Info over CBR 600 modellen

Ceebee400Tee

MF veteraan
13 jan 2003
1.229
0
Utrecht
Vandaag heb ik 2 van mijn 3 brikjes verkocht (de 3e gaat niet weg). Ik overweeg om een cbr 600 te kopen, nu ik weer wat geld heb. Het budget hiervoor is 2000-2300 euri.

Er zijn verschillende modellen van de cbr 600 en ik zou graag wat meer info hebben hierover. Ik heb al behoorlijk gezocht, dus please geen reacties als UTFS e.d.

Ik heb vooral modellen tot '93 gezien die binnen het budget vallen.

De eerste serie (Hurricane, <1990) vind ik er niet uitzien, dus het moet een later model zijn. Zoiets:

full


Kom maar op met die info! :9 Zwakke punten, welk model is het best, wat zijn de veel voorkomende dure reparaties, etc. Links naar testverslagen zijn ook van harte welkom. Eventuele vergelijkingen met alternatieven (concurrenten) ook prima!

Alvast hartelijk dank! :}

PS. Moet je om je aan te melden bij de cbrclub echt in het bezit zijn van zo'n ding? :? 'k Wil namelijk graag info voordat ik zo'n ding koop...
 
Vandaag heb ik 2 van mijn 3 brikjes verkocht (de 3e gaat niet weg). Ik overweeg om een cbr 600 te kopen, nu ik weer wat geld heb. Het budget hiervoor is 2000-2300 euri.

Er zijn verschillende modellen van de cbr 600 en ik zou graag wat meer info hebben hierover. Ik heb al behoorlijk gezocht, dus please geen reacties als UTFS e.d.

Ik heb vooral modellen tot '93 gezien die binnen het budget vallen.

De eerste serie (Hurricane, <1990) vind ik er niet uitzien, dus het moet een later model zijn. Zoiets:

(Afbeelding)

Kom maar op met die info! :9 Zwakke punten, welk model is het best, wat zijn de veel voorkomende dure reparaties, etc. Links naar testverslagen zijn ook van harte welkom. Eventuele vergelijkingen met alternatieven (concurrenten) ook prima!

Alvast hartelijk dank! :}

PS. Moet je om je aan te melden bij de cbrclub echt in het bezit zijn van zo'n ding? :? 'k Wil namelijk graag info voordat ik zo'n ding koop...



naar mijn weten zijn de zwakke punten van een CBR op 1 hand te tellen :)

1) spannings regelaar ( komt bij meerdere Honda's voor)
2) nokkenaskettingspanner die problemen kan geven ( is wel een mooi scrabble woord ) *D


en verder kan ik niets bedenken ;)
 
naar mijn weten zijn de zwakke punten van een CBR op 1 hand te tellen :)

1) spannings regelaar ( komt bij meerdere Honda's voor)
2) nokkenaskettingspanner die problemen kan geven ( is wel een mooi scrabble woord ) *D


en verder kan ik niets bedenken ;)

Thanx voor je reactie!

Nog meer mensen handige info?
 
TIP: wacht nog ff met kopen, en spaar wat meer geld bij elkaar voor een jongere en mooiere. ik bedoel dus niet gelijk een niuewe ofzo.
maar voor 5000 eurie kom je gewoon veel verder. ;) :]
 
Hoi,

ik heb nu voor woonwerk ook een cbr600f 1993, kun je gerust kopen en voor het budget heb je al een hele mooie.

de problemen die in een eerste reactie al gegeven zijn zijn allebei heel goedkoop op te lossen.

let wel op bij de km stand 60000 dan moet de hele nokkenasketting eruit, en dat is als je handig bent een hoop werk laat staan als je hem weg brengt... maar voor de rest een ideale motor..

suc6 met de aankoop.

greetz
 
Ik heb zelf kort geleden een CBR600 gekocht uit 1996 voor €2750. Even doorsparen is misschien wel een beter idee dus.

En goed zoeken natuurlijk!
 
Ik heb zelf kort geleden een CBR600 gekocht uit 1996 voor €2750. Even doorsparen is misschien wel een beter idee dus.

En goed zoeken natuurlijk!

Wow, goed bezig! Piccie? :9 Zoiets zou voor mij ook wel prima zijn. De kleurstellingen van de nieuwere, 1992<cbr<1999 o.i.d., vind ik meestal alleen niet fantastisch. Die wit met rode die ik eerder gepost heb vind ik een erg mooie kleurstelling. Ik kijk rustig rond wat er te koop is; het seizoen is toch al min of meer voorbij.

Een veel duurdere is voor mij niet echt aantrekkelijk, want ik woon midden in Utrecht en dan is het zonde om zo'n mooie fiets onder een zeiltje te moeten zetten. Zelfs uit mijn brikje is de accu wel eens gejat. Dus hij moet ook weer niet té mooi zijn! ;)

Sleutelen is niet zo'n probleem, heb bij mijn brikkies ook al wel nokkenaskettingen vervangen, etc. Ook daarom wil ik niet zo'n hele nieuwe; ik sleutel liever aan een fiets van €1000,- dan aan een van €5000,- :o
 
Heb nu 2,5 jaar een '93-er. Toen gekocht voor €3600,- met 19.000 nu 53.000. Niets anders mee gehad dan regulier onderhoud en idd de nokkenasketting (spanner 2x).
Motorblok is, naar men zegt, erg betrwouwbaar. En dat is ook mijn ervaring, ben er inmiddels al meerdere keren mee op het circuit geweest.
Nokkenasketting is wel een chronich probleem. Hoor hem nu weer een beetje tikken. Voor de rest is het een lekkere fiets om op te :]
 
Heb ook de CBR uit 93. Lekkere fiets. ik rij er nu 25Kw mee, maar toch ook goed.

Let erop welk type je neemt. CBR 600F is NL, F2 is amerikaans en F3 volgens mij ook. Ik had het destijds nagevraagd en ze adviseede me niet de F2 en de F3 te nemen, want deze zijn qua onderdelen duurder, omdat deze vaak import zijn .


Succes met de aankoop!
 
Heb ook de CBR uit 93. Lekkere fiets. ik rij er nu 25Kw mee, maar toch ook goed.

Let erop welk type je neemt. CBR 600F is NL, F2 is amerikaans en F3 volgens mij ook.

Is dat zo? :? Volgens mij niet hoor!

CBR600F = PC19 (dit is het model "vliegend condoom") b.j. 1988- 1991
CBR600F2 = PC25 b.j. 1991-1994
CBR600F3 = PC31 b.j. vanaf 1994

Verschil van de PC31 t.o.v. de PC25 is dat deze andere remmen heeft en een iets andere vormgeving.

De opmerkingen van "je kunt beter doorsparen" vind ik flauwekul. Natuurlijk, als je het geld hebt, koop je een nieuwere, maar alle met een CBR uit 1992 heb je gewoon een hele goede koop. Ik heb er dit jaar bijna een vol seizoen mee geracet, waarbij zo'n ding toch aardig op zijn donder krijgt, en hij heeft geen klap verkeerd gegeven. Voorheen had ik een PC19, en ook dat zijn prima fietsen. Motorisch zijn ze onverwoestbaar en toch snel en ze sturen uitstekend.

Makkelijke verbeteringen die veel effect hebben: stalen remleidingen en andere veren in de voorvork (setje van WP, Hyperpro of Technoflex voor minder dan 100 euro).

De prijs/kwaliteit-verhouding van een oudere CBR is gewoon heel erg goed. En dat zeg ik als Yamaha-rijder.
 
Heb ook de CBR uit 93. Lekkere fiets. ik rij er nu 25Kw mee, maar toch ook goed.

Let erop welk type je neemt. CBR 600F is NL, F2 is amerikaans en F3 volgens mij ook. Ik had het destijds nagevraagd en ze adviseede me niet de F2 en de F3 te nemen, want deze zijn qua onderdelen duurder, omdat deze vaak import zijn .


Succes met de aankoop!

Klok en klepel. :z Ook een nederlandse pc25 is een F2. En een pc huppeldepup is een F3. US import kun je zien aan reflectors etc.

F2 en F3 hebben ook meestal andere vering. Meestal? :? Ja meestal, er zijn F2 modellen met dezelfde instelbare vering als de F3, raar maar waar, heeft misschien iets met verschillende europese versies of bouwjaar te maken :? . Ik weet t niet waarom, het is iig wel zo. Mijn broer had er ook zo eentje, was wel een belgische import. De F2 die ik wilde kopen had veel simpelere vering erop. Was te merken ook, mijn broer zn CBR reed nog véééél beter dan de motor die ik wilde kopen. Maar uiteindelijk bleek een RF600R nog beter te rijden. ;)


Een CBR is iig wel een lekker fietsje, het super sturen :} ervan weegt absoluut op tegen de lelijkheid. :r Maar kijk wat je koopt, er staan ook wat minder frisse CBR's tussen natuurlijk.


Die 'F3 vering' op een F2 herken je trouwens vooral aan het losse gasreservoir van de achterschokbreker.
 
Ik heb een F2 uit 1995 (raar maar waar :P ) met inderdaad precies dezelfde vering als een F3. Verder is de beplating weer hetzelfde als een F2.
 
Die 'F3 vering' op een F2 herken je trouwens vooral aan het losse gasreservoir van de achterschokbreker.
Dan heb ik dus mazzel met mijn 93'er F2. Vind de fiets lekker sturen, ben alleen nu wat met de afstelling aan het klooien (preload/demping), dat krijg ik niet lekker afgesteld.

Enige probleem wat ik heb gehad is een losgetrilde bougie, schroefdraad naar de $%^&, moest de kop eraf en een helicoil erin, verder doet ie t prima.
 
Mensen, bedankt voor de reacties! :} Paar vraagjes nog:

-Is de nokkenaskettingspanner eigenlijk makkelijk zelf te vervangen? Ik meen dat zo'n spanner op zich niet zo duur is? En hoe zit dat met de nokkenasketting zelf?

Ik heb van mijn brik (cb550f) de nokkenasketting + spanner al wel eens vervangen en ik vermoed dat het met een cbr iets lastiger is (dwz beter opletten en het wph goed lezen)?

Welke kosten moet ik aan denken voor nieuwe banden, nokkenasketting + spanner en spanningsregelaar. Lijkt me handig om te weten voor je zo'n cbr koopt. 'k Ben een beetje uit aan het kijken naar een F2. Ik heb al gemerkt dat je ze zeker onder de 2000 euri wel hebt!

-Hoe weet je of de genoemde spanningsregelaar naar zijn grootje is? Kan je dat merken tijdens een proefrit, start ie dan niet meer of is het alleen te meten met een multimeter? (Die kan je natuurlijk altijd in je zak doen tijdens een proefrit, daar niet van... ;) )

-Wat is precies het verschil in remmen en vering van de genoemde modellen? Ik bedoel: is die gasvering stukken beter of is het alleen leuk om een beetje met de afstelling te spelen? :9
 
Mensen, bedankt voor de reacties! :} Paar vraagjes nog:
-Wat is precies het verschil in remmen en vering van de genoemde modellen? Ik bedoel: is die gasvering stukken beter of is het alleen leuk om een beetje met de afstelling te spelen? :9

Remmen op de F2 zijn gewoon goed. Die achterveer moet je je ook niet blind op staren. Als jij van een CB550 komt (heb ik ook ooit gehad trouwens), dan zal de CBR voor jou sowieso een openbaring zijn, ook met de originele Showa veer van de PC25. Gewoon kopen, en dan kun je desgewenst op je gemak eens uitkijken naar een betere tweedehands demper. Daar zijn er genoeg van.

Voor deze CBR's is er heel veel tweedehands spul te koop, meer dan voor welk ander model dan ook. Daarom kosten die onderdelen ook niet veel.
 
Zondag ga ik wrschlk kijken bij een 94-er cbr mét ratelende nokkenasketting, kmstand rond de 60.000. Hoe weet ik zeker dat het de nokkenasketting is en niet iets anders, m.a.w. wat en waar zijn de specifieke geluiden?
Ik meen gelezen te hebben dat het een ratel is aan de rechterkant van het blok. :?

Is het meestal alleen de spanner die vervangen moet worden of ook gelijk de ketting?

Ik hoop dat er iemand is die kan reply-en voor zondag! ;)
 
Is het meestal alleen de spanner die vervangen moet worden of ook gelijk de ketting?

Ik hoop dat er iemand is die kan reply-en voor zondag! ;)
Men zegt dat bij 60k de complete ketting incl spanner vervangen moet worden maar dat ligt natuurlijk ook aan het gebruik. Ik heb een 93'er en daar is bij 30k de spanner vervangen en pas geleden bij 40k nogmaals en ook nu hoor ik m na 1000km alweer.... blijft een vaag gedoe. Wat is vooral merk is na een lange rit de motor even uitzetten, en na 2 of 3 min weer starten, dan hoor je m duidelijk tikken/ratelen als er even weinig oliedruk is. Paar keer gas geven en het is weg. Zou me er niet blind op staren maar gewoon kopen en de spanner zelf vervangen, zit aan de buitenkant dat ding dus is te doen.
 
Klok en klepel. :z Ook een nederlandse pc25 is een F2. En een pc huppeldepup is een F3. US import kun je zien aan reflectors etc.

F2 en F3 hebben ook meestal andere vering. Meestal? :? Ja meestal, er zijn F2 modellen met dezelfde instelbare vering als de F3, raar maar waar, heeft misschien iets met verschillende europese versies of bouwjaar te maken :? . Ik weet t niet waarom, het is iig wel zo. Mijn broer had er ook zo eentje, was wel een belgische import. De F2 die ik wilde kopen had veel simpelere vering erop. Was te merken ook, mijn broer zn CBR reed nog véééél beter dan de motor die ik wilde kopen. Maar uiteindelijk bleek een RF600R nog beter te rijden. ;)

Die 'F3 vering' op een F2 herken je trouwens vooral aan het losse gasreservoir van de achterschokbreker.

Het is dus zo, dat er 2 types zijn van de F2 (de 91-er t/m 94-er).

Deze wordt dus inderdaad herkent aan de vering. De '91 en '92 (laatste heb ik) hebben GEEN preload instelling. De '93 en '94 WEL, welke je dus inderdaad kan herkennen aan het potje achterop de motor en de extra schroef op de voorveren.

Verder was ik benieuwd naar de ervaringen van de veren. Scheelt het als ik er alleen andere voorveren instop (HyperPro ofzo) en de achterveer gewoon standaard hou ?
Of is het te adviseren om ze allebei te vervangen. Vind de voorveer namelijk erg slap, ook al stel ik hem vrij hard in. Gaat van niets naar alles bij het instellen zeg maar, en dat wil ik dus beter kunnen afregelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan