen2 naar gen3 het grootst is.
20240413_092832[1].jpg
 
Stuur is nu 20mm lager en staat ietsje meer naar voren vanwege de knoppen op het stuur.
Het lijkt weinig maar de zit is merkbaar wat meer voorover op het stuur. Nu maar eens wat kilometers maken en kijken of het gevoel (druk) voor de voorkant ook beter is geworden :]

Wat betreft de Michelin Road 6: ik had een wat tragere instuurreactie verwacht in vergelijking met een sportband maar hij stuurt nog steeds zeer lichtvoetig. Ik heb zelfs het gevoel dat ie met insturen iets meer de bocht invalt. Maar ik heb de eerste kilometers uiteraard niet te gek gedaan dus ik zal er wat langer mee moeten rijden.
Ben wel heel benieuwd naar je ervaringen met de Road 6. Mijn OEM S22's zijn bijna op achter en twijfel tussen de Road 6 of de S23...
Vind de slijtage van de S22 echt heel hoog. Maar rijd wel echt goed. De road 6 hoor ik heel goede dingen over verder, maar tis altijd zo lastig xD
 
Terug
Bovenaan Onderaan