richtingaanwijzers verplicht of niet

frankie11

MF'er
4 okt 2007
140
0
ik heb een yamaha uit 1987 waar de knipperlichten zijn afgehaald.
maar zijn die verplicht of niet.
 
Als ze bij keuring (type goedkeuring) er op zaten: verplicht. Enkel voor een bepaalde datum én standaard geen knippers; dan niet verplicht.

Ook zoiets met spiegels (geen, één of twee).

Jij moet knippers hebben (omdat je zegt dat ze er af zijn gehaald).

Overigens heb ik een jaar zonder gereden, twee maal controle gehad, geen problemen.
 
Artikel 5.4.45

1. Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 16 juni 2003, moeten zijn voorzien van een linker- en een rechterbuitenspiegel.

2. Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975 doch voor 17 juni 2003, moeten zijn voorzien van:

a. een linker buitenspiegel;
b. een rechterbuitenspiegel indien de maximum snelheid van het voertuig 100 km/h of meer kan bedragen en het voertuig na 31 december 1996 in gebruik is genomen.

3. De spiegels moeten deugdelijk zijn bevestigd.

4. Het spiegelglas van de verplichte spiegels mag geen verschijnselen van breuk vertonen en mag niet in ernstige mate zijn verweerd.
 
|(

Knipperlichten Baksteen... KNIPPERLICHTEN !!!





Artikel 5.4.51

Motorfietsen moeten zijn voorzien van:

a. een of twee grote lichten;

b. een of twee dimlichten;

c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;

d. een of twee stadslichten indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;

e. een of twee achterlichten;

f. een of twee remlichten indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;

g. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat;

h. een of twee niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.

2. Onverminderd het eerste lid, onderdeel c, mag, indien de motorfiets is voorzien van een zijspanwagen en in gebruik is genomen na 31 oktober 1997, de aan de motorfiets aangebrachte richtingaanwijzer aan de zijde van de zijspanwagen niet functioneren.
 
|(

Knipperlichten Baksteen... KNIPPERLICHTEN !!!





Artikel 5.4.51

Motorfietsen moeten zijn voorzien van:

a. een of twee grote lichten;

b. een of twee dimlichten;

c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;

d. een of twee stadslichten indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;

e. een of twee achterlichten;

f. een of twee remlichten indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;

g. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat;

h. een of twee niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.

2. Onverminderd het eerste lid, onderdeel c, mag, indien de motorfiets is voorzien van een zijspanwagen en in gebruik is genomen na 31 oktober 1997, de aan de motorfiets aangebrachte richtingaanwijzer aan de zijde van de zijspanwagen niet functioneren.

het stukje in 'vet' begrijp ik niet.
moet je dan wel of geen RAW verlichting hebben en zoja WAAR?
 
het stukje in 'vet' begrijp ik niet.
moet je dan wel of geen RAW verlichting hebben en zoja WAAR?

Er staat precies waar je RAW na 1967 aan moet voldoen, namelijk knipperen!
het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen
In tegenstelling tot hetgeen voor 1967 gebruikelijk was, dan brandde de RAW vaak continu
 
maar waar moet aan/op het voertuig moet dat knipperend geplaatst zijn.
onderaan het blok ??

Neen, lezen!

c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996

En als jouw blok aan de voorzijde of achterzijde van je motorfiets zit, mag dit dus ook aan je blok ;)

:+
 
Neen, lezen!En als jouw blok aan de voorzijde of achterzijde van je motorfiets zit, mag dit dus ook aan je blok ;)

:+

ik lees

c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996;


het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;
dus waar moet ze nou zitten?! als het er uberhaupt moet zitten.
 
ik leesdus waar moet ze nou zitten?! als het er uberhaupt moet zitten.

volgens mij wordt er bedoeld dat als je motorfiets na 31 december 1996 in gebruik is genomen, dan moet je er richtingaanwijzers op hebben, maar maakt het niet precies uit waar je ze plaatst, als je er maar 2 aan de voorkant en 2 aan de achterkant hebt!

Is je motorfiets tussen 30 juni 1967 en 31 december 1996 gemaakt, is het volgens mij dus nog niet verplicht om er richtingaanwijzer op te hebben! Maar als ze er dan dus op zitten, moeten ze wel knipperen
 
Als ze bij keuring (type goedkeuring) er op zaten: verplicht. Enkel voor een bepaalde datum én standaard geen knippers; dan niet verplicht.

Ook zoiets met spiegels (geen, één of twee).

Jij moet knippers hebben (omdat je zegt dat ze er af zijn gehaald).

Overigens heb ik een jaar zonder gereden, twee maal controle gehad, geen problemen.

dat heeft er dus niks mee te maken, alleen afhankelijk van leeftijd. zie meneer baksteen zijn post.

overigens meen ik me te herinneren dat knipperlichten het ook moeten doen als ze erop zitten. Dus met kapotte knipperlichten rondrijden mag niet, ongeacht of knipperlichten verplicht zijn op je motor.
 
Nee, nee, nee. Als ze bij type goedkeuring er niet op zaten, is het niet verplicht en kan het ook nooit worden. Zaten ze er wél op bij tyoe geoedkeuring, dan blijven ze verplicht. Als je ze er af haalt, vernader ja namelijk de eigenschappen van de motor en moet ie opnieuw gekeurd worden.

Er uiteraard snap je dat ze vanaf een bepaalde datum bij de type goedkeuringen rekening houden met de gewijzigde regels.

Dus: ook al heb je een oldtimer: de standaard raw mag er dan niet af (tenminste niet zonder dat ie opnieuw gekeurd wordt en dat kan je dan wel vergeten).
 
Dat maakt niet uit. Zolang je een motor houdt zoals ie type goedgekeeurd is, is alles goed. Verander je iets, dan is het fout. Dit is een andere regel dan die van Baksteen, maar raakt hetzelfde onderwerp.

Al ik het heel scherp zeg: wanneer je een ander merk/type band monteerd dan dat de fabrikant voorschrijft, is het eigenlijk al mis. In Nederland wordt er eigenlijk niet op gelet, maar in Duitsland bijvoorbeeld wel. Daarmoet je dus eigenlijk per soort band aanvragen of die op een bepaalde fiets mogen.... En dat gebeurt ook.
 
De meningen zijn daar over verdeeld,ik zelf heb een
LED achterlicht met ingebouwde knippers,bij een tankstation
sprak ik de agent aan van de KLPD die daar stond,en vroeg
wijzend op mijn achterlicht mag dat,hij zei"ik heb daar geen moeite
mee,in de wet staat dat hand uitsteken voldoende is.
Is natuurlijk de reactie van 1 persoon,maar stel de vraag hier eens,succes.

Forum Infopolitie
 
Gebruik is een tweede.

Waarom zou een motorvoertuig gekeurd moeten worden, als je daarna ongestraft alles zou mogen veranderen?? Denk maar aan de db's en uitlaten. Daarvan beseft iedereen dat het fout kan uitpakken als je niet een standaard uitlaat hebt.

Datzelfde geldt eigenlijk voor alle andere onderdelen op een motor. en een auto trouwens. Daarmag je ook niet de knipperlichten eruit/eraf slopen en vervolgens je handen uitsteken (terwijl dat bij oldtimers zonder raw wel voldoende is).

Standaard regels:
1. motorvoertuig moet in de staat zijn zoals het type ooit goedgekeurd is in Nederland.
2. wat erop zit moet werken, en gebruik worden indien van toepassing

In regel twee zitten al meerdere wetten: dat je motor/auto technisch in orde moet zijn, en dat je bijvoorbeeld ook richting moet aangeven voordat je van plek op de weg veranderd.

Dat er niet wordt gekeken naar technische staat, weten we allemaal. Maar dat betekent niet dat het ook daadwerkelijk mag.

Overigens is het een beetje in de marge: zelf jaren gereden zonder knippers, andere luide uitlaten, kentekenplaat naast het wile enz, enz. Nooit een technische keuring gehad, maar mocht het gebeuren, dan moet ik allees weer origineel terugzetten en tonen op het bureau.

TS: zou me er niet al te druk om maken. Rijstijl trekt trouwens al veel meer aandacht dan hoe je motor eruit ziet.
 
Voor de liefhebbers:
Artikel 5.1.1
1.
Het is de bestuurder van een voertuig verboden daarmee te rijden en de eigenaar of houder verboden daarmee te laten rijden, indien het voertuig:
a.
niet deugdelijk van bouw of inrichting is, dan wel rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud verkeert,
b.
zodanig is gebouwd of ingericht dat de bestuurder onvoldoende uitzicht naar voren of opzij heeft, of
c.
niet voldoet aan de in de afdelingen 2 tot en met 17 van dit hoofdstuk ten aanzien van de bouw of inrichting van voertuigen van de categorie waartoe het voertuig behoort, gestelde eisen.

En waarom is dat interessant? Wel, hierom:

Artikel 8.1
Overtreding van de artikelen 5.1.1, eerste en tweede lid, 5.1.2, 5.1.3, 5.1.4 en 5.1.6 is een strafbaar feit.

De eerder door Baksteen geposte tekst komt uit dezelfde wet, en daar wordt dus naar verwezen in mijn eerste quote.

Conslusie: geen (juist werkende) RAW en toch rijden op de openbare weg is strafbaar.

Maar eeh Frenk, loopt ie inmiddels weer goed??? (veel belangrijker dan een knipper ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan