Motor van de zaak

Sorry? Zei je nu echt: "hoe zit het met de belasting??" Die 60 euro per jaar??
Als je zo'n deftige baan hebt dat je een voertuig van je baas hebt, kan je die 60 euro per jaar ook wel missen.

Eerder zou ik het aantrekkelijk vinden dat je geen allrisk hebt van 1000 euro.
 
Sorry? Zei je nu echt: "hoe zit het met de belasting??" Die 60 euro per jaar??
Als je zo'n deftige baan hebt dat je een voertuig van je baas hebt, kan je die 60 euro per jaar ook wel missen.

Eerder zou ik het aantrekkelijk vinden dat je geen allrisk hebt van 1000 euro.

Hij heeft het denk ik niet over de wegenbelasting, maar over de bijtelling. Is dus anders bij motoren. Voor een motor van de zaak geldt geen bijtelling, want bijtelling betreft alleen voertuigen met vier wielen.


Voor de motorfiets geldt nagenoeg dezelfde fiscale behandeling als voor de auto, op een paar uitzonderingen na. Voor het gebruik van de motor voor zakelijke reizen geldt dat de werkgever de werkelijke kilometerkosten mag vergoeden. Dit kan hoger zijn dan 60 cent per kilometer, omdat motoren meestal minder kilometers per jaar afleggen. Verder geldt bij de 'motor van de zaak' geen 25% bijtelling voor het privé-gebruik. De medewerker moet bij de inkomstenbelasting het werkelijke privé-gebruik opgeven.

 
Laatst bewerkt:
Zijn er MF ers onder ons die een motor van de zaak rijden en hoe zit het met dan met de belasting

De regel van de forfairtaire bijtelling, zoals bij auto's (25%), geldt niet voor motoren. De algemene bepaling voor loon in natura geldt echter wel. Een en ander betekent dat de waarde in het economisch verkeer van het prive gebruik tot het loon wordt gerekend. Om problemen te voorkomen kan je je werkgever het beste een afspraak met de fiscus laten meken over de "waarde" van het prive gebruik.

CU

D
OO
V
 
Geen idee hoe jij aan €60 per jaar komt, maar bij mij komen ze toch heel wat meer halen: auto van ca €22.000 -> ¼ bij belastbaar inkomen = €5.500 -> belasting à 40% = €2200 eigen bijdrage per jaar
 
Geen idee hoe jij aan €60 per jaar komt, maar bij mij komen ze toch heel wat meer halen: auto van ca €22.000 -> ¼ bij belastbaar inkomen = €5.500 -> belasting à 40% = €2200 eigen bijdrage per jaar

€ 5.500 minus de eventuele maandelijkse eigen bijdrage en dan het bijzonder tarief percentage :)
 
Volgens mij rijden er al veel mensen met motoren van de zaak rond.
Zij zijn te herkennen aan blauwe lichten en rood met witte strepen op hun motor. :+
Vaak maken ze ook een raar geluid. Iets van ta tu of zo

Voor mijn eigen fietjes heb ik al zolang belasting betaald dat het de laatste jaren niet meer hoeft gelukkig. :)
 
Hij heeft het denk ik niet over de wegenbelasting, maar over de bijtelling. Is dus anders bij motoren. Voor een motor van de zaak geldt geen bijtelling, want bijtelling betreft alleen voertuigen met vier wielen.


Voor de motorfiets geldt nagenoeg dezelfde fiscale behandeling als voor de auto, op een paar uitzonderingen na. Voor het gebruik van de motor voor zakelijke reizen geldt dat de werkgever de werkelijke kilometerkosten mag vergoeden. Dit kan hoger zijn dan 60 cent per kilometer, omdat motoren meestal minder kilometers per jaar afleggen. Verder geldt bij de 'motor van de zaak' geen 25% bijtelling voor het privé-gebruik. De medewerker moet bij de inkomstenbelasting het werkelijke privé-gebruik opgeven.

Echt waar?????

[me]Pingu gaat met z'n baas praten[/me]
 
Door doov op 07-10-2002 23:10




Quote:
Op maandag 07 oktober 2002 21:18 schreef CBX Blakkie het volgende:
Zijn er MF ers onder ons die een motor van de zaak rijden en hoe zit het met dan met de belasting





De regel van de forfairtaire bijtelling, zoals bij auto's (25%), geldt niet voor motoren. De algemene bepaling voor loon in natura geldt echter wel. Een en ander betekent dat de waarde in het economisch verkeer van het prive gebruik tot het loon wordt gerekend. Om problemen te voorkomen kan je je werkgever het beste een afspraak met de fiscus laten meken over de "waarde" van het prive gebruik.

CU

D
OO
V

Die werkgever ben ik zelf. Ik reis gemiddeld 8.000 km voor de zaak en 12.000 km prive. Het lijkt mij dat het gezien word als loon in natura. In de belastingaangifte word gesproken over een auto van de zaak en niet over een motorvoertuig. Ik vraag mij af hoe ik het goedkoopste uit bent.
 
Door doov op 07-10-2002 23:10




Quote:
Op maandag 07 oktober 2002 21:18 schreef CBX Blakkie het volgende:
Zijn er MF ers onder ons die een motor van de zaak rijden en hoe zit het met dan met de belasting





De regel van de forfairtaire bijtelling, zoals bij auto's (25%), geldt niet voor motoren. De algemene bepaling voor loon in natura geldt echter wel. Een en ander betekent dat de waarde in het economisch verkeer van het prive gebruik tot het loon wordt gerekend. Om problemen te voorkomen kan je je werkgever het beste een afspraak met de fiscus laten meken over de "waarde" van het prive gebruik.

CU

D
OO
V

Die werkgever ben ik zelf. Ik reis gemiddeld 8.000 km voor de zaak en 12.000 km prive. Het lijkt mij dat het gezien word als loon in natura. In de belastingaangifte word gesproken over een auto van de zaak en niet over een motorvoertuig. Ik vraag mij af hoe ik het goedkoopste uit bent.

Bij een dergelijke verhouding ligt het voor de hand om een kilometervergoeding ten laste van het bedrijf te betalen. Wat Clau schreef klopt. Je bent niet gehouden aan 0.28 per kilometer. Je mag de werkelijke kosten declareren. Let wel, die kunnen dus ook lager dan 0.28 per kilometer zijn.

Indien de verhouding zakelijk/prive anders zou liggen dan zou ik de motor "op de zaak" zetten.

Heb je een BV of een IB onderneming?

CU

DooV
 
Bij een dergelijke verhouding ligt het voor de hand om een kilometervergoeding ten laste van het bedrijf te betalen. Wat Clau schreef klopt. Je bent niet gehouden aan 0.28 per kilometer. Je mag de werkelijke kosten declareren. Let wel, die kunnen dus ook lager dan 0.28 per kilometer zijn.

Indien de verhouding zakelijk/prive anders zou liggen dan zou ik de motor "op de zaak" zetten.

Heb je een BV of een IB onderneming?

CU

DooV

Een V.O.F. dus wie het moet betalen maakt niets uit.

 
Wij hebben een eigen bedrijf, ik heb mijn motor prive en mijn man heeft een SP2 van de zaak. :] Niks geen bijtelling of andere lasten zelfs de verzekering en de benzine gaan op kosten van de zaak. Zal ooit wel eens worden aangepakt maar voorlopig gaatie perfect zo! :9
 
Wij hebben een eigen bedrijf, ik heb mijn motor prive en mijn man heeft een SP2 van de zaak. :] Niks geen bijtelling of andere lasten zelfs de verzekering en de benzine gaan op kosten van de zaak. Zal ooit wel eens worden aangepakt maar voorlopig gaatie perfect zo! :9
Welk bedrijf is dat als ik vragen mag? Ik woon in de buurt...
 
Een V.O.F. dus wie het moet betalen maakt niets uit.

OK. Stel dat het gebruik 30 % prive is en 70 % zakelijk. Je boekt de kosten voor de motor ten laste van het bedrijf en boekt ten gunste van het resultaat en ten laste van je kapitaalrekening een bedrag gelijk aan 30 % van die kosten. De BTW die op de kosten van de motor drukken, kan je in dat voorbeeld ook maar voor 70% in aftrek brengen. Jegens de bealstingdienst moet je de verhouding prive/ zakelijk aannemelijk kunnen maken. Het meest veilig is natuurlijk een kilometeradministratie, maar noodzakelijk is dat niet. En misschien van jou uit gezien ook niet echt gewenst.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

CU

D
OO
V
 
Als je kan stofferen of vloerbedekking kan leggen mag je solliciteren. *D
Motorrijders hebben voorrang bij onze sollicitatieprocedure ;)
 
Moet men officeel nu iets opgeven bij de belasting als men een motor van de zaak heeft of hoeft dit niet?? Anders zou ik altijd nog even kunnen bellen naar de belastingdienst...

groetjes

timmie
 
Hallo Oma :W

Maar zijn er ondertussen al mensen hier die een motor van de zaak rijden?
Heb zelf de mogelijkheid om een auto van de zaak te krijgen, maar een motor lijkt me ook een goeie optie :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan