Staat de "takt" op het kenteken??

martin117

Plan "B", altijd plan B
13 jun 2014
8.135
9.365
Deventer
De "takt" ???

ff wat uitleg.....
Zoonlief is dol op zijn Zipje (Piaggio scooter) en nu bezig met theorie, hopelijk komende zomer A1
Zijn ultieme wens, is zijn huidige zip op motorplaat (heeft hem door het jaar heen helemaal naar wens opgebouwd)

Ja, er bestaan motor zips
2 opties
1 motor frame kopen (schaars, maar worden aangeboden) en zelf opbouwen
2 brom/snor frame van < 2005 en omkeuren naar A1 (het schijnt te kunnen, enkel alles wat je zoekt, ze beginnen maar maken het niet af, dus nog nergens een succes verhaal gevonden met stappen plan

Oke, nu de " takt" vraag

Als we een zip A1 frame kopen, staat er dan op kenteken of het een 2 takt of een 4 takt is, en zoja, maakt het uit wat er onder hangt?
Zoonlief wil het liefst een 125 2 takt H2O (waterkoeler)
 
ooit een wheelie zio gebouwd van de demo zip. De eigenaar vd motorzaak pakte dat ding een keer voor een boodschapje en schrok zich de tering.
 
Bespaar je heel hele veel moeite en koop een motorframe met papieren. (eventueel in Duitsland een frame met papieren, liefst een complete daar)
In aanschaf duurder, op de lange termijn zeker goedkoper als de rdw proberen te bewegen een typegoedkeuring te veranderen.
Een 50cc frame met bijbehorende nummers is voor de rdw een erg rode vlag.
De twee Kreidlers 80cc die ik heb op motorkentenken komen allebei zo uit Duitsland als 80cc met bijbehorende papieren, dat was invoeren en klaar. Een 50cc NL kreidlerframe omkeuren is mij bij de rdw in Venlo in ieder geval geadviseerd als de lastige route, Niets is onmogelijk als je een lange adem hebt maar de keuringen in Lelystad zijn ook niet goedkoop.
 
Afhankelijk van het bouwjaar en typegoedkeuring is het de rdw wel bekend welke motor er origineel onderhoort maar het staat niet geregistreerd als zijnde 2takt of 4takt. Benzine als brandstof en de cilinderinhoud is het meest vermeldde.
 
IMG_2839.png
 
Tot zo ver bedankt heren !

Optie 2 had ik al mijn twijfels over, ze zeggen dat het kan, maar heb nog geen succes verhaal gelezen

Op zoek naar een motor frame dus
En een hexagon, planning is een 2t hexagonblok erin

Als we de benodigde onderdelen hebben, open ik wel een draadje 👍
 
Motornummer (en dus ook motortype) staat geregistreerd. Pak je een viertakt frame en hang je er een tweetakt blok onder, komt je motortype niet overeen en dat kan problemen geven. Bijvoorbeeld onverzekerd bij ongeval of een WOK melding bij controle.
Dus indirect staat twee- of viertakt wel geregistreerd.

Of er ooit iemand de nummers gaat controleren laat ik in het midden. Een risico dat ik persoonlijk niet zou nemen als je het ook gewoon direct goed kunt doen. Omkeuren kan, stelt niet zoveel voor afhankelijk van het bouwjaar bij auto's. Bij motoren zou ik het niet weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan