125 cc 2 takt, hoog ?

joren

MF'er
27 okt 2007
50
0
schildwolde
hallo,
ik had hier even enkele vraagjes
ik rij nu met een pitbike 125 cc, 4 takt ( +- 7 pk)
en wil graag overstappen naar een hoger motor met meer power
en zat te denken aan een 125 cc, 2 takt, heb enkelen horen zeggen dat het beter was een 4 takt te kopen( volgens mij hebben 125 cc 2 takt zoon 38 pktjes)
maar wat vinden jullie een aanradder, het is wel gewoon voor hobby, voor maisland en gras enz.

ik ben zelf 14 jaar en 1.60 lang( ja klein ja)
dus hier de vraagjes
- hoe hoog is zoon crosser dus ong. ?
- wat zijn de pk's ong, ( ik denk 38)
- en kan ik deze als hij te hoog is inkorten( lager zetten)
- is dit een aanrader ?


ik dacht eerst aan een 85cc, maar wil een zwaredere of hebben deze al genoeg pk's


alvast bedankt

mvg, joren de groote
 
hallo,
ik had hier even enkele vraagjes
ik rij nu met een pitbike 125 cc, 4 takt ( +- 7 pk)
en wil graag overstappen naar een hoger motor met meer power
en zat te denken aan een 125 cc, 2 takt, heb enkelen horen zeggen dat het beter was een 4 takt te kopen( volgens mij hebben 125 cc 2 takt zoon 38 pktjes)
maar wat vinden jullie een aanradder, het is wel gewoon voor hobby, voor maisland en gras enz.

ik ben zelf 14 jaar en 1.60 lang( ja klein ja)
dus hier de vraagjes
- hoe hoog is zoon crosser dus ong. ?
- wat zijn de pk's ong, ( ik denk 38)
- en kan ik deze als hij te hoog is inkorten( lager zetten)
- is dit een aanrader ?


ik dacht eerst aan een 85cc, maar wil een zwaredere of hebben deze al genoeg pk's


alvast bedankt

mvg, joren de groote
een 125cc 2-takt trekt aanzienlijk harder dan een 4-takt... Als je het mij vraagt iets teveel van het goede, gezien je leeftijd.
 
hallo,
ik had hier even enkele vraagjes
ik rij nu met een pitbike 125 cc, 4 takt ( +- 7 pk)
en wil graag overstappen naar een hoger motor met meer power
en zat te denken aan een 125 cc, 2 takt, heb enkelen horen zeggen dat het beter was een 4 takt te kopen( volgens mij hebben 125 cc 2 takt zoon 38 pktjes)
maar wat vinden jullie een aanradder, het is wel gewoon voor hobby, voor maisland en gras enz.

ik ben zelf 14 jaar en 1.60 lang( ja klein ja)
dus hier de vraagjes
- hoe hoog is zoon crosser dus ong. ?
- wat zijn de pk's ong, ( ik denk 38)
- en kan ik deze als hij te hoog is inkorten( lager zetten)
- is dit een aanrader ?


ik dacht eerst aan een 85cc, maar wil een zwaredere of hebben deze al genoeg pk's


alvast bedankt

mvg, joren de groote

85cc ga jij heel veel plezier van hebben.
 
idd brommer kopen en die opvoeren. Vele malen leuker en je leert er ook nog een hoop van. Daar valt al snel rond de 12 pk uit te halen en met wat knutsel werk wordt dat alleen maar meer.
 
Laatst bewerkt:
85cc ga jij heel veel plezier van hebben.

:^

85 hoge wielen, komen qua formaat aardig in de buurt van een 125 en lopen als vergif :Y

niet te vergelijken met zo'n 7pk hobby ding ;)

kan je nog een hele tijd op vooruit :)

dingen zitten rond de 28 pk tegenwoordig 8-)
 
Laatst bewerkt:
een 125cc is idd wel wat aan de snelle kant, zeker als je van een pitbike afstapt, als je een jaartje of 2 op een 85cc gereden hebt, kun je overstappen naar een 125cc...
 
oke, bendankt

maar welk merk is het beste volgens jullie ?
want het meest dat op marktplaats staat is kawasaki
en heb niet heel veel geld
dus wat is de beste optie
 
Ik zou een hayabusa kopen.

Ontopic: Waarom geen 125 cc. Als je toch al ervaring hebt en niet gauw uitgekeken wil zijn op je motor.
 
Laatst bewerkt:
beste optie: iemand meenemen die er verstand van heeft

"echte" crossers hebben bepaalde slijtage-onderdelen die om de zoveel uur vervangen moeten worden (2takt is het wenselijk om om de zoveel tijd de zuiger te vervangen)

85cc is "meer" dan zat. 2t en 4t kun je niet vergelijken, merk je vanzelf wel ;)
 
Ontopic: Waarom geen 125 cc. Als je toch al ervaring hebt en niet gauw uitgekeken wil zijn op je motor.
echt weer het antwoord van zo'n r1 rijder _O-
ja ik koop een r1, stel je voor dat ik uitgekeken raak op een mindere motor :W :X

laat die jonge nou maar 85 cc rijden, heeft hij juist iets om naar uit te kijken naarmate die ouder word ;)
 
beste optie: iemand meenemen die er verstand van heeft

"echte" crossers hebben bepaalde slijtage-onderdelen die om de zoveel uur vervangen moeten worden (2takt is het wenselijk om om de zoveel tijd de zuiger te vervangen)

85cc is "meer" dan zat. 2t en 4t kun je niet vergelijken, merk je vanzelf wel ;)
Bij racecrossers kan je met 2takt zo'n 8 uur rekenen (125cc) per zuiger.. misschien is dat met 85cc verschillend, dat weet ik niet.
Viertakt doe je zo'n 30 uur met een zuiger geloof ik.

Ik zou gewoon voor een 85cc gaan idd, zat vermogen :).
 
echt weer het antwoord van zo'n r1 rijder _O-
ja ik koop een r1, stel je voor dat ik uitgekeken raak op een mindere motor :W :X

laat die jonge nou maar 85 cc rijden, heeft hij juist iets om naar uit te kijken naarmate die ouder word ;)
He, ik had hiervoor een mindere motor! Een R6 :P 14, 23, 50 Wat maakt het uit. De mannen worden ouder en de speeltjes worden duurder ;)
 
85 hoge wielen, komen qua formaat aardig in de buurt van een 125 en lopen als vergif :Y

niet te vergelijken met zo'n 7pk hobby ding ;)

kan je nog een hele tijd op vooruit :)

dingen zitten rond de 28 pk tegenwoordig 8-)


Eh, 28 pk uit 85 cc? Dat lijkt me sterk, zelfs als je het over krukas pk's hebt.
Dat geeft:
28 / 85 * 1000 ~= 329 pk per liter

vergeleken met bijvoorbeeld een RS250 (2001 model):
55 / 250 * 1000 = 220 pk per liter

Zelfs in de formule 1 komen ze momenteel niet verder dan
780 / 2400 * 1000 = 325 pk per liter (is wel 4takt natuurlijk)
 
Eh, 28 pk uit 85 cc? Dat lijkt me sterk, zelfs als je het over krukas pk's hebt.
Dat geeft:
28 / 85 * 1000 ~= 329 pk per liter

vergeleken met bijvoorbeeld een RS250 (2001 model):
55 / 250 * 1000 = 220 pk per liter

Zelfs in de formule 1 komen ze momenteel niet verder dan
780 / 2400 * 1000 = 325 pk per liter (is wel 4takt natuurlijk)

:Z oy rekenwonder....
heb het maar even groen omcirkeld voor je O-)


full
 
Eh, 28 pk uit 85 cc? Dat lijkt me sterk, zelfs als je het over krukas pk's hebt.
Dat geeft:
28 / 85 * 1000 ~= 329 pk per liter

vergeleken met bijvoorbeeld een RS250 (2001 model):
55 / 250 * 1000 = 220 pk per liter

Zelfs in de formule 1 komen ze momenteel niet verder dan
780 / 2400 * 1000 = 325 pk per liter (is wel 4takt natuurlijk)


Het werd hierboven al gezegd, maar dat is dus prima haalbaar. Je haalt zelf al het voorbeeld van de 4takt F1 aan... Is dus heel anders dan 2takt. Niet te vergelijken dus. 50cc 2takts halen al een beste berg pk's, 70cc's kunnen al richting 25 gaan zelfs!

Verder denk ik dat de topicstarter misschien nog wel het beste een oude Honda MT ofzo kan kopen met een 70cc cilindertje ofzo. Ik denk dat ie een dief van zijn eigen portemonnee gaat zijn als ie een echte crosser gaat kopen, want ik heb de indruk dat het puur om wat aanklooien in het weiland gaat en niet om serieus crossen. Gewoon lekker een oud brommerbarrel kopen en fijn afraggen en sleutelen. Als ie er dan nog aardigheid aan hefet en iets meer van weet, kan een echte crosser altijd nog wel.
 
:Z oy rekenwonder....
heb het maar even groen omcirkeld voor je O-)


[afbeelding]

Damn, zoveel? Nooit geweten... Het grote verschil met de RS250 komt dan doordat die wel gemaakt is om heel te blijven, neem ik aan?

Het is natuurlijk logisch dat je met 2takt wat meer vermogen uit hetzelfde slagvolume kunt halen, maar dat ze met zo'n serieproductie blokje zelfs nog iets voorbij de Formule 1 blokken konden komen, had ik echt niet verwacht.

Dan komt gelijk mijn volgende vraag: hoe is dat powerband van zo'n ding dan? Als ze er zoveel vermogen uit persen, lijkt me dat de powerband vrij small is, of niet? Dat lijkt me niet echt wenselijk voor een crosser, toch?

Ennuh... wat verbruikt dat ding dan? Zal ook wel belachelijk veel zijn, zeker? Lekker belangrijk als je aan het crossen bent, maar toch.
 
Het werd hierboven al gezegd, maar dat is dus prima haalbaar. Je haalt zelf al het voorbeeld van de 4takt F1 aan... Is dus heel anders dan 2takt. Niet te vergelijken dus. 50cc 2takts halen al een beste berg pk's, 70cc's kunnen al richting 25 gaan zelfs!

Verder denk ik dat de topicstarter misschien nog wel het beste een oude Honda MT ofzo kan kopen met een 70cc cilindertje ofzo. Ik denk dat ie een dief van zijn eigen portemonnee gaat zijn als ie een echte crosser gaat kopen, want ik heb de indruk dat het puur om wat aanklooien in het weiland gaat en niet om serieus crossen. Gewoon lekker een oud brommerbarrel kopen en fijn afraggen en sleutelen. Als ie er dan nog aardigheid aan hefet en iets meer van weet, kan een echte crosser altijd nog wel.

behalve dan dat de TS er langer mee wil rond rijden dan die 8 uur. Met een normale 85cc zal je rond de 15 pk eindigen met normaal onderhoud. Ter vergelijking een Aprilia rs 50 met 70cc, andere uitlaat en carburateur haalt de 11pk.

Ik zelf zou zo iets hebben van of koop een crossbrommertje en ga die opvoeren. Leer je een hoop van en erg leuk. Overigens ook erg snel. Of als je dat niet van plan ben ga dan voor 125 cc. Vermogen heb je zelf in de hand en daar leer je snel genoeg mee om te gaan.
 
Laatst bewerkt:
50CC power valt reuze mee, en daarbij: fouten horen erbij. ik ben zelfs met m'n supersport-brommer (ehh) offroad gegaan omdat juist daar je supersnel leert wat een machien wel en niet kan, zonder verkeer om je heen (als het goed is).

Mijn advies: 125 2T (of 2504T) proberen. van mij part stop je een prop in de uitlaat op het begin, da's goedkoper dan steeds een compleet nieuw motorblok :).
 
echt.... van een dirtbike naar een 125.
als het een beetje tegenzit gaat een 85 al met je aan de haal.
heb het zelfde zien gebeuren bij een vriend van me, overigens geen onervaren crosser.
stapte over van een 125 naar een 250...brak dezelfde dag nog beide polsen.

snap de vergelijkingen met opgevoerde brommers of een rs250 ook niet...appels en peren. :Z

een van de redenen waarom die crossers zoveel vermogen leveren heeft te maken met de hoge compressie trouwens.
als men het over zuigerslijtage heeft , dan word er vaak over een aantal uren gesproken dat de zuiger meegaat, dit zijn dan wel wedstrijduren, volle bak dus.
als je recreatief rijd doe je er rustig 2x zo lang mee.
dan nog is hij niet op, maar zal hoogstens iets minder compressie hebben...

vergeet ook niet dat het rijwiel gedeelte (frame en vering onder andere) van een crosser gemaakt zijn om grote krachten te verwerken dit in tegenstelling tot licht uitgevoerde brommerframes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan