CBX Blakkie
MF veteraan
Zijn er MF ers onder ons die een motor van de zaak rijden en hoe zit het met dan met de belasting
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Sorry? Zei je nu echt: "hoe zit het met de belasting??" Die 60 euro per jaar??
Als je zo'n deftige baan hebt dat je een voertuig van je baas hebt, kan je die 60 euro per jaar ook wel missen.
Eerder zou ik het aantrekkelijk vinden dat je geen allrisk hebt van 1000 euro.
Zijn er MF ers onder ons die een motor van de zaak rijden en hoe zit het met dan met de belasting
Geen idee hoe jij aan €60 per jaar komt, maar bij mij komen ze toch heel wat meer halen: auto van ca €22.000 -> ¼ bij belastbaar inkomen = €5.500 -> belasting à 40% = €2200 eigen bijdrage per jaar
Hij heeft het denk ik niet over de wegenbelasting, maar over de bijtelling. Is dus anders bij motoren. Voor een motor van de zaak geldt geen bijtelling, want bijtelling betreft alleen voertuigen met vier wielen.
Voor de motorfiets geldt nagenoeg dezelfde fiscale behandeling als voor de auto, op een paar uitzonderingen na. Voor het gebruik van de motor voor zakelijke reizen geldt dat de werkgever de werkelijke kilometerkosten mag vergoeden. Dit kan hoger zijn dan 60 cent per kilometer, omdat motoren meestal minder kilometers per jaar afleggen. Verder geldt bij de 'motor van de zaak' geen 25% bijtelling voor het privé-gebruik. De medewerker moet bij de inkomstenbelasting het werkelijke privé-gebruik opgeven.
Door doov op 07-10-2002 23:10
Quote:
Op maandag 07 oktober 2002 21:18 schreef CBX Blakkie het volgende:
Zijn er MF ers onder ons die een motor van de zaak rijden en hoe zit het met dan met de belasting
De regel van de forfairtaire bijtelling, zoals bij auto's (25%), geldt niet voor motoren. De algemene bepaling voor loon in natura geldt echter wel. Een en ander betekent dat de waarde in het economisch verkeer van het prive gebruik tot het loon wordt gerekend. Om problemen te voorkomen kan je je werkgever het beste een afspraak met de fiscus laten meken over de "waarde" van het prive gebruik.
CU
D
OO
V
Die werkgever ben ik zelf. Ik reis gemiddeld 8.000 km voor de zaak en 12.000 km prive. Het lijkt mij dat het gezien word als loon in natura. In de belastingaangifte word gesproken over een auto van de zaak en niet over een motorvoertuig. Ik vraag mij af hoe ik het goedkoopste uit bent.
Volgens mij rijden er al veel mensen met motoren van de zaak rond.
Zij zijn te herkennen aan blauwe lichten en rood met witte strepen op hun motor.
Vaak maken ze ook een raar geluid. Iets van ta tu of zo
Bij een dergelijke verhouding ligt het voor de hand om een kilometervergoeding ten laste van het bedrijf te betalen. Wat Clau schreef klopt. Je bent niet gehouden aan 0.28 per kilometer. Je mag de werkelijke kosten declareren. Let wel, die kunnen dus ook lager dan 0.28 per kilometer zijn.
Indien de verhouding zakelijk/prive anders zou liggen dan zou ik de motor "op de zaak" zetten.
Heb je een BV of een IB onderneming?
CU
DooV
Welk bedrijf is dat als ik vragen mag? Ik woon in de buurt...Wij hebben een eigen bedrijf, ik heb mijn motor prive en mijn man heeft een SP2 van de zaak. Niks geen bijtelling of andere lasten zelfs de verzekering en de benzine gaan op kosten van de zaak. Zal ooit wel eens worden aangepakt maar voorlopig gaatie perfect zo!
Ik denk niet dat hij zo'n motor heeft als hoofdwerktuigkundigeHeb jij zo'n motor?
Een V.O.F. dus wie het moet betalen maakt niets uit.
Nee dus zoveel plastic past niet op een LAVERDA.Heb jij zo'n motor?
Als je kan stofferen of vloerbedekking kan leggen mag je solliciteren.
Motorrijders hebben voorrang bij onze sollicitatieprocedure