Hoi allemaal,
Ik lees veel verschillende dingen en wil het toch graag nog een keer proberen voordat ik het RDW ga bellen.
Ik ben in het bezit van een A2 motorrijbewijs wat inhoud dat je 35 kw motoren mag besturen. Nu weet ik dat de kawasaki ninja bijvoorbeeld afvalt omdat ie meer dan 70kw heeft en ik max een 70 kw mag begrenzen.
Maar hoe zit het met begrenzen? Ik zou nu dus een suzuki sv650s kunnen kopen (53kw) en deze begrenzen op 35kw. Maar wat kost dit? De een zegt bij de garage laten afstellen etc. De ander zegt zelf kitje inbouwen en weer een bij het rdw laten testen?
Puntje bij paaltje is het het waard om nu dus een suzuki sv650 te kopen om na 2 jaar een ninja te kopen??
is een yamaha mt-03 een leuke startmotor?
Precies 35 kw
Mag niet, maar wie gaat t meten?
Hallo,
Ten eerste; ik ben 21 en heb mijn A2 motorrijbewijs gehaald op 19-11-2014
Wat is nu het verschil tussen 25 en 35kw (behalve 10kw dan haha).
Want met een A1 rbw mag je 11kw en met een A2 rbw tot 35 kw.
Dus de vraag.
Waar komt deze 25kw dan vandaan?
Als ik mijn motor wil terugvoeren na 35kw.
- Het wordt gedoogd als ik met een uitdraai en verzekering rondrijdt. (Goedkope oplossing)
- Ik kan langs de rdw gaan om hem op 35kw kenteken te zetten. (Dure oplossing)
Maar mij is ook verteld geworden dat je sommige motoren niet op kenteken kunt krijgen.
hoe zit dit nu precies?
Alvast bedankt
Kevin
De 'oude' regeling voor beginnende motorrijders was als je voor je 21ste je rijbewijs haalde je enkel een motor mocht besturen die teruggevoerd was naar 25kw voor 2 jaar.
Daar komt de 25kw vermelding in de titel vandaan. Dit is nu dus niet meer relevant aangezien iedereen die het rijbewijs nog onder deze regeling heeft gehaald inmiddels onbeperkt mag rijden.
Voor jou geldt : Je mag een motor besturen die maximaal 35kw heeft en niet is afgeleid van een motor met meer dan 70kw (origineel vermogen).
Motoren met >70kw komen dus niet in aanmerking om teruggebracht te worden.
Bijna elke motor kan op kenteken worden gezet als 35kw motor, echter heeft niet iedere motor hier een zogenaamde typegoedkeuring voor. Deze motoren moeten dan via een (zeer prijzige) IKS keuring bij het RDW worden gekeurd naar 35kw. Kort gezegd krijgt dan alleen de door jou gekeurde motor een goedkeuring voor 35kw.
Nieuwere motoren zoals de Kawasaki z800e, MV brutale 675 enz. hebben al een goedkeuring voor 35kw. Deze motoren kunnen bij aflevering dus door de dealer als 35kw worden geregistreerd. Dit zijn echter meestal nieuwe/jonggebruikte motoren en dus weer prijzig.
Een goedko(o)p(ere) optie voor jou is om een motor te kopen die origineel niet meer dan 70kw heeft en die is teruggebracht naar 25kw. Er zijn nog wel een x aantal motoren te koop die hier aan voldoen. Je mist in dat geval wel 10kw, maar goed dit is maar voor 2 jaar en met 25kw kom je ook prima vooruit.
Een nog gemakkelijkere optie is om een motor te kopen die standaard 35kw heeft. Bijvoorbeeld een Suzuki GS500.
Ik hoop je zo van een beetje informatie te hebben voorzien.
Veel plezier met de speurtocht naar een motor!
Allereerst bedankt voor je antwoord!
Maar je kunt ook de motor laten begrenzen door zo'n duitse 'alfa/alpha?'kit en dan rijden met een uitdraai. Hoe weet ik welke motor hiervoor beschikbaar is, en mogen deze origineel ook niet meer dan 70kw hebben?
kevin.
Allereerst bedankt voor je antwoord!
Maar je kunt ook de motor laten begrenzen door zo'n duitse 'alfa/alpha?'kit en dan rijden met een uitdraai. Hoe weet ik welke motor hiervoor beschikbaar is, en mogen deze origineel ook niet meer dan 70kw hebben?
kevin.
Ben aan het informeren m.b.t. het verlagen van het vermogen op kenteken bij een motor en kom op het volgende uit:
Vooraf de motor afvoeren naar het gewenste vermogen á max 35kw en max 0,2kW/kg etc
Van het RDW een antwoord gehad dat, tenzij de motor een goedkeuring heeft, de motor een technische herkeuring moet ondergaan á +- 400 euro.
Bij goedkeuring kan het een stuk gemakkelijker en goedkoper maar alleen bepaalde recente motorfietsen beschikken hierover.
Klopt dit zo ongeveer?
Met een "2e type goedkeuring" hebben wij het over dezelfde goedkeuring?
Zonder zo'n goedkeuring toch ook geen probleem? ben je alleen wat meer geld kwijt doordat de motorfiets een technische herkeuring bij het RDW moet ondergaan alvorens de motorfiets op kenteken aangepast wordt?