De uitlaat heb ik eraf gehaald. Blijkt het van voor tot achter één geheel te zijn.... Ik had er al een streep opgezet om de flex er in te zetten toen ik me bedacht. Stel dat het niet bevalt hoe krijg ik het spulletje weer terug naar origineel? Een quickscan op internet leerde me dat een tweedehands uitlaat voor de VX me 250 euro zou kosten. Ik schrok me rot! Dan toch maar niet.
Misschien wil iemand me de uitlaatbochten van een Intruder 800 (die wel deelbaar is) doneren? Gaatje erin is niet erg zolang de vorm en flens maar intact is.
Oplettende kijkers hadden al ontdekt dat er een stukje inbusbout in het blok was blijven zitten. Dit heb ik op verschillende manieren geprobeerd weg te halen. Vriendelijk vragen, hielp niet. Kruipolie, hielp niet. Moer erop gelast tot roodgloeiend, hielp niet. Halve moer erop gelast, hielp niet. Boren en linkse tap erin, hielp niet. Bij het laatste ontstond een klein scheurtje in het blok. Dan maar doorboren en een een 6mm tap erin. Meer dan 5 mm boren durfde ik niet, de boor was iets gaan lopen naar het zachtere aluminium. 6 mm lijkt me genoeg.
Tijdens het demonteren ontstond er een scheur in de balanspijp die er niet om loog:
Na een beetje rondstruinen vond ik een pijp die er wel omheen kon. Een stukje ervan tussen de aanwezige lasnaden gaf me in ieder geval wat vlees om te lassen.
Toch hoorde ik tijdens het lassen een geluid wat ik maar al tegoed herkende. Gaten! dan dat maar zien op te lassen.
Stukje bij beetje weer het gat gedicht. Vervelende is nu dat er aan de binnenkant dikke bobbels zitten. Kijken in hoeverre die in de weg zitten.
Op de uitlaten zit wat roest maar ze zijn nog wel stevig. De roest schuur ik eraf en er komt een verflaagje op!