Benzine in olie GPZ 1000

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
Ik ben met een kennis een Kawa GPZ 1000 RX uit '88 uit de mottenballen aan het halen.
Het ding heeft 2,5 jr (buiten '( ) stilgestaan, de koelventilator werkt niet en de verlichting is krakkemikkig.
Dat is allemaal geen punt, zeker niet als je een schema hebt
Heeft emand een schema van deze motor?

Wat voor ons wel vreemd is, is dat er spontaan zeker een halve liter olie onder lag.....
Waarvandaan? Joost mag het weten. :?
Is er ergens een zwak punt bij die dingen, waar ze olie gaan lekken als ze lang stilgestaan hebben en daarna 1x enigszins warm gedraaid zijn?
Ik denk aan een keerring (schakelas :? ) of zo.

Ander probleem is dat we bij het aftappen van de olie een pisdunne vloeistof eruit zagen komen die enorm naar benzine stonk.
De viscositeit benadert die van benzine : zeer dun vloeibaar dus.
Het spul lijkt op zwarte benzine; het lijkt niet eens op motorolie.
Hoe kan er nu zoveel benzine in de motorolie terecht zijn gekomen?

Tot slot : wat voor olie moet er in een KAWA GPZ 1000 uit 1988?

Alvast bedankt voor de suggesties, raad, etc.
 
Het lekken van de olie kom je vanzelf achter als je het blok hebt schoongemaakt.
De dunne olie kan komen doordat er benzine ingelekt is.
Als er een naald niet goed afsluit loopt de tank langzaam leeg in de cilinder en aangezien de keerringen gebouwd zijn om dikke olie (in verhouding tot de benzine) tegen te houden, loopt benzine er makkelijker langs af.

Ik ga eens zoeken of ik iets kan vinden over de GPz1000RX, een supermooie fiets en 1 van de iconen uit de tijd!
Even geduld.
 
Je kunt last hebben van 4 dingen,
Lekkende benzinekraan aan de fuel side
Lekkende benzinekraan aan de vacuum side
Lekkende vlotternaald(en)
(bovenstaade storingen zijn bijna altijd een combinatie)
Overdruk klep in benzinedop werkt niet goed
 
Als heel je tank door een van genoemde oorzaken leeggelopen is je carter in, dan heb je dikke kans dat je luchtfilter ook vol staat met olie/benzine.
Daardoor kan er ook die plas onder gelegen hebben.
 
Heren bedankt!

Ik verdenk de vlotternaalden : als de kraan open was lekte er benzine uit de overlopen.
Er stond idd benzine in de luchtfilterkast.

We hebben besloten het blok maar goed lang te laten uitlekken (24hr of zo)de motor op zijn wielen ipv de middnbok, om zo de carterpanboden zo vlak mogelijk te krijgen.
Wellicht blok ventileren met perslucht om de resten benzine eruit te laten verdampen.

Maaaarrrrr wat voor olie moet er nu in zo'n GPZ100RX? :?

 
Laatst bewerkt:
Ik zou er een semi syntheet ingooien. Ikzelf mik in mijn vfr uit 88 altijd castrol gps, gewoon 10w40 en daar loopt de machine perfect op.
Begin niet aan een Volsyntheet, want dan begeven de keeringen het geheid en loop je kans op oliezuipen en in het ergste geval lost de volsyntheet rotzooi in het blok op en raken er daardoor oliekanaaltjes verstopt. O en kijk even naar de nokkenassen, die willen nog wel eens pitting vertonen.

O en als ie weer goed loopt probeer de topsnelheid dan maar over de grens uit hier ben je het roze papiertje kwijt lang voordat je op de top van het ding zit :P
 
Als hij zo lang heeft stilgestaan zal je de carburateurs er waarschijnlijk toch af moeten halen om hem aan de gang te krijgen. Die vastzittende vlotternaalden kom je dan vanzelf tegen.
Ik zou trouwens de eerste keer verversen met de goedkoopste olie die je kunt vinden, en dan na een flinke rit nogmaals verversen. Zo ben je zeker dat alle resten benzine en troep uit je blok zijn.
Een half sythetische 10 w 40 is daarna inderdaad goed genoeg.
 
OK, een halfsyntheet 10W40 dus.

De tip van eerst "spoelen" met goedkope olie had ik ook van een collega gekregen, met het oog op resten benzine die geheid nog in het blok achtergebleven zijn.

We hebben hem al lopend gehad, voordat het benzine probleem zich openbaarde.
Ik ga er dan ook maar vanuit dat hij niet op benzinesmering heeft gedraaid.....

De max. snelheid proberen ga ik zekers niet doen, erop rijden moet ik sowieso nog eens over nadenken.
Ben geen erg ervaren rijder en al helemaal niet op zo'n kanon........ :P
 
Oorzaak gevonden.

Carbs eraf gehaald, vlotterkamers opengemaakt, vlotternaalden eruit en gecontroleerd op slijtage / vervuiling.
Bleek allemaal OK te zijn, ook de naaldjes bewogen prima in de hulsjes.
Alles weer gemonteerd, carbs erop, tank aangesloten en 1 vlotterkamer liep over als een gek, dus die carb nader bekeken.
Het blijkt een lekke vlotter te zijn.
Voor zekerheid de verdachte vlotter in een andere carb gezet en toen lekte deze carb net zo hard (vlotternaalden niet verwisseld).
Geen twijfel mogelijk : vlotter lek.
Schudden bij oor maakte zacht klotsgeluid.

Op jacht naar een andere vlotter dus.
 
OK, een halfsyntheet 10W40 dus.

De tip van eerst "spoelen" met goedkope olie had ik ook van een collega gekregen, met het oog op resten benzine die geheid nog in het blok achtergebleven zijn.

We hebben hem al lopend gehad, voordat het benzine probleem zich openbaarde.
Ik ga er dan ook maar vanuit dat hij niet op benzinesmering heeft gedraaid.....

De max. snelheid proberen ga ik zekers niet doen, erop rijden moet ik sowieso nog eens over nadenken.
Ben geen erg ervaren rijder en al helemaal niet op zo'n kanon........ :P


Tuurlijk wel doen, alleen langzaam opbouwen en rustig beginnen en de fiets leren kennen. En niet zoals ikzelf motor tijdens proefrit warmrijden en dan in de juiste versnelling, gas tegen de stuit doortrekken en de wereld in een soort streperig cartooneffect zien veranderen :P

Overigens als je de snelheidssensatie van zo'n fiets eenmaal hebt ervaren .......
*O* *O* *O* *O* *O* dan vindt je het errug lekker :Y :Y
 
Ik twijfel er niet aan }) , toch maar proberen dan :P

Overigens, hoe kan zo'n kunststof vlotter nu lek raken?
Toen ik de zaak openmaakte zat er niets scheef of zo, zodat ergens tegenaan schuren me niet de oorzaak lijkt.
Domweg een zwak plekje in dat ding of zou de benzine inmiddels aggressiever geworden zijn?
 
Rubber wat vergaat.

Ik heb ook al eens bij zo'n fiets gestaan met het hele blok vol benzine.
De benzine kraan was open achter gelaten, over langere tijd lekt dat door tot op je zuigers waar het naar beneden zijkt.

Strax met andere olie zou ik ook wat op de nokkenas en via de bougie gaten op de zuiger gooien (vingerhoedje)

Nieuwe olie in het blok lekker lang schudden ed. want de lagers zullen wel kurkdroog staan door die benzine :(

OW, dat lekken wat je had is dus een teveel aan benzine/olie in het blok wat er via de carter ontluchting uit werd gepleurd toen hij liep.
 
ik had hetzelfde met mijn gpz500. Benzine loopt nogal snel het blok in bij gpztjes. Olie aftappen, nieuwe erin.

Ik heb carborateur ook schoon gemaakt. Goed opletten dat je iedere keer dat je iets langer staat de benzinekraan dichtdraaid!

Hij loopt nu zonder een centje pijn.
 
Strax met andere olie zou ik ook wat op de nokkenas en via de bougie gaten op de zuiger gooien (vingerhoedje)

Nieuwe olie in het blok lekker lang schudden ed. want de lagers zullen wel kurkdroog staan door die benzine :(

OW, dat lekken wat je had is dus een teveel aan benzine/olie in het blok wat er via de carter ontluchting uit werd gepleurd toen hij liep.
Goed idee er van bovenaf ook maar wat olie in te gooien.
De oliefilm tussen diverse assen en lagers zal idd wel volledig verdwenen zijn door de benzine.
De olie kwam er niet uitzetten tijdens het lopen van de motor, maar domweg omdat het hele blok vol was gelopen met benzine in de nacht na de avond dat we hem lopend hadden gehad.
Kraan sluiten moet welhaast vergeten zijn...
 
Terug
Bovenaan Onderaan