1100 blok in RF900R lepelen en de (on)mogelijkheden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

V4Wim

MF veteraan
22 sep 2005
4.522
2
Ik ben op zoek naar een RF900R en ben tegen een aangelopen waar een ander blok onder moet. Deze is definitief dood. Nu heb ik ergens gelezen (geen idee waar...) dat het 1100w blok ook moet passen, op de kop na. Kennis om een blok te wisselen en een kop te vervangen heb ik in de buurt.

Nu is de vraag: Waar moet ik rekening mee houden? Welke verschillen zijn er en welke oplossingen zijn mogelijk? Hoe is bv de koppelingsbediening (hydraulisch/kabel), welke carbs kunnen er achter? Passen de uitlaatbochten?

En hangt er dan zo'n dik blok in, moet je dan nog wat met de standaard 170 achterband? Of past er vrij makkelijk een bredere velg in de achtervork waar een 190 er op past, mijn voorkeur ligt bij een 190/55 vanwege meer grip.

Kortom, hoop vragen en hopelijk zijn hier mensen die wat antwoorden weten.

Mocht het allemaal uitvoerbaar zijn dan zal de titel wel veranderd worden in iets als Project 11. *D
 
Laatst bewerkt:
Dat weet ik, ging mij er alleen maar om dat er wel andere methoden zijn dan een frame verzagen. Zoals eerder in een post geopperd.

Eens, sommige mensen horen de klok wel maar weten niet waar de koster hangt.... Zie 5e post.

En mbt de kop, ik weet dat een 1100 kop niet in het rf frame past ivm andere montagepunten, vandaar dat je die over moet zetten.
 
Afgelopen week een RF opgehaald. Ga eerst rijden om te kijken of ik weer kan wennen aan een 4-pitter. Heb jaren twins gereden nl. Daarna gaan we 's kijken of we wat gaan verbouwen. Ben eigenlijk wel op zoek naar een forum waar wat meer kennis zit dan in het RF topic. Daar loopt het niet zo storm.

Piccies dan maar?

IMG_5153.jpg


IMG_5158.jpg


IMG_5159.jpg


Lichtelijk bewerkt :P , maar dat mag de pret niet drukken.
 
Probeer eens oldskoolsuzuki.org, véél kennis over oliekoelers. De RF blijft een beetje minder vertegenwoordigd though... maar misschien kent iemand em :)

laat een rf nou net watergekoeld zijn.. :+

ook hier een aardig actief topic over de oudere olie- en watergekoelde suzuki's, vooral gsxr..

maar betreden op eigen risico.. :+ er zit aardig wat kennis, maar nog meer gestoorde breinen... O-) :X :P

Oldschool GSXR Topic 85-tot-99 #33
 
Laatst bewerkt:
Cartermaten zijn excact gelijk, kop kan je ook omzetten, maar de verbrandingskamer van de RF is kleiner en moet je wel wat aanpassen, zeker niet onmogelijk en moeilijk.
Pas je niks aan dan krijg je last van detonatie vooral op hogere toeren zozat je er weinig van merkt, tot het moment van boem.

Oma ff wegtrappen.

Kun je precies aangeven wat er aan de kop veranderd moet worden? En of dat zelf te doen is of dat je dat beter kunt laten doen?

Van hetgeen ik op oldskool.info heb gelezen begrijp ik het volgende:

Compleet blok van een 1100w gebruiken. Daarop de kop van de RF. De carbs van RF zijn groot genoeg. Evt andere (gesmede) zuigers en 750 nokkenassen (ivm meer lift?). Uitlaatbochten passen 1 op 1. Eventueel past de 6 bak in het carter van de 1100.

Vragen:

- Wat moet ik precies aan de kop doen?
- Moet er ook een dikkere kop- of voetpakking tussen?
- Gaan 1100 carbs uiteindelijk meer vermogen geven, of loopt ie er gewoon netter op?
- Kan ik ook gewoon de zuigers van de 1100 gebruiken?
- Nokkenassen en 6 bak zal wel van de W zijn, of passen die van een oliekoelert ook?
- Wat moet ik met de electronica aan? Past dat allemaal 1 op 1?

Ergens heb ik ook nog gelezen dat iemand een Bandit achtervork wilde monteren. Why? is ie breder waardoor een 190er band past?
 
Laatst bewerkt:
6 bak zit alleen in de 750W (W van watercooled ;)). Ik zie er persoonlijk het voordeel niet van, aangezien de RF (en 1100W) een enorm vlakke koppelcurve hebben en daarom geen kleine stappen in de bak nodig hebben. (schakelmoment is immers een moment van krachtonderbreking en derhalve dus ook tijdverlies) Als ik het me goed herinner is heeft de 6e dezelfde overbrenging als de 5e. (maar dat weet ik niet zeker)

Kop en voetpakking kun je uitrekenen, voorwaarde is wel dat je alles al op een werkbank hebt liggen om het uit te kunnen meten ;). Wat je precies aan de verbrandingskamer moet doen kan ik je niet zeggen, ik heb er wel een vermoeden van maar zelf geen ervaring mee of ooit gedaan. Dat kun je beter aan Kevinblade vragen ;).
 
Mijn oliekoeler 750 had ook een 6 bak maar voorzover ik nu kan beoordelen is die 6 idd niet nodig bij dit blok. Ik heb 'm tot nog toe niet gemist iig.

Qua kop moet er iets met waterkanalen gedaan worden en er zal idd iets qua koppakking gedaan moeten worden. Ik w8 op Kevinblade....
 
Ja de 6-bak is close ratio, je schakelt je een ongeluk en met de kracht van het blok voegt het niet zoveel toe. Daarnaast is de ratio van de 6 nog steeds geen overdrive, waar de 5 van de 5-bak dat wel is, dus je eind overbrenging moet véél langer worden voor een normaal snelwegtoerental.
 
Mijn oliekoeler 750 had ook een 6 bak maar voorzover ik nu kan beoordelen is die 6 idd niet nodig bij dit blok. Ik heb 'm tot nog toe niet gemist iig.

Qua kop moet er iets met waterkanalen gedaan worden en er zal idd iets qua koppakking gedaan moeten worden. Ik w8 op Kevinblade....

De verbrandingskamer van een RF is kleiner dan die van een 1100, dus als je de RF kop op een 1100 blok zet gaat niet goedkomen, ik kan je wel de maten opgeven, maar elk blok is toch weer anders, zo uit mijn hoofd had ik toen rond de 13.7cc verbrandingskamer gemaakt, ook met behulp van een dikkere voetpakking.
En verder is het eigenlijk net als lego en gezond verstand.
En een 6 bak vind ik ook op een 1100 een meerwaarde, in mijn ZRX heb ik een 5 bak, maar op het circuit kom ik echt de 6e versnelling te kort.
Had een oliekoeler 1100 ook voorzien van een 6 bak en was een zeer positieve verbetering.
 
Strepen we dat plan (voor zover het een plan was) door. Wil eerst de boel goed rollend hebben en dan misschien op zoek naar een 1100 blok.
 
De verbrandingskamer van een RF is kleiner dan die van een 1100, dus als je de RF kop op een 1100 blok zet gaat niet goedkomen, ik kan je wel de maten opgeven, maar elk blok is toch weer anders, zo uit mijn hoofd had ik toen rond de 13.7cc verbrandingskamer gemaakt, ook met behulp van een dikkere voetpakking.
En verder is het eigenlijk net als lego en gezond verstand.
En een 6 bak vind ik ook op een 1100 een meerwaarde, in mijn ZRX heb ik een 5 bak, maar op het circuit kom ik echt de 6e versnelling te kort.
Had een oliekoeler 1100 ook voorzien van een 6 bak en was een zeer positieve verbetering.

Ok, bedankt zover. Wanneer ik zover ben dan ga ik het wel posten.
 
Oma, aan de kant. We gaan namelijk weer verder. Na lang wikken en wegen heb ik besloten om de RF toch te houden en aan het verbouwen te slaan.

Om te beginnen, de fiets staat er momenteel zo bij:

IMG_5433.jpg


En is dus inmiddels voorzien van kleine knippers, SBK stuurtje en Sebring einddemper met e-keur. Iets te tam eigenlijk maar als deze verbouwing afgelopen is zal daar hopelijk wel wat verandering in gekomen zijn.

Het idee: Tamelijk origineel houden qua lijn. Dus wat dat betreft ben ik al redelijk tevreden. Je moet van het ontwerp houden maar mij kan het wel bekoren, zo'n RF.

Wishlist:

- Dubbele einddempers, want zo'n kont vraagt om dikke piep'n:

IMG_5436.jpg


- 1100 blok. K&N, Dynojetkit (indien nodig) en fatsoenlijk afstellen.

Nu red ik mij qua sleutelen wel een beetje, maar een blok loshalen en koppen aanpassen is voor mij nieuw. Vandaar dat ik nogal wat vragen ga hebben.

Om alles goed af te kunnen wegen weer wat vragen voor de kenners:

Past een 1100 cilinderblok ook in een 900 blok?
Zo nee: wat ben ik dan allemaal nodig van het 1100 blok? Ook de hele electra zooi?
 
Laatst bewerkt:
Is het onderblok niet het zelfde?

Welke nummer staat daar op?

Op een 1100W en 750W staat er 17Exx op, maw die hebben kwasi hetzelfde onderblok.

Reden dat de versnellingsbakken zo goed als uitwisselbaar zijn.
 
Leuke plannen Wim!

Ik heb ook wel eens gelezen dat men een RF900 blok in een GSXR750W gooiden. Ook een leuke upgrade op zich. E.e.a. is dus zeker wel uitwisselbaar.

Wat belangrijk is om te weten; komen de zuigers van een 1100 blok tegen de 900 kop of gaat het puur om de compressie verhouding. Aan dat laatste kun je wel wat doen namelijk, b.v. scherpere nokkenassen die misschien wel in een 750 zitten (doe maar ff een gooi). Daarnaast komen er zowel op MP als op ebay de laatste tijd ook wel Yoshimura voor een 750W voorbij. Geen idee of het past maar wie weet biedt het mogelijkheden.
 
Ik denk dat verbrandingskamer van een RF900 kop wat ongunstig is voor het 1100 blok.

Maar het hoogte verschil tussen een 750w blok en 1100w blokis ongeveer 1.5cm.

Moet je eens kijken of de 1100kop nergens gaat raken.
 
Op oldskoolinfo zijn er een paar die het gedaan hebben met aardig resultaat. Er wordt geschreven dat 1 met J&E zuigers om en nabij de 160 awpk levert.... Ik kan echter niet meer registreren daar en dus ook geen vragen stellen. Mijn technisch engels is ook niet echt denderend.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan